Kävelystä juoksuun?
Olen vuosia harrastanut reipasta kävelyä tyyliin 5-8km joka toinen päivä. Välipäivinä uintia tai crosstrainingia. Kävely ei anna enää mitään hyvää tuntua, joten alkaisinko juosta samoja matkoja ja saman verran? Alavartalo kaipaa kiinteytystä, liikunta ja ruokavalio nykyisellään ei riitä, vaan reittä ja pakaraa on aiempaa enemmän. Apua, mitä teen??
Kommentit (4)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 21:20"]
Olen vuosia harrastanut reipasta kävelyä tyyliin 5-8km joka toinen päivä. Välipäivinä uintia tai crosstrainingia. Kävely ei anna enää mitään hyvää tuntua, joten alkaisinko juosta samoja matkoja ja saman verran? Alavartalo kaipaa kiinteytystä, liikunta ja ruokavalio nykyisellään ei riitä, vaan reittä ja pakaraa on aiempaa enemmän. Apua, mitä teen??
[/quote]
en tunne sua, mutta aikuisille voisi lähes aina antaa ensin yhde neuvon eli käy ensin fysioterapeutilla, jotta se voi tarkistaa onko sulla fysiikka kunnossa. en tarkota siis kuntoa vaan sun kroppaasi. lapsena noilla jutuilla ei ollut niin väliä kun ei ollut painoakaan paljoa ja nivelet oli joustavia jne. mutta nyt asiat on toisin. ja jos sulla on jotain ongelmia, niin juoksu saattaa tuoda ne tavallaan esiin kivun muodossa. siksi se olisi hyvä kävästä ensin tommosella eikä vasta sitten, jos sattuu. koska tollon joutuu sitten parantelemaan sitä suht pitkään. jos kaikki on kunnossa, niin alota varovasti. ei se ton ihmeempää ole.
Miksipä ei. Tosin siirtymä juoksuun kannattaa tehdä maltilla niin ei paikat kipeydy. Juokse aluksi vain osa lenkistä ja kävele osa tj. Ja juoksu mieluusti pururadalla tai muulla pehmeällä alustalla, asfaltti varsinkin aloittelijalle huono.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 21:20"]
[/quote]
Jos olet vuosia harrastanut tuollaisia määriä liikuntaa ja alakroppa kaipaa kiinteytystä, veikkaan ongelmaksesi ruokavaliota. Kyllä noilla liikkumisilla pitäisi olla aika kiinteä perse.
Ota ainakin yks juoksulenkki per viikko. Lisäks pitäs treenata salilla. Lepopäivää tietysti unohtamatta :)