Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ala (muu kuin hoitoala) työllistäisi 35-vuotiaan alanvaihtajan?

Vierailija
29.06.2020 |

Olen työskennellyt matkailu-ja ravitsemisalalla ihan perushommissa kymmenisen vuotta ja nyt on mitta täysi ja pois koko alalta. Haluan siis aivan täysin uudelle alalle. Taustalla minulla on yo-tutkinto sekä ammattikoulututkinto cateringalalta, lisäksi kandidaatin tutkinto yhteiskuntatieteistä vuosien takaa.

Heittäkääpäs hyviä ehdotuksia, että mille alalle voisi olla kannattavaa kouluttautua. Työkkärissä ehdottavat esim. lähihoitajaa, laitoshuoltajaa ja kiinteistöpalvelualaa, mutta en ole niistä kovin innostunut.

Toiveissa olisi joku ei mahdottoman fyysinen työ jossa rikkoo itsensä, työn olisi hyvä olla itsenäistä, etätyömahdollisuus olisi hyvä, ja mielellään säännöllinen ja arkipäiviin ajoittuva työ. Toki olen näistä hyvin valmis joustamaan jos epäsäännöllisyydestä saa hyvän korvauksen ja työ on antoisaa. Mutta perus suomalaisella keskipalkalla ~3000€/kk en ole kiinnostunut vuorotyöstä ja epäsäännöllisestä rytmistä.

Ja kertokaa alanvaihtajat kokemuksianne!

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla näyttää olevan käsitys, että työpaikka lankeaa tuosta noin vaan heti syliin, kun on opiskellut jotain.

Kannattaa muistaa, ettei sinulla ole työkokemusta muualta kuin amiksen ravintolapuolelta.

Vai onko?

Ei opiskelu takaa mitään varmaa työpaikkaa heti kun on valmistunut.

Aloittajan ikäisille, ilman alan aikaisempaa työkokemusta oleville, tuskin välittömästi lohkeaa mistään oraganisaatiosta hyvä palkkainen päivätyö.

Kyllä siinä pitää pyöriä määräaikaisilla soppareilla ja hyppiä paikasta toiseen, että saa leipää suuhunsa.

Varminta työllistyminen on, kuten täällä jo todettukin: hoito- ja sosiaalialaloilla.

Vierailija
42/58 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

it-alalle helpdeskiin jos omaksut it-asiat nopsaan, terveydenhuoltoalan (sairaalat) it-helppareihin sopii naiset kuin nyrkki silmään. Asiakkaatkin on suurelta osalta naisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Logopedia. Siellä riittää töitä eikä iällä ole väliä. Voisi kuvitella että ehkä hieman jopa etua jos on vähän vanhempi, jos työskentelee aikuisten tai vanhuksien parissa puheterapeuttina.

Jos vaan pääsee opiskelemaan... on nimittäin erittäin vaikeaa päästä sisään.

Onko ap valmis opiskelemaan ylemmän korkeakoulututkinnon?

Logopediaa on kuulema vaikea päästä opiskelemaan. Pulaa heistä on, mutta ilmeisesti aloituspaikkoja on niukasti hakijoita paljon.

Vierailija
44/58 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, farmasia ei sitten käy, jos et halua iltatöitä.

Millainenkohan farmaseuttien palkkataso on? Työ itsessään vaikuttaa ehkä hieman tylsältä, siis se tyypillinen apteekkityö.. Ja miten siinä voisi sitten kehittyä, mennä eteenpäin ja saada haasteita. En ole kyseistä työtä tehnyt päivääkään, joten en tiedä. Ja varmasti on vastuullistakin, mutta tuo mielikuva minulla on siitä.

Ap

Mietin itse joskus farmasiaa, mutta aikuisena sitä on tosi vaikea opiskella, koska sitä ei oikein voi opiskella tenttimällä. Eli siellä joutuu olemaan tosi paljon paikalla eikä tämä välttämättä onnistu, jos pitää käydä samalla töissä. Itse en ainakaan saman ikäisenä enää halua kokeilla köyhäilevää opiskelijaelämää.

Vierailija
45/58 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IT-alalla on paljon töitä ja voi tehdä myös etänä.. Hae yhteiskuntatieteiden kandidaatin tutkinnolla IT-alan maisteriohjelmaan. Matkailualalla on yhä enemmän digitaalisia palveluita, joten matkailualan kokemuksestakin on hyötyä. Haet sitten töihin alan firmaan tuottamaan digitaalisia palveluita ja markkinointia, mm. alustatalouspalvelut kuten Wolt tai vastaavat.

Missä ne it-alan paikat ovat? 35-vuotias on jo vanha sillä alalla, ja nais-sukupuoli on haitaksi myös.

Mistä keksit että sukupuoli on haitaksi? It alalle otetaan kaikki jotka oikeasti osaavat hommansa.

Omakohtaista kokemusta. Suuret puheet ja kivekset painavat näyttöä enemmän. Toki on vähän firmastakin riippuvainen tämä.

Äsken et tiennyt edes millaiset palkat it alalla on ja nyt sinulla on alasta omakohtaisia kokemuksia?

Hä? Kyllä mulla aavistus on siitä, millaista palkkaa it-alalla on, kun it-alalla työskentelen.

Vierailija
46/58 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

it-alalle helpdeskiin jos omaksut it-asiat nopsaan, terveydenhuoltoalan (sairaalat) it-helppareihin sopii naiset kuin nyrkki silmään. Asiakkaatkin on suurelta osalta naisia.

Ei muuten ole kovin herkullista hommaa tuo. Töitä pitää tehdä niska limassa, palkka kehno ja yleensä resurssointi on niukkaakin niukempi. Eikä se ole kovin mielekästä sitä salasanaa resetoida päivästä toiseen, asentaa jotain tai yrittää selvittää jotain ongelmaa käyttäjän kanssa, joka ei löydä edes välilyönti-näppäintä näppäimistöltä.

Vierailija
47/58 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla näyttää olevan käsitys, että työpaikka lankeaa tuosta noin vaan heti syliin, kun on opiskellut jotain.

Kannattaa muistaa, ettei sinulla ole työkokemusta muualta kuin amiksen ravintolapuolelta.

Vai onko?

Ei opiskelu takaa mitään varmaa työpaikkaa heti kun on valmistunut.

Aloittajan ikäisille, ilman alan aikaisempaa työkokemusta oleville, tuskin välittömästi lohkeaa mistään oraganisaatiosta hyvä palkkainen päivätyö.

Kyllä siinä pitää pyöriä määräaikaisilla soppareilla ja hyppiä paikasta toiseen, että saa leipää suuhunsa.

Varminta työllistyminen on, kuten täällä jo todettukin: hoito- ja sosiaalialaloilla.

Ei missään nimessä ole sellaista käsitystä, päin vastoin. Tiedän kyllä mitä työelämä on ja miten tiukassa hyvät ja vakituiset paikat ovat. Mutta nykyään tiedän myös tarkemmin mitä haluan, joten sitä kohti on pyrittävä.

Tässä kohtaa elämää en aio enää lähteä tekemään "vain jotain" millä tahansa ehdoilla, sitä teen jo nyt työkseni. Vaan nyt haluan lähteä kohti sitä minkä oikeasti koen tavoittelemisen ja opiskelupanostuksen arvoisena. Kunhan vain keksin mitä se olisi.

Tiedostan myös että pelkkä tutkinto ei takaa töitä, mutta onhan esim. korkeakoulututkinto osoitus siitä, että on vienyt jonkin homman maaliin asti. Ja ovathan harjoittelut poikineet monille sitten työpaikan. Kyllä se ihan varmasti mahdollisuuksia parantaa joka tapauksessa monella tavalla.

Ap

Vierailija
48/58 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, farmasia ei sitten käy, jos et halua iltatöitä.

Millainenkohan farmaseuttien palkkataso on? Työ itsessään vaikuttaa ehkä hieman tylsältä, siis se tyypillinen apteekkityö.. Ja miten siinä voisi sitten kehittyä, mennä eteenpäin ja saada haasteita. En ole kyseistä työtä tehnyt päivääkään, joten en tiedä. Ja varmasti on vastuullistakin, mutta tuo mielikuva minulla on siitä.

Ap

Mietin itse joskus farmasiaa, mutta aikuisena sitä on tosi vaikea opiskella, koska sitä ei oikein voi opiskella tenttimällä. Eli siellä joutuu olemaan tosi paljon paikalla eikä tämä välttämättä onnistu, jos pitää käydä samalla töissä. Itse en ainakaan saman ikäisenä enää halua kokeilla köyhäilevää opiskelijaelämää.

Mua ei haittaa vaikka joutuisikin olemaan paljon paikalla, ajattelin muutenkin heittäytyä täysipäiväiseksi opiskelijaksi sitten. Nopeampi valmistuminen ja haluan breikin työelämästä. Olisi ihanaa keskittyä vain opiskeluun rauhassa! Ehkä viikonloppuisin voisi työskennellä toki.

Vähemmän rahaa tulisi varmasti olemaan käytössä, mutta olen tottunut muutenkin tulemaan toimeen pienellä palkalla ja elämään suht vaatimattomasti.

Ap

Vierailija
49/58 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Logopedia. Siellä riittää töitä eikä iällä ole väliä. Voisi kuvitella että ehkä hieman jopa etua jos on vähän vanhempi, jos työskentelee aikuisten tai vanhuksien parissa puheterapeuttina.

Jos vaan pääsee opiskelemaan... on nimittäin erittäin vaikeaa päästä sisään.

Onko ap valmis opiskelemaan ylemmän korkeakoulututkinnon?

Logopediaa on kuulema vaikea päästä opiskelemaan. Pulaa heistä on, mutta ilmeisesti aloituspaikkoja on niukasti hakijoita paljon.

Logopedian opiskelupaikkoja pitäisi nostaa. Huutava pula, mutta yhteen yliopistoon otetaan vain joku 10-20 uutta opiskelijaa.

Vierailija
50/58 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites olisi esimerkiksi röntgenhoitaja tai bioanalyytikko? Nämä ehdotukseni ovat periaatteessa laskettavissa hoitoalaan, mutta en ainakaan itse koe hoitotyötä tekeväni ollenkaan. Siisti ma-pe sisätyö (siis jos ei lähde esimerkiksi päivystyskuvantamiseen). Palkka ei päätä huimaa, siinä 2500 tienoilla, mutta töitä riittää.

Vierailija
51/58 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko myös varoittaa, ettei IT-ala sovi kaikille, ja se on nyt trendikäs ala minne on todella paljon pyrkijöitä. Itse kokeilen jotain Java ja Python kursseja, ja olin ihan sormi suussa, vaikka miten tarkasti luen ohjeita niin en saa toimimaan edes yksinkertaismpia koodeja. Uskon, että minusta tulisi ennemmin jopa lääkäri kuin koodari. Koodauksessa se ajattelu on niin erilaista ja epäintuitiivista, pitää olla ihan tietyllä tavalla looginen ja luova. En usko, että minä itse voisin ikinä olla hyvä koodari, joten en aio kiduttaa itseäni opiskelemalla sitä "tulevasuuden alaa" vaikka minua onkin peloteltu, että tulevaisuudessa koodaus on yhtä tärkeää kuin lukutaito.

Vierailija
52/58 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tälläseen hommiin vois päästä? Olen eri kun aloittaja, hoitoalalla ja kiinnostaisi kovasti it-puoli. Monet sanoo just että it-alalle mutta mistä voisin aloittaa? Koodausta olen harjoitellut parilla sivulla en vielä sen pidemmällä ole.

Vierailija
53/58 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IT-alalla on paljon töitä ja voi tehdä myös etänä.. Hae yhteiskuntatieteiden kandidaatin tutkinnolla IT-alan maisteriohjelmaan. Matkailualalla on yhä enemmän digitaalisia palveluita, joten matkailualan kokemuksestakin on hyötyä. Haet sitten töihin alan firmaan tuottamaan digitaalisia palveluita ja markkinointia, mm. alustatalouspalvelut kuten Wolt tai vastaavat.

35 on auttamattoman vanha ja jos vielä sattuu olemaan nainen

Onhan tuollainen ajattelutapa nyt aivan järjenvastaista ja etenkin se, että tällaisia älyttömyyksiä toistellaan kuin jotain Jumalan sanaa.

35-vuotiaalla voi olla 35 vuotta työuraa edessä. Lisää naisia ja vanhempia ihmisiä alalle niin ei vähenee se omien kavereiden palkkailu.

Vierailija
54/58 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lähde IT-alalle, jos aitoa kiinnostusta ei löydy. Jos et tunne koodausta yhtään, kokeile tehdä vaikka ilmainen MOOC-kurssi ja yritä saada sitä kautta selville, voisiko olla yhtään sinun juttusi. Jos ei, unohda. IT-alalle on kyllä trendikästä hakea, ja erityisesti moni haluaa koodariksi, mutta sitten pitää olla oikeasti hyvä ja valmis kehittämään itseään.

Vierailija
55/58 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan muita, että IT-hommissa tarvitaan tietynlaista "kasvamista" alaan, eli siinä tarvitsee joko olla omaa harrastaneisuutta taustalla tai sitten kehittyy töissä pikkuhiljaa, mikä ei alanvaihtajalle ole se kätevin ratkaisu. Jos siis haluaa oikeasti menestyä eikä vain roikkua mukana.

Mutta muita vaihtoehtoja on vaikka kuinka:

- jo mainitut farmasia, logopedia

- optometria

- suuhygienisti

- erilaiset labrahommat

- erilaiset (diplomi)insinöörialat (rakennus, talotekniikka, energia, bio- ja kemiantekniikka, ympäristöteknologia, materiaalitekniikka, maanmittaus, jne jne)

- kirjanpito/tilinhoitohommat (trade/ktm)

- eri tieteiden asiantuntijahommat (esim. tilasto-, ravinto-, elintarvike-, maa- ja metsätaloustiede jne)

Osa ei helposti taivu etäilyyn, osaan on vaikea päästä ja osassa työllistyminen voi olla vaihtelevaa, mut en näkis et hoitoala on ns. ainut vaihtoehto. Äkkiseltään suosittelisin jotain amk-insinöörialaa, koska se linkittyy jo opintojen aikana vahvasti työelämään ja myöhemmin on mahdollista vielä jatkaa di-opintoihin.

Vierailija
56/58 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites olisi esimerkiksi röntgenhoitaja tai bioanalyytikko? Nämä ehdotukseni ovat periaatteessa laskettavissa hoitoalaan, mutta en ainakaan itse koe hoitotyötä tekeväni ollenkaan. Siisti ma-pe sisätyö (siis jos ei lähde esimerkiksi päivystyskuvantamiseen). Palkka ei päätä huimaa, siinä 2500 tienoilla, mutta töitä riittää.

Näitä selailin myös, varmaan ihan kiinnostavia hommia! Mutta aika monessa paikassa on kuitenkin juuri sitä vuorotyötäkin, kun sairaalat iso työllistäjä. Oon ymmärtänyt että päivätöihin haluaa moni..

Ja eikä se vuorotyökään olisi ongelma välttämättä, mutta kun palkkaus ja etenemismahdollisuudet kehnohkot.. Harmi sinänsä, mutta ei oikein mitenkään motivoi kouluttautua 3,5 vuotta noille palkoille ja ilman realistisia kehittymismahdollisuuksia:(

Ap

Vierailija
57/58 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli hyvä ketju! Onkohan aloittajalle vielä selvinnyt alanvaihtosuunnitelmat?

Vierailija
58/58 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko myös varoittaa, ettei IT-ala sovi kaikille, ja se on nyt trendikäs ala minne on todella paljon pyrkijöitä. Itse kokeilen jotain Java ja Python kursseja, ja olin ihan sormi suussa, vaikka miten tarkasti luen ohjeita niin en saa toimimaan edes yksinkertaismpia koodeja. Uskon, että minusta tulisi ennemmin jopa lääkäri kuin koodari. Koodauksessa se ajattelu on niin erilaista ja epäintuitiivista, pitää olla ihan tietyllä tavalla looginen ja luova. En usko, että minä itse voisin ikinä olla hyvä koodari, joten en aio kiduttaa itseäni opiskelemalla sitä "tulevasuuden alaa" vaikka minua onkin peloteltu, että tulevaisuudessa koodaus on yhtä tärkeää kuin lukutaito.

Sama kokemus täällä. Olen käynyt koodauskurssia, ja saan kyllä helpoimmat tehtävät tehtyä mutta vaikeimpia ei vain osaa. Minulla on maisteri humanistiselta alalta. Tätä koodausta suositeltiin kaikkialla ja kokeilin, mutta tökkii kyllä niin paljon. En ole koskaan ollut kiinnostunut matematiikasta ja tässä pitää koko ajan pyöritellä jotain yhtälöitä. Olen niin pettynyt. Rämmin kurssit läpi mutta ei minusta ainakaan perinteistä koodaria tule.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan