Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Dr. Martens maiharit, onko hyvät jalassa?

Vierailija
11.04.2013 |

Tekisi mieli hankkia perinteiset mustat Dr. Martens maiharit! Olen vähän ihmeissäni, sillä koskaan ennen en niistä kengistä ole piitannut, mutta nyt 38 vuoden kypsässä iässä ne alkaa tuntua tosi kivoilta. Onko kenelläkään kokemuksia, onko ne hyvät jalassa? Onko lesti leveä vai kapea, onko malli 1460 se klassikko, perusmalli?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
11.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt Dr. Martenseja yli 30 vuoden ajan. En parempia kenkiä tiedäkään.

Vierailija
2/41 |
11.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 21:05"]

Olen käyttänyt Dr. Martenseja yli 30 vuoden ajan. En parempia kenkiä tiedäkään.

[/quote]

Mitä malleja sulla on ollut? Onko tuo mainitsemani se perusmalli?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
11.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin miellyttävät jalassa ja mukava myös kävellä noilla kengillä, mutta pakko mainita että ovat todella liukkaat talvella. Mitä kylmempää, niin sitä liukkaammat nuo on. Ainakin omani ovat olleet, toinen pari Dr. Martensin sitä klassista mallia 10-reikäisenä menossa, on ollut teräskärjellistä mallia ja nykyisissä ei ole teräskärkeä. Pari vuotta sitten talvella liukastuin nuo kengät jalassani, ja naps, nilkka murtui. Silti olen kävellyt tänä talvena noilla samoilla kengillä.

Vierailija
4/41 |
11.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 21:04"]

Tekisi mieli hankkia perinteiset mustat Dr. Martens maiharit! Olen vähän ihmeissäni, sillä koskaan ennen en niistä kengistä ole piitannut, mutta nyt 38 vuoden kypsässä iässä ne alkaa tuntua tosi kivoilta. Onko kenelläkään kokemuksia, onko ne hyvät jalassa? Onko lesti leveä vai kapea, onko malli 1460 se klassikko, perusmalli?

[/quote]

1460 on klassinen perusmalli keltaisella pohjalla, itselläni tällaiset 8-reikäiset, tosi hyvät jalalle.

T. mies

Vierailija
5/41 |
11.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olisi klassikkomalli mustalla pohjalla? Olin ajatellut kenkiä "talvikengiksi" mutta tuo liukkaus ei kuulosta ollenkaan hyvältä :(

Vierailija
6/41 |
11.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla Martensit hankasi aina nilkan takaosan verille, joten ei niillä pystynyt kävelemään pitkiä matkoja. Muuten ihan mukavat jalassa.

Vierailija
7/41 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaan. minuakin nuo kengät kiinnostaa. Missä niitä voisi kokeilla Helsingissä? Onko siitä klassikkomallista vain yksi unisex malli vai onko naisille oma versio?

Vierailija
8/41 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

KenkäMarskilla on hyvät valikoimat (itse sovittelen siellä ja tilaan netistä). Mulla on monet: mustaa, punaista, teräskärjillä ja ilman, lyhyellä varrella ja polvipituisena. Pakkasella tosiaan törkeän liukkaat!

Vierailija
9/41 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niissä iskuavaimentavaa pohjarakennetta?

Vierailija
10/41 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 9! Käyn tässä joku päivä sovittamassa. Mistä tilaat kenkäsi? Haluaisin ihan sen perusmallin ja suomalaisissa nettikaupoissa hinnat oli 140 kieppeillä.

Vierailija
11/41 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaan ebaysta, amazonilta, milloin mistäkin satun kivat ja edulliset bongaamaan. Tässä oli taas parit aika herkut: http://www.ebay.co.uk/fashion/womens-shoes/Boots/Dr-Martens/53557

Vierailija
12/41 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto. lisää kokemuksia? onko kenkien sisäänajo tosiaan niin työlästä kuin nettikommenteista saa lukea?

Vierailija
13/41 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin Lontoossa vuosi sitten, ja menin itse legendaariseen Dr Martensin kauppaan, tarkoituksenani ostaa juuri ko. maiharit. Minulla on 15 vuotta vanhat kengät, jotka ovat vielä loistokunnossa, joten halusin samanlaiset mutta eriväriset. Myyjät kertoivat, että nykyään tuotanto on siirretty Briteistä Kiinaan! Jälki ei kuulemma ole yhtä hyvää kuin ennen, eli 15 vuotta en voi odottaa kenkien kestävän.

Sain kuitenkin tietää, että liikkeessä myytiin kenkiä nimeltä Solovair. Ne tehdään samassa tehtaassa Briteissä, joissa ennen tehtiin Dr Martenseja. Kengät näyttävät täsmälleen samalta kuin Dr Martensit, mutta ne on tehty brittiläisenä käsityönä. Ostin itselleni Solovairit vihreällä öljynahalla, ja ovat olleet todella hyvät! Mitään kulumisen merkkejä ei näy. KEngät maksoivat sitten kyllä enemmän, mutta mieluummin ostan kestävät ja hyvät kerralla kuin Kiinassa lasten tekemät kengät. Dr Martensit maksoivat muistaakseni keskimäärin n. 180 e, kun omistani maksoin n. 280 euroa.

Kengät ovat älyttömän hyvät jalassa ja kestävät. Sisäänajo vaati n. 200-300 kilometriä kävelyä.

Vierailija
14/41 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 17:05"]

Kävin Lontoossa vuosi sitten, ja menin itse legendaariseen Dr Martensin kauppaan, tarkoituksenani ostaa juuri ko. maiharit. Minulla on 15 vuotta vanhat kengät, jotka ovat vielä loistokunnossa, joten halusin samanlaiset mutta eriväriset. Myyjät kertoivat, että nykyään tuotanto on siirretty Briteistä Kiinaan! Jälki ei kuulemma ole yhtä hyvää kuin ennen, eli 15 vuotta en voi odottaa kenkien kestävän.

Sain kuitenkin tietää, että liikkeessä myytiin kenkiä nimeltä Solovair. Ne tehdään samassa tehtaassa Briteissä, joissa ennen tehtiin Dr Martenseja. Kengät näyttävät täsmälleen samalta kuin Dr Martensit, mutta ne on tehty brittiläisenä käsityönä. Ostin itselleni Solovairit vihreällä öljynahalla, ja ovat olleet todella hyvät! Mitään kulumisen merkkejä ei näy. KEngät maksoivat sitten kyllä enemmän, mutta mieluummin ostan kestävät ja hyvät kerralla kuin Kiinassa lasten tekemät kengät. Dr Martensit maksoivat muistaakseni keskimäärin n. 180 e, kun omistani maksoin n. 280 euroa.

Kengät ovat älyttömän hyvät jalassa ja kestävät. Sisäänajo vaati n. 200-300 kilometriä kävelyä.

[/quote]

No oho

Vierailija
15/41 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 21:11"]

Onko niissä iskuavaimentavaa pohjarakennetta?

[/quote]

Näiden AirWair oli muuten ensimmäinen, ja siks nää onki nii kuuluisat.

Vierailija
16/41 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niiden laatu muuttunut paljon viime aikoina? Itsellä oli pitkään mielessä ostaa Martensit, kun niitä hehkutettiin niin paljon. Kävin yksi päivä Marskissa sovittamassa, eikä niillä pysynyt edes pystyssä! Ne eivät ainoastaan runnoneet jalkoja. Kenkien huono malli vaikutti myös polviin ja koko ryhtiin. Ymmärrän, ettei ne ole uudentuoreina täydelliset. Mutta itse en aio ostaa kenkiä, jotka ovat koko keholle yhtä kidutusta ekat pari kuukautta. Ostinkin toisen valmistajan maiharit, jotka olivat kalliimmat mutta mukavat jalassa.

Vierailija
17/41 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pidä siitä pohjasta, enkä koskaan oikein tottunut siihen, se "pompottaa" liikaa ja kävely tuntuu raskaalta ja ovat tosiaan liukkaat. Muuten ovat kyllä sopivat jalkaan sisäänajon jälkeen.

Vierailija
18/41 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole mitenkään hyvät verrattuna muihin moderneihin kenkiin. Mutta ennen kaikkea laatu on aivan järkyttävän huono. Myönnettäköön, että minulla on kokemusta vain yhdestä parista, mutta se oli todellinen pettymys. Kuvittelin aina että kyseessä on hyvä kestävä työkenkä kuten vaikka CAT:n maiharit, mutta sitä se ei kyllä ole. Ja tälle sain sitten vahvistusta netistä kun vahinko oli jo tapahtunut. Martenseissa on muovipohja, joka menee todella helposti puhki. Sen jälkeen jalka kastuu koska se pohja on ilmatäytteinen eli kun millin muovi kuluu tai kivi painaa siihen reiän, pääsee vesi suoraan sukkaan asti, vaikka pohjaa on olevinaan senttitolkulla. Nahka kengissäni oli sinänsä ihan laadukasta, mutta sisäänajo kesti kauan ja lesti ei ole kovin hyvä. Rakkoja tuli useamman viikon ajan.

Kokonaisuutena arvioiden selvästi huonoimmat kengät, jotka minulla on koskaan ollut. Ja sen takia kirjoitin tämän viestinkin, joka on ainoa koskaan kirjoittamani arvio mistään tuotteesta. En todellakaan voi suositella Dr. Martenseja kenellekään.

Vierailija
19/41 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dr Martens maiharit ja sivusiili. Ah, voiko tyylikkäämpää kokonaisuutta aikuisella/itsenäisellä naisella olla.

Vierailija
20/41 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on monta paria käytettynä ostettuja kasari- ja ysäridocceja, eli siis niitä alkuperäisiä Briteissä valmistettuja. Ostan aina sopivan kokoisia ja mielenkiintoisen värisiä nähdessäni "jemmaan" (eurooppalaisen asuinkaupunkini katutorilta enimmillään olen maksanut 5 euroa/pari) vaikka en tuskin tule kuin parin tai kaksi käyttämään puhki/sileäksi. Ainakin lempipari on ollut käytössä kesät talvet sen 10 vuotta ja menevät varmaan vielä toisen mokoman. Yleensä ovat hyvässä kunnossa, ehkä koska entiset omistajat ovat antaneet periksi ennenkö ovat tajunneet, että kävelymukavuus ei alussa välttämättä ole huippu. Sisäänajo on kyllä mielenkiintoinen prosessi, suosittelen tekemään sen viileällä ilmalla (ei jalat hikoa vaikka sukkia olisi vähän enemmän), mulla toimii parhaiten ohuet puuvillasukat alla ja villasukat päällä hiertymien estämiseksi - hyvin sisäänajettuja voin käyttää pelkkien ohuitten nilkkasukkien kanssa vaikka kävelisin pitkiäkin matkoja. Nauhat kannattaa laittaa tiukalle, ainakin jos on kapea jalka kuten mulla, muuten saattaa hiertää. Mulla on yksi pari myös näitä uudempia, muistaakseni Thaimaassa valmistettuja, jotka sain joskus lahjaksi. Nämä olivat jo uutena ihan hyvät jalkaan, eli nahka jotenkin pehmoisempaa tjsp. Sisäänajettuna ovat kaikki mukavimpia, käytännöllisimpiä ja kestävimpiä kenkiä ikinä.

Täytyy kyllä myöntää, että pohjat ovat aika liukkaat talvella. Jos asuisin Suomessa, saattaisin käydä suutarilta kysymässä josko pohjiin voisi laittaa jotain suht huomaamattomia nastoja tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi