Jos kirjoittaa tietsikalla paljon, oppiiko automaattisesti 10 sormijärjestelmän?
Jos vaikka työkseen kirjoittelee? Mistä sen tietää onko oppinut?
Kommentit (30)
Olen kyllä lapsesta asti koneen ääressä istunut ja naputellut näppäimistöä, mutta kymmensormijärjestelmän opettelin vasta vuosi sitten. Olen 30-vuotias. Ei siinä loppujen lopuksi kauan mennyt ja ihan vain netistä katsomieni ohjeiden mukaan opettelin. Hankalinta oli oppia pois vanhasta tavasta kirjoittaa. Ei vieläkään mene täydellisesti oppikirjan mukaan, mutta ainakin kaikki sormet ovat nyt käytössä. Kirjoittaminen kymmensormijärjestelmällä on nopeampaa ja virhelyöntejä tulee vähemmän.
Kirjoitustestin paras tulokseni on 108 sanaa minuutissa (sana = 5 merkkiä), johon tuli parannusta oikean tekniikan opettelun jälkeen.
Kannattaa hommata jostain TypingMaster ohjelma. Sillä opin aikoinani ihan oma-aloitteisesti kirjoittamaan. Auttaisi kovasti, jos olisi joku kirjoitustyö tehtävänä tai foorumikirjoittelua. Ei mennyt kovin kauaa aikaa ja kirjoitusnopeus ainakin minulla hieman laski alussa. Numeroita en ole koskaan opetellut, joskin ne menee yleensä "sattumalta" oikein. En ole katunut kyllä sitä muutaman tunnin harjoittelua.
Täällä onkin jo vastattu, ettei voi oppia varsinaista 10-sormijärjestelmää, ellei tiedä, mihin sormet laitetaan ja mitä näppäintä milläkin sormella painetaan.
Ja takuulla täällä ei kukaan kirjoita parilla-muutamalla sormella nopeammin kuin minä kymmenellä vanhan järjestelmän mukaan. Esim. juuri aiemmin mainitut pikkurillin käytöt, shift-näppäin, harvoin käytetyt näppäimet ja numerot ovat selvästi ongelmallisia.
Minä esim. käytän numeroissa oikealla olevaa NumLock -toimintoa, jos numeroita on paljon, sekin käy ihan ulkomuistista.
Niin ja sitten vielä se, että näille "itseoppineille" tulee/jää tekstiin tosi paljon virheitä. Sitten sitä tekstiä luetaan aina uudelleen ja uudelleen, että onko oikein, vaikka oikolukukin olisi päällä, virheitä jää. Siis ei kuitenkaan ole luottamusta siihen, että teksti menisi automaattisesti oikein.
On ihan hyödyllistä opetella käyttämään myös niitä kymmentä numeronäppäintä näppäimistön oikeassa laidassa. Niitä oppii aika helposti käyttämään katsomatta ja voi naputella pitkiäkin numerosarjoja lomakkeisiin tms. katsomatta näppäimistöä. Ainakin niistä on helpompi sellaiset sarjat kirjoittaa kuin siitä kirjaimien yläpuolella olevasta vaakarivistä.
Ei opi jos ei opettele kirjoittamaan oikein.
Mulla oli yläasteella konekirjoitus valinnaisena ja opin silloin 10-sormijärjestelmän (80-luvulla).
Siitä on ollu kyllä valtavasti hyötyä, olen noin 10 kertaa nopeampi kirjoittamaan kuin työkaverini. Tosin virheitä tulee helposti...
Mulla 10-järjestelmä on niin automaattinen, että voin samaan aikaan kun kirjoitan, puhua kollegalle, puhua puhelimessa tai vaikka nyt esim. katson samaan aikaan Emmerdalea kun kirjoitan.
Ostin näppäimistön missä näkyy merkit hyvin heikosti. Eli kirjoittaminen näppäimistöä tuijottamalla ei onnistu. Ihan tarkoituksella ostin, että oli pakko opetella kirjoittamaan katsomatta. Myydään sellaistakin näppäimistöä missä ei ole oikeasti yhtään merkintöjä napeissa (http://www.daskeyboard.com/model-s-ultimate/)
Nyt on vain ongelmana, että yhteen muuttaminen on edessä ja avopuoliso ei tule tämän kanssa toimeen, täytyy hankkia erilainen näppis häntä varten tai liimata merkit jollain tarroilla tähän ;)
ei täyttä kymmensormijärjestelmää opi ilman että tekee juuri niitä puuduttavia harjoituksia :) Näin meillä kauppiksen aikoihin tehtiin konekirjoitustunneilla... nykyisin se on tosiaan aika automaattinen tuo järjestelmä, kirjoitan aina näppäimistöön katsomatta, sen verran hyvin on jääneet näppäimet sormien muistiin. Myös aina tunnen jos vahingossa painan väärää kirjainta, se ei tunnu oikealta ja korjaan sen myös aika automaattisesti.
Voihan sitä oppia kirjoittamaan 10 sormella, mutta on eri asia, osuuko oikeat sormet oikeisiin näppäimiin. Jos kirjoittaa työkseen, kannattaa opetella 10-sormijärjestelmä. Sitä ei opi mitenkään muuten kuin tekemällä viikkokaupalla tappavan tylsiä kirjoitusharjoituksia kuten "asdf jklö asdf jklö dödö jaffa dödö jaffa..." Siitä se alkaa! :D