En jaksa mun työtä enää päivääkään. Oikeasti auttakaa!
Mitä mä teen? Mun ei ole mahdollista heittäytyä työttömäksi/opiskelijaksi. Voin opiskella työn ohessa, mutta MITÄ? Mua kiinnostaa kielet (suomi, ruotsi, englanti), kulttuuri, taide, asiakaspalvelu.
Mulla on niin epätoivoinen olo että melkein itkettää. Oon nyt selannut läpi niin monet vaihtoehdot mutta kaikissa on niin monta huonoa puolta. Oon oikeasti siinä jamassa että toivon saavani potkut, koska en saa itsestäni irti että lähtisin vapaaehtoisesti. En halua enää tehdä töitä nenä kiinni tietokoneen näytössä.
Auttakaa mua!!
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 14:12"]
Kerron vähän mun taustoja. Eli oon ylioppilas, ulkomaankaupan merkonomi ja liiketalouden tradenomi. Nyt oon tehnyt sihteerin töitä 6 vuotta. Muuta työkokemusta on esim. asiakaspalvelusta. Kaikista parhaiten oon viihtynyt asiakaspalvelussa.
Opettajan työ kiinnostaa. Yksi vaihtoehto onkin suorittaa opettajan pedagogiset opinnot mutta mua mietityttää olisko musta liiketalouden opettajaksi? Mun omista opinnoista on kuitenkin jo vuosia ja nykyisessä työssä en tee juuri mitään mikä liittyisi liiketalouteen. Tai no, hoidan laskutuksen, ostoreskontraa ja palkanlaskennan avustavia tehtäviä.
ap
[/quote]
Älä tuollaisia mieti! Susta tulee hyvä ope, koska sulla on työkokemusta muustakin kuin opettamisesta. Opettaahan siellä kouluissa noita juttuja sellaisia ihmisiä, jotka on vaan lukeneet kaiken kirjoista eikä ole päivääkään olleet missään yrityksessä töissä.
Jos sua oikeasti open hommat kiinnostaa, hakeudu pedagogisiin opintoihin. Voit sitten vaikka opiskella joitain täydentäviä kursseja omasta alastasi, jos siltä tuntuu, mutta en usko, että tarvii kamalasti. Soittele alan opetusta tarjoaviin oppilaitoksiin ja tarjoudu vetämään jotain ilta- tai viikonloppukurssia. Voisit varmasti opettaa jotain asiaan liittyvää kurssia esim. tilinpidosta myös kansan/työväenopistossa iltakurssina. Ideoi vähän - vaikka rakentajan tai eläkeläisen tai opiskelijan kotitalouden tilinpitokurssi tms. Saisit vähän opekokemusta, vaikka olisi vaan parin illan kurssi.
Tai aloittelevalle nettifirmaa suunnittelevalle taloudenpidon perusteita tms. Palkanlaskennan alkeet mikroyrittäjälle.
Mietit muutaman vaihtoehdon. Sitten soitat paikallisiin työväen/kansanopistoihin, niihin, jotka erilaisia iltakursseja tarjoaa ja ehdotat noita sun kursseja. Kannattaa toimia nyt heti, jos haluaa ensi syksyksi ehtiä. Näet, mitä se open työ oikeasti on.
Entäs sitten kurssien pitäminen työssäolijoille, eli firmojen työntekijöiden kurssittaminen. Mieti, mitä voisit tarjota. Ja sitten vaan soittelet konsulttifirmoille yms. ja juttelet ajatuksistasi.
Tässä ap:n tapauksessa taitaa olla kyseessä jonkinlainen henkinen alistaminen ja sen kautta vääristyneeksi mennyt suhde. Monesti tuollaisesta ei pääse irti kuin erolla, koska tuo mies tuskin tulee tajunneeksi omaa väärää toimintaansa.
Mutta, jos haluat muutosta ja haluat yrittää, vaatisin ensin mieheltä käyttöoikeutta yhteisiin varoihin. Hänellä on ELATUSVELVOLLISUUS perhettään kohtaan, ei hän voi käyttää yksin palkkaansa vain itseensä. Jos hän tästä pahastuu tai kimpaantuu, kerrot että joudut ilmoittautumaan työkkäriin työnhakijaksi (minkä myös teet ja etsit muutenkin aktiivisesti työtä), koska teidän perheen tulot eivät tällä hetkellä ole riittävät teidän perheen menoihin nähden. Miestä voi tässä vaiheessa alkaa hävettää se, mitä muut ajattelevat siitä, että vaimo joutuu menemään rahan vuoksi töihin, vaikka kotona on vauva ja tulla tolkkuihinsa tuon raha-asian suhteen.
Olen itse aikanaan elänyt alistavassa suhteessa, mistä syystä uskoisin, ettei tämä ole ap:n ainoa ongelma. Mies todennäköisesti kontrolloi häntä muutenkin (mitä ja minkälaista saa rahoilla ostaa, mitä on sopivaa tehdä ja harrastaa jne.) ja suhtautuu häneen vähättelevästi tai ainakaan ei kannustavasti. Vai olenko väärässä? Jos ongelma on vain rahassa, se ehkä hoitunee. Jos ongelma on laajempi, ero lienee ainoa vaihtoehto, jos parannusta halajaa.
Minäkin olin jo vuonna 2013 aivan loppu. Ja nyt olen totaalisen päädyssä. Miksi en vain kuole pois täältä.
Sinuna hakisin uutta työtä nykyisellä koulutuksella. Esim. projektihommiin johonkin kulttuurialan järjestöön, jonkin kulttuuritapahtuman järjestämiseen liittyviä töitä tms. Kyllä silläkin puolella kaupalliselle osaamiselle on kysyntää.
Mene työkkäriin kyselemään apua ja vinkkejä, sieltä löytyy ammatinvalinnanpsykologeja ja koulutusneuvojia.