En jaksa mun työtä enää päivääkään. Oikeasti auttakaa!
Mitä mä teen? Mun ei ole mahdollista heittäytyä työttömäksi/opiskelijaksi. Voin opiskella työn ohessa, mutta MITÄ? Mua kiinnostaa kielet (suomi, ruotsi, englanti), kulttuuri, taide, asiakaspalvelu.
Mulla on niin epätoivoinen olo että melkein itkettää. Oon nyt selannut läpi niin monet vaihtoehdot mutta kaikissa on niin monta huonoa puolta. Oon oikeasti siinä jamassa että toivon saavani potkut, koska en saa itsestäni irti että lähtisin vapaaehtoisesti. En halua enää tehdä töitä nenä kiinni tietokoneen näytössä.
Auttakaa mua!!
Kommentit (24)
miten kauan olet ollut työssä? 8 vuoden jälkeen saa aikuisopintotukea 2 vuodeksi... se on ihan hyvä summa ja voi opiskella päätoimisesti.
Sen olen huomannut että moni "kaupallisella alalla" toimiva haikailee alanvaihtoa: kirjanpito, reskontra, laskutus, asiakaspalvelu, neuvonta, atk-hommat, toimistotyö yms. tympäisee, ja kireälle vedetty aikataulut, deadlinet, pomon kyttäys ja ylitehostettu työ (lue liian vähän tekijöitä, liian paljon töitä) saa aikaan, että moni haikailee alanvaihtoa esim. hoitotyöhön, jossa pääsisi kohtaamaan ihmisiä. Sitten tuleekin yllätyksenä, miten raskasta, ja ylitehostettua hoitotyö on, miten vähän ihmisiä on osastoilla töissä ja paljon potilaita, kuinka vastuullista se työ on suhteessa palkkaan jne.
Duunarilla on ahdistavaa töissä nykysuomessa. Alimmastakin siivoojastad, hoitsusta jne on tullut tulospalkkalainen, jossa joudut ylitehostamaan työpanokseksi, ja olemaan välittämättä työnlaadusta, tärkeintä on määrät.
Oon ollut töissä tuon 8 vuotta. Mua hirvittää jäädä vakituisesta työstä pois ja lähteä opiskelemaan. Mitä sitten jos en saakaan töitä opintojen jälkeen?
ap
Kiinnostaa asiakaspalvelu? Mene laivan infoon töihin! :D Työpaikan tosin saat ehkä varmemmin jos haet Eestin kansalaisuuden..
Oletko miettinyt työpaikan vaihtamista? Tsemppiä, tiedän miltä tuo tuntuu.
Saat sen 2 vuotta töistä opintovapaata ja sitten voit palata sinne, jos et ole opintojen aikana löytänyt muuta työtä.
Laskin tuossa just että saisin aikuiskoulutustukea 940€ (-verot?). Ei mulla ole siihen varaa.
ap
Hei "kakkonen", voiko tuota aikuisopintotukea saada yrittäjä? Paljonko tuki on (joku prosentti tuloista)?
Hei "kakkonen", voiko tuota aikuisopintotukea saada yrittäjä? Paljonko tuki on (joku prosentti tuloista)?
Voisitko ajatella, että ottaisit puoli vuotta tai vuoden sapattivapaata töistä? Saisit miettiä asioita ja etsiä muita ratkaisuja?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 13:49"]
Laskin tuossa just että saisin aikuiskoulutustukea 940€ (-verot?). Ei mulla ole siihen varaa.
ap
[/quote]
kai maar sitä saa asumistukea, sossusta jotain, jos tuolla ei pärjää???
Miten pieni palkkasi nyt oikein sitten on??
Kun täällä on määriä ja se yrittäjänkin määrä löytyy tuolta:
Esimerkkejä tuen määrästä
Palkka/kk Tuen määrä/kk
1 600 e 1 075,83 e
1 800 e 1 162,33 e
2 000 e 1 248,83 e
2 300 e 1 378,58 e
2 500 e 1 465,08 e
2 800 e 1 594,83 e
3 000 e 1 681,32 e
3 500 e 1 897,57 e
4 000 e 2 004,79 e
Yrittäjän aikuiskoulutustuki on aina perusosan suuruinen (697,89 euroa/kk, 32,46 euroa/pv).
Tämä ahdistus tuntuu olevan nyt kovin yleistä. Mulla on useita ystäviä, jotka miettii alan vaihdosta eivätkä ole tyytyväisiä töihinsä. On opettajaa, toimistotyöntekijää, jne.
Voisitko kysyä työpaikaltasi, löytyisikö sulle firman sisältä muita hommia? Edes osan aikaa viikossa? Tai olisiko joku tutkinto, jonka voisit suorittaa työn ohella ja joka takaisi sitten samassa firmassa pääsyn muihin tehtäviin?
Meidän firmassa yksi vaan lukion käynyt oli kokoonpanossa töissä. Hän halusi opiskella insinööriksi. Firma tuki, osti hänelle oppikirjojakin, antoi palkallista vapaata opiskeluja varten, jne. Nyt on valmis insinööri ja tuotekehittelyssä töissä.
Laskin sitten varmaan jotenkin väärin. Miltähän sivuilta luin että tuki on 20% palkasta + 500€ perusosa. Oli varmaan väärää (tai vanhaa) tietoa?
Mun bruttopalkka on 2200/kk.
ap
Voisitko opiskella jotain oppisopimuskoulutuksella? Siinä olisi samalla jo työnsyrjässä kiinni. Nykyisin töissä olijat voi myös todella joustavasti suorittaa erilaisia tutkintoja näyttötutkintona työn ohessa, pääasiassa itse opiskellen. Tutkipa näitä vaihtoehtoja, käy vaikka eri koulujen opinto-ohjaajan pakeilla tai työkkärissä kysymässä.
Jos koet kirjallisuustieteen opinnot haastaviksi, akateeminen opiskelu ei ehkä ole sua varten. Kirjallisuustiede ei myöskään kamalasti työllistä. Ja joo, äidinkielen opettajan tutkinto on aika laaja. Mutta hei, mitä teet nyt työksesi? Juuri siitä sun tämän hetkisestä osaamisesta voisi olla hyvinkin kysyntää koulutusmarkkinoilla! Open pätevyydenkin omalle alalle saa osin etäopiskeluna, osin lähiopiskeluna toteutettuna opiskeltua vuodessa. Sitä pätevyyttä on sitten suht helppo laajentaa opiskelemalla lisää opetettavia aineita myöhemmin.
Kerron vähän mun taustoja. Eli oon ylioppilas, ulkomaankaupan merkonomi ja liiketalouden tradenomi. Nyt oon tehnyt sihteerin töitä 6 vuotta. Muuta työkokemusta on esim. asiakaspalvelusta. Kaikista parhaiten oon viihtynyt asiakaspalvelussa.
Opettajan työ kiinnostaa. Yksi vaihtoehto onkin suorittaa opettajan pedagogiset opinnot mutta mua mietityttää olisko musta liiketalouden opettajaksi? Mun omista opinnoista on kuitenkin jo vuosia ja nykyisessä työssä en tee juuri mitään mikä liittyisi liiketalouteen. Tai no, hoidan laskutuksen, ostoreskontraa ja palkanlaskennan avustavia tehtäviä.
ap
Nämä on niitä suuria kysymyksiä, ja jos elämäänsä haluaa muuttaa, se riski on rohkeasti otettava. Helppoon elämään on hyvä tuudittautua, mutta kuten mainitsesn, on pirun tylsää ja pointless.
Mieti kumpi on parempi vaihtoehto, jäädä siihen missä olet vai rohkeasti eteenpäin? ajattele miten miettisit asiaa 20 v päästä, se että olet edelleen samassa tyossä vai että olet tehny jotain uutta elämällesi (edes kokeillut, onnistu se sitten tai ei).
Vähemmällä rahalla tulee toimeen, asia on vain elämänvalinta ja -tottumuskysymys vaikka tiedän, että vähempään elämäntasoon on huonompi totuttautua
Oliskohan tämä realistinen laskelma:
Opintotukea 1300 - verot (vero% 8) = 1196 + lapsilisät 340 = 1536
Mitään asumistukea en voi saada. Onko tuo vero% teidän mielestä ok?
ap
Sen vielä lisään että oon yrittänyt opiskella kirjallisuutta avoimessa yliopistossa mutta rehellisesti sanottuna on liian vaikeaa mulle ja toisekseen en jaksa opiskella vuosikausia jotain joka ei mua välttämättä ikinä työllistä. Haaveilin joskus äikän open työstä mutta en kykene noin vaativaan opiskeluun tai sitten vähintään pitäisi olla takuuvarma työpaikka tiedossa sen jälkeen.
ap