Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi muualla maailmassa aina ”kärvistellään” helteessä, kun taas Suomessa helle aina vaan hellii?

Vierailija
29.06.2020 |

Nauttisivat nyt maailmallakin näistä ”hellivistä helteistä”, niin kuin me Suomessa (median mukaan) nautimme.

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säälle et mitään voi tykkäsit tai et! Mä tykkään kun on lämmintä eikä sen pitäisi olla keltään pois.

Riippuu mikä tämä "lämmintä" on..+20c on lämmintä eikä kukaan varmasti kärsi. +30c ei ole lämmintä, se on kuuma ja pitkään jatkuessa aiheuttaa huomattavaa tuhoa.

Vierailija
42/90 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. "Kärsitään, kärvistellään, ilmasto muuttuu.." Kaikkialla muualla helle on kärsimys ja piina mutta suomessa vaan nautitaan helteistä.

Taas hieman eri asia. Meillä oli parina päivänä hädintuskin 30C. Etelämpänä mennään lähemmäs 40 astetta ja jopa yli. Se alkaa jo tuntuakin pidemmän päälle.

Sulle ei tunnu millään menevän perille eihän, sä et voi olettaa että pohjolan kansalaiset jotka ovat tottuneet kylmempään ilmastoon yht´äkkiä muuttuvat trooppisiksi. Meille +25-> alkaa olemaan liikaa, +30c on liikaa ihan muillekkin eurooppalaisille. Mä en oikein ymmärrä tuota sun jänkkäämistä. Taidat olla ulkolainen kun et tajua suomalaisista edes tätä.

En ole. Ihan Suomesssa syntynyt ja koko ikäni asunut. 

Mutta aloituksessahan kysyttiin tuota eroa. Ja tänäkin kesänä meillä oli viikon verran lämmintä. Nyt on taas luvattu kylmää ja vettä. Sitten ymmärrän, että alkaa ahdistamaan, kun tosiaa ollaan lähempänä 40 astetta useamman viikon ajan.

Häiritseekö jos ensi talvena on kuukausi -35 asteen pakkasia Helsingin seuduilla?

Sehän ei ole kylmää vielä ollenkaan verrattuna Siperian -60 asteen pakkasiin.

Ei häiritse. Nautin kyllä pakkasista. Syksyn sateita inhoan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin kärvistelin kun sisällä oli jo kuumempaa kuin ulkona.

Nykyajan taloja ei ole rakennettu helteen kestäviksi.

Vierailija
44/90 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää hellehulluissa yksi asia. Kirjaimellisesti.

Kun kyselen että mitä he helteillä tekevät, siis kuumimpaan aikaan, niin on vain yksi vastaus: maataan rannalla, käydään vedessä.

Eli on vain yksi asia joka on helteillä kivaa?

Kuvitellaan että et välitä maata rannalla eikä uiminenkaan ihmeemmin nappaa. Entäs nyt?

Hellehullut eivät näytä tajuavan, että esimerkiksi jalkapallon pelaaminen on aika helvettiä kun aurinko paahtaa vielä 21 aikaan hulluna. Tai tehdä fyysistä ulkotyötä 30C lämmössä.

Etelän maissa helle loppuu 17-18 aikaan.

Vierailija
45/90 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska helteet on Suomessa harvinaista herkkua. Suomi on yksi ilmastoltaan kylmimmistä maista.

No ei ole ollut enää moneen vuoteen. Taidetaan asua sitten eri suomessa?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_average_yearly_tempe…

Onko tämä lista mielestäsi paljonkin muuttunut? Onko Suomea eteläisemmät maat paljonkin viilentyneet ilmastonmuutoksen myötä?

Vierailija
46/90 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi helteet meni jo, bye bye. Tällä viikolla 15- 20 astetta<3<3<3<3<3<3

Tästäkin huomataan, että hellevihaajat ovat pahansuopaa porukkaa.

Vierailija
47/90 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on migreeni, ja juuri tuossa ennen kesää huomasin, että kohtaukset ovat vähentyneet huomattavasti. Kappas kun helteet alkoivat, niin johan on migreenikin hellinyt päätä ja ruumista useammin XD. Olen kertonut ennenkin täällä, että en tunne janoa lähestulkoon ikinä. Tämä on ollut aina ongelmani, ja sen takia kärsin jatkuvasta nestehukasta. Yritän pakottaa itseni juomaan, vaikka ei janota tippaakaan. Tarkkailen pissan väriä ja sormien kiristämistä. Mutta vaikeaa se on, kun ei vain tee mieli juoda!

Noh tosiaan esimerkiksi eilen oli taas sellainen keli että voi vttu. En todellakaan nauttinut pätkän vertaa ja meinasi taas migreeni ilostuttaa mieltäni. Tälläkin hetkellä litkin vettä väkisin, ei tekisi yhtään mieli. 

Vierailija
48/90 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan kärvistellyt eli palellut helteellä, muualla ku liian kylmäksi pakastetussa supermarketissa

Vierailija
49/90 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan talot nimenomaan on, kun on ilmastointi käytettävissä. 80-90-luvun talot ovat kaikin puolin surkeita. Tarpeeksi vanhat rakennukset puolestaan toimivat oikein hyvin.

Vierailija
50/90 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kyselen että mitä he helteillä tekevät, siis kuumimpaan aikaan, niin on vain yksi vastaus: maataan rannalla, käydään vedessä.

Kuvitellaan että et välitä maata rannalla eikä uiminenkaan ihmeemmin nappaa. Entäs nyt?

Hellehullut eivät näytä tajuavan, että esimerkiksi jalkapallon pelaaminen on aika helvettiä kun aurinko paahtaa vielä 21 aikaan hulluna. Tai tehdä fyysistä ulkotyötä 30C lämmössä.

Se aurinko ei paahda hulluna enää 21 aikaan. Näkyy toki, mutta ei paahda.

Ja hellehullut tykkää kuumasta. Edelliskesänä oli kuumaa ja koko kesän olin raksahommissa. Ei haitannut lainkaan.

Vierailija
51/90 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälle et mitään voi tykkäsit tai et! Mä tykkään kun on lämmintä eikä sen pitäisi olla keltään pois.

Riippuu mikä tämä "lämmintä" on..+20c on lämmintä eikä kukaan varmasti kärsi. +30c ei ole lämmintä, se on kuuma ja pitkään jatkuessa aiheuttaa huomattavaa tuhoa.

Hellettä tarkoitin. Mä tykkään. Saa suuttua ihan vapaasti😁

Vierailija
52/90 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa vielä loikottaa aurinkokin yöt läpeensä. ppPää särKee. Etelässä tulee sentään pimeä illalla.

Tämä on yksi isoimmista eroista. Tätä ei moni suomen hellehullu ymmärrä, etelässä aurinko laskee normaalisti, niissä öky kuumissakaan maissa aurinko ei porota taivaalla 20h niin kuin suomessa. Ja itse asiassa monissa kuumissa maissa yö saattaa olla jopa kolea. Toinen on suomen lämpöä varaavat pulloasunnot. KOSKA ENNEN SUOMESSA EI OLLUT VIIKKOJA JOPA KUUKAUSIA KESTÄVIÄ +30C HELTEITÄ. Jotkut tolvanat vieläkin yrittävät kieltää nämä faktat, taitavat olla pentuja(ei kokemusta suomen säästä monelta vuosikymmeneltä) tai "muu" suomalaisia.

Suomessa aurinko on niin matalalla, että se ei porota kunnolla edes keskellä päivää. Valoisaa on tokin pidempään, mutta etelässä saattaa olla vielä illalla 30C lämmintä ja sehän on ihan katastrofaalinen lukema näille hellevinkujille.

Nyt kannattaa lopettaa se ryyppääminen, jutut taas sitä luokkaa lol

Oleko sinä edes käynyt koskaa Välimeren nurkilla? Suomessa se aurinko paistaa aika leppoisasti. 

Vierailija
53/90 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisia taloja ei ole rakennettu näihin helteisiin. piste. Sen takia monet valittavat koska he KÄRSIVÄT. Kerrostalokopperot ovat pahimpia, porukkaa delailee niihin kun kuumuusallot jatkuvat ja joidenkin mielestä kaikki tämä on niin vallan huvittavaa? Tässä ei kyse mistään helvetin mielipide-eroista vaan faktoista ja muiden kärsimyksistä. Monella kerrostalokoppero asukilla ei ole mitään mahdollisuuksia hankkia tarvittavia laitteita, näissä ei ole ILMAA tajuatteko. Kun suomessa ei ikinä näiden paska-aaltojen aikana edes tuule kunnolla eikä sada. Tänäänkin piti sataa mutta paska aurinko ollut jo aamusta asti ylhäällä helottamassa ilman pilven pilveä ainakin espoossa.

Nämä lapselliset hellehullut ovat trolleja penskoja tai jotain olmeja jotka löysästi maaten lipovat jäätelöä hyvin ilmastoidussa ja viilennetyssä asunnossa eikä mitään tarvitse tehdä. Vaikka tänne tulisi joku mamma kertomaan kuinka lasten kanssa jaksaa tai joku vanhus joka naaattiiii kuumuudesta se ei poista sitä että enimmistö kärsii tästä.

Vierailija
54/90 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska Suomessa on talvi, kulttuuriin kuuluu että helteistä tulee tykätä.

Vähän kuin saunastakin, vaikka iho palaisi eikä saisi henkeä niin ylälauteilla pitää nauttia kunnon löylyistä, nyt kun on juhlapyhä ja saatiin sauna lämmitettyä.

Itse en niele hellehullujen juttuja ollenkaan. Päiväsaikaan kun on kuuminta, missään ei näy ketään. Korkeintaan rannalla on väkeä, ja pitää olla melkoisen tylsämielinen jos jaksaa maata siellä 24/7 neljä viikkoa putkeen.

Hellehullut ovat niitä, jotka raivoavat helteistä ja tekevät niistä aloituksia jopa talvella - eivät siis niitä, jotka pitävät helteistä.

Helteistä pitävät ovat enimmäkseen maltillista porukkaa, jotka eivät talvellakaan laita energiaansa pakkasesta valittamiseen.

Järjetöntä ottaa pultit jostain sellaisesta asiasta kuin sää.

Hellehullut eivät valita kun on niin pimeää ja kylmää, ja voi voi pääsisipä etelään rannalle?

Right.

Voin ymmärtää jos jonkun mielestä +25 on kiva, varsinkin jos sitä ei ole viikkokaupalla putkeen (siis välillä sataa, jne).

Ei mene läpi että monenkaan mielestä ihanneilmasto olisi +30 ja aurinko paahtamassa 20 tuntia vuorokaudessa. Sori siitä.

Ja kyllä, pidän tylsämielisenä ja hellehulluna tyyppiä joka jaksaa maata neljä viikkoa putkeen rannalla. Sori siitäkin.

Ja mitäs neuvovatkaan kaikki syksyn märkäp4skaa rakastavat? "Lennä jonnekkin etelään, jos ei kelpaa". No hellevinkujat voivat mennä pohjoisemmaksi siksi aikaa kun on muka liian kuuma. 

Viime viikko oli mahtava, mutta se ilo loppui jo. Toivon kyllä että saadaan kunnon talvi. Sellainen juuri ja juuri plussan puolella oleva märkä keli on pahin. Minulle ihanne olisi, että talvella on -30 ja kesällä +30. Ja siirtymät tapahtuisi nopeasti.

Vierailija
55/90 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa vielä loikottaa aurinkokin yöt läpeensä. ppPää särKee. Etelässä tulee sentään pimeä illalla.

Tämä on yksi isoimmista eroista. Tätä ei moni suomen hellehullu ymmärrä, etelässä aurinko laskee normaalisti, niissä öky kuumissakaan maissa aurinko ei porota taivaalla 20h niin kuin suomessa. Ja itse asiassa monissa kuumissa maissa yö saattaa olla jopa kolea. Toinen on suomen lämpöä varaavat pulloasunnot. KOSKA ENNEN SUOMESSA EI OLLUT VIIKKOJA JOPA KUUKAUSIA KESTÄVIÄ +30C HELTEITÄ. Jotkut tolvanat vieläkin yrittävät kieltää nämä faktat, taitavat olla pentuja(ei kokemusta suomen säästä monelta vuosikymmeneltä) tai "muu" suomalaisia.

Suomessa aurinko on niin matalalla, että se ei porota kunnolla edes keskellä päivää. Valoisaa on tokin pidempään, mutta etelässä saattaa olla vielä illalla 30C lämmintä ja sehän on ihan katastrofaalinen lukema näille hellevinkujille.

Nyt kannattaa lopettaa se ryyppääminen, jutut taas sitä luokkaa lol

Oleko sinä edes käynyt koskaa Välimeren nurkilla? Suomessa se aurinko paistaa aika leppoisasti. 

Meinaat tosissasi että suomessa aurinko on maan tasolla? :)

Vierailija
56/90 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan talot nimenomaan on, kun on ilmastointi käytettävissä. 80-90-luvun talot ovat kaikin puolin surkeita. Tarpeeksi vanhat rakennukset puolestaan toimivat oikein hyvin.

Ai mikä ilmastointi????

Mä en ihan pidä siitä, että ilmastointi pukkaa 28 asteista ilmaa sisälle täydellä höyryllä.

Mittasin sen ilman lämpötilan nimittäin.

Yritä siinä sitten viilentää asuntoa kun ilmastointi vaan lämmittää lisää koko ajan.

Vierailija
57/90 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että nämä hellehullut lienevät suurimmaksi osaksi naisia joille sopii tutkitusti USEITA asteita korkeampi lämpötila kuin miehille. Pikkuvaimot makaavat päivät päästää rannalla tai puutarhassaan kun miehensä raataa kuumassa rahaa naiselle. ;-)

Vierailija
58/90 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fyysisessä työssä ulkona ja sisällä helteillä on oikeus pitää enemmän taukoja. Itse myös ulkotyössä ja hyvin jaksoi kun piti tasaisesti taukoja.

Vierailija
59/90 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai mikä ilmastointi????

Mä en ihan pidä siitä, että ilmastointi pukkaa 28 asteista ilmaa sisälle täydellä höyryllä.

Mittasin sen ilman lämpötilan nimittäin.

Yritä siinä sitten viilentää asuntoa kun ilmastointi vaan lämmittää lisää koko ajan.

Mikä ilmastointi?

Vierailija
60/90 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi helteet meni jo, bye bye. Tällä viikolla 15- 20 astetta<3<3<3<3<3<3

Tästäkin huomataan, että hellevihaajat ovat pahansuopaa porukkaa.

Täh? En ole tuo lainaamasi, mutta mitä "pahansuopaa" on siinä, että iloitsee kun vihdoin on luvassa hyvää säätä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi