IS: Joni, 34, kertoo koronaoireistaan, jotka ovat jatkuneet yli 3 kuukautta
Vaikka Joni Savolainen, 34, sairastui koronavirukseen jo alkuvuodesta, kärsii hän edelleen taudin aiheuttamista oireista.
– En olisi uskonut, että vielä kolmen kuukaudenkin jälkeen tulee samoja oireita kuin alussa, hän kertoo.
Savolainen kertoo kärsineensä muun muassa tunnottomuudesta, lihas- ja nivelsäryistä, keuhkokivuista ja voimakkaasta heikotuksesta. Hän kykenee listaamaan yli 30 eri oiretta, joita hänelle on ilmaantunut maaliskuun 10. päivän jälkeen. Moni niistä vaivaa häntä edelleen.
Että sellainen nuhaflunssa.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Mulla kesti monon ”akuuttivaihe” yli kuukauden ja sen jälkeinen väsymys 4 kk.
Minulla kesti mykoplasman akuuttivaihe kuusi viikkoa, ja sen jälkeen olon täyteen normalisoitumiseen meni noin kolme kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vihdoinkin puhutaan että korona oli oikeasti jo täällä ennen sitä "piikkiä". Se keuhko "mysteeri" flunssa vuodenvaihteen alussa oli koronaa ja moni meistä sai sen jo silloin. Itsellä oireet aaltomaisena noin 2 kuukautta. Lähti muka pois vain iskeäkseen uudestaan kohta ja joka kerta keuhkoihin, en ole koskaan sairastanut moista vaikka kaikki influenssat onkin sairastettu, ei todellakaan ollut sitä. Nyt olo ihan ok mutta keuhkot eivät ole vieläkään normaalit, lievää vinkunaa randomisti ja painetta, tämä pölyinen kuiva kuumuus ei auta asiaa.
Onko sinulla siis diagnosoitu korona? Tänä keväänäkään jokainen rajumpikaan tauti ei ole ollut väistämättä korona. Talvella on ollut samalla tavalla liikkeellä RSV:tä, influenssaa, ja ihan kaikenlaisia hengitystieinfektioita.
Vierailija kirjoitti:
Tesla-Joni. Kyseisen yksilön kohdalla suhtaudun erittäin suurella varauksella näihin koronapuheisin. Joillain on tarve saada oma naama julkisuuteen.
Tämä. Olen ollut muutaman vuoden samassa työpaikassa Jonin kanssa ja aikamoinen drama queen kyseessä.
Tämä on totta. Se ei silti tarkoita, että koronakeväänäkään jokainen epämääräisesti oireileva koronanegatiivinen olisi väärä negatiivinen. On myös mahdollista, että koronaa tarjotaan liian helposti selitykseksi, sitä kun ei osata hoitaa eikä siitä oikein tiedetä vielä paljoa, joten diagnosoimalla koronan jälkioireet ei tarvitse enää tehdä asialle mitään...