Oikeinkirjoitustaidon merkitys nettitreffailussa
Miten te vähän jo elämänkokemusta kartuttaneet suhtaudutte teille viestittelevien kirjoitusvirheisiin? Jos jo ekassa viestissä on kirjoitettu ”helle viikonloppu” helleviikonloppua tarkoittaen, kuinka iso turn off se on teille?
Oma kokemukseni on se, että kun älykkyyttä on reippaasti yli keskiarvon, myös oikeinkirjoitus tuppaa sujumaan. Enkä nyt hae pelkästään mukavaa ja sympaattista miestä vaan ihmistä, johon oikeasti voisin ihastua.
Onko täällä joku, jonka tuttava tekee älyllisesti haastavaa työtä, on hyvä keskustelija ja omaa kyvyn tarkastella kompleksisia asioita mutta joka on silti aivan onneton kirjoittaja?
Kysyn, koska omassa ystäväpiirissäni kirjoitustaito näyttäisi todella vahvasti korrelloivan henkisen suorituskyvyn kanssa.
Kommentit (28)
Ei välttämättä oikeinkirjoitus korreloi älykkyyden kanssa tai muunkaan henkisen elämän. Jos ei tarvitse työssään paljon kirjoittamista, oikeakielisyyssäännöt unohtuvat helposti. Runsas lukeminen korreloi kyllä kirjoitustaitojen kanssa. Kyse on asiatekstien ja pitkien tekstien lukemisesta, ei somen selaamisesta.
Kyseinen kirjoittelija ei menisi jatkoon. Aikuisen ihmisen pitää osata kirjoittaa äidinkieltään, ellei hänellä ole esim. lukihäiriötä.
Jos ei osaa yhdysssanoja, se on todella iso turn-off.
En nettideittaile, mutta oikeinkirjoitus kertoo ihmisestä erittäin paljon.
Joskus itseltänikin pääsee puhelimella viestitellessä näitä "helle viikonloppuja", mutta syy on puhelimen, ei minun.
Vierailija kirjoitti:
Itse huomioin myös tuon oikeinkirjoituksen, mutta tunnen myös ihmisiä, joilla tuo oikeinkirjoitus ei vaan suju vaikka ovat korkeakoulutettuja ja älykkäitä ihmisiä. Heillä on nimittäin lukihäiriö.
Lukihäiriötä mietin mutta eihän se nyt niin yleinen ole, että sillä voisi kaikkea selittää. Jos olisin itse lukihäiriöinen, kertoisin sen heti kättelyssä koska älykkäänä ihmisenä tiedän kirjoitusvirheiden pistävän silmään.
Kyllä se valitettavasti on iso turn off.
Itse arvostan esim. Fingerporissa olevia sanaleikittelyitä. Jos kumppani ei niitä puutteellisen kielitajunsa vuoksi tajuaisi, minulta jäisi iso osa omaa huumoriani pois.
Enpä olisi tässä suhteessa, jos alun viestittely olisi tehty kirjallisena. Ei olisi mies päässyt jatkoon. Monitaitoinen mieheni on nimittäin aivan surkea kirjoittaja, vaikka lukee paljon ja on esim. matemaattisesti lahjakas. Yhdyssanat menevät ok, mutta jostain syystä lauseet ja sivulauseet eivät hahmotu hänen tekstissään. Joten, jos muuten vaikuttaa mielenkiintoiselta, kannattaa tarkkailla ja ottaa selvää ennen täystyrmäystä, voi löytyä huonon kirjoitustaidon omaava timantti. Kaikkea ei saa samasta osoitteesta, sanoi äitini.
Mä olen huomannut, että oikeinkirjoitustaito korreloi lukeneisuuden kanssa. Jos ihminen lukee paljon, hän todennäköisesti osaa myös kirjoittaa. Näin siis voisi olettaa, että surkea kirjoittaja ei juurikaan lue. Se on minulle iso turn off.
Mun mielestä hyvinkin usein kirjoitustaito ja älykkyys kävelevät käsikädessä.
Esim. persujen huuteluita jossain keskustelupalstoilla lukiessa huomaa, että mitä aivottomampia kommentteja, sitä enemmän aivan älyttömiä kirjoitusvirheitä, jotka jo ekaluokkalaisen kuuluisi handlata.
Siis tyyliin "Ei tänne mitään karva lapsia tarvita ettekö te saatnan vaj akit ymmärrä että.." ja plaaplaa. Välimerkit ym. puuttuu ja yhdyssanavirheet polttavat silmiä.
Vierailija kirjoitti:
Enpä olisi tässä suhteessa, jos alun viestittely olisi tehty kirjallisena. Ei olisi mies päässyt jatkoon. Monitaitoinen mieheni on nimittäin aivan surkea kirjoittaja, vaikka lukee paljon ja on esim. matemaattisesti lahjakas. Yhdyssanat menevät ok, mutta jostain syystä lauseet ja sivulauseet eivät hahmotu hänen tekstissään. Joten, jos muuten vaikuttaa mielenkiintoiselta, kannattaa tarkkailla ja ottaa selvää ennen täystyrmäystä, voi löytyä huonon kirjoitustaidon omaava timantti. Kaikkea ei saa samasta osoitteesta, sanoi äitini.
Minä taas en olisi oman puolisoni kanssa, ellemme olisi tavanneet netissä. Kumpikin kyken kirjoittamalla jäsentämään sellaisia ajatuksia, joita ei olisi tullut kahvilla juteltua. Baarissa emme olisi edes eksyneet juttusille.
Onneksi ihmisiä voi tavata niin monilla tavoilla!
Mun mies laskee mitä tahansa ja sillä on kaksi tutkintoa luonnontieteellisiltä aloilta. On siis kiistatta älykäs, ei toki mikään nero mutta keskivertoa fiksumpi. Silti peräkkäiset partikkelit ja adverbit menee kirjoittaessa lähes aina yhteen, pilkuista se ei tajua mitään ja kirjoittaminen on muutenkin jotenkin hermostuttavaa ja tuskaista. On hyvä puhumaan, joten mieluiten sitten soittaa kun on asiaa.
En näe yhteyttä näiden asioiden välillä. Lähinnä kyse on lahjakkuuksista. En minäkään opi soittamaan pianoa millään, ja mies taas hallitsee melkein minkä tahansa soittimen, kun hetken sitä pyörittelee.
Vierailija kirjoitti:
Esim. persujen huuteluita jossain keskustelupalstoilla lukiessa huomaa, että mitä aivottomampia kommentteja, sitä enemmän aivan älyttömiä kirjoitusvirheitä, jotka jo ekaluokkalaisen kuuluisi handlata.
Siis tyyliin "Ei tänne mitään karva lapsia tarvita ettekö te saatnan vaj akit ymmärrä että.." ja plaaplaa. Välimerkit ym. puuttuu ja yhdyssanavirheet polttavat silmiä.
Tuollaiset virheet menevät usein tunnekuohun piikkiin. Monikaan ei nykyään oikolue kirjoittamaansa, joten teksti voi olla myöskin puhelimen aikaan saannosta.
Kiitos kommenteista. Poistin kyseisen yksilön koska koin liian suureksi riskiksi ajan käyttämisen hänen sielullisen kapasiteettinsa selvittämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset virheet menevät usein tunnekuohun piikkiin. Monikaan ei nykyään oikolue kirjoittamaansa, joten teksti voi olla myöskin puhelimen aikaan saannosta.
Heh, ja kämmäsin heti itse. Sana on aikaansaannosta.
Itse sivuutan netissä kaikki, jotka eivät osaa kirjoittaa kunnolla. Tiedän, että asia ärsyttäisi minua ennen pitkää, joten pelastan hänet pilkunviilaajalta:)
Vierailija kirjoitti:
Mun mies laskee mitä tahansa ja sillä on kaksi tutkintoa luonnontieteellisiltä aloilta. On siis kiistatta älykäs, ei toki mikään nero mutta keskivertoa fiksumpi. Silti peräkkäiset partikkelit ja adverbit menee kirjoittaessa lähes aina yhteen, pilkuista se ei tajua mitään ja kirjoittaminen on muutenkin jotenkin hermostuttavaa ja tuskaista. On hyvä puhumaan, joten mieluiten sitten soittaa kun on asiaa.
En näe yhteyttä näiden asioiden välillä. Lähinnä kyse on lahjakkuuksista. En minäkään opi soittamaan pianoa millään, ja mies taas hallitsee melkein minkä tahansa soittimen, kun hetken sitä pyörittelee.
Minä etsin nyt oikeasti monipuolisesti lahjakasta ihmistä. Korkea älykkyys on valitettavasti sellainen juttu, että toimivilla hermoyhteyksillä varustettu ihminen on lähes kaikessa lahjakas.
En tarkoita kehuskella mutta olen itse lahjakas musiikillisesti, liikunnallisesti, matemaattisesti sekä kielellisesti. Lisäksi olen täysin terve ja minulla on kauniit ja symmetriset kasvot sekä luonnostaan hoikkana pysyvä vartalo.
Olen vain niin täynnä sitä, että ihmiset haluavat aina kiistää älykkyyden sillä, että kyse olisi vain jonkin tietyn (pienen) osa-alueen lahjakkuudesta.
Etsin toista monipuolisesti lahjakasta ihmistä ihan vain siksi, että sellaisten kanssa olen tähän ikään (45) mennessä viihtynyt parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti, jota en tullut edes ajatelleeksi. Mutta mielestäni älykkyyteen kuuluu myös se, että aikuinen ihminen kykenee pitämään hermot sen verran viileänä, ettei suolla ties mitä kakkaa julkisesti ihmisten silmille tunnekuohuissaan. :D
Monet kirjoittelee älypuhelimellaan ja eivät välttämättä vaan viitsi alkaa nysväämään ja yhdistelemään sanoja, kun se oletuksena niitä tarjotessaan laittaa ne erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse huomioin myös tuon oikeinkirjoituksen, mutta tunnen myös ihmisiä, joilla tuo oikeinkirjoitus ei vaan suju vaikka ovat korkeakoulutettuja ja älykkäitä ihmisiä. Heillä on nimittäin lukihäiriö.
Lukihäiriö ei ilmene niin, ettei tunne esimerkiksi yhteenkirjoitussääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Monet kirjoittelee älypuhelimellaan ja eivät välttämättä vaan viitsi alkaa nysväämään ja yhdistelemään sanoja, kun se oletuksena niitä tarjotessaan laittaa ne erikseen.
Tämän takia en käytä automaattista tekstinsyöttöä. Itselleni oikeinkirjoitus on erittäin tärkeää. Olkoonkin, että kirjoittaminen on hieman työläämpää.