Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asumistuki ja pienipalkkainen pätkätyö/sijaisuudet

Vierailija
27.06.2020 |

Olen tehnyt pätkötöitä ja sijaisuuksia pitkään. Ala on matalapalkkainen ja kokoaikatyön bruttopalkka on 1800 euroa. Tuloni ja työaikani vaihtelevat aika paljon. Työttömyyspätkiä on ollut aika vähän. Olen ollut enimmäkseen kokoaikatyössä, mutta myös osa-aikaisessa työssä. En ole hakenut ennen mitään tukia työttömyyspätkien aikana.

Nyt korona-aikana olin pidemmän pätkän työttömänä ja hain liiton rahoja ja asumistukea. Minulle myönnettiin asumistuki. Nyt kuitenkin työt jatkuivat. Ilmoitin jo työkkäriin töiden jatkumisesta. Ilmoitin Kelallekin tulojen muutoksesta.

Tuo saamani asumistuki laskettiin tulojen perusteella vuoden ajalta, jolloin olen ollut suurimman osan ajasta kokoaikatyössä, mutta myös osa-aikaisena. Nyt parin kuukauden työttömyyden jälkeen aloitan samassa työssä. Kannattaako jatkaa asumistuen saamista vai perua se? Pelkään, että tukia peritään takaisin.

Miten te muut pätkätyöläiset olette tehneet? Kiinnostaisi myös kokemukset sovittellusta päivärahasta.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuen päätöksessähän on selkeät ohjeet, miten toimitaan tulojen muuttuessa. Sen mukaan kun menet, niin ei tule ongelmia.

Vierailija
2/10 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuen päätöksessähän on selkeät ohjeet, miten toimitaan tulojen muuttuessa. Sen mukaan kun menet, niin ei tule ongelmia.

Niin ja soviteltua päivärahaa voi saada osa-aikaisena, pitää luonnollisesti olla koko ajan työkkärin listoilla työnhakijana.

Jatkuuko työsi nyt siis aluksi osa-aikaisena? Vai onko vaihtuvuutta paljon? Minkälainen työsopimus sulle tehtiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää ilmoittaa tulojen muutoksesta Kelaan ja laskevat asumistuen uudestaan. Jos et ilmoita, syyllistyt tuen perusteettomaan nostamiseen.

Vierailija
4/10 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa, ap. Pelkkä pätkätyö ja vaihtelevat tulot yhdistettynä ansiosidonnaiseen on rasittavaa byrokratiaa kuukaudesta toiseen. Kun siihen vielä lisätään asumistukibyrokratia tulojen vaihdellessa kuukausittain, voin vaan kuvitella mikä lisäbyrokratian määrä siitä seuraa! Tsemppiä! Meidän tukijörjestelmät ei ole tehty pätkä- ja silpputyöläisten tilannetta ajatellen. Huhhuh.

Vierailija
5/10 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulo olisi monelle paljon parempi.

Vierailija
6/10 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon tulot nyt nousevat? Omassa päätöksessäni lukee muistaakseni, että pitää tarkistuttaa tuki, jos nousevat 400€/kk. 

Vierailija
7/10 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustulo olisi monelle paljon parempi.

Antaisi monelle mahdollisuuden tehdä enemmän töitä. Uskon myös, että pitkässä juoksussa perustulon olemassaolo vähentäisi tarvetta erilaisille mielenterveyspalveluille. Ihmisellä olisi kuitenkin aina se pieni raha, jolla päästä eteenpäin, eikä tarvitsisi juosta itseään nöyryyttämässä esimerkiksi työkokeiluissa. 

Vierailija
8/10 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Ilmoitin jo muutoksesta Kelaan.

Uusi työsopimukseni on kuukauden, mutta varmaan jatkuu sen jälkeen. En saanut ihan täysiä tunteja vaan 90%. Tuloni nousee yli 400 euroa.

Inhoan tätä byrokratiaa yli kaiken. Vihaan lomakkeiden täyttämistä, enkä tajua niistä mitään. Tästä syystä en ole ennen hakenut työttömyyspätkien aikana tai osa-aikaisena mitään tukia. Tätä järjestelmää ei ole todellakaan tehty pätkätyöläisiä ajatellen. Itsekin kannatan perustuloa.

Vierailija
9/10 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minulla ei ole mitään tietoa, minkälaisella sopimuksella jatkan tämän pätkän jälkeen. Pahimmassa tapauksessa olen taas työtön.

Vierailija
10/10 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Ilmoitin jo muutoksesta Kelaan.

Uusi työsopimukseni on kuukauden, mutta varmaan jatkuu sen jälkeen. En saanut ihan täysiä tunteja vaan 90%. Tuloni nousee yli 400 euroa.

Inhoan tätä byrokratiaa yli kaiken. Vihaan lomakkeiden täyttämistä, enkä tajua niistä mitään. Tästä syystä en ole ennen hakenut työttömyyspätkien aikana tai osa-aikaisena mitään tukia. Tätä järjestelmää ei ole todellakaan tehty pätkätyöläisiä ajatellen. Itsekin kannatan perustuloa.

Soviteltua päivärahaa et voi saada, koska siinä töitä saa olla max 80% normaalista. Mutta asumistuen kanssa toimit Kelan ohjeiden mukaisesti vaan :)