Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muuten loistava työntekijä, mutta asiakkaat valittavat..

Vierailija
27.06.2020 |

En nyt kerro yksityiskohtaisesti, ettei häntä tunnisteta. Leikitään vaikka, että minulla on kahvila. Hän on äärimmäisen tarkka, oma-alotteinen, oppii asiat yhdestä kerrasta. Työkavereiden kanssa menee ok, ei ole häiriöksi, muut ovat jo tottuneet, ettei juttele. Ei ole mitään diagnoosia, ihan terve on. Haastattelussa oli sellainen ok reipas, tykkäsin ettei ole yliampuva, mutta ei ollut mitenkään jurokaan. Hän on nopea, siivoaa pyytämättä. Mutta hän ei vain osaa palvella. Olen saanut useita valituksia jurosta käytöksestä. Ei hän mitenkään asiaton ole, vaan palautteet on tätä tyyliä "teillä on siellä kassalla tyyppi, jolla on koko ajan naama norsunvitulla" ja näitä on tullut useita. Hän tervehtii ja kiittää, mutta jos joku asiakas haluaisi jäädä juttelemaan hän on jo palvelemassa seuraavaa. Eihän se huono asia ole, että on tehokas, mutta esim. itse luovin nämä tilanteet vaivihkaa niin että pääsen palvelemaan seuraavaa ja lopetan keskustelun ystävällisesti. Miten saisi sanottua, että hymyile enemmän ja ole vähän ystävällisempi? Tällaista ei ole aiemmin ollut, jos on ollut asiakkailla valittamista, silloin on ollut kyllä muutakin pielessä, mutta nyt ei vain ole.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista ei vaan ole asiakastyöhön. Loistava työntekijä kuvauksen perusteella johonkin itsenäisempään työhön missä ei niin tarvitse olla ihmisten kansaa tekemisissä.

Vierailija
2/27 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida tosiaan olla parhaimmillaan tämä tyyppi asiakaspalvelussa, mutta jos muuta työtä ei nyt ole tarjolla, niin anna sille mahdollisuus korjata käytöstään ja kerro sille palautteista. Kahdestaan, rauhallisessa ympäristössä ja et hauku vaan kerrot, että asiakkaat ovat laittaneet palautetta, mitä tehtäis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetat hänelle ne sinun käyttämäsi fraasit, joilla pääsee nopeasti lässyttävästä asiakkaasta eroon. Ei kaikilla ole samanlaisia sosiaalisia taitoja automaattisesti, mutta oppivana henkilönä hän varmaan korjaa toimintaansa opastuksellasi?

Vierailija
4/27 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin hänelle pitää antaa mahdollisuus, eli puhu nätisti kahden kesken, nolaamatta. Voit samalla kehua hänen muita taitojaan, mutta tehdä selväksi, että asiakaspalvelu on tärkeä asia saada haltuun. Voihan olla, että hän oppii siinä paremmaksi samaan tapaan kuin on oppinut muut jutut. Varsinkin jos saa vähän vinkkejä.

Vierailija
5/27 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi ihan sellainen suomalaisille vieras käsite kuin keskustelu?

Vierailija
6/27 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetat hänelle ne sinun käyttämäsi fraasit, joilla pääsee nopeasti lässyttävästä asiakkaasta eroon. Ei kaikilla ole samanlaisia sosiaalisia taitoja automaattisesti, mutta oppivana henkilönä hän varmaan korjaa toimintaansa opastuksellasi?

Tämä. Lyön muuten vetoa, että jos hän nyt jäisi suustaan kiinni jonkun asiakkaan kanssa sen sijaan, että rientäisi palvelemaan seuraavaa, tulisi siitäkin valituksia asiakkaiden taholta. Asiakaspalvelussa vaadittavat sosiaaliset jipot eivät tule kaikilta luonnostaan, vaikka sosiaaliset taidot olisivat noin muuten ihan kohdallaan. Kestää aikansa, ennen kuin tilanteita ja asiakkaita oppii lukemaan, mutta hänen sopeutumistaan auttaa varmasti paljon se, jos häntä on evästetty siihen, miten nämä asiakastilanteet saadaan hoidettua tehokkaasti mutta ystävällisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/27 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä oli just samanlainen henkilö. Työn jälki poikkeuksellisen loistavaa, mutta potilaspalaute huonoa (osin). Osa tykkää hänen tyylistään ja osaavuudesta, mutta suuri osa (+työkavereitakin) valitti töksäyttelevyydestä ja liian lyhyesti ja liian suoraan sanomisesta. Empatia ei hänen puheessaan kuulunut ollenkaan, vaikka ollaan alalla, jossa on tärkeää että sitä näkyisi edes hitusen verran. Tehtiin niin, että pomo jutteli hänen kanssaan pari vuotta sitten ja simsalabim, hän muutti käytöstään ja on nyt kaikin puolin toimiva työntekijä. Että kannattaa kokeilla. Kyllä häneltä vieläkin ajoittain tulee sammakoita suusta, mutta siinä määrin vähän, ettei se haittaa.

Vierailija
8/27 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelusta tekee hirveää juurikin valittavat asiakkaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/27 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on myös ettei kaikkia voi miellyttää. Itseäni ei haittaisi lainkaan, jos joku kahvilassa tai muussa asiakastilanteessa ei hymyile minulle, kunhan hoitaa tilauksen oikein ja mitä nopeampi sen parempi. Asiakkaat varmasti keksivät aina jotain valitettavaa. Minun työpaikallani lähetetään tällaista palautelomaketta asiakkaille ja sitä kun lukee, niin palaute on todella ristiriitaista. Vaikkapa niin, että joka toinen valittaa että kahvinne on liian laihaa ja joka toinen valittaa, että se on liian vahvaa (sama kahvi) -> kaikkia ei vaan voi miellyttää.

Mitä jos AP pitäisi koko henkilökunnalle yhteisen asiakaspalvelukoulutuksen ihan hyvässä hengessä? Jossa harjoiteltaisiin tilanteita ja jokainen saisi kysellä mieleen tulleita kysymyksiä tai kertoa haastavimmat asiakaspalvelutilanteet. Voisihan siitä muutkin oppia jotain, eikä tarvitsisi nostaa tätä yhtä tyyppiä liikaa esille.

Vierailija
10/27 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger?

Meillä on töissä tyyppi joka on kuin kuvailit. Nopea, tehokas, oppii äkkiä.

Mutta töksäyttelee asiakkaille, sanoo suoraan.

Esim "en nyt voi palvella koska menen kahville".

Hänellä on asperger.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/27 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetat hänelle ne sinun käyttämäsi fraasit, joilla pääsee nopeasti lässyttävästä asiakkaasta eroon. Ei kaikilla ole samanlaisia sosiaalisia taitoja automaattisesti, mutta oppivana henkilönä hän varmaan korjaa toimintaansa opastuksellasi?

Tämä. Ja googlaa sana hampurilaispalaute. Käyt palautekeskustelun sen mukaan, niin menee perille paremmin.

Vierailija
12/27 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos töykeä asiakaspalvelu tarkoittaisi aspergeria, niin 99% virolaisista olisi aspergereita..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/27 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totuus on myös ettei kaikkia voi miellyttää. Itseäni ei haittaisi lainkaan, jos joku kahvilassa tai muussa asiakastilanteessa ei hymyile minulle, kunhan hoitaa tilauksen oikein ja mitä nopeampi sen parempi. Asiakkaat varmasti keksivät aina jotain valitettavaa. Minun työpaikallani lähetetään tällaista palautelomaketta asiakkaille ja sitä kun lukee, niin palaute on todella ristiriitaista. Vaikkapa niin, että joka toinen valittaa että kahvinne on liian laihaa ja joka toinen valittaa, että se on liian vahvaa (sama kahvi) -> kaikkia ei vaan voi miellyttää.

Mitä jos AP pitäisi koko henkilökunnalle yhteisen asiakaspalvelukoulutuksen ihan hyvässä hengessä? Jossa harjoiteltaisiin tilanteita ja jokainen saisi kysellä mieleen tulleita kysymyksiä tai kertoa haastavimmat asiakaspalvelutilanteet. Voisihan siitä muutkin oppia jotain, eikä tarvitsisi nostaa tätä yhtä tyyppiä liikaa esille.

Myös minä koen usein miellyttävimpänä asiakaspalvelijat, jotka ovat asiallisia, kohteliaita ja ripeitä mutta eivät ylenpalttisen hymyileviä. Monesti kohtaa varsinkin naispuolisissa aspoissa henkilöitä, joilla se hymy on päälleliimattu Jokeri-irvistys: se ei ulotu silmiin saakka ja muutenkin koko ihmisestä huokuu sellainen väkinäisyys ja jopa jonkinlainen inho asiakaspalvelutilannetta kohtaan. Teennäisyys on aina karmivaa.

Hyvä idea tuo koko henkilökunnan yhteinen aspakoulutus. Varsinkin tuo, että kaikki voivat yhdessä jakaa ja käsitellä haastavimpia asiakaspalvelukokemuksiaan hyödyttäisi varmasti monia osallistujia.

Vierailija
14/27 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetat hänelle ne sinun käyttämäsi fraasit, joilla pääsee nopeasti lässyttävästä asiakkaasta eroon. Ei kaikilla ole samanlaisia sosiaalisia taitoja automaattisesti, mutta oppivana henkilönä hän varmaan korjaa toimintaansa opastuksellasi?

Tämä. Ja googlaa sana hampurilaispalaute. Käyt palautekeskustelun sen mukaan, niin menee perille paremmin.

Ja paskat. Hampurilaispalaute on velliperse-esimiesten tapa yrittää selviytyä palautteenannosta.

https://duunitori.fi/tyoelama/hampurilaismalli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/27 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakaspalvelusta tekee hirveää juurikin valittavat asiakkaat.

Samat valittajat valittaa useampaan otteeseen ja kaikkialla.

Vierailija
16/27 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisissä koulutuksissa se ongelma, että henkilö, jonka pitäisi muuttaa käytöstään, ei välttämättä ymmärrä, että koulutus on sitä varten, että hän huomaisi oman puutteellisen tavan toimia. Parempi kahdenkeskeinen rakentava keskustelu.

Vierailija
17/27 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asperger?

Meillä on töissä tyyppi joka on kuin kuvailit. Nopea, tehokas, oppii äkkiä.

Mutta töksäyttelee asiakkaille, sanoo suoraan.

Esim "en nyt voi palvella koska menen kahville".

Hänellä on asperger.

En ole tietääkseni assi mutta mikä vika tuossa on...? En itse ainakaan osaisi suuttua jos asiakaspalvelija sanoisi noin. Ei kai kukaan ota tuollaista itseensä?

Vierailija
18/27 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetat hänelle ne sinun käyttämäsi fraasit, joilla pääsee nopeasti lässyttävästä asiakkaasta eroon. Ei kaikilla ole samanlaisia sosiaalisia taitoja automaattisesti, mutta oppivana henkilönä hän varmaan korjaa toimintaansa opastuksellasi?

Tämä. Ja googlaa sana hampurilaispalaute. Käyt palautekeskustelun sen mukaan, niin menee perille paremmin.

Ja paskat. Hampurilaispalaute on velliperse-esimiesten tapa yrittää selviytyä palautteenannosta.

https://duunitori.fi/tyoelama/hampurilaismalli

No mikä malli on toimivampi?

Vierailija
19/27 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asperger?

Meillä on töissä tyyppi joka on kuin kuvailit. Nopea, tehokas, oppii äkkiä.

Mutta töksäyttelee asiakkaille, sanoo suoraan.

Esim "en nyt voi palvella koska menen kahville".

Hänellä on asperger.

En ole tietääkseni assi mutta mikä vika tuossa on...? En itse ainakaan osaisi suuttua jos asiakaspalvelija sanoisi noin. Ei kai kukaan ota tuollaista itseensä?

Tällä palstalla uusin trendi on se, että jos joku tekee tai sanoo jotain, mistä kirjoittaja ei pidä, on tämä kyseinen henkilö asperger. Helpompi lytätä ja leimata toinen kuin miettiä, että kannattaako jostain tuollaisesta "menen nyt kahville" -kommentista ottaa niin kovasti nokkiinsa.

Vierailija
20/27 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaat ovat välillä aivan tyhjästä kitisijöitä. Ei sille minkään voi, niillä on valta. Joillain se valta vain nousee hattuun.