Selvisi syy marjatilallisten haluttomuuteen palkata suomalaisia
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006554441.html
Puheet siitä että ei suomalaiset pärjää niissä hommissa voidaan heittää roskakoriin. Kyse on siitä että sinne ei haluta suomalaisia, jottei totuus paljastuisi. Taidan jatkossa viljellä omat mansikat. Ihan vastaavaa settiä ku näiden thaimaalaisten metsämarjapoimijoiden kanssa.
Kommentit (455)
Olin mansikkapellolla kaikki kesät siitä alkaen kun oli täyttänyt 14 siihen asti kun pääsin ylioppilaaksi ja ylioppilaskesänä sain koko kesäksi siistin sisätyön.
Jo silloin vuosikymmeniä sitten oli monenlaisia tiloja. Tiloilta lähdettiin pois, mutta ei suinkaan lähdetty kotiin, vaan jollekin toiselle tilalle. Aika järkkyjä juttuja yksi tuttu kertoi naapuritilasta - ei ollut kilpailua, sillä hänellä oli vain pieni peritty itsepoimintapaikka. Kukaan ei ollut siellä kahtena peräkkäisenä kesänä ja aniharva kovin pitkään. Sanotaan näin nätisti, että iäkkäämmät siellä pysyivät, nuoret nätit tytöt eivät pitkään. Yhtenä iltana olivat juosseet turvaan sinne naapuriin ja soittelemaan kotiin, kännyköitäkään ei siihen aikaan ollut.
Omaa isäntääni pidettiin hankalana, mutta olin itse samalla neljä kesää. Hyvä isäntä se oli, mutta vaativa. Kun teki työnsä, eikä nurissut, ei tullut ongelmia. Tykkäsin siitä, että muita nuoria oli vähemmän ja oli rauhallisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö työsuojeluviranomaiset tee tarkastuksia tiloille? Kaikki tilat eivät ole tuollaisia.
Ei kiinnosta ukrainalaiset...homeiseen navettaan vaan nukkumaan! Ei ketään kiinnosta!
Vierailija kirjoitti:
Olin mansikkapellolla kaikki kesät siitä alkaen kun oli täyttänyt 14 siihen asti kun pääsin ylioppilaaksi ja ylioppilaskesänä sain koko kesäksi siistin sisätyön.
Jo silloin vuosikymmeniä sitten oli monenlaisia tiloja. Tiloilta lähdettiin pois, mutta ei suinkaan lähdetty kotiin, vaan jollekin toiselle tilalle. Aika järkkyjä juttuja yksi tuttu kertoi naapuritilasta - ei ollut kilpailua, sillä hänellä oli vain pieni peritty itsepoimintapaikka. Kukaan ei ollut siellä kahtena peräkkäisenä kesänä ja aniharva kovin pitkään. Sanotaan näin nätisti, että iäkkäämmät siellä pysyivät, nuoret nätit tytöt eivät pitkään. Yhtenä iltana olivat juosseet turvaan sinne naapuriin ja soittelemaan kotiin, kännyköitäkään ei siihen aikaan ollut.
Omaa isäntääni pidettiin hankalana, mutta olin itse samalla neljä kesää. Hyvä isäntä se oli, mutta vaativa. Kun teki työnsä, eikä nurissut, ei tullut ongelmia. Tykkäsin siitä, että muita nuoria oli vähemmän ja oli rauhallisempaa.
Lisäys: Tämä isäntä maksoi kaikki kulut asiallisesti, sunnuntailisät ja lomakorvaukset, enkä edes olisi älynnyt teininä pyytää, mutta hän teki asiat täysin lain mukaan.
Taitaapa jäädä mansikat ostamatta. Nyt ja jatkossa. Aivan törkeät terveydelle vaaralliset olot, olisihan se pitänyt arvata.
Suomessa on vaikka millä mitalla mansikalle allergisia, eivätkä he ole nälkään kuolleet, vaikka eivät niitä syö. Joten huoltovarmuuspuhe on kyllä huvittavaa.
Mä kasvatan mansikkani itse, joten en osta. Taimiin rahat on ostettu työnteosta saaduilla rahoilla ja nyt lähden tekemään viideksi tunniksi palkatonta vapaaehtoistyötä ihan hetken kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Ei ulkomaalaisille makseta suomen palkkoja eikä työnantaja maksa työnantajan kuluja, tästä tulee kate. Ei tarvitse noudattaa suomalaisia sopimuksia, työsuhteen lyhyyden vuoksi.
Tässä on se syy miksi huoltovarmuuden takia oli pakko saada ulkomaalaista kausityöntekijää.
Joten muistakaa tämä kun ostatte suomalaista veronkierto mansikkaa.
En osta tänä kesänä mansikkaa, vaan lähden pian mustikkametsään.
Pitäkööt savolaiset isännät marjansa. En osta talvella mitään mansikkaista, en pakastealtaasta, enkä Valiolta/Arlalta tms.
Kiitos mulle riitti tämä informaatio lopettamaan mansikoiden syönnin!
Sinä joka väität täällä tyttöjen olevan kermaperseitä, kaikki tajuavat sun olevan tämä tilan ihmiskaupalla ja orjatyölle elävä pitäjä. Noloa että tulit heti kommentoimaan, mutta toisaalta se paljastaa hyvin sen, minkälaista porukkaa te marjatilalliset olette. Jokainen viestisi vain varmentaa tyttöjen kertomusta. Hyi, häpeä! Ihmiset kaivaa kyllä tilasi nimen esille ja boikotoi, sano hyvästit ihmiskauppatilallesi.
Vierailija kirjoitti:
Taitavat tytöt valehdella. Kummasti valokuvat on otettu "siivouksen jälkeen". Joopa joo. Pitää olla hölmö että uskoo. Tytöt vain keksivät juttuja omasta mielikuvituksestaan. Eihän mistään tuosta ole mitään todisteita. En usko.
Ettei vaan olisi tilallinen itse nyt eksynyt palstalle?
Kiitos HS.
Mansikat boikottiin myös meidän perheessä. Emme todellakaan kuole ilman näitä marjoja. Jos ostan, hankin itsepoimintana luomumansikkaa.
Aikanaan aktivistit kuvasivat salaa, kettu ja minkkitarhoja, sikaloihin tunkeuduttiin ja taidettiin olla myös kanaloissa.
Missäs nämä aktivistit nyt ovat? Vai onko näiden ihmisten ihon väri liian vaalea?
Vierailija kirjoitti:
No noita jutun naikkosia ei kyllä kukaan halua palkata. Naurettavia vinkujia.
Nuo naiset käyttivät päivän ja illan paikan siivoamiseen ja yöpyivät tuossa läävässä sekä hoitivat työnsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö työsuojeluviranomaiset tee tarkastuksia tiloille? Kaikki tilat eivät ole tuollaisia.
Ei kiinnosta ukrainalaiset...homeiseen navettaan vaan nukkumaan! Ei ketään kiinnosta!
Juuri näin, tämä on se todellinen kuva kokoomuksen tukemassa punavihreässä himossa haalia Suomeen ”työvoimaa”. Huonosti (jopa lanvastaisesti) kohdeltavaa halpatyövoimaa, jonka tarkoitus on vain ja ainoastaan laskea työvoimakustannuksia työehtosopimusten määräämän tason alapuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs virka sinulla on siellä vinkua? Kalahtiko kalikka nyt marjatilallisen päähän? :D Kaikki tietävät, että naisten kertomukset ja kuvat ovat harvinaisen tosia ja kertovat karua kieltään marjatilan elämästä. Näitä juttuja on kuultu jo mustikanpoimijienkin taholta, joten en yllättynyt ollenkaan.
Joillakin tiloilla asiat voivat olla paremmin, mutta on aivan varmasti tiloja, joissa on samankaltaista tai jopa ikävämpää.
Ja siitä naisten palkkaamisesta myöhemmin sitten, olen työnantaja ja voisin hyvin palkata ko. jutun naiset yritykseni, jos he muuten soveltuisivat alalle.
Mansikanviljelyssä käytetään myös aikamoisia myrkkyjä ja monet ovat siksikin allergisia näille marjoille.
Voitte vaan kuvitella pidetäänkö näillä tiloilla kiinni terveysmääräyksistä hyönteismyrkkyjenkään suhteen...
Kuka näitä tiloja oikein kesäisin vahtii? MTK?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan ukrainalaiset naiset joutuneet juoksemaan isäntiä karkuun? Eivät varmaan puhuisi mitään, kun ovat niin hyviä palkollisia. Huh, mitä menoa!
Vierailija kirjoitti:
Noihin majoitustiloihin en astuisi kynnystä pidemmälle.
Terveydelle vaarallinen ihmisasutukseen kelpaamaton läävä. Pihalle pystytetty telttakin olisi paljon parempi.
Vierailija kirjoitti:
Taitavat tytöt valehdella. Kummasti valokuvat on otettu "siivouksen jälkeen". Joopa joo. Pitää olla hölmö että uskoo. Tytöt vain keksivät juttuja omasta mielikuvituksestaan. Eihän mistään tuosta ole mitään todisteita. En usko.
Nuo siivouksen jälkeen otetut kuvatkin ovat riittävän hirveitä. Kyse ei selvästi ole ihmisille sopivasta majoitustilasta.
Kiitos Koronan, tuli tämäkin mätäpaise näkyväksi!
Toivottavasti ihmiset jättäisivät tänä kesänä mansikat ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Eiväthän nämä edes olleet varsinaisesti työttömiä...kannattaisi opetella lukemaan, eikä katsoa vain kuvia.
On tainnut tilan työnantaja tulla Vauvafoorumille ulisemaan, kaikki haukkukommentit on selkeästi kirjoittanut sama henkilö.
Juttu oli asiallinen ja en näe syytä olla uskomatta.