Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaisitko uimataitoisen 12v:n mennä soutuveneellä rannan lähellä ilman pelastusliiviä?

Vierailija
26.06.2020 |

Meillä on nyt tällainen tilanne. Tyttö tykkää soudella, mutta pelastusliivi on alkanut ”unohtua”. Tästä on pitänyt toistuvasti sanoa. Ymmärrän, että kuumalla kelillä olisi kivempi olla ilman, mutta en haluaisi antaa periksi. Pian ehkä olisi sitten edessä sama juttu pyöräilykypärän kanssa.

Miten itse tekisitte?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että se 12-vuotias tajuaa että lain mukaan riittää kun liivit on veneessä mukana? Rakastava vanhempi voi hyvin väittää, että niiden päällä pitäminen on pakollista. 

Ja sun pointti on, että hädän hetkellä se lapsi ei pelästyksissään hörppää vettä ja huku, jos liivit on jossain perätuhdon alla eikä päällä?

Vierailija
42/70 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole mielipidekysymys. Liivit on lakisääteinen pakko. Sama kuin et laittaisi lasta autossa turvavöihin. Jotkut asiat vaan pitää hyväksyä.

... toisaalta, jos salaa toivot pääseväsi siitä helevetin kakarasta eroon, toki hukkumiskuolema on näppärä siinä. Kyllä me ymmärretään, lapset osaa olla rasittavia. 

Itse asiassa laki vaati että liivit on veneessä, mutta ei tarvi olla päällä. Yhtä hölmö laki kuin pyöräilykypärää koskeva laki, joka ei vaadi vaan vain jotenkin suosittelee kypärän käyttöä.

Luuletko että se 12-vuotias tajuaa että lain mukaan riittää kun liivit on veneessä mukana? Rakastava vanhempi voi hyvin väittää, että niiden päällä pitäminen on pakollista. 

Eikä tarvitse edes valehdella, että laki määrää. Lapselle riittää, että äiti/isä sanoo, että on pakollista. Ne äiti ja isä kun ovat siitä lapsesta vastuussa, vaikka onkin jo vähän isompi lapsi kyseessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan jonka olen nähnyt omin silvin osaavan uida hyvin voisin antaa. Tytön en välttämättä koska voimat loppuu helposti kesken tytöltä.

Vierailija
44/70 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole mielipidekysymys. Liivit on lakisääteinen pakko. Sama kuin et laittaisi lasta autossa turvavöihin. Jotkut asiat vaan pitää hyväksyä.

... toisaalta, jos salaa toivot pääseväsi siitä helevetin kakarasta eroon, toki hukkumiskuolema on näppärä siinä. Kyllä me ymmärretään, lapset osaa olla rasittavia. 

Itse asiassa laki vaati että liivit on veneessä, mutta ei tarvi olla päällä. Yhtä hölmö laki kuin pyöräilykypärää koskeva laki, joka ei vaadi vaan vain jotenkin suosittelee kypärän käyttöä.

Tämä laki koskee veneitä, joissa on moottori. Perussoutuveneessä ei tarvitse olla edes sitä yhtä liiviä.

Vierailija
45/70 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole hölmö laki, vaan sinä olet idiootti. Tällöin jokaisella on ihan oma vapaus valita haluaako 30 asteen lämmössä vetää niskaan styrox kasaa lämmittämään lisää, kun onkimassa täysin tyynellä järvellä 10 metriä rannasta. Jossa liivien käytöllä ei ole mitään järkevää hyötyä uimataitoisella ihmisellä ..

Zinc

Vierailija
46/70 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojan jonka olen nähnyt omin silvin osaavan uida hyvin voisin antaa. Tytön en välttämättä koska voimat loppuu helposti kesken tytöltä.

Samalla tavalla se poika voi vettä keuhkoihin hörpätä ja pelästyessään panikoida kuin tyttökin. Lisäksi poika voi olla paljon heikompi voimiltaan kuin tyttö. Ihme ajatusmalli, että pojat ovat voimakkaita ja turvassa, mutta heikkoja tyttöjä pitää suojella. 

Vierailija
47/70 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ... liikenteessä näkee kahdenlaisia pyöräilijöitä. Toisilla on jotakin, mitä kypärällä suojellaan ja toisilla ei ole.

Vierailija
48/70 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali uimataitoinen selviää veden varaan joutumisesta lämpimässä, tyynessä vedessä, jos rantaan on max kymmeniä metrejä.

Toisaalta 12-vuotiailla tuppaa olla kuolemattomuussyndrooma ja tuon ikäisen itsesuojeluvaisto saattaa olla lähes olematon. Joten jos nyt kesähelteellä löysään narua, niin se liivi unohtuu helpommin kotiin myös marraskuussa, kun soudetaan tuntemattomissa vesissä myrskyisemmällä säällä ja päällä on paksut vaatteet. Lisäksi hiilikuituveneellä kaatuessa on helppo teloa itsensä; veneen kaatumisen johdosta veteen joutuminen saattaa olla aivan täysin eri asia, kuin perus uiminen ja sitä tyttäresi ei ehkä tajua.

Kyllä minä liivistä huomauttaisin ja pakottaisin ottamaan mukaan veneeseen. Itse lapsi tietenkin päättäisi, pysyykö liivi yllä vai ei, jos yksinään soutaa, mutta jos jumputus jatkuisi, niin ostaisin kersalle kumiveneen, joka olisi kaatumisen kannalta paljon turvallisempi ja piilottaisin oikean veneen avaimen.

Ja totta kai aikuisenkin on hyvä muistaa laittaa liivit päälle, koska veneen kaatuminen on aikuiselle ihan yhtä riskialtis tapahtuma, kuin murrosikäiselle. Eli ei "tee kuten sanon." vaan "tee, kuten minäkin teen."

Paisti jos hörppää vettä keuhkoihin ja menee paniikkiin niin kuin veneestä pudotessa helposti käy varsinkin lapsella. 

Vesillä ei kannata hörppiä ! 

Zinc

Vierailija
49/70 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö laiturillakin pitää pelastusliivejä? Yhtä hyvin siitäkin voi pudota veteen, joutua paniikkiin ja hörpätä vettä.

Vierailija
50/70 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ... liikenteessä näkee kahdenlaisia pyöräilijöitä. Toisilla on jotakin, mitä kypärällä suojellaan ja toisilla ei ole.

Älykäs selviää tilanteesta, johon viisas ei edes joudu, vaan osaa väistää tilanteet, koska kehonkin motoriikka on kunnossa. 

Zinc

Vierailija
51/70 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

otappas opiksesi tämä ! kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali uimataitoinen selviää veden varaan joutumisesta lämpimässä, tyynessä vedessä, jos rantaan on max kymmeniä metrejä.

Toisaalta 12-vuotiailla tuppaa olla kuolemattomuussyndrooma ja tuon ikäisen itsesuojeluvaisto saattaa olla lähes olematon. Joten jos nyt kesähelteellä löysään narua, niin se liivi unohtuu helpommin kotiin myös marraskuussa, kun soudetaan tuntemattomissa vesissä myrskyisemmällä säällä ja päällä on paksut vaatteet. Lisäksi hiilikuituveneellä kaatuessa on helppo teloa itsensä; veneen kaatumisen johdosta veteen joutuminen saattaa olla aivan täysin eri asia, kuin perus uiminen ja sitä tyttäresi ei ehkä tajua.

Kyllä minä liivistä huomauttaisin ja pakottaisin ottamaan mukaan veneeseen. Itse lapsi tietenkin päättäisi, pysyykö liivi yllä vai ei, jos yksinään soutaa, mutta jos jumputus jatkuisi, niin ostaisin kersalle kumiveneen, joka olisi kaatumisen kannalta paljon turvallisempi ja piilottaisin oikean veneen avaimen.

Ja totta kai aikuisenkin on hyvä muistaa laittaa liivit päälle, koska veneen kaatuminen on aikuiselle ihan yhtä riskialtis tapahtuma, kuin murrosikäiselle. Eli ei "tee kuten sanon." vaan "tee, kuten minäkin teen."

Paisti jos hörppää vettä keuhkoihin ja menee paniikkiin niin kuin veneestä pudotessa helposti käy varsinkin lapsella. 

Vesillä ei kannata hörppiä ! 

Zinc

Ääliöiden ei kannata trollailla vakavalla asialla

Vierailija
52/70 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö laiturillakin pitää pelastusliivejä? Yhtä hyvin siitäkin voi pudota veteen, joutua paniikkiin ja hörpätä vettä.

Itseasiassa yksi purjehduskaveri meinasi hukkua näin. 

Putosi laiturilta venettä lastatessa veteen ja löi matkalla päänsä sen verta hyvin, ettei vedessä tiennyt kumpaan suuntaan pitäisi sukeltaa. Oli ensin lähtenyt pohjaa kohti hätääntyneenä ..

Zinc

Sitten tajusi kun ei tullut pintaan, että ei se siellä voi olla ..

Vierailija
53/70 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei osaa olla laiturilla asiallisesti eli keikkumatta ja riekkumatta, olisi hyvä pitää. Minulle on pienestä pitäen opetettu, että laiturilla kävellään rauhallisesti ja mahdollisimman keskellä, jotta ei putoa. 

Vierailija
54/70 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta elämässä voi elää, eläessä voi vaikka käydä se pahin ja kuolla. Mutta voi myös kuolla kotisohvalle elämättä.

Zinc

Valintoja, valintoja ..

Vierailija
55/70 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

444

Vierailija
56/70 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla tavalla se poika voi vettä keuhkoihin hörpätä ja pelästyessään panikoida kuin tyttökin. Lisäksi poika voi olla paljon heikompi voimiltaan kuin tyttö. Ihme ajatusmalli, että pojat ovat voimakkaita ja turvassa, mutta heikkoja tyttöjä pitää suojella. 

No puhun lähinnä miten pojat oli mun nuoruudessa. Kyllähän ne jalkoihin jäi ja aika kovin kun liikuntatunneilla pelattiin ja urheiltiin. Nykyään voi olla toisin sitä en kiellä, mutta noin oli mun nuoruudessa 90 luvulla vielä.

Vierailija
57/70 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemman tehtävä on lapselle sanoa EI, kun sen paikka on ja nyt varmasti on.

Vierailija
58/70 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemman tehtävä on lapselle sanoa EI, kun sen paikka on ja nyt varmasti on.

Siis EI tarvi laittaa liivejä?

Vierailija
59/70 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta ne paukkuliivit. Problem solved.

Vierailija
60/70 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Soutuveneeseen ei kuitenkaan ole säädetty pakolliseksi pitää pelastusliivejä matkassa tai päällä, mutta niiden käyttöä suositellaan silti. Koska soutuveneeseen ei ole säädetty pakolliseksi käyttää pelastusliivejä, ei niiden puuttumisestakaan voida sakottaa."

https://www.minilex.fi/q/pelastusliivit-mukana-soutuveneess%C3%A4

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän