Kaksinaismoralismi lasten kanssa
Lapseni 7v oli ollut kavereidensa 7v ja 6v kanssa läheisellä laiturilla ilman aikuisen valvontaa eli ilman lupaa (järvi syvenee nopeasti enkä todellakaan luota tuon ikäisten uimataitoihin). Toisen kaverin äiti oli nähnyt lapset siellä, käskenyt pois ja pitänyt kunnon saarnan. Tämän jälkeen oli kysynyt lapseltani ja toiselta kaverilta kertooko hän vanhemmille vai kertovatko lapset itse. Lapset olivat luvanneet itse kertoa, jonka jälkeen tämä kaverin äiti tuli kertomaan tapauksesta meille kuten kuulemma myös toisen kaverin vanhemmille.
Lapseni tuli myöhemmin kotiin eikä ole kertonut tehneensä jotain kiellettyä. Haluaisin lapseni kanssa keskustella sekä tästä laituri jutusta että asioiden kertomatta jättämisestä, mutta samalla tuntuu, että tämä kaverin äidin toiminta on niin kaksinaismoralistinen että tuntuu väärältä lastani kohtaan: Lasten pitäisi olla täysin rehellisiä ja samalla lähellä olevat aikuiset valehtelevat heille päin naamaa.
Ymmärrän toki kaverin äitiä ja olen tyytyväinen, että toi tämän asian tietoomme ja ennen kaikkea, että puuttui siihen. Mutta miten hoidan tämän lapseni kanssa? Muistutanko vain säännöstä yleisesti vai mitä teen?
Kommentit (13)
Tilanne olisi eri jos selkeästi olisi ollut vaaratilanne -> joku lapsista tippunut veteen. Nyt tämä vaikuttaa enemmin tekopyhältä
Ap:na miettisin miksei lapsi luota sen vertaa että uskaltaisi kertoa toimineensa väärin?
Vierailija kirjoitti:
Jos tuon päättäminen on ylivoimaista, anna hukkua. Parempi, ettei sukunne jatku.
Olet suorastaan loistava roolimalli kaikille lapsille!
Vierailija kirjoitti:
Ap:na miettisin miksei lapsi luota sen vertaa että uskaltaisi kertoa toimineensa väärin?
voi toki olla unohtanutkin koko Asian. Kannattaa kysyä tapahtuiko tänään mitään mistä tulisi kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi toki olla unohtanutkin koko Asian. Kannattaa kysyä tapahtuiko tänään mitään mistä tulisi kertoa.
Tämä on totta! Lapset ilmeisesti jääneet vielä ulos leikkimään, on voinut vain unohtaa. Kysy ap mitä tekivät ulkona
Siis olet jutun perusteella mielestäni tekopyhä. Tulee mieleen naapurini, joka edellyttää lapsiltaan rehellisyyttä, mutta polttaa lapsiltaan salaa. Ja luulee, ettei kukaan pihan lapsista tiedä. Kaikki lapset tietävät..
Tutkimuksen mukaan vanhempien valehtelu lapselle voi johtaa aikuisena itsekkyyteen ja sopeutumisvaikeuksiin. Valehtelusta jäävät jäljet voivat näkyä vasta aikuisena esim häpeänä tai itsekkyytenä.
Jos aikuinen valehtelee, oppii lapsi nopeasti tekemään perässä
Vierailija kirjoitti:
Juu, lapset on pieniä aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, lapset on pieniä aikuisia.
Nyt en ymmärtänyt kommenttisia. Kyllä lapsikin joko luottaa tai ei luota. Kiintymyssuhdeteoriasta voi googlettaa.
kyllä puhuisin lapselle koska aihe on kuitenkin vakava -> syvälle ei mennä uimaan ilman aikuista.
toisaalta miten lapsesi oli siellä ilman aikuisen valvontaa? otti uikkarit ilman lupaa ja lähti ?
Valkoinen valhe on mun mielestä ymmärrettävä kaiken ikäisiltä, mutta tässä leikitään hengellä, jos tuon ikäiset käy rannalla keskenään milloin sattuu. Eli tärkeintä tässä tilanteessa ei ole mikään mahdollinen kaksinaismoralismi vaan lapsesi turvallisuus.
Vierailija kirjoitti:
kyllä puhuisin lapselle koska aihe on kuitenkin vakava -> syvälle ei mennä uimaan ilman aikuista.
toisaalta miten lapsesi oli siellä ilman aikuisen valvontaa? otti uikkarit ilman lupaa ja lähti ?
Valkoinen valhe on mun mielestä ymmärrettävä kaiken ikäisiltä, mutta tässä leikitään hengellä, jos tuon ikäiset käy rannalla keskenään milloin sattuu. Eli tärkeintä tässä tilanteessa ei ole mikään mahdollinen kaksinaismoralismi vaan lapsesi turvallisuus.
Itse ymmärsin että olivat "muissa leikeissä" ja menneet johonkin rannalle... ei kai laiturille menemiseen uikkareita tarvita?
Törkeä kommentti. Kyllä mua ainakin kiinnostaa mitä opetan lapselleni ihan peruskäytöstavoista. Mä olisin kysynyt asiaa suoraan tältä kaverin äidiltä: onko lapselle näin suoraan ja räikeästi päin naamaa valehtelu ok? Miksi lapsi jatkossa luottaisi aikuiseen?