Kertokaahan helppoja ja maukkaita mökkiruokia
Olen kyllästynyt grillaamaan pihvejä, kanaa, makkaraa tai herkkusieniä ja keittämään uusia lisukkeeksi vain uusia perunoita. Olisi mukava kokeilla välillä jotain ihan muuta. Meidän mökki on saaressa ja siellä on kaasuhella, -uuni ja grilli. Ei sähköjä ja vesi kaivosta tai kotoa. Suunnittelin juuri grillissä käytettävän muurikkapannun tms. ostamista, josko tulisi sillä kokeiltua jotain uutta. Kertokaa vähän innovatiivisempia kesäreseptejä? =)
Kommentit (11)
Kiitos vinkeistä, pitsakivi lähtee myös ostoslistalle! Voisi tehdä taikinankin jo kotona valmiiksi. Nuudelisalaatti listalle ehdottomasti. -ap
Ei ole mökkiä, mutta kokkaillaan nyt helteellä paljon grillillä. Yllättävän monen ruuan saa tehtyä grillissä. Mä oon tehnyt useamman kerran uunifetapastaa (ohje Liemessä-blogissa). Ainekset pannaan folioon ja grilliin, pastan toki joutuu keittämään hellalla. Hot dogit valmistuu myös kätevästi grillissä. Lisukkeeksi varhaiskaalisalaattia. Uusista perunoista saa loistavaa salaattia iltapalaksi, kun keittää lounaalle vähän suuremman määrän pottuja.
Mozzarella salaatti on supersimppeli ja todella herkullinen.
-Terttutomaatteja (ovat paljon maukkaampia kuin tavalliset)
-Laadukasta mozzarellajuustoa
-Tuoretta basilikaa
-Balsamicoviinietikkaa
- kalja
- makkara
- sinappi
Onhan noita
Meidän mökillä oli tänään spaghettia ja jauhelihakasviskastiketta. Oli hyvää ja onnistuu varmasti kaasullakin. Samoin onnistuvat tietysti kaikki keitot (huomenna meillä on kesäkeittoa, Toissapäivänä oli pinaattikeittoa, jossain vaiheessa voisi tehdä minestronekeittoa) ja toki uudet perunat sillin tai voissa karamellisoidun sipulihakkeluksen kanssa.
Sillä muurikkapannulla meillä tehdään paljon vokkeja (Paistetaan joko lihasuikaleita, kalanpaloja tai Katkarapuja tai grillijuustopaloja tai tofua sekä erilaisia pilkottuja vihanneksia maun mukaan tai mitä sattuu olemaan periaatteella. Maustetaan joko pippurilla ja suolalla (hunaja ei yleensä tee pahaa) ja yrteillä tai valmiilla vokkimaustekastikkeella tai chilikastikkeella. Tätä voi muunnella kuinka vaan sillä, mitä vihanneksia ja mitä proteiiniosaa käyttää.
Sellaisella paellapannulla, jossa on vähän korkeammat laidat, voi tehdä paellaa tai risottoa.
Hampurilaiset!
Joko valmishampparit tai itse tehdyt pihvit + valmiit sämpylät. Tulee todella hyvin ainakin muurikalla. Hamppareiden sisälle mm. paistettua sipulia ja paistetut ananasrenkaat, tuoretta tomaattia ja salaattia, juustoa, majoneesia jne. Myös kananmunaa olen välillä paistanut väliin. :)
Sama toimii myös lihapiirakoihin!
Ostin grillatun broilerin, riivin sen pesuvatiin, kaadoin päälle ison purkin maissinjyviä, purkin ananaspaloja, pari rasiallista puolitettuja miniluumutomaatteja, paloitellun lampaanmaitofetajuuston ja pari pussia jääsalaattia. Riitti hyvin lounaalsi kahdeksalle hengelle patongin kera.
Kiitos tuhannesti kaikille! Todella hyviä ideoita 😊417
Joo, muurinpohjapannu on loistava. Mun lapsuudenkesän muistoihin 80-luvun lopulla, 90-luvun alussa nivoutuu kovasti muurinpohjapannulla tehdyt ruuat. Ja varsinkin niin letut:D TYkkäsin kovasti niistä suolaisella täytteellä.
Onko teillä pitsakivi, grillissä saa rapeaa pitsaa pitsakiven päällä grillaamalla.
Entä Oletko koittanut kasvisvartaita, tai perunanyyttejä, täytettyjä tomaatteja, tai täytettyjä paprikoita?
Mökilläkin ruokaisat salaatit on ihan näppäriä valmistettavia, ja kotona voi jo pestä osan tarpeista valmiiksi. Mun tän kesän yksi suosikki on ollut nuudelisalaatti. Maustetusta nuudelista tulee salaattiin kivan voimakas maku.