Voiko lukiolainen saada opintotukia?
Luin jostain että joku oli saanut. Lapseni aloittaa lukion kolmannen ja on jo 18-vuotias. Lapsilisiä ei ole aikoihin tullut. Onko tarkoitus että vanhrmmat maksaa jo aikuisen kaikki kulut vai onko jotain tukia haettavissa? Jos niin minkälaisia tulorajoja sellaisiin on.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo 16v saa oppikirjatuen lukioon ja 17 v opintotuen, mistä täällä puhutaan? Mikset ap ota KELAsta selvää?
Lapsi itse selvitti aikanaan ettei saisi tukia. Ilmeisesti tulorajat ihan minimaalisen pienet?
No ei mun tulot ole minimaaliset, mutta toki olen ainoa huoltaja.
Saa hyvinkin jos ei asu kotona, jos asuu kotona, saa jos vanhemmat pienituloisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, vanhemmathan ovat velvollisia maksamaan 18-vuotiaan kuluja, jos tämä opiskelee. Tästä on ihan laki.
Opintotuesta taas saa parhaiten selvää, kun googlaa esim. Kela, opintotuki, lukiolainen.
Siellä on myös helppo opintotukilaskuri, johon voi laittaa teidän perheen tiedot.
Pienituloisen etävanhemman ei oleteta osallistuvan mitenkään. Kaikki jää lähivanhemman huoleksi. Samoinhan etän ei tarvitse miettiä, miten kustannetaan vaikka satasen rippileirimaksu. Ei näitä jaeta ja lastenvalvoja vain levittelee käsiään.
On oma valinta tehdä lapsia vastuuttoman ihmisen kanssa. Omasta valinnasta kannat seuraukset itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo 16v saa oppikirjatuen lukioon ja 17 v opintotuen, mistä täällä puhutaan? Mikset ap ota KELAsta selvää?
Lapsi itse selvitti aikanaan ettei saisi tukia. Ilmeisesti tulorajat ihan minimaalisen pienet?
64 400 on tuloraja ettei saa mitään paitsi opintolainaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Oltais sit jotain saatu. Ei taida takautuvasti saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa ettei ihmiset osaa käyttää Googlea ja katsoa sieltä kelan selkeät sivut opintotuen tulorajoista.
Yksinhuoltaja puolestaan on lisäksi oikeutettu elatusmaksuihin etävanhemmalta ja toisen asteen loppuun asti etä on velvollinen tukemaan lapsen opiskelua vaikka lapsi olisi täysi-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten tullut mieleen tarkistaa itse tulorajoja. Laita lapsi asialle, mene itse perässä kuten sanonta sanoo.
Nykyään on myös oppimateriaalilisä, jota voi saada alle 17-vuotiaskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Kyllä meidän lukiolainen saa ihan saman opintotuen kuin vaikkapa ammattikoululainen. Miksi ei saisi?
Millainen tuloraja? Kyllä rahat nyt vielä on riittänyt, lukiolaiseen menee 1000-2000e kuussa niin mietin vana jos jotain helpotusta ois ollu. Lisäksi paljon muitakin lapsia mutta niihin ei kyllä rahaa kulu juuri yhtään ja saa vielä lapsilisätkin.
2000€ kuussa? hanhenmaksa-aamiaisellako aloitatte päivän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko pienet pitää olla vanhempien tulot, että kotona asuva lukiolainen saa muutaman kympin opintotukea.
Ok ei maksa siis vaivaa. Erikoista ettei edes lapsilisää ole saanut aikoihin. Eniten kuluttavaan ei saa tukia. Pelkkiin kirjoihin menee valtavia summia, myös asumiseen, ruokaan, meikit, vaatteet iltamenot yms yms. Eihän pieni lapsi kuluta yhtään mitään verrattuna tuon ikäiseen.
Lapsilisää saa 17v asti ja sen jälkeen opintotukea, vanhempien tuloista riippuen.
Ja vanhempien elatusvelvollisuus jatkuu lain mukaan, vaikka lapsi olisi 18v.
Mistä käsitys, ettei näin olisi?
Muistutan, että oppimateriaalilisää voi saada vaikka saisi lapsilisää.
Tässä keskustelussa näkyy kuinka paljon ihmisillä on tietämättömyyttä koko aihepiiristä. Uskomatonta, ettei edes etävanhemman velvollisuuksista tiedetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Kyllä meidän lukiolainen saa ihan saman opintotuen kuin vaikkapa ammattikoululainen. Miksi ei saisi?
Millainen tuloraja? Kyllä rahat nyt vielä on riittänyt, lukiolaiseen menee 1000-2000e kuussa niin mietin vana jos jotain helpotusta ois ollu. Lisäksi paljon muitakin lapsia mutta niihin ei kyllä rahaa kulu juuri yhtään ja saa vielä lapsilisätkin.
Mitä ihmettä, lukiolainen käyttää rahaa 1000-2000€/kk.
Kun huomio suomalaisten palkkatason, niin ei edes keskituloisella vanhemmalla jää palkasta käteen kuin 2000-2500€/kk.
Olen yh ja kaksi lukiolaista ja palkka 2400€ ja käteen jää 1800€ ja lapset saa opintotukea alle 100€/kk ja tähän asti pärjätty ja maksettu kaikki.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mihin teini käyttää 1000-2000€/kk jos asuu kotona?
Hetkinen. Siis saako lukiolainen lähivanhemman tulojen mukaan opintotukea? Olen kyllä ollut siinä ymmärryksessä että myös etän tulot vaikuttaa.
Olen itse hyvätuloinen (en silti varakas sillä miehelläni on paljon velkaa ja maksamme sitä yhdessä vielä 4v ajan) mutta lasten lähivanhempi on pienituloinen jos nyt ylipäänsä on tällä hetkellä töissä. Sai syksyllä ainakin toimeentulotukea koska lasten lääkkeet olikin yhtäkkiä maksusitoumukseen meneviä.
Vaikuttaako asiaan jotenkin vuoroviikot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, vanhemmathan ovat velvollisia maksamaan 18-vuotiaan kuluja, jos tämä opiskelee. Tästä on ihan laki.
Opintotuesta taas saa parhaiten selvää, kun googlaa esim. Kela, opintotuki, lukiolainen.
Siellä on myös helppo opintotukilaskuri, johon voi laittaa teidän perheen tiedot.
Pienituloisen etävanhemman ei oleteta osallistuvan mitenkään. Kaikki jää lähivanhemman huoleksi. Samoinhan etän ei tarvitse miettiä, miten kustannetaan vaikka satasen rippileirimaksu. Ei näitä jaeta ja lastenvalvoja vain levittelee käsiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko teinille opettaa rahan käyttöä, jos hän tuhlaa 2000€/kk. Ei taida riittää rahat kun muuttaa pois kotoa ja omilleen, kun huomioi mikä on suomalaisten palkka taso. Tuohon kun laittaa asumiset ja perusmenot, pitäisi hankkia 5000€/nettona ja 8000€/bruttona.
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen. Siis saako lukiolainen lähivanhemman tulojen mukaan opintotukea? Olen kyllä ollut siinä ymmärryksessä että myös etän tulot vaikuttaa.
Olen itse hyvätuloinen (en silti varakas sillä miehelläni on paljon velkaa ja maksamme sitä yhdessä vielä 4v ajan) mutta lasten lähivanhempi on pienituloinen jos nyt ylipäänsä on tällä hetkellä töissä. Sai syksyllä ainakin toimeentulotukea koska lasten lääkkeet olikin yhtäkkiä maksusitoumukseen meneviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etävanhemman tulot eivät vaikuta opintotukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta etävanhemman tulot asiaan, miten ette ota mistään selvää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa ettei ihmiset osaa käyttää Googlea ja katsoa sieltä kelan selkeät sivut opintotuen tulorajoista.
Yksinhuoltaja puolestaan on lisäksi oikeutettu elatusmaksuihin etävanhemmalta ja toisen asteen loppuun asti etä on velvollinen tukemaan lapsen opiskelua vaikka lapsi olisi täysi-ikäinen.
Etkö ymmärtänyt? Jos etä pienituloinen tai hänellä on monta huollettavaa, vahvistettu elatusmaksu on 0 euroa. Silloin kela maksaa minimielatustuen, mutta ei tietenkään koulutustukea enää 18 v. jälkeen. Kaikki jää lähivanhemman vastuulle tai nuoren on otettava opintolainaa selvitäkseen. Etän ei tarvitse laittaa tikkua ristiin vaikka olisi kohtuullisempaa, että lainan ottaisi vanhempi eikä lapsi... Mutta näin tämä menee.
Tämä onkin ihan järjettömän vaikea laskea Kelan opintotukilaskurilla.....
Kultaako sen kirjat on? Opiskelen itse aikuislukiossa eikä rahaa menee lähellekään tuollaisia summia.