Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vuokranantaja tarkastaa luottotiedot?

Vierailija
24.06.2020 |

Onnistuuko saman tien, kun on asunnon esittely ja muuten voisi sopia vuokrauksesta? Viivästyttääkö tarkastus sopimuksen tekoa?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja ei sitä kämppää saa ennenkuin on takuut maksettu

Vierailija
2/18 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se tarkistus käytännössä tehdään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa. Kuinka tämä käytännössä tapahtuu? Mitä kautta, mitä kaikkia tietoja vuokranantaja näkee, kuinka hänen toimintansa varmistetaan lailliseksi jne. Vastailkaapa joku!

Vierailija
4/18 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja ei sitä kämppää saa ennenkuin on takuut maksettu

No kyllä on sopimus kirjoitettu emnen mitään maksuja.

Vierailija
5/18 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vuokralaiset tarkastaa itse ja näyttää mulle tuloksen.

Vierailija
6/18 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis asiakastiedosta ne luottotiedot löytyy, ne haetaan henkilötunnuksella ja haku maksaa hieman. Siellä näkyy, jos henkilöllä on maksuhäiriömerkintöjä.

Vierailija
7/18 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakastieto.fi esim.

Vierailija
8/18 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin voi omat tietonsa tarkistaa - mutta kyllä ne, joilla merkintöjä on, tietää että niitä on. Jos et tiedä tai ole varma, sulla ei niitä silloin ole.

Vierailija
9/18 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten se vuokranantaja ne tarkastaa?? Riittääkö, kun antaa henkilötunnuksen?

Vierailija
10/18 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on sukupuolineutraali niin riittää.

Vierailija
11/18 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantaja voi tarkastaa itse asiakastiedosta. Hetu riittää. Voit myös itse ottaa asuntonäyttöön mukaan asiakastiedon raportin missä näkyy ettei ole merkintöjä, tämä maksaa kuitenkin.

Vierailija
12/18 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten se vuokranantaja ne tarkastaa?? Riittääkö, kun antaa henkilötunnuksen?

Riittää

Vierailija
13/18 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kysyy, että näytä sun luotto. Ja sitten näytät.

Vierailija
14/18 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa. Kuinka tämä käytännössä tapahtuu? Mitä kautta, mitä kaikkia tietoja vuokranantaja näkee, kuinka hänen toimintansa varmistetaan lailliseksi jne. Vastailkaapa joku!

Tietojen hakijan on rastitettava kohta (siellä on noin 10 vaihtoehtoa) miksi hakee tietoja. Henkilöllä itsellään on myöhemmin oikeus tarkistaa, että ketkä ovat hakeneet hänen tietojaan ja miksi.

Jos luottotiedot on kunnossa, näkyy vain maininta "ei maksuhäiriöitä". Jos häiriöitä on, tulee lista velkojista, summista ja päivämääristä, jolloin merkintä on tullut. 

Vierailija
15/18 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi myös itse tarkistaa luottotietonsa eli voit tehdä sen etukäteen ja vaikka printata paperin mukaan asuntonäyttöön jos haluat. Samoin voit ottaa mukaan suosituskirjeen ed. vuokranantajalta, jos olet sellaisen sattunut pyytämään ja saamaan.

Luottotiedot voi tsekata ilmaiseksi kerran vuodessa (siis omat tietonsa, ei muiden), mutta se vaatii vähän etukäteisvalmistelua, koska ensin pitää täyttää lomake ja liittää mukaan kopio henkilötodistuksesta. Sen sijaan jos vuokranantaja haluaa tarkastaa tiedot, niin hän tarvitsee sun hetun (ja samalla ikään kuin sun suostumuksen) tietojen tarkastamiseen. Se käy nopeasti kirjautumalla Asiakastiedon tai Bisnoden sivuille. VA kirjautuu pankkitunnuksilla, maksaa palvelusta, syöttää hetun ja saa samantien näkyviin joko ilmoituksen että luottotietomerkintöjä ei ole tai että niitä on ja sitten lista perässä.

Tiedot saa tsekata ennen vuokrasopparin allekirjoitusta mutta sen jälkeen se vaatii erillisen syyn. Itse toimin niin, että kun olen valinnut hakijan, jolle asunto olisi menossa, annan hänelle vuokrasopimusluonnoksen etukäteen luettavaksi että hän voi perehtyä siihen kunnolla. Sitten viilataan jos on tarvetta kunnes vuokralainen on valmis allekirjoittamaan. Siinä vaiheessa tarkistan sitten luottotiedot ja pyydän maksamaan vakuudet ja kun nämä on kunnossa sopimus allekirjoitetaan. Sitten kotivakuutus kuntoon ja kun näyttää siitä todisteen, saa avaimet. Muut voi toimia toisin, mä teen näin.

Vierailija
16/18 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi myös itse tarkistaa luottotietonsa eli voit tehdä sen etukäteen ja vaikka printata paperin mukaan asuntonäyttöön jos haluat. Samoin voit ottaa mukaan suosituskirjeen ed. vuokranantajalta, jos olet sellaisen sattunut pyytämään ja saamaan.

Luottotiedot voi tsekata ilmaiseksi kerran vuodessa (siis omat tietonsa, ei muiden), mutta se vaatii vähän etukäteisvalmistelua, koska ensin pitää täyttää lomake ja liittää mukaan kopio henkilötodistuksesta. Sen sijaan jos vuokranantaja haluaa tarkastaa tiedot, niin hän tarvitsee sun hetun (ja samalla ikään kuin sun suostumuksen) tietojen tarkastamiseen. Se käy nopeasti kirjautumalla Asiakastiedon tai Bisnoden sivuille. VA kirjautuu pankkitunnuksilla, maksaa palvelusta, syöttää hetun ja saa samantien näkyviin joko ilmoituksen että luottotietomerkintöjä ei ole tai että niitä on ja sitten lista perässä.

Tiedot saa tsekata ennen vuokrasopparin allekirjoitusta mutta sen jälkeen se vaatii erillisen syyn. Itse toimin niin, että kun olen valinnut hakijan, jolle asunto olisi menossa, annan hänelle vuokrasopimusluonnoksen etukäteen luettavaksi että hän voi perehtyä siihen kunnolla. Sitten viilataan jos on tarvetta kunnes vuokralainen on valmis allekirjoittamaan. Siinä vaiheessa tarkistan sitten luottotiedot ja pyydän maksamaan vakuudet ja kun nämä on kunnossa sopimus allekirjoitetaan. Sitten kotivakuutus kuntoon ja kun näyttää siitä todisteen, saa avaimet. Muut voi toimia toisin, mä teen näin.

Hyvä ja selkeä vastaus!

👍😊

Vierailija
17/18 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bisnodelta saat luottotiedot netistä vaikka heti, myös sen ilmaisen kerran jolloin raportin hinnaksi tulee 0 euroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme