Mua alkaa aina pyörryttää, kun paino laskee alle 70 kilon, ärsyttävää!
Haluaisin laihtua vielä noin viitisen kiloa.
Oon aikuisiällä "jojoillut" 68 kilon ja 72kilon välillä ja aina kun paino menee alle 70 kilon, niin mua alkaa pyörryttää. Tai ei siis koko ajan pyörrytä, mutta kun istun hetken ja nousen ylös, niin silloin pyörryttää. Johtunee matalasta verenpaineesta ja 176cm pituudesta. (En muista mun verenpainearvoja, mutta olin lääkärillä toukokuussa ja verenpaineen mitattuaan totesi "sua varmaan pyörryttää aika usein?" eli mulla on aika matala verenpaine.)
Syön kunnolla, joten ei johdu mistään kitudieetistä.
Ärsyttää vaan, koska koen olevani todella iso ja haluan pudottaa vähän painoa pois.
+70kiloisena mua ei juuri koskaan pyörrytä, mutta alle 70kiloisena pyörryttää, huoh.
Kommentit (28)
Joo, kyllä paino ihan oikeasti vaikuttaa verenpaineeseen, mutta onko oikeasti pieni ylipaino terveellisempi paino niille, joilla paineet on tosi alhaiset? Voisko joku lääkäri vastata tähän?
Niin minullakin, mutta en ole tehnyt siitä ongelmaa. Syö hyvillä mielin salmiakkia ja lisää kaikkeen paljon suolaa. Minulla ei sekään valitettavasti nosta, joillakin toimii.
Oisko niinkin yksinkertainen asia mahdollista, että ruokavalion siivoamisen mukana vähenee suolan saanti radikaalisti?
Vielä jos harrastaa hikiliikuntaa ja juo nesteitä paljon, niin ne vähätkin suolat hikoillaan ja pissitään pois.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä paino ihan oikeasti vaikuttaa verenpaineeseen, mutta onko oikeasti pieni ylipaino terveellisempi paino niille, joilla paineet on tosi alhaiset? Voisko joku lääkäri vastata tähän?
En ole lääkäri, mutta hiljattain luin pitkäaikaisesta seurantatutkimuksesta, jossa oli tutkittu BMI:n yhteyttä terveyteen. Vielä 1970-luvulla kuolleisuus oli pienintä niillä, joiden BMI oli 23. Mutta nykyään hieman yllättäen terveimpiä ovat ne, joilla on BMI 27. Eli samanaikaisesti kun koko väestö on tukevoitunut, on myös terveimpien paino noussut. Syitä voimme vain arvailla, mutta varmaan se liittyy ravitsemukseen ja liikuntatottumuksiin.
Eli lievä ylipaino yhdistettyinä hyviin elämäntapoihin ei muutenkaan ole haitallista, saati sitten jos vaihtoehtona on pyörtyä kopsahtaa eri tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile lisätä suolaa.
Mä käytän ruuanlaitossa runsaasti yrttksuolaa eli Herbamarea. Riittääkö se, vai pitääkö hankkia jotain kunnon suolaa?
Sama juttu. Nyt olen hieman ylipainoinen vielä mutta laihdutan parhaillaan liikoja pois. Aina normaalipainoisena verenpaine laskee niin alas että varsinkin näin kesäisin pyörtyilen minne sattuu. Nyt jo alkanut nämä oireet kun paino on jo tippunut paljon.
Saan myös rytmihäiriöitä. Lääkärin suositteli pitämään pientä pulleutta yllä, aika söpöä mutta ongelmansa siinäkin.
Alapaineet menee tosi alas, mitattu joskus 45. Huonoin mitattu tulos on ollut 75/44 joka on oikeasti tosi alhainen. Inhottava ongelma kyllä.
Liikunnan harrastaminen on haastavaa varsinkin näin kesällä, olen pyörtynyt lenkillä monesti. Onneksi koira osaa ennakoida ja nykyään ehdin istua tai mennä maate turvalliseen paikkaan.