Ihapaskaa jäähdytyksen kalleudesta Kuppalehdessä
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/8f496a94-b2b8-45c7-8565-6d1925468…
Todellisuudessa asunnon viilennys maksaa pari kymppiä vuodessa.
Helteisiä päiviä ei kovin montaa kymmentä vuodessa ole.
Ja kauhuskenaarionsa 2 eur päivässä on naurettava. Itse maksaisin vaikka 20 euroa että saisin elää ja nauttia elämästä tappohellepäivinäkin.
Siis oikeesti: Ilpin käyttö maksaa päivässä murto-osan siitä mitä kahvi halvimmassa kuppilassa.
Kommentit (8)
Minusta on mielenkiintoista, että suomalaiset uudisrakennukset tehdään tuhansien määräysten mukaisesti täydellisen epäasuttaviksi. Pesutilat vievät leijonanosan neliöistä, kiitos esteettömyysvaatimusten. Ilmanvaihto on tietynlainen, sen säätäminen on tehty lähes mahdottomaksi. Ilmastointilaitteita ei ole, ne pitää jälkikäteen asentaan erityisluvilla. Talvella saat huoleti jäätyä, koska joku anturi jossain väittää, että asunnon lämpötila on 24 astetta, vaikka oman mittarisi mukaan keskellä huonetta asteita on vain 9.
Kyllä se vaan kirjoitetaan 'ihan paskaa'.
Ok-talossa asumisessa on se hyvä puoli että saat itse päättää jäädytkö tai paahdutko, MUTTA ok-talo asumisesta ja kaikesta on tehty niin kallista ettei tällaisella tavallisella duunarilla ole kohta enää varaa asua ja käydä töissä.
Ilmastoinnin yleistyminen vie vielä vuosikymmeniä.
Suomen lämpötiloissahan se on teknisesti helppoa ja halpaa. Investoijaa voi närästää että vaikka hellepäivinä tarve on ehdoton, hellepäiviä on vain muutama vuodessa.
Kateellinen kesätoimittelija?
Naatitaan myö ;-)
No samanalaista peetä oli vasta tv-uutisissa kun joku "asiantuntija" selosti ettei tuuletinta kannata käyttää kuin öisin. Höpö höpö. Päivisin sitä nimenomaan kannattaa käyttää olettaen että itse vain viettää melkoo paljon aikaa sen tuulettimen edessä. Toki jos itse liikkuu pitkin asuntoa koko ajan, niin eihän siitä tuulettimesta silloin paljon iloa ole.
Iihana on ollut tänäkin kesänä, valehtelu kalleudesta jatkuu.
Olen lisäksi löytänyt uuden käyttötavan! Siis pidän päällä myös helteettöminä päivinä. Silloin se antaa huomaamattomasti äänettömän, lähes ilmaisen tasaisen mukavuuden ikkunoita vemputtamatta!
Nii! Ja lämmityksessä säästymisestä talvella ei ole hyötyä kun kesällä ne säästöt menee viinaan moninkertaisesti vaikka jäähdytys onkin halpaa.