90-luvun saatananpalvonnan pelko ja nykyaika black metal-fanin silmin
Olen ollut pitkään mukana ko. skenessä, eli ysärin alusta asti. Musiikkiin kuului silloin uskontojen häpäisy sanoituksissa ja lavalla.
Olin tänään häpäisypaita päällä kaupassa ja sain todella vihaisia katseita osakseni. Eräs ihmetteli sitä miten äitiä kehtaan. Mun paitani ovat bändipaitoja joissa halvennettaan uskontoja usein kuvissa.
Onko siis ilmapiiri muuttunut niin että ko. skenen pitäisi muuttua niin ettei uskontoa enää saa pilkata?
Kommentit (113)
Miten sun paidoissa häpäistään uskontoja?
Ei black metal skeneä ole enää olemassa. Se kuoli omaan korinaansa.
Mulla ei ole samanlaisia kokemuksia. Ei tosin lapsiakaan. Ehkä puolet ajasta kuljen metallibändin paita päällä ja kuuntelen erityisesti äärimetallia (erit. bm, doom). Mies pitää myös jatkuvasti paitoja ja merkkejä, joissa on nimiä ja kuvastoa, joita ei uskis voi hyvällä katsoa. Eikä tarvitsekaan, meillä on syvät epäluulot moisia kohtaan. :D Molemmat käyttää metallibändien paitoja hyvin kevyesti valikoiden myös töissä. Ehkä se on se, että ollaan nelikymppisiä, tosi kiltin näköisiä muilta osin ja käyttäydytään aina kohteliaasti oman kodin ulkopuolella.
Lisäksi sanoisin vielä, että meidän musaskenestä ei ulkopuoliset ymmärrä mitään. Ei ne tajua sitä, että siihen kuuluu rienaus ja "järkyttäminen", eikä tajua sitä, että koko shitti kuolisi, jos se elementti otettais pois. Erityisesti maakunnissa ihmiset tuijottaa ja kommentoi kaikkia, jotka on erilaisia. Se kai on tarkoituskin, että paidat kiinnittää huomiota ja laittaa ajattelemaan, kertoo kantajastaan enemmän kuin vaikka Prisman t-paita.
Satanachiako se siellä krapuloissaan kirjoittelee?
On kyllä kesyä järkyttämistä jos bm bändipaidalla yrittää saada rienaavan huomion :D kokeile mielummin vaikka vaippoja housujen päällä niin saat enemmän huomiota. Siinä sitä vasta rienataankin.
Myös kaupungissa jotkut menee sekaisin jo siitä että paidassa on pääkallo.
Vierailija kirjoitti:
Marduk - F u c k M e j e s u s
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcSlksRfMY0RrHVpX…
Loistava levy, hieno paita
-eri
Joo kerran oli tosi järkyttävää kun kadulla tuli vastaan sellanen tosi kova tyyppi jonka paidassa oli VERINEN SILMÄ! Mä olin ihan et wou toi on kova tyyppi!
Tarkoitus ei ollut tietenkään sanoa, että paidan tarkoitus on järkyttää. Pointit selvennettynä:
- Rienaus, häpäisy ja järkyttäminen kuuluvat kulttuuriin, eikä siitä jäisi mitään jäljelle, jos ne otettaisiin pois.
- Paidat kertovat omistajan mieltymyksistä, kiinnistuksen kohteista, arvoista ja asenteista enemmän kuin ns. perusvaatteet.
- Tietysti rienaavat nimet ja kuvasto ovat paidoissakin, kuten kaikessa, mitä ko. bändit tuottavat. Tuskin kenelläkään on kuvitelmaa, että paita voisi järkyttää. Siksi ehkä aloittaja pohtikin, miksi oli saanut negatiivista huomiota.
- Luulisi, että Suomessa on jo totuttu...
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi sanoisin vielä, että meidän musaskenestä ei ulkopuoliset ymmärrä mitään. Ei ne tajua sitä, että siihen kuuluu rienaus ja "järkyttäminen", eikä tajua sitä, että koko shitti kuolisi, jos se elementti otettais pois. Erityisesti maakunnissa ihmiset tuijottaa ja kommentoi kaikkia, jotka on erilaisia. Se kai on tarkoituskin, että paidat kiinnittää huomiota ja laittaa ajattelemaan, kertoo kantajastaan enemmän kuin vaikka Prisman t-paita.
Aikuinen ihminen haluaa tietoisesti järkyttää maakuntien ihmisiä rienaavalla paidalla, sitten hämmennytään kun se todella herättää siellä yhä mummoissa reaktioita? :D
No, tyylinsä kullakin. Ite tälleen ihan aikuisena kyllä harrastan hiukan eri tavalla kantaa ottavia paitoja, mutta antaa kaikkien kukkien kukkia ja sitä rataa.
Sit kerran yhen paidassa luki FU ck me jeSU.s ja siinä oli verinen nainen ja sillä näkyi... TISSI! Ja sit se tyyppi poltti tupakkaa ja sylkäs maahan ja mä olin ihan et vähä toi on kova tyyppi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Tylsää. Tekisit tuon muhamedille, niin olisit kova.
Te ette taida tajuta miksi länkkärit kritisoi just ja nimenomaan kristinuskoa? Kun sitä pakkosyötetään joka tuutista koululaitosta myöten ja sen takia on oma kulttuuri tuhottu mahdollisimman tehokkaasti. Se on sitä, johon jokainen suomalainen on eläessään takuulla törmännyt arjessaan pienestä pitäen. Ei ainakaan mun henkilökohtaiseen elämääni islam ole millään tavalla vaikuttanut. Joo, kaduilla näkee uskonnollista vaatetusta, joka on rinnastettavissa noihin bändipaitoihin. Yhtä hurjaa menoa mun silmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Kyllähän tuo paita päällä saattaisi tulla vaikka lynkatuksi esim. USA:n raamattuvyöhykkeellä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei black metal skeneä ole enää olemassa. Se kuoli omaan korinaansa.
Suvaitsevaisto näkee asian toisin, Varikset itkemässä Steelfestin portin ulkopuolella joka vuosi.
Nasuja, nasuja joka puolella :D
No niinhän siellä on. Ei kun sori, kansallissosialisteja. Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus ei ollut tietenkään sanoa, että paidan tarkoitus on järkyttää. Pointit selvennettynä:
- Rienaus, häpäisy ja järkyttäminen kuuluvat kulttuuriin, eikä siitä jäisi mitään jäljelle, jos ne otettaisiin pois.
- Paidat kertovat omistajan mieltymyksistä, kiinnistuksen kohteista, arvoista ja asenteista enemmän kuin ns. perusvaatteet.
- Tietysti rienaavat nimet ja kuvasto ovat paidoissakin, kuten kaikessa, mitä ko. bändit tuottavat. Tuskin kenelläkään on kuvitelmaa, että paita voisi järkyttää. Siksi ehkä aloittaja pohtikin, miksi oli saanut negatiivista huomiota.
Tämä kertoo nähdäkseni varsin paljon ko. kulttuurin arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Luulisi, että Suomessa on jo totuttu...Tämä kertoo nähdäkseni varsin paljon ko. kulttuurin arvosta.
Antaa lasten ja lastenmielisten leikkiä. Mua ei jaksa shokeerata vaikkapa toi tähän ketjuun linkattu levyn kansi, tuskin kovin montaa muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Musiikkihan siitä jäisi jäljelle. Ainoastaan idioo.ttifanit ja wannabeegroupiet tms teinit ajattelee noin kuin tuossa yllä luettelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Tylsää. Tekisit tuon muhamedille, niin olisit kova.
Te ette taida tajuta miksi länkkärit kritisoi just ja nimenomaan kristinuskoa? Kun sitä pakkosyötetään joka tuutista koululaitosta myöten ja sen takia on oma kulttuuri tuhottu mahdollisimman tehokkaasti. Se on sitä, johon jokainen suomalainen on eläessään takuulla törmännyt arjessaan pienestä pitäen. Ei ainakaan mun henkilökohtaiseen elämääni islam ole millään tavalla vaikuttanut. Joo, kaduilla näkee uskonnollista vaatetusta, joka on rinnastettavissa noihin bändipaitoihin. Yhtä hurjaa menoa mun silmiin.
Hienosti on sinutkin aivopesty. Itket jostain kristinuskon pakkosyötöstä (ihan kauheaa kun lauletaan suvivirttä jne.) ja samaan aikaan ummistat silmäsi täysin islamin pahuudelta, koska se ei (vielä) henkilökohtaisesti kosketa sinua.
Kristinuskon pilkkaaminen on poliittisesti korrektia ja turvallista. Valtaeliitin myötäilyä, ei kapinaa.
Miksi pitäisi pilkata yhtään ketään?