Mikä museo Suomessa on tehnyt sinuun vaikutuksen?
Itse rakastan Turun linnaa ja Olavinlinnaa. Ateneum on myös upea.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Sara Hildénin taidemuseon taidenäyttelyt ovat yleensä upeita.
Totta. Kansainvälistä tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Turun linnassa on kyllä tosi kiva se näyttely ja linnakin ylipäätään kiva. Olavinlinna on kaunis muuten.
Hämeenlinnan vankilamuseo oli mielenkiintoinen. Hämeenlinnassa myös Palanderintalo ( porvariskoti ) oli kiva kohde. Olen viehättynyt erityisesti tuohon aikakauteen ja myös kotiseutumuseoihin.Turussa myös käsityöläismuseoalue on viehättävä, erityisesti roolihahmot siellä luovat tunnelmaa.
Varkaudessa mekaanisen musiikin museo on kiehtova ja opas vasta onkin.
Järvenpäässä Ainola oli mukava kohde, koska olen paljon Sibeliuksen ja Ainon elämästä lukenut
Museolaiva Pommern Ahvenanmaalla on täynnä kiinnostavaa katsottavaa ja Kastelholman kotiseutumuseo. Myös Kustavin kotiseutumuseo oli mukava ja esittelijä loistava.
Raatteen portti on kiinnostava kohde myös.
Pidin myös kovasti Kansallismuseosta, se on puitteiltaan viehättävä. Erityisesti se varmasti jäi mieleeni koska siellä oli minua kiehtova nukkekotinäyttely silloin, kun kävimme.
Ehkä kuitenkin kaikista paras kohde minulle on ollut Louhisaaren kartanolinna.
Kannattaa käydä vielä Hämeenlinnassa Sibeliuksen lapsuuden kodissa, niin muodostuu aika hyvä kuva Sibeliuksesta ja aikalaisista. Olen asunut sekä Järvenpäässä että Hämeenlinnassa, niin on ikään kuin vahingossa tullut nähtyä kokonaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Visulahden vahakabinetti, jos tuo museoksi lasketaan. Sellaista elämystä ei muualla koe :D
Oli kieltämättä vähän koominen, kun ei yhtäkään nukkea olisi ilman opastetta tunnistanut...
Turun käsityöläismuseo - vastaavaa aikamatkaa en ole kokenut edes ulkomaiden museoissa.
Monessa museossa riippuu paljon näyttelystä. Sara Hildenissä ollut usein hyvä näyttely ja tykkään rakennuksestakin kaikessa karuudessaan.
Vapriikki sanottiinkin, mutta onhan siellä varmaankin Suomen laajin museokokonaisuus.
Omia suosikkeja ovat:
- Muumimuseo Tampereella
- Forum Marinum museolaivoineen Turussa
- Merikeskus Vellamo Kotkassa
- Turun Linna
- Kastelholman linna
- Museolaiva Pommern
Ihan omassa luokassaan painii museokeskus Vapriikki.
Vierailija kirjoitti:
Visulahden vahakabinetti, jos tuo museoksi lasketaan. Sellaista elämystä ei muualla koe :D
Komppaan tätä. Joskus 80 luvulla siellä käytiin ja vaikka pikku muksu olin ni voi jee miten surkea paikka. Naurettiin katketakseen niille vahanukeille. Samoin silloinen dinosaurusmaa juttu oli kesken tai ei toiminut. Joku automuseokin tais olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turun linnassa on kyllä tosi kiva se näyttely ja linnakin ylipäätään kiva. Olavinlinna on kaunis muuten.
Hämeenlinnan vankilamuseo oli mielenkiintoinen. Hämeenlinnassa myös Palanderintalo ( porvariskoti ) oli kiva kohde. Olen viehättynyt erityisesti tuohon aikakauteen ja myös kotiseutumuseoihin.Turussa myös käsityöläismuseoalue on viehättävä, erityisesti roolihahmot siellä luovat tunnelmaa.
Varkaudessa mekaanisen musiikin museo on kiehtova ja opas vasta onkin.
Järvenpäässä Ainola oli mukava kohde, koska olen paljon Sibeliuksen ja Ainon elämästä lukenut
Museolaiva Pommern Ahvenanmaalla on täynnä kiinnostavaa katsottavaa ja Kastelholman kotiseutumuseo. Myös Kustavin kotiseutumuseo oli mukava ja esittelijä loistava.
Raatteen portti on kiinnostava kohde myös.
Pidin myös kovasti Kansallismuseosta, se on puitteiltaan viehättävä. Erityisesti se varmasti jäi mieleeni koska siellä oli minua kiehtova nukkekotinäyttely silloin, kun kävimme.
Ehkä kuitenkin kaikista paras kohde minulle on ollut Louhisaaren kartanolinna.
Kannattaa käydä vielä Hämeenlinnassa Sibeliuksen lapsuuden kodissa, niin muodostuu aika hyvä kuva Sibeliuksesta ja aikalaisista. Olen asunut sekä Järvenpäässä että Hämeenlinnassa, niin on ikään kuin vahingossa tullut nähtyä kokonaisuutta.
Joo, mua harmittaa että ei ehditty silloin käydä kun käytiin tuolla Palanderin talossa. Muistelen, että samalla lipulla olisi päässyt sinnekkin.
Vierailija kirjoitti:
Monessa museossa riippuu paljon näyttelystä. Sara Hildenissä ollut usein hyvä näyttely ja tykkään rakennuksestakin kaikessa karuudessaan.
Vapriikki sanottiinkin, mutta onhan siellä varmaankin Suomen laajin museokokonaisuus.
Vapriikissa miljöö on tietysti iso osa viehätystä, mutta itse näyttelyt ovat olleet viime vuosina jotenkin visuaalisesti vaatimattomia. Siellähän oli aikanaan hyvin hienoja näyttelyitä, kuten terrakotta-armeija ja jadenäyttely yms. Edellisen kerran kävin Dracula-näyttelyssä, missä oli lähinnä julisteita seinillä.
Nykyisin Milavida on Tampereella ehein museokokonaisuus. Rakennus on kaunis ja näyttelyt paikkaan hyvin sopivia. Siellä on muistaakseni tällä hetkellä käsilaukkunäyttely, jossa todellakin ikonisia veskoja.
Päämajamuseo, Jalkaväkimuseo ja viestikeskus Lokki Mikkelissä
Sotilaslääketieteen museo Hennalassa vanhalla kasarmialueella Lahdessa
Vierailija kirjoitti:
Merimuseo rakennuksena upea
Paikkakunta? Näitä on aika monessa kaupungissa.
Kiitos aloittajalle ja kommentoijille todella hyvistä vinkeistä!
Hämeenlinnassa tuli poikettua sähkömuseossa, pieni ja kiinnostava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merimuseo rakennuksena upea
Paikkakunta? Näitä on aika monessa kaupungissa.
Upea rakennus viitannee Kotkaan, missä myös jäänmurtaja kesäisin lisukkeena.
Museoita varten kannattaa hommata museokortti. Harva museo on minusta pääsymaksunsa arvoinen, mutta harvasa ei ole mitään nähtävää.
Mannerheim museosta saa sisustusvinkkejä. Se talo on niin upea näky sisältä, että arvostus Mannerheimia kohtaan nousee.
Ainoa miinus on se että siellä ei voi liikkua vapaasti, vaan oppaan kanssa on oltava kierroksella. Muuten 10/10.
Pullomuseo.
Yhden miehen kokoelma, vanhimmat jostain 1700-luvulta (jos nyt oikein muistan). Ei ne lasipullot sinänsä, mutta niihin liittyvät tarinat.
Vapriikki ja Muumimuseo on Tampereen helmiä. Niihin voikin budjetoida aivan koko päivän.
Korttelimuseokin on kiva kesäpäivänä. Miniversio Turun luostarinmäestä.
Virtain Killinkoskella museorypäs
Olen museofriikki, kierrän museot Suomessa ja maailmalla. Kaksi on ylitse muiden.
Pielavedellä Lepikon torppa eli Urho Kekkosen syntymäkoti. En ole Kekkos-fani, mutta oli mykistävä paikka. Samalla näki sen ajan suomalaisten elinolot, ja samalla ihmetteli, miten sellaisesta vaatimattomuudesta voidaan ponnistaa presidentiksi saakka. Siellä aika pysähtyy ja pääsee näkemään oikeasti historiaa. Ihana opastus myös, todella asiantunteva, ja kiva museokauppa.
Toinen on Louhisaaren kartano. Mannerheimin lapsuudenkoti, ja todella suuri ero Kekkosen lähtökohtiin! Louhisaaren kartano on todella kaunis sisältä, eikä ole sellainen tunkkaisen antiikkinen (eli joskus johonkin museoon/linnaan on vain raahattu kaikki suunnilleen saman aikakauden tavarat ihan eri paikoista), vaan aito. Opastus kertoo hienosti talon asukkaiden elämästä. Pihapiiri on uskomaton, ja sielläkin aika pysähtyy, eli unohtaa itse elävänsä 2000-luvulla. Vaikuttava paikka!
Vankilamuseo on vaikuttava. Samoin myös, kun Hämeen linnasta esitellään entiset vankien tilat.
Mutta Hämeenlinnassa on myös kiva museo Skogster keskikaupungilla vanhassa tavaratalossa, tai siellä tavaratalossa on nyt ravintola ja museo siinä vieressä. Minua kiehtoo se vanha tavaratalo jotenkin. On ollut joskus todella kaunis paikka. Museossa on nyt avioliitosta kertova näyttely. Visuaalisesti vähän vaatimaton, mutta mielenkiintoisia detaljeja.