Mikä on älyn ja viisauden ero. Teidän mielestä.
Minusta niillä on eroa. Ja minusta viisaus on parempi kuin äly.
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Älykäs keksii ydinpommin, viisas jättää sen tekemättä.
Älykäs laajenee itään, viisas jättää sen tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas osaa myös käyttää älyään.
Jaa, ei viisas kyllä välttämättä ole kovin älykäs, ihan vaan keskiverto. Aika tyhmäkin ihminen oppii erehdyksen ja kokemuksen kautta viisaaksi iän myötä.
Näistä tuli mieleen vanha sanonta:
Viisas vaikenee.
Vaan ei passivoidu. Se ei ole viisasta tulevaisuutta ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älyllä voi tehdä hyvän lisäksi paljon pahaa, viisaus pyrkii hyvään. Moni diktaattori ja hirmuhallitsija on ollut hyvinkin älykäs mutta koska viisautta on puuttunut, lopputulos on ollut kamala.
No siis hyvyys tai kamaluus riippuu aina katsojasta ja vallitsevasta arvomaailmasta. Myös ko. kulttuuri ja sen historia vaikuttavat paljon. Itse olen esimerkiksi sitä mieltä, että Saddam Hussein oli todella hyvä hallitsija Irakille ja teki maansa eteen paljon positiivisia asioita. Hän oli myös hirmuhallitsija ja monet myös kärsivät alaisuudessaan, sitä en kiellä. Yhdysvallat "pelastivat" maan tältä hirmuhallitsijalta, ja kaikki tiedämme millainen tilanne siellä on vallinnut sen jälkeen. Ääriliikkeet terrorisoivat siviilejä, maa on pommitettu p*skaksi ja naisten asema on huonontunut todella radikaalisti Saddamin ajoista (jolloin saivat pukeutua normaalisti, opiskella ja työskennellä jne.). Toimittiinko tässä siis viisaasti? Onko Irak nykypäivänä parempi paikka asua kuin Saddamin aikoina ja millainen kehitys maassa olisi jatkunut Saddamin jälkeen jos asioihin ei olisi länsimaiden toimesta puututtu?
Wokelle viisaus on hyvin yksinkertaista: viisautta on se, mitä woke haluaa. Ja älykkyyttä on tehdä tämä joukkovoimalla, samalla kun leikkii vähä-älyistä.
Viisaus on kokemuksen opettamaa tietoa, älykkyys on kykyä soveltaa tietoa uusilla tavoilla
Viisaus löytyy kirjoista ja älykäs tajuaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mistä älykkyydestä puhutaan. Olen tavannut esim. älykkäitä tieteen alan ihmisiä ympäri maailmaa ja voivat siis omata superälyn esim. matemaattisella tasolla. Sitten kuitenkin ovat täysin surkeita esim. tilanneälyn suhteen ja näistä älykkäistä tulee käytökseltään täysin moukkamaisia typeryksiä.
Älykkyyttä voi jakaa kategorioihin, mutta viisautta ei.
Miksei voisi?
Minulla on kaksi ystävää, toinen matematiikan opettaja ja toinen opettaa yliopistossa. Heidän sosiaaliset taitonsa ovat todella kömpelöt ja toinen heistä on hämmentävän naiivi ja joutunut toisten hyväksikäyttämäksi taloudellisesti.
Ihania ihmisiä, mutta vaikka älyä on, ei se vain millään toimi kaikilla osa-alueilla.
Viisaus on ehkä ennemmin taito ottaa tapahtumien seuraukset huomioon. Ihmiset joita pidän viisaina ovat yleensä sellaisia, jotka pysähtyvät pohtimaan asioita ja osaavat ottaa moitteitakin vastaan - tarkastelevat itseäänkin realistisesti.
Älykäs ihminen ei keskeytä keskustelua tai puhu toisen ihmisen puheen päälle. Pelkästään viisas ihminen ilman älykkyyttä ei välttämättä tähän kaikessa viisaudessaan kykene, ei ymmärrä omaa osaansa että on samalla arvoviivalla kuin tyhmäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mistä älykkyydestä puhutaan. Olen tavannut esim. älykkäitä tieteen alan ihmisiä ympäri maailmaa ja voivat siis omata superälyn esim. matemaattisella tasolla. Sitten kuitenkin ovat täysin surkeita esim. tilanneälyn suhteen ja näistä älykkäistä tulee käytökseltään täysin moukkamaisia typeryksiä.
Miksei voisi?
No miten jaat viisauden kategorioihin?
Ainaskin älykkyydessä on tunneälykkyys, tietopohjainen älykkyys, sitten on älykkyys hahmottamaan asioita. Ehkä on näitä enemmänkin...
Vierailija kirjoitti:
Älykäs ihminen ei keskeytä keskustelua tai puhu toisen ihmisen puheen päälle. Pelkästään viisas ihminen ilman älykkyyttä ei välttämättä tähän kaikessa viisaudessaan kykene, ei ymmärrä omaa osaansa että on samalla arvoviivalla kuin tyhmäkin.
Toi sun kommentti enemmän on viisasta käyttäytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voisi?
Ainaskin älykkyydessä on tunneälykkyys, tietopohjainen älykkyys, sitten on älykkyys hahmottamaan asioita. Ehkä on näitä enemmänkin...
Samalla tavalla, kuin älykkyyden. Esim. viisaus muiden kanssa (eläinten/lasten/ystävien; opiskelu, työ, harrastaminen, avioelämä), talousasioissa, terveysasioissa, ulkonäköasioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voisi?
Ainaskin älykkyydessä on tunneälykkyys, tietopohjainen älykkyys, sitten on älykkyys hahmottamaan asioita. Ehkä on näitä enemmänkin...Samalla tavalla, kuin älykkyyden. Esim. viisaus muiden kanssa (eläinten/lasten/ystävien; opiskelu, työ, harrastaminen, avioelämä), talousasioissa, terveysasioissa, ulkonäköasioissa.
Älykkyydessä on osa-alueita ja viisaudessa ei, jos näin hahmotat paremmin mitä tarkoitan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voisi?
Ainaskin älykkyydessä on tunneälykkyys, tietopohjainen älykkyys, sitten on älykkyys hahmottamaan asioita. Ehkä on näitä enemmänkin...Samalla tavalla, kuin älykkyyden. Esim. viisaus muiden kanssa (eläinten/lasten/ystävien; opiskelu, työ, harrastaminen, avioelämä), talousasioissa, terveysasioissa, ulkonäköasioissa.
Älykkyydessä on osa-alueita ja viisaudessa ei, jos näin hahmotat paremmin mitä tarkoitan.
Kielellinen viisaus, matemaattis-looginen viisaus, musiikillinen viisaus, avaruudellinen ja visuaalinen viisaus, liikunnallinen viisaus, intrapsyykkinen viisaus sekä interpsyykkinen viisaus
Viisas tietää, että tomaatti on hedelmä,
älykäs tietää olla laittamatta sitä hedelmäsalaattiin.
Viisaus on hankittua mutta älykkyys on syntymälahjana DNA:ssa saatua aivojen poikkeuksen vilkasta notkeutta mm yhdistellä laaja-alaisesti asioita, rikkoa johdonmukaista ajattelua aivan älyttömillä tavoilla, käyttää entistä opittua luovan hullusti mielettömällä nopeudella ja kepeydellä ym.
Häh, mä en kyllä ymmärtänyt kysymystä!
Kundi Nakkilasta kirjoitti:
Häh, mä en kyllä ymmärtänyt kysymystä!
Aivan! Veikkaan, että tämä höpinä jatkuu ja jatkuu ja jatkuu. Eihän tätä olla höpötettu täällä kuin viimeiset vuosikymmenet!
Älykkyys on usein kapea-alaisesti keskittynyttä. Viisaus taas ehkä enemmän kokonaisvaltaista.
Viisaus tulee Jumalalta,älykkyyden voi oppia.
Ja nero tietää, että molemmat - halu ja sen todeksi kuvittelu - on tyhmää.