Selän takia sairaseläkkeellä oleva mies rakentaa
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Näitä on paljon. Tuttu jäi sairaseläkkeellä toimistotyöstä kun hänellä leikattiin ranne eikä kuulemma pysty tekemään päätetyöskentelyä.
Kummasti pystyy hoitamaan lapsenlapsia 5 pv / vko ja tekemään puutarhahommia kuten leikkaamaan pensasaidan, kaivamaan istutuksimle kuoppia sekä kuskaamaan kottikärryillä hiekkaa.
Eräs tuttuni menetti aikoinaan toisen käden ranteesta alaspäin ja toisesta lähti peukalo. Eipä olisi häneltäkään oikein päätetyöskentely sujunut, mutta kottikärryjä hänkin olisi pystynyt lykkimään, koska hänellä oli toisessa kädessä jäykkä proteesi, jonka muut sormet olivat taivutettuina kuppimaisesti ja peukalo etusormea vasten :)
Edellinen vielä: vaihdoin myös alaa ja muutin paikkakunnalta. Eli suurielämänmuutos auttoi parantumaan. Myös tunnetasoilla on suuri vaikutus sairauksiin. Kaikki eivät voi tuosta vaan vaihtaa "elämää uusiksi" ja selkäsairauksiakin on erilaisia. Älkää siis mun postauksen perusteella ajatelkaa, että kaikkien päitäisi päästää parantumaan ja että sairaseläkkeellä olevat ovat jotenkin huijanneet tms. Eivät varmasti ole!
Vierailija kirjoitti:
Näitä on paljon. Tuttu jäi sairaseläkkeellä toimistotyöstä kun hänellä leikattiin ranne eikä kuulemma pysty tekemään päätetyöskentelyä.
Kummasti pystyy hoitamaan lapsenlapsia 5 pv / vko ja tekemään puutarhahommia kuten leikkaamaan pensasaidan, kaivamaan istutuksimle kuoppia sekä kuskaamaan kottikärryillä hiekkaa.
Tuttuhan varmasti kertookin kaikki sairaskertomuksensa yksityiskohtaisesti sinulle, jotta saat saman kokonaiskuvan mikä on myös häntä hoitaneilla asiantuntijoilla, jotka ovat katsoneet ettei hän kykene työelämään tai uudestaan kouluttautumaan.
Itse olen tällä hetkellä työkyvyttömänä aloittamassa prosessin joka saattaa jossain vaiheessa päätyä työkyvyttömyyseläkkeeseen - sillehän ei siis mitenkään omasta ilmoituksesta jäädä - ja jos niin käy, ihan taatusti kerron kaikille tutuille vain jonkin yksinkertaisen ja salonkikelpoisimman selityksen sen sijaan, että tilittäisin kaikki syyt, jotka siihen mahdollisesti vievät.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mt syistä eläkkeellä oleva nuori ihminen matkustaa ja kulkee muutoinkin normaalisti kaikkialla paitsi töissä?
"Kulkee muutenkin normaalisti"? Mitä hänen mielestäsi sitten pitäisi tehdä? Kulkea kontaten säkki päässä?
Tai peräti pysytellä visusti kotona verhojen takana päätä seinään takoen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mt syistä eläkkeellä oleva nuori ihminen matkustaa ja kulkee muutoinkin normaalisti kaikkialla paitsi töissä?
"Kulkee muutenkin normaalisti"? Mitä hänen mielestäsi sitten pitäisi tehdä? Kulkea kontaten säkki päässä?
Tai peräti pysytellä visusti kotona verhojen takana päätä seinään takoen?
Kyllä.
Kaltaistesi kyttääjien takia oli hirveää kun sairastin pahaa iskiasta ja olin vuoden sairauslomalla. Kaupassa oli pakko käydä ja lääkäri vaati liikkumaan edes hiukan. Kävin tekemässä ostokset hiukan ennen yhdeksää Illalla, jotta kukaan ei olisi nähnyt. Kotiin tullessa olin hiestä märkä, koska niin pelotti tuomitsevat ihmiset, joka kerta tuli myös hirveä migreeni, lääkärin mielestä pelkästä jännityksestä.
Kyttäävät ihmiset ovat ihmiss aastaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä edelleen osa työnvälttelijöistä onnistuu saamaan työkyvyttömyyseläkkeen. Tunnen useita. Yksi nelikymppinen mies käsiongelmien vuoksi, rakentaa nykyään taloja ja mökkejä lähipiirilleen pois tiehensä. Yksi viiskymppinen mies masennuksen vuoksi, erittäin aktiivista elämää viettää, masennus "parantui" kun eläkepaperit sai. Yksi viiskymppinen nainen masennuksen vuoksi, sama tarina, eläke paransi masennuksen. Ja löytyyhän noita muitakin. Kun on riittävän röyhkeä ja jaksaa lääkäreille valittaa, kyllä onnistuu. Mutta sinnikkyyttä vaaditaan, vaikka sitä ei normityöntekoon riittänyt.
Liikut ilmeisesti näiden työkyvyttömyyseläke-huijareiden porukoissa? Sinulla näkyy nimittäin olevan paljon näitä huijari-tuttuja. Kenties olet itsekin masennuksesta "parantunut"....eläkeläinen...
Mulla oli aikoinaan naapuri, nuori n. 30-vuotias mies, joka oli selän vuoksi sairauseläkkeellä. Näin hänen ajelevan paljon moottoripyörällä (ns. nopea kyykkymalli) ja kuulin rakentelevan. Olihan se hupaisaa (ja kateellisena myös ärsyttävää), että hyvävointisen oloisella nuorella miehellä oli esim. invaparkkilupa (erittäin uudessa, alati vaihtuvassa) autossaan, sai siis pysäköidä kaupungin kaduilla ilmaiseksi. Jätti myös joskus kotikadulle laittomaan paikkaan autonsa, mutta tuskin invatunnuksiselle koskaan sakkoja kirjoitetaan.
Moottoripyöräilyyn kykenemistä ihmettelin kyllä eniten.
Vierailija kirjoitti:
Itse kärsin kroonisesta kivusta, mutta voinhan minä tehdä melkeen mitä vain....
Eri asia on sitten millaista kärsimystä se aiheuttaa minulle ja lopulta yleensä purkautuu vihana läheisiin.
Haluatteko, että tulen teidän työpaikalle valittamaan kipua ja käyttäytymään sen vuoksi "hieman" epäsosiaalisesti?
Paitsi ettei pelkästä kroonisesta kivusta pääse eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverilla on selkäongelmia, ja hänelle on hommattu erikoispöytä, jotta voi tehdä töitä seisaaltaan.
Joillekin hommaan löytyy niinkin yksinkertainen ratkaisu, hyvä niin. Ei sentään kaikkien selkävikaisten työt jollain pöydällä ratkaista.
En ole selkävikainen mutta minulla on muita vakavia sairauksia jotka vaativat hoitoja eri poliklinikoilla, joudun käymään hoidoissa hyvin usein. Oma työnantajani ei ollut halukas myöntämään minulle vapaita töistä jotta saisin hoitoa, huuteli että hoidot pitää tehdä työajan ulkopuolella. Okei, kerro minulla poliklinkkaa missä hoitoja tehdään tai lääkärivastaanotot ovat työajan ulkopuolella? Eivät edes suostuneet erikoisjärjestelyihin jotta voisin jatkaa töissä vaikka laki velvoittaa. Yhtäkkiä mun työtehtäviä ei ollut olemassa. Olisin toki halunnut tehdä töitä, en saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaverilla on selkäongelmia, ja hänelle on hommattu erikoispöytä, jotta voi tehdä töitä seisaaltaan.
Joillekin hommaan löytyy niinkin yksinkertainen ratkaisu, hyvä niin. Ei sentään kaikkien selkävikaisten työt jollain pöydällä ratkaista.
En ole selkävikainen mutta minulla on muita vakavia sairauksia jotka vaativat hoitoja eri poliklinikoilla, joudun käymään hoidoissa hyvin usein. Oma työnantajani ei ollut halukas myöntämään minulle vapaita töistä jotta saisin hoitoa, huuteli että hoidot pitää tehdä työajan ulkopuolella. Okei, kerro minulla poliklinkkaa missä hoitoja tehdään tai lääkärivastaanotot ovat työajan ulkopuolella? Eivät edes suostuneet erikoisjärjestelyihin jotta voisin jatkaa töissä vaikka laki velvoittaa. Yhtäkkiä mun työtehtäviä ei ollut olemassa. Olisin toki halunnut tehdä töitä, en saanut.
Niin ei varmaan, mutta hyvä kun jollekin edes ratkaisu löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin on ihan yleistä, etät poliklinikoille saa myös ilta-aikoja. pupli vuotta sitten kävin kirurgian poliklinikalla kl0 17 jälkeen (ja oli siis ihan etukäteen varattu aika eikä mikään päivitysaika)
Miten te ootte noin ilkeitä? Olen itse todella pahasti ollut selkäni kanssa kipeänä, kuljin rollaattorilla, olin vuoden sairauslomalla. Kivut on helvetin pahoja. Ja voin sanoa ettei KUKAAN saa sairaseläkettä tyhjästä.
Itse en hakenut koska nuorena halusin elää ja jotenkin, kaistapääni ja ehkä onnenkin ja kovan tahdon kautta onnistuin lähes parantumaan ja nykyään normaalisti töissä.
Mutta pyydän, älkää olkaa ilkeita, selkäjutut ovat todella pahoja kun ne ovat vakavia.
Ehkä se mökin pikkuhilja rakentelu on ihmisen ainut ilo elämässä, haluatteko sen viedä?