Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin mummu pyörtyi taloyhtiön pihalle ja 10v lapseni oli soittanut ambulanssin, nyt oireilee näkemäänsä itkemällä?

Vierailija
23.06.2020 |

Olin itse kaupassa. Lapsi oli soittanut ambulanssin ja sitten minulle. Kiirehdin kotiin ja tyttö itki muutaman tunnin. Nyt on pari päivää tapahtuneen jälkeen itkeskellyt ja kurkkii ikkunoista vähän väliä "ettei kukaan ole taas pyörtynyt" Säikähtelee esim. puhelimen tai ovikellon ääntä. Kyselee että kuolikohan se *Eija kun ei ole näkynyt sen jälkeen. Leikkii barbeilla toistuvasti että yksi barbi pyörtyy ja muut auttavat.

Miten auttaa lasta käsittelemään tapahtunutta?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai sykäyksen opiskella lääkäriksi 👍

Vierailija
2/24 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nukkeleikki kuulostaa varsin hyvältä keinolta käsitellä asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutelkaa asioista. Myös niistä asioista, mitkä voivat aiheuttaa pyörtymistä, ainahan se ei ole hengenvaarallista. Kehu lasta, sen varmaan olet tehnytkin. Oma paras kaveri lapsena pyörtyili vähän väliä, totuin siihen vähän liikaakin. En tiedä mikä syy oli, jotan anemiaa ainakin. Lisäksi olen nähnyt diabetksen ja epilepsian aiheuttamia kohtauksia alaikäisenä, kaikki nämä koulussa muilla oppilailla.

Vierailija
4/24 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele, juttele, lohduta itkevää. Hän käsittelee sitä näin ja kuulostaa ihan hyvältä tavalta käsitellä asiaa. Jos se ei pikkuhiljaa mene ohi tai tuntuu häiritsevän elämää reilusti, kannattaa varata aika psykologille joka osaa tukea asian käsittelyssä. 

Ennenkaikkea anna lapselle palautetta siitä, että hän toimi juuri oikein tässä tilanteessa. Jos ei ole varmaa tietoa siitä että naapurin mummu selvisi, voit kertoa että useimmiten pyörtymisestä selviää ihan kuntoon, mutta joutuu jäämään vähäksi aikaa seurantaan. Ja vaikka hän olisi kuollutkin, niin joka tapauksessa tyttösi teki aivan oikein, joskus se vaan ei riitä. Hän teki oman osuutensa soittamalla ambulanssin, ja ammattilaiset osansa ja hän on vastuussa vain omasta toiminnastaan. 

Vierailija
5/24 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti toimi tyttö!

Jospa nyt keskustelisitte siitä mitä pyörtyminen tarkoittaa ja siitä että mummo on jo vanha. Helle ja nestehukka on ne todennäköisimmät pyörtymisen aiheuttajat.

Vierailija
6/24 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa keskustella siitä, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen.

Vierailija
7/24 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu lapsi sinulla. Selitä jonkun kuvan kanssa että ihmisellä on aivot ja joskus sinne aivoihin ei mene ilmaa tarpeeksi ja silloin ihminen vähän kuin nukahtaa mutta herää pian. Ja voi mennä mukkelis makkelis

Vierailija
8/24 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehu lasta ja luo turvallisuuden tunnetta; hänelle tuli sattumalta iso vastuu mutta hänen ei tarvitse huolehtia muiden pyörtymisistä silloin kun aikuisia on paikalla. Tärkeintä on osata toimia oikein jos jotain käy ja hän todistetusti osaa; hieno juttu!

Vierailija
9/24 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa lapsellinen tyttö.

Vierailija
10/24 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kersasi on heikkoa tekoa. Monet pienemmätkin lapset ovat nähneet paljon pahempia asioita.

Vierailija
11/24 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInkäköhän tämmöinenkin ketju saa ihmiset antamaan alapeukkuja...

Vierailija
12/24 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sä varovaisesti yrittää tiedustella mummon vointia. Jos vaikka mummo on tarkkailussa mutta muuten hyvässä kunnossa niin sen kuuleminen varmasti helpottaisi.

Vierailija
13/24 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ja erittäin fiksu lapsi. Kerro että joskus helteellä ihmisiä pyörryttää. Näin itse pienenä kuin vaarini sai sydärin ja kuoli keittiön lattialle, se jää mieleen mutta ei se niin vaarallista ole. 

Vierailija
14/24 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehu tyttöä, toimi todella fiksusti ikäisekseen.

Kannattaa jutella tytön kanssa tuosta jos vaivaa, nyt on tosiaan helle ja vanhuksilla tulee monesti nestehukkaa, todennäköisesti pyörtynyt siksi.

Korosta tytölle sitä, että hän toimi erittäin vastuullisesti ja ole ylpeä hänestä, sinulla on ihana ja empaattinen lapsi.

Vierailija
15/24 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sun lapsi ole koskaan ennen kohdannut mitään ikävää? Ihmisillä on taipumus kuolla.

Vierailija
16/24 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sun lapsi ole koskaan ennen kohdannut mitään ikävää? Ihmisillä on taipumus kuolla.

No ei kaikilla jatkuvasti kupsahtele lähipiiristä porukkaa tai joudu sairaalaan. Pieni lapsi kyseessä, joten ei ihmekään, että on säikähtänyt tilannetta.

Oon ite 30v, eikä ole kuollut yhtään sukulaista tai tuttua vielä (isovanhemmatkin vielä elossa). Voisin kuvitella, että itsellekin tulee olemaan aina shokki, kun ensimmäinen läheisen kuolema sattuu kohdalle.

Vierailija
17/24 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että semmosta se elämä on

Aina ei ole päivänpaistetta. Ihmiset ovat haavoittuvaisia kaikin puolin

Vierailija
18/24 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatisin itse takuulla mummulta vahingonkorvauksia lapsen traumatisoimisesta.

Vierailija
19/24 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistitko kehua lasta tilanteen hoidosta? Tunteet on hieno juttu ja hänestä voi tulla vaikka pelastusalan ammattilainen. Kovin pienenä joutui hengenpelastajan rooliin ja hoiti tilanteen mallikkaasti. Minä keskittyisin näihin. Ja itku on normaalia. Keskustelkaa ne tunteet ja muistuta että tilanne oli yksittäistapaus ja hän on jo näyttänyt, että hallitsee tilanteen täysin ja osaa toimia jos jotain tapahtuu. Spr:llä saattaa olla myös perheille kursseja. Jos sellaisen kurssin käyminen helpottaisi pelkoihin?

Vierailija
20/24 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisherkkä lapsi kun jäi noin pahasti vaivaamaan? Vai onko enemmän se ettei naapuria ole enää näkynyt sen jälkeen kuin itse pyörtyminen? Hienosti toimittu kuitenkin lapseltasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän