Olenko tehnyt lihamakaronilaatikon aina väärin?
Olen siis keittänyt makaronit lihaliemessä ja käyttänyt suoraan sen liemen laatikkoon. Pitäiskö se lihaliemi muka keittää erikseen ja laittaa makaronit raakana laatikkoon? Kypsät makaronit mä olen laittanut ja lihalientä nesteeksi niin että makaronit peittyy.
Kommentit (37)
Jep, ylikypsä pasta on aika älllöä. Silti makaronilaatikko on hyvää. Ainakin omatekemä.
Olen syönyt todella ällöttäviä makaronilaatikoita, hyvä esimerkki on atrian siinä foliovuuassa. Ihan karseeta maitomössöä ilman lihaa tsi jotain lihahiutaleita seassa. Ennemminkin se on maitomakaronipaakku. 🤢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö niistä tule hirveän löllöjä kun noin teet?
Ihme kyllä ei. Päinvastoin seuraavanakin päivänä laatikko on mehevä, eikä sellanen kova tiiliskivi niinku munamaidolla tehty.
Ap.
Enpä ole ikinä onnistunut saamaan makaronilaatikosta tiiliskiveä vaikka sen munamaitoon teenkin. Niin kasvis- kuin lihaversionkin.
Olet todennäköisesti parempi kokki kuin minä 😄
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Olet. Makaronilaatikko tehdään munamaitoon.
Ehdottomasti ei! Maitoon tehty laatikko on kuivaa ja mautonta pöperöä ja sitäpaitsi monet eivät nykyisin käytä maitotuotteita. Liha- tai kasvislientä nesteeksi ja siihen joukkoon (ei pakollinen) kananmuna tai kaksi mausteineen. Meillä on usein jono lasten koulukavereita tulossa syömään "sitä teidän äitin laatikkoa, joka maistuu erilaiselta kuin tavallisesti".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme kyllä ei. Päinvastoin seuraavanakin päivänä laatikko on mehevä, eikä sellanen kova tiiliskivi niinku munamaidolla tehty.
Ap.
Enpä ole ikinä onnistunut saamaan makaronilaatikosta tiiliskiveä vaikka sen munamaitoon teenkin. Niin kasvis- kuin lihaversionkin.
Olet todennäköisesti parempi kokki kuin minä 😄
Ap.
Luultavasti joo. Kiitos tunnustuksesta ☺
Joo siis maidolla ei tee mitään makaronilaatikossa, antaa vain tympeän ja tunkkaisen sivumaun. Kauramaito ja lihaliemi on oikeen hyvä, erikseen tai yhdistettynä ja pari munaa sekaan. Mieheni tekee maustettuihin kermoihin ilman munia ja hyvää on sekin ja erilaista! Vaihtelu tekee hyvää siinäkin ruuassa.
Lopettakaa tuo hössöttäminen, makaronilaatikko tehdään munamaitoon. Teidän muut sörsselit ovat muita sörsseleitä EI makaronilaatikkoa. Lopettakaa kaiken perinteiden raiskaaminen ja muuksi väittäminen. Nainen on nainen ja mies on mies ja makaronilaatikko tehdään munamaitoon. Ei voi olla noin vaikeaa ymmärtää tosiasioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Varmaan tulee mehevämpää kun makaronit on keitetty jo llihaliemessä. Minäkin kokeilen noin seuraavan kerran, olen tähän asti laittanut lihaliemen erikseen. Sinähän OSAAT tehdä laatikon, maitoon ei missään nimessä. Maidolla tehty tulee juuri kuvaamasi tiiliskiven kova.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa tuo hössöttäminen, makaronilaatikko tehdään munamaitoon. Teidän muut sörsselit ovat muita sörsseleitä EI makaronilaatikkoa. Lopettakaa kaiken perinteiden raiskaaminen ja muuksi väittäminen. Nainen on nainen ja mies on mies ja makaronilaatikko tehdään munamaitoon. Ei voi olla noin vaikeaa ymmärtää tosiasioita?
Ai, perinteitä pitää noudattaa hampaat irvessä vaikka lopputulos olisi huomattavasti heikompi. Eiköhän maku ole ruuassa tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makuasia. Mun mielestä parempi laatikko tulee lihaliemeen tai lihaliemi-koskenlaskijaliemeen.
Mutta se ei ole enää makaronilaatikkoa.
Kertoisitko mikä se sitten on kun sen tekee lihaliemeen? Olen vuosia kutsunut sitä makaronilaatikoksi, vaikka teenkin sen lihaliemeen 😱
Kaikki olette tehneet sen väärin joka tapauksessa.
Minä teen makaronilaatikon (tai miksi kukain sitä sitten kutsuu) "välimuotona" eli kyllä munamaitoon mutta laitan siihen munamaitoon sekaan lihaliemikuution. Tulee enemmän makua mutta periaatteessa muuten ihan perinteinen makaronilaatikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Varmaan tulee mehevämpää kun makaronit on keitetty jo llihaliemessä. Minäkin kokeilen noin seuraavan kerran, olen tähän asti laittanut lihaliemen erikseen. Sinähän OSAAT tehdä laatikon, maitoon ei missään nimessä. Maidolla tehty tulee juuri kuvaamasi tiiliskiven kova.
Ketjun mukavin kommentti, kiitos ☺️
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Ei maito sitä mitenkään sen kummemmin koveta. Kovuus tulee nesteen määrän vähäisyydestä jos on tullakseen, ei nesteen laadusta. Kananmuna on taas se joka sitoo sen "laatikoksi" eli että ei ole vain makaronia vuoassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti ei! Maitoon tehty laatikko on kuivaa ja mautonta pöperöä ja sitäpaitsi monet eivät nykyisin käytä maitotuotteita. Liha- tai kasvislientä nesteeksi ja siihen joukkoon (ei pakollinen) kananmuna tai kaksi mausteineen. Meillä on usein jono lasten koulukavereita tulossa syömään "sitä teidän äitin laatikkoa, joka maistuu erilaiselta kuin tavallisesti".
Maustamisesta koskaan kuullut? Munamaitoon tehdessä se paistoaika ja lämpötila taitaa tosiaan olla vähän oleellisempi juttu, enkä itsekään ole ihan optimaalista saanut.
Minä olen tehnyt kaiken aina väärin.
No ihan tarkkaan ottaen sen nimi on myna- makaroonilaatikko ja se on se klassikko.
Toki makaroonista voi tehdä muitakin lastikoita, kuten keskustelusta huomaamme.
Itse aloin säätämään klassikkoa siinä vaiheessa, kun jätin lihan syönnin.
Sitten alkoikin tulla erilaisia versioita, njam. Yks hyvä vinkki on käyttää nesteenä juustokermaa. Munat jätän joskus ihan siksi pois, että ne on loppu tai haluan tehdä mahdollisimman kevytversion.
En, jos teen laatikon ihan lihaliemeen tai sekoitan joukkoon koskenlaskijaa. Olen tehnyt elämäni aikana montaa erilaista versiota, myös munamaidon kanssa, mutta itselle ja perheelle maistuu parhaiten maidoton ja munaton laatikko.
Ap.