Parveketupakointi halutaan kieltää, Turussa kiellon kannatus suurinta
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Noin joka sadas kuolema maailmassa johtuu passiivisesta tupakoinnista. Passiivinen tupakointi tappaa arviolta 600 000 ihmistä vuosittain. Heistä 165 000 on lapsia, sanoo Maailman terveysjärjestö WHO. Lapsien altistuminen tupakansavulle tapahtuu todennäköisimmin omassa kodissa
Pää paino sanassa arviolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin joka sadas kuolema maailmassa johtuu passiivisesta tupakoinnista. Passiivinen tupakointi tappaa arviolta 600 000 ihmistä vuosittain. Heistä 165 000 on lapsia, sanoo Maailman terveysjärjestö WHO. Lapsien altistuminen tupakansavulle tapahtuu todennäköisimmin omassa kodissa
Toki. Ei kaikkia siihen kuolleita tietenkään pystytä tilastoimaan. Heitä on todellisuudessa tietenkin paljon enemmän.
Mielestäni naurettavaa. Eihän se röökin käry nyt kivaa ole, mutta itsellä ei ole ongelmaa sulkea parvekkeen ovea siksi hetkeksi jos naapurini polttaa. Yleensä en edes laita sillä hajuhaitta nyt ei kovin suuri ole. Enemmän mua haittaa se että varmasti tuollaisen lakimuutoksen myötä ihmiset saattaisivat polttaa sisätiloissa tai liesituulettimen alla. Lieden alla syntyy myös oikeasti tulipalovaara ja tupakan haju voi sisällä polttaessa levitä muihin asuntoihin sekä rappukäytävälle. Sitä paitsi monet polttavat suitsukkeita ja vaikka mitä.
Mielestäni tämä on naurettavaa että kaikesta kytätään ja tehdään mahdollisimman vaikeeks ja hajuttomaksi kaikki.
Jos savut ja pakokaasut ja kaikenmaailman hajut niin paljon haittaavat, niin kaupunki asuminen ei ole sinua varten. Missään Euroopan maassa ei ole tällästä kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon natsímeininkiä.
Muuta maalle jos häiritsee.
Ei haittaa, poltan nytkin jo liesituulettimen alla. Leviää toisiin asuntoihin sitä kautta tai ei, mutta kenelläkään ei ole oikeutta tulla omistusasuntooni katsomaan olenko se juuri minä joka siellä poltttaa :D ;) Tehokas on tuo liesituuletin, sisällä kotona ei haise yhtään! Eikä siellä parvekkeillakaan ;)
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni naurettavaa. Eihän se röökin käry nyt kivaa ole, mutta itsellä ei ole ongelmaa sulkea parvekkeen ovea siksi hetkeksi jos naapurini polttaa. Yleensä en edes laita sillä hajuhaitta nyt ei kovin suuri ole. Enemmän mua haittaa se että varmasti tuollaisen lakimuutoksen myötä ihmiset saattaisivat polttaa sisätiloissa tai liesituulettimen alla. Lieden alla syntyy myös oikeasti tulipalovaara ja tupakan haju voi sisällä polttaessa levitä muihin asuntoihin sekä rappukäytävälle. Sitä paitsi monet polttavat suitsukkeita ja vaikka mitä.
Mielestäni tämä on naurettavaa että kaikesta kytätään ja tehdään mahdollisimman vaikeeks ja hajuttomaksi kaikki.
Jos savut ja pakokaasut ja kaikenmaailman hajut niin paljon haittaavat, niin kaupunki asuminen ei ole sinua varten. Missään Euroopan maassa ei ole tällästä kuin Suomessa.
Tuo olisikin helppoa jos olisi satunnainen tuuri tupakoija. Mutta kun niitä on sun vähän joka naapurissa ja käyvät koko ajan tupakalla niin heistä joku on koko ajan partsilla . Nytkin mulla on ollut koko illan siksi partsin ovi kiinni.
Ja lämmintä kämpässä on tällä hetkellä 31. Mutta mielummin se kuin käry.
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa, poltan nytkin jo liesituulettimen alla. Leviää toisiin asuntoihin sitä kautta tai ei, mutta kenelläkään ei ole oikeutta tulla omistusasuntooni katsomaan olenko se juuri minä joka siellä poltttaa :D ;) Tehokas on tuo liesituuletin, sisällä kotona ei haise yhtään! Eikä siellä parvekkeillakaan ;)
No ehkä se kämppä palaa joku päivä :D
Vierailija kirjoitti:
Mä huomaan, että mun naapuri on tullut partsille tupakalle sillä tavalla, että se savupilvi pöllähtää sisään mun ikkunasta ja siinä vaiheessa se sulkeminen ei enää paljoa auta. Röökaaminen on kuoleva kansanperinne ja sitä voidaan kohdella niin. Mua ei se naapureiden sisätupakointikaan haittaa niin paljon, sillä se ei tule mun kämppään silloin se savu. Jos naapuri polttaa itsensä kämppäänsä, niin antaapi mennä. Oispa päästy siitäkin ja ehkä seuraava ei olisi tupakoitsija.
Vierailija kirjoitti:
" Asuntoon kulkeutuva tupakansavu ei ole ainoastaan viihtyisyyshaitta, vaan terveysriski. Tässä tarvitaan yhteisvastuuta toinen toistamme, Mervi Hara ( Terveysjärjestön tj) kertoo."
Minusta tuo on juuri se syy, miksi parveketupakointi tulisi kieltää ja on outoa, että ihmisiä saa aina vaan altistaa terveyshaitoille.
Haju ei ole vielä terveyshaitta. Monia muitakin käryjä tässä saa haistella. Olen allerginen kalalle ja niin vaan naapureiden kalan paisto käryää rappukäytävässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki. Ei kaikkia siihen kuolleita tietenkään pystytä tilastoimaan. Heitä on todellisuudessa tietenkin paljon enemmän.
Syy ja seuraussuhteet tulee todistaa kuitenkin.
Miten minä nyt annan muille ylemmyyden tuntoa, jos hieno harrastukseni pitää lopettaa.
En enää voi antaa muille helppoa ja ilmaista ylemmyydentuntoa siitä etteivät he polta ja minä poltan, koska olen huono ihmisenä.
Minäkin mielelläni kuuntelisin podcasteja kaiken aikaa parvekkeella ollessani. Ilman kuulokkeita, koska en tykkää kuulokkeista. Mutta koska otan huomioon sen että kaikki naapurini eivät ehkä halua tuota murhapodeja kuunnella niin käytän kuulokkeita.
yksinkertaista ja helppoa huomioda toisia.
Käyväthän nämä partsitupakoitsijat oletettavasti tupakilla töissäkin pihalla ja oletettavasti osa työpaikkoja on myös savuttomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy ja seuraussuhteet tulee todistaa kuitenkin.
Kenelle? tupakoitsijoille?vai niiden kuolleiden omaisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että joku todella epäironisesti yhä polttaa, on yllätys.
Alkoholia nyt saa juoda, mutta vapaaehtoisesti vetää röökiä vaikka voisi käyttää esim. nikotiinipurukumia ja vastaavia jos haluaa nikotiinia. Nikotiinihan on jopa hyödyllistä, on ns. nootrooppisia hyötyjä, mutta miksi vetää sitä röökinä?
Saa se nikotiini purukumina niin et aiheuta muille passiivista tupakointia ja saat ne tupakan hyödyt ilman haittoja.
Miksi et tee tätä, tupakoija?
Rauhallinen tupakkahetki parvekkeella nyt vaan on mukavaa
Ja tulen polttamaan jatkossakin, siinähän kitisette.
Minä ja mun tupakka.Sinä ja sun terveys ja turtuneet hajuaistit mutta tupakoimattomalle ihmiselle tuo kulkeutuva haju on vaan jotain hirveetä , itsellä laukaisee jopa päänsäryn välillä. Enkä mä siinä vaiheessa enää voi valita haluanko haistella sun kärynsä vaan se se menee passiivisen tupakoinnin piikkin melkeinpä jo.Ai nii mut ethän sä välitä niinkuin itsekin sanoit.
Koetan elää hiljaisesti, käyn välillä myös ulkona röökillä. Parvekkeella kun käyn, niin useinkin naapuri alkaa paiskomaan kaapinovia yms..
Ei katso kelloa, yöllä en jaksa ulos lähteä, kun valvon pidempään.
Tupakointia tässä talossa ei ole kielletty, häiritsevä tahallinen möykkääminen kylläkin.
Tätä tunnutaan valitettavasti harrastettavan muuallakin.
Tulisivat suoraan sanomaan, laittaisivat lapun tai olisivat yhteydessä isännöitsijään.
Mikäli muille asukkaille sopii, voin alkaa ulkona käymään tupakilla (kolin kolin).
Lopettaminen olisi hyvä, mutta ei tässä vaiheessa valitettavasti onnistu, tuo möykkääminen raastaa hermoja entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että joku todella epäironisesti yhä polttaa, on yllätys.
Alkoholia nyt saa juoda, mutta vapaaehtoisesti vetää röökiä vaikka voisi käyttää esim. nikotiinipurukumia ja vastaavia jos haluaa nikotiinia. Nikotiinihan on jopa hyödyllistä, on ns. nootrooppisia hyötyjä, mutta miksi vetää sitä röökinä?
Saa se nikotiini purukumina niin et aiheuta muille passiivista tupakointia ja saat ne tupakan hyödyt ilman haittoja.
Miksi et tee tätä, tupakoija?
Rauhallinen tupakkahetki parvekkeella nyt vaan on mukavaa
Ja tulen polttamaan jatkossakin, siinähän kitisette.Minä ja mun tupakka.Sinä ja sun terveys ja turtuneet hajuaistit mutta tupakoimattomalle ihmiselle tuo kulkeutuva haju on vaan jotain hirveetä , itsellä laukaisee jopa päänsäryn välillä. Enkä mä siinä vaiheessa enää voi valita haluanko haistella sun kärynsä vaan se se menee passiivisen tupakoinnin piikkin melkeinpä jo.Ai nii mut ethän sä välitä niinkuin itsekin sanoit.
Sun käryjä, tarkoitan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Asuntoon kulkeutuva tupakansavu ei ole ainoastaan viihtyisyyshaitta, vaan terveysriski. Tässä tarvitaan yhteisvastuuta toinen toistamme, Mervi Hara ( Terveysjärjestön tj) kertoo."
Minusta tuo on juuri se syy, miksi parveketupakointi tulisi kieltää ja on outoa, että ihmisiä saa aina vaan altistaa terveyshaitoille.
Haju ei ole vielä terveyshaitta. Monia muitakin käryjä tässä saa haistella. Olen allerginen kalalle ja niin vaan naapureiden kalan paisto käryää rappukäytävässä.
Tässähän ei puhuttu hajusta, vaan savusta. Palokaasut ja noki ovat haitallisia keuhkoille, eli ovat terveyshaitta. Se naapurin grillipihvin haju ei ole niinkään vaarallinen, ellei naapuri polta sitä.
Meneekö tuon hienon tomikunnan aloite nyt sitten hallituksen käsittelyyn?