Mitä tehdä, jos ei millään osaa päättää mitä tehdä?
Olen tehnyt tästä aiheesta joskus sellaisenkin aloituksen, jossa kerroin sen oman asiani, jota en osaa päättää. Se ei kuitenkaan oikein toiminut, kun kaikki takertuivat liikaa siihen asiaani ja sen yksityiskohtiin.
Eli puhutaan nyt yleisellä tasolla päättämättömyydestä, että miten sen oikean tai ainakin oikealta tuntuvan ratkaisun voisi löytää. Onko teillä jotain konsteja siihen?
Kommentit (18)
Joko tämä aloitus tai sitten aivoni eivät ole heränneet tähän päivään...
Silloin kun olen jumittanut valinnan kanssa ja saanut sen lopulta tehtyä, ratkaisevaa on ollut sen myöntäminen että kukaan ei voi varmuudella tietää mikä on paras valinta ko. tilanteessa. Olen sitten lopulta todennut itselleni ja että "arvataan nyt vaan jotain".
Helpointahan on tehdä vaikea valinta jos sen on pakko tehdä. Tyyliin vuokrasopimus loppuu tässä kuussa niin pitää aika nopeesti päättää et ottaako kämpän x vai y:n.
Jos ei ole deadlinea esim jos miettii vaikka parisuhteen lopettamista tai vakitöiden lopettamista ja uuden alan opiskelua tms, niin silloin on ehkä parasta niinkin yksinkertainen asia kuin että kirjoittaa plussat ja miinukset kummastakin vaihtoehdosta ylös. Tähän tarvitaan rehellisyyttä ja itsetuntemusta.
Myös keskustelut toisten ihmisten kanssa on hyvät. On hyvä että osaa perustella omat valintansa jos ei osaa perustella sitä toiselle niin sitten se voi kertoa ettei kannata sitä valita.
Se voi myös tosin kertoa siitä että arvomaailman ovat erilaiset.
Mitä muuten olet yrittänyt jo tehdä että voisit tehdä valinnan?
Nii ja piti tohon aikaisempaan lisätä että etäisyys ja aika auttaa kanssa päätösten tekemisessä, eteenkin jos miettii sitä että onko parisuhde terveellä pohjalla tai että tekeekö töitä vain rahan vuoksi.
Tee kaikkea mahdollista. Aina voi vaihtaa suuntaa jos ratkaisu ei tunnukaan oikealta. Jossain vaiheessa näitä aikaisempia kokemuksia voi tarvita ja niistä saattaa muodostua polku johonkin uuteen vaikka sillä hetkellä tuntuukin että kaikki oli turhaa ajanhukkaa.
Ole valmis muokkaamaan myös omia ajatuksiasi, ei kannata liikaa ahtaa itseään muottiin vaan etsiä uusia näkökulmia ja mahdollisuuksia. Nimenomaan mahdollisuuksia, rajoitteisiin ei kannata keskittyä.
Jos ei hyvää ratkaisua ole niin....
Silloin kannattaa olla tekemättä mitään.
Tilannetta ei kannata pahentaa.
Vierailija kirjoitti:
Tosi usein se ilmeisin ja ekana mieleen tuleva ratkaisu on se, mihin kannattaa tarttua.
Entä jos sitä ilmeistä, ekaa ajatustakan ei tule?
Tai se on fantasiaa, kuten 'nyt tarvisin prinssi Uljaan joka vie minut pois kaikesta!'
Vierailija kirjoitti:
Tilannetta ei kannata pahentaa.
Asioiden roikkumaan jättäminen voi pahentaa tilannetta.
Ap, ymmärrän tuskasi. Painin itse samanlaisten asioiden kanssa.
Päätöksen tekoa vaikeuttaa minun tapauksessani sen lopullisuus.
Paluuta (edes tähän pisteeseen) ei tule olemaan.
Lisäksi, mitä tahansa päätän, siitä seuraava elämänmuutos on todella iso ja vie valtavasti voimavaroja toteuttaa se valinta, oli se mikä tahansa. Paitsi, etten tee mitään ja pysyn nykyisessä. Mikä lamaa minut.
Ja miksen ole valmis ja innokas panostamaan kaikkeani muutokseen? - Koska en ole ollenkaan varma, tekeekö se minut onnellisemmaksi. Olisi musertavaa todeta myöhemmin, ettei ratkaisuni, kaikkine ponnisteluineen, vienyt minua ja elämääni yhtään parempaan suuntaan.
Tässä syyt, miksi on vaikea päättää.
Kun on selkeä tavoite, missio, kaikki sujuu ja voit olla itsevarma.
Kun taas kaikki on yhtä mössöä...
Mulla oli tuota samaa ongelmaa. Handlasin sitä pitkään ihan yksinkertaisesti kirjoittamalla paperille valintojen hyviä ja huonoja seurauksia ja vertailemalla sitten näitä listoja: listojen pituutta ja listalla olevien asioiden painoarvoa. Täydellisiä ratkaisuja ei juuri ole olemassa, mutta huonojen ja ei-toivottujen seurausten tiedostaminen ja tietoinen hyväksyminen helpottaa niiden kanssa elämistä.
Listallaolevien asioiden painoarvon arvioiminen voi joskus olla vaikeaa. Tätä auttaa, jos tietää, millainen ihminen haluaaa olla kokonaisuutena. Että onko sulle tärkeämpää toimia moraalisesti oikein, ystävällisesti vai lain mukaan vai jotain politiikkaa edistääksesi vai rikastuaksesi vai mikä - kun nämä erilaiset hyvät ovat keskenään ristiriidassa, niin minkä valitset. Tällä tiellä kun pääsee riittävän pitkälle, ei enää tarvitse kirjoittaa Listojakaan, kysymys ratkeaa ilmankin.
Tärkeintä on kuitenkin tehdä JOTAIN, ettei jää vain ajelehtimaan. Mutta pohjimmiltaanhan sekin on valinta. Kai jostwin löytyy se tyyppi, joka ei koskaan ota vastuuta mistään, ajelehtii vain toisten vaatimusten pelossa.
Mä aika useasti heitän kolikkoa. Sitten teen listoja ja arvotan sinne pointtien tärkeyttä.
Vaikeaa se kyllä on, kun on päättämätön.
Mä aika useasti heitän kolikkoa. Sitten teen listoja ja arvotan sinne pointtien tärkeyttä.
Vaikeaa se kyllä on, kun on päättämätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilannetta ei kannata pahentaa.Asioiden roikkumaan jättäminen voi pahentaa tilannetta.
Joskus asia ratkaisee itse itsensä, mutta joskus asian hoitamatta jättäminen pahentaa sitä. Tähänkään ei ole yleispätevää sääntöä, mitä kannattaisi noudattaa.
Joskus on vaikea tietää mitä tuo tie tää tai tuo.
1. Tee lista asioista jotka pitää tehdä.
2. Järjestä ne tärkeysjärjestykseen.
3. Ala tekemään listan tehtäviä järjestyksessä yksi kerrallaan.
Tosi usein se ilmeisin ja ekana mieleen tuleva ratkaisu on se, mihin kannattaa tarttua.