Tänään Nelosella: Huonon äidin "innovatiivinen" valmisruoka teilataan tv:ssä
Huono äiti meni Suomalainen menestysresepti-ohjelmaan esittelemään valmisruokaansa (siis tätä, jota se tukikohun aikana niin kovasti hehkutti, että kuinka se työllistää paljon väkeä maakunnissa jne.) Finlayson-pomo, Jukka Kurttila, teilaa ruuan:
"Finlaysonin Jukkaan Sarin sopat eivät tee vaikutusta.
– Mikä tämän erottaa hyllyissä jo olevista valmisruuista? Jukka tenttaa Saria.
– Tarinallisuus, viestinnän ammattilainen vastaa varmasti.
– Eli tämä on ihan samanlainen tuote kuin kaikki muutkin? Jukka haastaa Saria lisää.
– Olemme kokeilleet tarinallisuutta suklaiden kanssa, ja ne myyvät hyvin, Sari viittaa karkkihyllyiltä jo löytyviin pelastuspatukoihin ja lohtulevyihin.
Jukka ei perusteluita mukisematta niele.
– Siinä on eri juttu kuin tässä. Se on väkevä, vahva konsepti. Sinä tuot suklaata hyvällä omallatunnolla, ja se on ihan ok. Mutta tässä en ymmärrä, miten tämä liittyy Huono äiti -konseptiin."
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/58dc974e-5951-49b0-99b2-3004606…
Että se siitä innovatiivisuudesta. Olkookin vaikka kuinka terveellistä tuo ruoka (jutun mukaan kyseessä on nimenomaan terveellinen valmisruoka), niin ei pelkkä Huono Äiti-pakkaus siinä päällä riittäne myymään ruokaa. Etenkin, jos hinta on taas ihan riistoluokkaa kuin niissä suklaissa.
Kommentit (357)
Sari taitaa elää hyvin voivien ja hyvin toimeentulevien kuplassa, jossa isoimmat ongelmat liittyvät siihen, onko hänen tekemänsä kotiruoka terveellistä, saako jälkikasvu kutsua vammaista vammaiseksi ja onko varmasti ok hankkia lastenhoitoapua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko konsepti ärsyttää. Eli perheessä on äiti eli nainen, joka huolehtii lapsista ja miehestään. Hoitaa ruokahuollon ja miehelle antaa aina ja hoitaa lapset. Kun ei ehdi tehdä äitikätösin ruokaa, voi olla huono äiti ja ostaa eineksiä ja lohtusuklaata, kun uupuu. Isän eli miehen ei tarvitse tässä konseptissa tehdä mitään ja lapsetkin ottaa vain palvelun vastaan.
Niin ärsyttävän patriarkaalista ja osoittelevaa. Nainen, olet huono, ellet ole perheesi palvelija.
Missä on tässä konseptissa isä.Tuo yrittäjä toi tuossa toisessa haastattelussa esille, että esimerkiksi itse palkkasivat heti apua lastenhoitoon. Eli rahalla kaikki hoituu, sitä voi tuhlata palkollisiin ja kalliisiin turhiin tuotteisiin ettei tunne olevansa "huono äiti". Ja se isä sitten ansaitsee ne rahat, se on se rooli. Suoraan 50-luvulta koko konsepti.
Helin kertoo yhteisölleen väsymättä siitä, kuinka hän ja hänen miehensä ovat pyytäneet ja hankkineet apua lapsiperheen arkeen. He ottivat kuukauden ikäiselle lapselle hoitajan ja rakensivat myöhemmin muiden pienten lasten vanhempien kanssa yökyläringin ja harrastukseenviemisringin. Nyt 8-vuotiaalla Sissillä ja 14-vuotiaalla Sisulla on varamummo.
"Ei kannata uskotella itselleen, että voi hoitaa lapsensa kokonaan itse. Se on marttyyriutta."
Jälkipolvi saattaa protestoida järjestelyjä, mutta se pitää kestää.
"Eivät ne siihen kuole. Kyllä meidänkin nuorimmainen olisi varmasti aina mieluiten äidin ja isän kanssa. Mutta haloo."
Voi, että minua raivostuttaa tällaiset jutut. Tavallisessa elämässä eli meillä ei ollut varaa maksaa lastenhoitopalveluita, koska mies sairastui vakavasti lasten ollessa pieniä. Isovanhemmat olivat myös sairaita ja niin kaukana, ettei apua voinut pyytää. Itse hoidettiin lapset, enkä koe meitä miehen kanssa miksikään marttyyreiksi. Euroa venytettiin ja maksettiin laskuja ja miehen sairastaessa painoin toista työtä tukka putkella niin paljon, kuin sain.
Lapset saatiin kasvatettua aikuisiksi ja mieskin on parantunut sairaudestaan.
Ei tarvitse ostaa huonon äidin silakkalaatikoa. Pärjätään kyllä ilman sitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko konsepti ärsyttää. Eli perheessä on äiti eli nainen, joka huolehtii lapsista ja miehestään. Hoitaa ruokahuollon ja miehelle antaa aina ja hoitaa lapset. Kun ei ehdi tehdä äitikätösin ruokaa, voi olla huono äiti ja ostaa eineksiä ja lohtusuklaata, kun uupuu. Isän eli miehen ei tarvitse tässä konseptissa tehdä mitään ja lapsetkin ottaa vain palvelun vastaan.
Niin ärsyttävän patriarkaalista ja osoittelevaa. Nainen, olet huono, ellet ole perheesi palvelija.
Missä on tässä konseptissa isä.Tuo yrittäjä toi tuossa toisessa haastattelussa esille, että esimerkiksi itse palkkasivat heti apua lastenhoitoon. Eli rahalla kaikki hoituu, sitä voi tuhlata palkollisiin ja kalliisiin turhiin tuotteisiin ettei tunne olevansa "huono äiti". Ja se isä sitten ansaitsee ne rahat, se on se rooli. Suoraan 50-luvulta koko konsepti.
Helin kertoo yhteisölleen väsymättä siitä, kuinka hän ja hänen miehensä ovat pyytäneet ja hankkineet apua lapsiperheen arkeen. He ottivat kuukauden ikäiselle lapselle hoitajan ja rakensivat myöhemmin muiden pienten lasten vanhempien kanssa yökyläringin ja harrastukseenviemisringin. Nyt 8-vuotiaalla Sissillä ja 14-vuotiaalla Sisulla on varamummo.
"Ei kannata uskotella itselleen, että voi hoitaa lapsensa kokonaan itse. Se on marttyyriutta."
Jälkipolvi saattaa protestoida järjestelyjä, mutta se pitää kestää.
"Eivät ne siihen kuole. Kyllä meidänkin nuorimmainen olisi varmasti aina mieluiten äidin ja isän kanssa. Mutta haloo."
Voi, että minua raivostuttaa tällaiset jutut. Tavallisessa elämässä eli meillä ei ollut varaa maksaa lastenhoitopalveluita, koska mies sairastui vakavasti lasten ollessa pieniä. Isovanhemmat olivat myös sairaita ja niin kaukana, ettei apua voinut pyytää. Itse hoidettiin lapset, enkä koe meitä miehen kanssa miksikään marttyyreiksi. Euroa venytettiin ja maksettiin laskuja ja miehen sairastaessa painoin toista työtä tukka putkella niin paljon, kuin sain.
Lapset saatiin kasvatettua aikuisiksi ja mieskin on parantunut sairaudestaan.
Ei tarvitse ostaa huonon äidin silakkalaatikoa. Pärjätään kyllä ilman sitäkin.
Tuollaista se usein on. Ei ole rahaa noin vain palkata lastenhoitajia tai mahdollisuuksia järjestellä asioita. Ja sitten vinkua somessa, kun hävettää jos ei aina kokkaa luomuruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tuota suklaata on ostanut?
Mä ostin just eilen. Nyt tästä keskustelusta inspiroituneena avasin kääreen. On muuten hyvää ainakin tää salted caramel. Melko imelää, mut eipä voi vetää koko levyä yhdeltä istumalta. :)
Olihan se kalliimpi, kuin joku ylikansallisen riistofirman Mondelezin Marabou, mutta tekijä onkin pieni kotimainen yritys, jota on ilo tukea. Rumasta kääreestä ja Huonosta äidistä viis. Eipä muuten tosiaan ollut S-marketin hyllyssä muita Kultasuklaan tuotteita.
Edelleen ihmettelen huonon äidin facebook-seuraajien määrää...100 000+ ja jutuissa +/-100 tykkäystä.
Haiskahtaa vilpilliseltä.
Minnekään ei voi raportoida (facen 'ilmoitus'systeemi sudesta)
Kuitenkin Facebook tuomitsee jyrkästi seuraajiem ostamisen.
Kuinka toimia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin just eilen. Nyt tästä keskustelusta inspiroituneena avasin kääreen. On muuten hyvää ainakin tää salted caramel. Melko imelää, mut eipä voi vetää koko levyä yhdeltä istumalta. :)
Olihan se kalliimpi, kuin joku ylikansallisen riistofirman Mondelezin Marabou, mutta tekijä onkin pieni kotimainen yritys, jota on ilo tukea. Rumasta kääreestä ja Huonosta äidistä viis. Eipä muuten tosiaan ollut S-marketin hyllyssä muita Kultasuklaan tuotteita.
Meillä on ainakin hyllyssä muitakin pienien kotimaisten tekijöiden suklaita. Ei mitään syytä ostaa Kultasuklaata.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen ihmettelen huonon äidin facebook-seuraajien määrää...100 000+ ja jutuissa +/-100 tykkäystä.
Kuinka toimia?
Niissä tosiaan on tosi vähän tykkäyksiä. Joskus vain joitakin kymmeniä tai saattaa olla vain tyyliin yhdeksän reaktiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ainakin hyllyssä muitakin pienien kotimaisten tekijöiden suklaita. Ei mitään syytä ostaa Kultasuklaata.
Mä en tuosta pienestä lähimarketista löytänyt muita kuin sitä pahaa kaurasuklaata (en muista valmistajaa). Eikun oli Dammenbergia, mutta tykkään Kultasuklaasta enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka toimia?Niissä tosiaan on tosi vähän tykkäyksiä. Joskus vain joitakin kymmeniä tai saattaa olla vain tyyliin yhdeksän reaktiota.
Tsekkasin FB-sivut. Valtaosassa postauksia reippaasti alle 100 reaktiota, missään ei yli 200.
Vierailija kirjoitti:
Siis tämäkö pääsi finaaliin?!
Ei tiedä vielä, se selviää ensi viikolla. Nyt oli käynnissä semifinaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä, jos pääsisi finaaliin. Eikö tuossa etsitä ruokainnovaatiota? Siis niin, että siinä tuotteessa olisi jotain innovatiivista. Eikä noin, että on ihan perusvalmisruoka joka on jo hyllyssä mutta johon läntätään päälle Huono äiti -brändi. Jossain brändikilpailussahan sen pitäisi olla.
Millaisia ne muut kilpailijat ovat? Miten tuo on edes päässyt tuonne? Suhteilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä, jos pääsisi finaaliin. Eikö tuossa etsitä ruokainnovaatiota? Siis niin, että siinä tuotteessa olisi jotain innovatiivista. Eikä noin, että on ihan perusvalmisruoka joka on jo hyllyssä mutta johon läntätään päälle Huono äiti -brändi. Jossain brändikilpailussahan sen pitäisi olla.
Millaisia ne muut kilpailijat ovat? Miten tuo on edes päässyt tuonne? Suhteilla?
Siellä on coolejakin juttuja, kuten mustaherukkasiemenlastut, kalakebab sekä nokkospesto. Huono äiti ei todellakaan kelpaa tuohon seuraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentti 2. sivulta:
Videolla Jyrki Sukula sanoo, kuinka ne etsii viime vuoden voittajan (Boltsi) tavoin räjäyttää elintarvikemarkkinat. Lisäksi sanoo, että semifinaaliin valitaan kuusi rohkeinta ja innovatiivisinta tuotetta. https://www.nelonen.fi/ohjelmat/suomalainen-menestysresepti/2147516-suom...
Ei kyllä yllä Boltsipotentiaaliin nuo ruuat.
Vierailija kirjoitti:
On Tarinallisuutta ja "Tarinallisuutta". Tuotteen pitää olla samalla hyvä ja tarinan uskottava. Ajatelkaa vaikka Kokkikartanoa: minä maksan mielelläni hiukan enemmän heidän tuotteistaan, koska ne ovat hyviä. Samalla myös heidän markkinointinsa sopii brändille "pieni keravalainen ruokatehdas",
Totta puhut. Jos olen joskus pakotettu ostamaan lapsille valmisruokaa, on valinta Kokkikartano. Hinnalla ei ole väliä vaan hyvät raaka-aineet ja maku ratkaisee. Mainonta kohdallaan eikä mainokset ärsytä.
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä kirjoittajissa valveutunutta porukkaa, kun ei tarinallisuus muka vaikuta mitenkään ostopäätöksiin. Oikeastihan tässä on myyjä lähtenyt hyödyntämään mainosalan ja oikeastaan kaiken median tämän hetken suurinta trendiä, kertomuksellisuutta. Tuotteelle kuin tuotteelle rakennetaan nyt jokin tarina, ja some on täynnä toinen toistaan koskettavimpia yksilökertomuksia, joiden avulla kiillotetaan omaa kilpeä, tehdään politiikkaa, myydään tuotteita ja vahvistetaan brändejä. Tässä on viety Saarioisten "äitien tekemää ruokaa" -ajatusta pidemmälle ja hyödynnetty ennestään vahvaa brändiä. (Mies)tuomari ei minusta ole nähnyt ilmiselvää kohderyhmää ja siten markkinarakoa. Valmisruoista tulee mieleen yksinäisten poikamiesten mikroateriat, ja jos perheenäidit saataisiin ostamaan näitä tuotteita häpeää tuntematta, olisi se melkoinen kohderyhmän laajennus.
Mä olin lapsi 90-luvulla, ja kyllä mun äitini osti mikroruokaa tietääkseni ilman mitään häpeää tai muita suuria tunteita, ihan samoin kuin isäkin. Korkeintaan äitiä ehkä joskus ärsytti, kun veljen kanssa pyydettiin "kaupan makaroonilaatikkoa", vaikka teki hyvää laatikkoa itsekin:'D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on coolejakin juttuja, kuten mustaherukkasiemenlastut, kalakebab sekä nokkospesto. Huono äiti ei todellakaan kelpaa tuohon seuraan.
Noissa on sitä aitoa innovatiivisuutta ja markkinapotentiaalia. HÄ kuuluisi enemmänkin mainosalan kilpailuun tarinoineen, sehän se on pääasia eikä itse ruokatuotteet.
Olin todella yllättynyt Huonon Äidin surkeasta esiintymisestä ja argumentoinnista valmisruokiensa osalta. Vastaus mikä erottaa tuotteet muista oli täysin väärä ja kuluttajia aliarvioiva. Veikkaan, että nauhoitettu ennen Business Finlandin tukikohua, koska aika ylimielisenä astui tarinansa kanssa raadin eteen.
Ei jatkoon!
Yhtään valmisruokaa en osat tarinan perusteella vaan sisällön. Silloin harvoin kun ylipäätään ostan valmisruokaa.
Jotenkin vaan naisesta paiston ruudun läpi,että hän on se voittaja.Sari mokasi itsensä kun haki sitä tukirahaa.Noh suklaa ei kyllä ollut hyvää.Nainen olisi varmasti pärjännyt ilman tukia.Hänen mössösoppia en varmasti osta. Kun lapseni olivat pieniä ja joskus ostin valmisruokaa niin en ollut huono äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. On ilo tukea ahkeria, kotimaisia yrittäjiä, jotka ovat valmiita kehittelemään uutta ja vahvaa juttua Suomeen. Ja ei tosiaan ole mitään riistosuklaata, vaan makoisaa herkkua hauskoissa käänteissä.
Suklaan käärepaperi tuo mieleen 50-luvun kotiäitiarvomaailman. Ei jatkoon!