Julkisella paikalla kuvaaminen
Kommentit (66)
tonskulus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uimarannalla olisin vähän varovaisempi sen kuvaamisen kanssa, voi tulla nekkuun.
Nekkuun vetämisen kanssa kannattaa olla varovainen. Tulee helposti tuomio pahoinpitelystä ja pahimmassa tapauksessa kymppitonnien maksettavat jos käy pahasti.
Julkisella paikalla, myös kaupassa ja rannalla saa kuvata.
Saa, jos sitä ei erikseen ole kielletty. Jos kaupan ovessa on kuvaamisen kieltävä kyltti, vartija saa poistaa kiellon rikkojat (mutta kameran muistitikkua ei saa viedä eikä kuvia vaatia poistettavaksi). Sama pätee rannalla ja maauimaloissa.
Ja täytyy myös muistaa, että oikeus kuvata on eri asia kuin oikeus julkaista.Vartijalla ei ole oikeutta poistaa ketään sen takia, jos joku ottaa kaupassa kuvia.
Vartijalla on oikeus kutsua paikalle poliisi selvittämään luvatonta kuvaamista.
Mitä ihmeen luvatonta kuvaamista, kun mitään lupaa ei tarvita? Opetelkaa nyt edes näistä asioista edes alkeet ennenkuin olette täällä muita neuvomassa.
Kuvaaminen on luvatonta, jos se on selvästi kielletty. On eri asia, että luvaton kuvaaminen voi olla laillista eikä siihen voi aina puuttua mitenkään.
Tänään sain karvaan kokemuksen kuvaamisesta. Itselläni on julkinen kaupunkiaiheinen Instagram-tili. Julkaisuissa olen pyrkinyt välttämään ihmisten näkymistä tunnistettavasti parhaani mukaan. Aina kaupungissa kuvatessa ei kuitenkaan ihmisiä voi välttää. Aina jossain joku kulkee, auto ajaa ohi tai niitä on ainakin parkissa. Yleensä kuitenkin rajaan ihmiset pois ennen julkaisua. 90 % kuvista ei näy ristin sielua. Eli kaikin tavoin olen pyrkinyt mielestäni ottamaan ihmiset huomioon. Etenkin viimeisten vuosien aikana, olen tullut varovaisemmaksi, koska mielestäni meitä kuvataan kaikkialla jo liikaa.
Tänään kuitenkin sain sekavan hyökytyksen eräältä vanhemmalta "herrasmieheltä". Kuvatessani erään hautausmaan vanhaa kappelia, oli vanhempi herrasmies tulkinnut asian ilmeisesti niin, että kuvasin hänen autoaan. Autojen näkymistä on kaupunkikuvauksessa mahdotonta välttää. Kun poistuin hautausmaalta noin puoli tuntia papparaista myöhemmin, oli papparainen, johon en aiemmin kiinnittänyt mitään huomiota, parkissa hautausmaasta jonkun sadan metrin päässä, ainoan ulostuloväylän varrella. Oudoksuin asiaa ja pysähdyin oikein katsomaan, että sama autohan se siinä, ja pysättyäni ajattelin samalla soittaa lähiseudulla asuvalle sukulaiselle mahdollisesta vierailusta. Tällöin pappa nousi autostaan, alkoi tivaamaan miksi kuvaan hänen autoaan, kyselemään nimeäni, väittämään hulluksi ja ties miksi ja tiuskimaan, että miksi puhun vieraille ihmisille, vaikka pappa tosiaan tuli itse autostaan sättimään minua tulkintoineen. :D Eli nyt saa pelätä, että jos jonkun auto on parkissa kuvaamani kohteen vieressä, saan hullun leiman. Itse kun räpsin kuvia, ja rajaan kotona. Ja itse tykkäisin julkaista nimenomaan random-otoksia, jotka heijastavat todellisuutta enemmän, mutta edellä mainitusta syystä ei voi.
Sen sijaan rannalla kuvaamista en pidä oikeana. Olen nimittäin todistanut tilanteen, jossa mies kuvasi zoom-putkella uimarannalle metsikön puolelta - rannalle, jossa oli pieniä lapsia vanhempineen. Jäi kyllä oksettava maku. Ja kerran joku mies kuvasi minua järkkärillä rinnallani kävellen. Ei mukava kokemus, juoksin vain pois. Myöskään henkilökohteen salakuvaamista en hyväksy, mutta kieltämättä otin papan rekkarista kuvan hänen noustuaan autosta huutamaan. Kyllähän minä sen rekkarin näin omin silminkin. Eli en ymmärrä, mitä salaista on jossain autossa parkissa, mutta ymmärrän kyllä, että ihmisten salakuvaaminen ei ole oikein.
No ei saa järkkärilaatuisia kuvia, vaikka monet urpot niin luuleekin...
Vierailija kirjoitti:
tonskulus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uimarannalla olisin vähän varovaisempi sen kuvaamisen kanssa, voi tulla nekkuun.
Nekkuun vetämisen kanssa kannattaa olla varovainen. Tulee helposti tuomio pahoinpitelystä ja pahimmassa tapauksessa kymppitonnien maksettavat jos käy pahasti.
Saa, jos sitä ei erikseen ole kielletty. Jos kaupan ovessa on kuvaamisen kieltävä kyltti, vartija saa poistaa kiellon rikkojat (mutta kameran muistitikkua ei saa viedä eikä kuvia vaatia poistettavaksi). Sama pätee rannalla ja maauimaloissa.
Ja täytyy myös muistaa, että oikeus kuvata on eri asia kuin oikeus julkaista.Vartijalla ei ole oikeutta poistaa ketään sen takia, jos joku ottaa kaupassa kuvia.
Mitä ihmeen luvatonta kuvaamista, kun mitään lupaa ei tarvita? Opetelkaa nyt edes näistä asioista edes alkeet ennenkuin olette täällä muita neuvomassa.
Kuvaaminen on luvatonta, jos se on selvästi kielletty. On eri asia, että luvaton kuvaaminen voi olla laillista eikä siihen voi aina puuttua mitenkään.
Eipä ole luvatonta julkisella paikalla vaikka kieltokyltti olisi.. Sama kuin laittaisi marjanpoimintakieltokyltin omalle mestäpalstalle. Sieltä saa edelleen kerätä marjoja kuka tahansa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa kuvaamista ei voi kieltää eikä poliisi taatusti tule paikalle, jos joku vaan kuvaa kaupassa.
Jep. Youtubettaja "Kahviaukko" kuvasi Lidlissä ja vartija tuli kieltämään kuvaamisen. Vartija soitti lopulta poliisille ja he sitten yhdessä odottivat poliisia paikalle eikä se koskaan saapunut:D https://www.youtube.com/watch?v=Et29GblyPCo