Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä muita, joiden eläkkeellä olevat omat vanhemmat juovat liikaa?

Vierailija
21.06.2020 |

Minulla on ulospäin aivan normaalin oloiset fiksut vanhemmat mutta heillä on selkeästi eläkkeellä mennyt tissuttelu pitkälle. Kuulen puhelimessa sammaltavan ääneen ja se saa minut valtavan surulliseksi. Tiedän, että heidän alkoholin käyttönsä ei ole minun asiani eikä vastuullani mutta rehellisesti sanottuna se pilaa todella usein tunnelman kun yritän heidän kanssaan keskustella ilta-aikaan.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan hakeakseni vertaistukea.

Vierailija
2/54 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua on. Todella ahdistavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kakkonen vanhempasi juoneet aina?

Vierailija
4/54 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todellakin on samanlaisia kokemuksia. Ikävää, kun ollaan lasten kanssa siellä, ja isoäidille pullo on tärkeämpi kuin kukaan läsnäoleva. No, ei voi mitään. Kyseessä on niin ”ammattilainen”, ettei lapset todennäköisesti edes huomaa mitään erikoista, onneksi. Ei aikuista ihmistä voi pakottaa hakemaan apua tai muuttumaan, jos ei itse halua.

Vierailija
5/54 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti aloitti tissuttelun kymmenisen vuotta sitten kun jäi työttömäksi, isä halusi eron viime vuonna kun ei enää eläkkeelle jäämisen jälkeen jaksanut katsella sitä juomista. Kuulostaa varmasti julmalta, mutta nykyään ajattelen ettei minulla ole äitiä, ei se känninen ämmä ole enää se äiti mitä minulla joskus oli.

Vierailija
6/54 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yritän olla hyvä tytär ja pitää yhteyttä, mutta suurimman kerran soitoista jälkeen koen suurta surua ja ahdistusta. Mietin, että kuinka voisin suhtautua tilanteeseen vähemmän henkilökohtaisesti. Mietin myös, että kehtaanko välillä vain pitää välimatkaa heihin, jotta en pahoittaisi mieltäni.

Ap

Vierailija
7/54 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helpottavaa kuulla muiden kokemuksista. Minäkään en ole halunnut sanoa lapsilleni mitään.

Ap

Vierailija
8/54 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan

Vierailija
9/54 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä enää yhteyttä juoviin vanhempiini.

Vierailija
10/54 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
11/54 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kuin tuntisin enemmän näitä piiloalkoholisteja kuin vähän alkoholia käyttäviä. Ulospäin vaikuttavat normaaleilta ellei tietäisi. Suvussa taitaa olla vain yksi, jolla juominen ei ole joka viikkoista tai lähes päivittäistä. Itse olen lähes absolutisti ja tämä asia on siihen varmasti vaikuttanut.

Vierailija
12/54 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juovatkohan eläkeläiset paljon Suomessa?

Vierailija
13/54 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia kokemuksia. Vanhemmat ovat eronneet, ja iltajuoppo-isäni on aikanaan mennyt uudelleen naimisiin.

Isäni kohdalla alkoholin nauttiminen teki hänestä paitsi puheliaan ja seurankipeän, sai hänet myös sahaamaan samoja aiheita illasta, viikosta, kuukaudesta toiseen. Joka toinen päivä olisi tarvinnut olla seurana langoilla, ja muistella samoja vanhoja asioita. Asiat vielä olivat negatiivisia. Tölväisyjä, riitoja, semmoisia epämukavia asioita ja tilanteita joita kukin meistä kohtaa satoja elämänsä aikana. Niistä hän sitten poimi jonkun elämää suuremman loukkauksen illan puhelun aiheeksi.

Meillä tämä johti välien tulehtumiseen ja katkeamiseen. Ole varovainen, AP. Vaikka vanhempasi eivät tätä (vielä?) tee, elämänpiirin pieneneminen ja kotona pullon kanssa istuminen eivät ole hyvä kombo.

Vierailija
14/54 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuota minä pelkään. Huomaan jo nyt että heidän elinpiirinsä on pienentynyt kun eivät varmaan halua julkijuoppoja olla. Ei heillä ole oikein itsellään enää mitään kerrottavaa tai tapahtunutta. On raskasta sitten yrittää olla jotenkin heidän elämänsä sisältö kun ei voi hyväksyä heidän tapaansa viettää iltoja.

Ap

Vierailija
15/54 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava tissutella, kun ei ole enää mitään pakollisia juttuja, vain ne harrastukset, jotka on itse valinnut eläkepäivilleen.

Ihanaa juoda viiniä ruuan kanssa ja illalla konjakki tai pari. Ei niitä vuosia enää niin paljon ole jäljellä, joten kaikesta mistä voi, pitää nauttia.

Jos se nauttiminen on jokin määrä alkoholia päivittäin, niin sitten on.

Ulkomailla juodaan viiniä joka ikisellä aterialla.  Miksi eläkeläisten vanhempien pitäisi elää jonkin kaavan mukaan, joita aikuiset lapset heille osoittavat tai jopa määräilevät.

Vai pelkäävätkö lapset, että vanhemmat juopettelevat heidän perintönsä taivaan tuuliin.

Eläkää omaa elämäänne ja antakaa vanhempien elää omaansa, kohta he kuitenkin ovat jossain hoivakodissa vaipat päällä.

Vierailija
16/54 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei puhu nyt pienestä kevyestä tissuttelusta vaan ihan sellaisesta sammaltavasta humalatilasta, jossa sänkyyn pääsemisen jälkeen tapahtuu sammuminen.ap

Vierailija
17/54 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juovatkohan eläkeläiset paljon Suomessa?

On tuo lisääntynyt. Tästä uutisoidaan säännöllisesti että eläkeläisten juomistavat huolestuttavat. Sietokyky alenee, loukkaantumis -ja sairastumisriski kasvaa.

Näen tuon yhtenä oireena ajan hengettömyydestä, ikääntymistä ei arvosteta ja kaikenlainen eskapismi ja hedonismi rehottavat. Masennusta partaan alkoholiin joka puolestaan ylläpitää masennusta. Surullista ajankuvaa. Naamioidaan tietysti hilpeäksi iloiseksi ja vapautuneeksi tämäkin riippuvuus.

Vierailija
18/54 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukava tissutella, kun ei ole enää mitään pakollisia juttuja, vain ne harrastukset, jotka on itse valinnut eläkepäivilleen.

Ihanaa juoda viiniä ruuan kanssa ja illalla konjakki tai pari. Ei niitä vuosia enää niin paljon ole jäljellä, joten kaikesta mistä voi, pitää nauttia.

Jos se nauttiminen on jokin määrä alkoholia päivittäin, niin sitten on.

Ulkomailla juodaan viiniä joka ikisellä aterialla.  Miksi eläkeläisten vanhempien pitäisi elää jonkin kaavan mukaan, joita aikuiset lapset heille osoittavat tai jopa määräilevät.

Vai pelkäävätkö lapset, että vanhemmat juopettelevat heidän perintönsä taivaan tuuliin.

Eläkää omaa elämäänne ja antakaa vanhempien elää omaansa, kohta he kuitenkin ovat jossain hoivakodissa vaipat päällä.

Ulkomailla se alkoholiannos kuitenkaan ei ole niin suuri että puhe sammaltaa. Ei kukaan osoita mitään, mutta jos aina on hiprakassa niin ei se kivaa katseltavaa ole. Et ehkä itse huomaa sitä, mutta muut huomaavat. Jatkuvalla syötöllä se rasittaa ihmissuhteita ja pilaa ne pahimmillaan. Kyse on siitä ettei sitä aikuisina haluaisi itselle tärkeitä ihmisiä menettää päihteen takia. Toki jos sinua ei kiinnosta pitää lämpimiä välejä kun lapset ovat aikuisia niin asia on eri. Silloin et tosin sinäkään ole tärkeä lapsillesi jos osoitat samaa menoa heihin.

Vierailija
19/54 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina hullu, kun väitän heidän juoneen. Kuulen puhelimessa sammaltavan ääneen ja suhisevat ässät. Saan haukut, kun asiasta huomautan.

Vierailija
20/54 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä juovilla eläkeläisillä ei sitten ole mitään sairauksia, joihin lääkitys jo rajoittaa juomista?

Oma elämäni on niin  tylsää, että monesti olen ajatellut, että jospa vaan alkaisin tissuttelemaan. Mutta kun en halua kuollakaan vielä, ainakaan alkon takia. Voin korkeintaan juoda pari olutta, eikä sitäkään päivittäin. Kuten en teekään, yleensä yksi olut tai siideri riittää. Eikä se  yksin kotona juominen ole kuitenkaan edes kivaa.

Mutta kun tuntuu, että mitään ei ole enää jäljellä, senkun vaan päivät ovat aina samanlaisia. Minulla ei siis ole lapsenlapsia, eikä kai tulekaan ja asun yksin.