Miten aiotte selvitä tulevissa 30c lämpötiloissa?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi Suomessa joka jumalan kesä meinataan helteistä?
30 asteen päiviä on hyvin vähän.
Yritetään nauttia, eikä aina välitetä.
Miten siitä huonosta, voimattomasta olosta ja jäätävästä pääkivusta voi nauttia?
En aio liikkua ulkona, enkä muutenkaan. Kaupassa käyn yöllä tai aikaisin aamulla, onneksi on 24/7 auki oleva kauppa lähellä. Kotona ei ole viilentimiä, mutta jos ei liiku, pystyy olemaan. Kissalle on onneksi tulossa viilennysmatto ensi viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon asunut myös etelä-Euroopassa, vanhoissa taloissa joissa ei sitä ilmastointia ole. Osaan aika hyvin pelata pimennyksillä, yötuuletuksella ja yhdellä tuulettimella niin, että tähän saakka hellepiikkien aikaan asunnossani on ollut 6-7 astetta viileämpää kuin ulkona. Se on mulle riittänyt mainiosti, esim 24 tuulettimen kanssa on mukava. En toistaiseksi harkitse koneellista viilennystä ollenkaan.
Naapurit molemmilla sivuilla, yllä ja alla kertovat, kuinka kuumaa heillä on. Olen kuitenkin huomannut, ettei ketään parane neuvoa. Myötäilen vaan, vaikka harmittaa, että osa ihmisistä on tavallaan turhaan kuumemmassa kuin olisi tarvis.Jotkut asunnot sit taas ovat oikeastikin sellaisissa paikoissa, että lämpiävät hurjasti, tekipä mitä vaan.
'
Etelä-Eurooppa on siinä mielessä eri asia näin keskikesällä, että siellä kuitenkin aurinko laskee koko yöksi, joten sää viilenee edes vähän. Pohjoisessa, missä aurinko paistaa yötäpäivää, on myös yöllä helle, jos on päivälläkin.
No joo-o, ei todellakaan ole Etelä-Euroopassa kesällä öisin viileämpää kuin Suomessa. Suomessa on todella, todella harvinaista, jos on ns. trooppinen yö eli alin lämpötila ei painu alle 20.
Pelottaa suoraan sanoen. Joudun leikkaukseen ja toipilaana olo helteillä ei varmaan ole nautinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yöt kuitenkin alimmillaan alle 20 astetta, joten ikkunat auki yötä päivää. Eihän sitä kestä kuin viikon verran, ja sitten viilenee.
Eli suomalaisella sisulla siitä selviää. On sitä selvitty pahemmastakin.
20 asteen öitä ei Suomessa ole ikinä😂
Viimeyönä pk seudulla peräti 11 astetta klo 5 aamulla. Ei ole hiki ei
Kolme vrk sitten oli kyllä Helsingissä yöllä kolmen aikaan ulkolämpötila +20, Pohjois-Helsinki. Muuten on nyt ollut 17-18 astetta öisin.
Kävin tänään hakemassa pakkasen täyteen mehujäitä ja jääkaapin täyteen kivennäisvettä. Eiköhän niiden avulla pärjää.
No silloin laitan ilmastoinnin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähennän vaatteita. Bikiniyläosa ja minisortsit ulkona 😉
N22Uuh! Housussa alkaa pullottamaan kun tuollaisia kuumattaria näkee. ;)
M36
ja kateelliset vanhaläskit alapeukuttaa, koska eivät kestä nuoren komean miehen suosionosoitusta. Pthui!
M36
Ollaan mökillä saaressa. Paljon mukavampi paikka helteellä kuin mantereella, saati kaupungissa. Uidaan, suppaillaan ja nautitaan ihanasta Suomen kesästä. Hirsimökki ei kuumene helteelläkään tukalaksi, siellä on viileämpää kuin ulkona.
Helteistä valittajat saa painua vaikka ISLANTIIN!
Suomessa nyt sattuu olemaan usein lämpimiä päiviä kesäisin. Koittakaa nyt jo tottua ajatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M36
ja kateelliset vanhaläskit alapeukuttaa, koska eivät kestä nuoren komean miehen suosionosoitusta. Pthui!
M36
Oon parikymppinen nuorihoikka ja alapeukutin, koska ällöttävää... Pthui!
PS. 36v ei oo nuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yöt kuitenkin alimmillaan alle 20 astetta, joten ikkunat auki yötä päivää. Eihän sitä kestä kuin viikon verran, ja sitten viilenee.
Eli suomalaisella sisulla siitä selviää. On sitä selvitty pahemmastakin.
On niitä. Olet vain liian nuori muistaaksesi (tai liian vanha ja olet unohtanut).
Vierailija kirjoitti:
Suomessa nyt sattuu olemaan usein lämpimiä päiviä kesäisin. Koittakaa nyt jo tottua ajatukseen.
Painuisin samantien, jos olisi rahaa. Vielä ei ole, joten valitan täällä. Enkä totu helteisiin ikinä. Lämmin on eri asia kuin kuuma. +20 on lämmin, +30 jo ihan liian kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M36
M36
Kuva tai ei tapahtunut (se komeus). Ja edes minun (34) mielestä 36-vuotias ei ole enää erityisen nuori. Keski-ikäinen jo melkein.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan mökillä saaressa. Paljon mukavampi paikka helteellä kuin mantereella, saati kaupungissa. Uidaan, suppaillaan ja nautitaan ihanasta Suomen kesästä. Hirsimökki ei kuumene helteelläkään tukalaksi, siellä on viileämpää kuin ulkona.
Paska. Olen katkera, tulin juuri lomalta ihanasta viileästå mökistä - kuumaan kerrostaloon ja vielå kuumempaan työpaikkaan!
Nautin :)
Käyn uimassa joka päivä.
Syön jätskiä.
Jos sisällä on liian kuuma, säädän ilmastointia ja ilmalämpöpumppua.
Olen ilmastoiduissa autossa koko viikon.
Vierailija kirjoitti:
Muuta sinä sitten vaikka Afrikkaan. Siellä alkaa olla jo aika hyvin tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon asunut myös etelä-Euroopassa, vanhoissa taloissa joissa ei sitä ilmastointia ole. Osaan aika hyvin pelata pimennyksillä, yötuuletuksella ja yhdellä tuulettimella niin, että tähän saakka hellepiikkien aikaan asunnossani on ollut 6-7 astetta viileämpää kuin ulkona. Se on mulle riittänyt mainiosti, esim 24 tuulettimen kanssa on mukava. En toistaiseksi harkitse koneellista viilennystä ollenkaan.
Naapurit molemmilla sivuilla, yllä ja alla kertovat, kuinka kuumaa heillä on. Olen kuitenkin huomannut, ettei ketään parane neuvoa. Myötäilen vaan, vaikka harmittaa, että osa ihmisistä on tavallaan turhaan kuumemmassa kuin olisi tarvis.Jotkut asunnot sit taas ovat oikeastikin sellaisissa paikoissa, että lämpiävät hurjasti, tekipä mitä vaan.
'
Etelä-Eurooppa on siinä mielessä eri asia näin keskikesällä, että siellä kuitenkin aurinko laskee koko yöksi, joten sää viilenee edes vähän. Pohjoisessa, missä aurinko paistaa yötäpäivää, on myös yöllä helle, jos on päivälläkin.
Niitä ns. trooppisia öitä on kyllä todella vähän. Ja jostain syystä saan asuntoni tosiaan pidettyä viileämpänä kuin nämä tässä ympärillä, jotka aika varmasti ovat samoissa olosuhteissa. En mä etelä-Euroopassa enää asu, vaan ison suomalaisen kaupungin keskustan lähellä, 50-l rakennetussa talossa.