Että sellanen juhannus...
Me olimme mökillämme juhannuksen ja koska olimme jo pariin kertaan tänä kesänä kestinneet yhtä kaveripariskuntaa, sanoimme heille, että tulkaa vaan mökillemme, mutta ottakaa omat ruuat ja juomat. He tulivat siis päiväksi ja lähtivät illalla.
Ja kuinkas sitten kävikään. Tyypit tuli tyhjin käsin, ja kun tuli grillauksen aika, oli meillä aika kiusallinen olo grillata vain itsellemme, ja niinpä tarjosimme ruuista vieraillekin. Ja hyvinhän heille maistui. Heillä ei myöskään ollut mitään juomia, joten tarjoamamme viinit maistui myöskin.
Nyt vähän ärsyttää ja tuntuu siltä että näitä kavereita ei tarvi taas hetkeen nähdä. Ihmettelen vaan sitä röyhkeyttä.. Meinasivatko tosiaan olla syömättä ja juomatta koko päivän, vai luottivatko siihen että tarjoamme kuitenkin.
Jos joku harrastaa itse kyseistä toimintaa, voisitko kommentoida että mitä ajattelet asiasta ja niistä, jotka kuitenkin aina lopulta tarjoavat? Eikö yhtään hävetä oma lokkeilu?
Mites muilla meni? :D
Kommentit (78)
Jos vielä joskus otat heidät vieraiksi, sopikaa viestein että jos ruokaillaan yhdessä niin jaetaan hankinnat. Tuokaa te pihvit, meillä on juomat ja salaattia tms. Jos tulevat tyhjin käsin, sano että ruokailu jää nyt sitten väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vieraille tarjotaan. Vuoroin vieraissa. Jos ei pysty tarjoamaan, ei oteta vastaan.
Lokkeilijoiden kanssa vuoroin vieraissa ei toimi. Sama hyväksikäyttö jatkuu, oli vieraisilla tai isäntäväkenä. Isäntäväkenä ollessa saatetaan vieras viedä kauppaan ja ostattaa kaikki syötävät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraille tarjotaan. Vuoroin vieraissa. Jos ei pysty tarjoamaan, ei oteta vastaan.
Lokkeilijoiden kanssa vuoroin vieraissa ei toimi. Sama hyväksikäyttö jatkuu, oli vieraisilla tai isäntäväkenä. Isäntäväkenä ollessa saatetaan vieras viedä kauppaan ja ostattaa kaikki syötävät
Toi on totta. Usein myös lokit eivät kutsu kotiinsa, vaan johonkin kodin ulkopuolisiin huvituksiin, ja juuri sillä oletuksella, että kaikki maksavat itse tilauksensa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäänsä lupasitte, että saavat tulla? Jos olitte jo heitä aiemminkin kestinneet, niin eikö sillä ole jo seurusteluvelvollisuudet täytetty. Vai pelkäättekö olla vain keskenänne, tarvitsette muitakin sietääksenne toistenne seuraa?
Miksi emme olisi luvanneet? Ovat muuten mukavia ihmisiä. En kuvitellut, että omien ruokien ym tuomisessa olisi mitään ongelmaa. Pitäisikö sitä lähtökohtaisesti pitää ongelmallisena?
Ap
Miksi lähtökohtaisesti teit tämän avauksen jos sinusta oli kivaa tarjota ruokaa mukaville ihmisille?
Siksi että minusta olisi ollut kivaa tarjota mökkimme ja seuramme, ja olla tarjoamatta ruokia, mikä ei kuitenkaan onnistunut.
Ap
No se oli taas sitten oma ongelmasi. JOS olet sanonut että tuokaa omat ja JOS toiset sanoo etteivät tuoneet kun eivät viivy niin kauaa niin asia on harvinaisen selvä. Hyvin voi sanoa että meidän on nyt pakko syödä kun ei olla syöty, keitänkö teille vaikka kahvit
Aika turhaa tulla tänne nyyhkimään kun itse olet paskat housuusi vääntänyt. Sitäpaitsi etkös sanonut että kauppa on muutaman kilometrin päässä, samalla tavalla te pääsette sinne. Turhaan valitat että joudutte olemaan nälässä loppuviikon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on totta. Usein myös lokit eivät kutsu kotiinsa, vaan johonkin kodin ulkopuolisiin huvituksiin, ja juuri sillä oletuksella, että kaikki maksavat itse tilauksensa jne.
Ei, vaan muut maksavat myös lokkeilijoiden tilaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäänsä lupasitte, että saavat tulla? Jos olitte jo heitä aiemminkin kestinneet, niin eikö sillä ole jo seurusteluvelvollisuudet täytetty. Vai pelkäättekö olla vain keskenänne, tarvitsette muitakin sietääksenne toistenne seuraa?
Miksi emme olisi luvanneet? Ovat muuten mukavia ihmisiä. En kuvitellut, että omien ruokien ym tuomisessa olisi mitään ongelmaa. Pitäisikö sitä lähtökohtaisesti pitää ongelmallisena?
Ap
Miksi lähtökohtaisesti teit tämän avauksen jos sinusta oli kivaa tarjota ruokaa mukaville ihmisille?
Siksi että minusta olisi ollut kivaa tarjota mökkimme ja seuramme, ja olla tarjoamatta ruokia, mikä ei kuitenkaan onnistunut.
Ap
No se oli taas sitten oma ongelmasi. JOS olet sanonut että tuokaa omat ja JOS toiset sanoo etteivät tuoneet kun eivät viivy niin kauaa niin asia on harvinaisen selvä. Hyvin voi sanoa että meidän on nyt pakko syödä kun ei olla syöty, keitänkö teille vaikka kahvit
Aika turhaa tulla tänne nyyhkimään kun itse olet paskat housuusi vääntänyt. Sitäpaitsi etkös sanonut että kauppa on muutaman kilometrin päässä, samalla tavalla te pääsette sinne. Turhaan valitat että joudutte olemaan nälässä loppuviikon
Hohhoijaa. Kysehän ei ollut siitä, mistä Ap saa ruokaa ja minä päivänä, vaan siitä, että tällä kertaa hän ei olisi halunnut maksaa vieraidensa syömisiäjuomisia. Kaikilla ei ole rajattomat budjetit lokkien ruokintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Hohhoijaa. Kysehän ei ollut siitä, mistä Ap saa ruokaa ja minä päivänä, vaan siitä, että tällä kertaa hän ei olisi halunnut maksaa vieraidensa syömisiäjuomisia. Kaikilla ei ole rajattomat budjetit lokkien ruokintaan.
Hohhoijaa. Luitko tuota edellisen postauksen ekaa kappaletta lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan puhdasta lokkeilua. Vaikka olisivat vaan kahvilla poikenneet olisi silti ollut kohteliasta tuoda vaikka pullapitko.
Tämä juuri, että tullaan ysin tyhjin käsin. Silloin on vaikea ajatella että oikeasti ajattelevat lähtevänsä ihan kohta, kun eivät tuo edes keksipakettia.
Ap
Kyllä hyviin käytöstapoihin kuuluu tuoda mukanaan jotakin kyläpaikkaan, kuten kahvipaketti ja pullapitko tms. On moukkamaista tulla tyhjin käsin ja syödä toisten vähiä ruokia, kun tiesivät tilanteen. Jouduitte kyllä ikävään tilanteeseen. Eihän sitä kiltti ihminen sitten voi pitää toisia nälässä. Toisaalta olisi voinut sanoa, että valitettavasti emme varanneet ruokaa kuin omalle porukalle, kuten oli puhetta, mutta sopiiko, jos keitämme teille kahvit tämän jälkeen tms.
Ikävää että juhannuksesi meni tuollaisesta pilalle. Osalla kuoli juhannuksena omainen, mutta ei onneksi mitään noin kamalaa kuin sinulle tapahtui.
Itse olin etuoikeutettu kun sain järjestää ja tarjota ystäväperheilleni juhannuksen. Vieraita on riittänyt vielä tänään ja on kunnia tarjota parasta ystävilleni.
Minunkin juhannus oli samanlainen, mutta lisäksi kun yöllä kävin ulkona pisulla huomasin miesvieraan panemassa vaimoani laiturilla takaapäin. Hyvä että vieraille kelpaa talon antimet.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin juhannus oli samanlainen, mutta lisäksi kun yöllä kävin ulkona pisulla huomasin miesvieraan panemassa vaimoani laiturilla takaapäin. Hyvä että vieraille kelpaa talon antimet.
Pihtari ap ei edes tuollaista tarjoaisi vieraille.
Miksi ette sano suoraan niille tyrkyille vieraille, että on ei tällä kertaa sovi meidän mökille tulla, on muita suunnitelelmia, tulee muita vieraita tai jotain muuta vastaavia valkoisia valheita.
Turha sitten valitella täällä, jos ei osaa kieltäytyä. Omia mokia kaikkia joten kestäkää mokanne!
Ehkä tuossa olisi jo kutsuessa fiksuin ilmoittaa että me ostetaan nämä ja nämä jutut ja tuokaa te ne ja nuo jutut. On ainakin selkeästi infottu mitä vieraiden odotetaan tuovan.
Mutta onhan tuo kiusallista mennä tyhjin käsin ja myös kiusallista sitten taas alkaa itse syömään tarjoamatta vieraille.
Ehkä olisi syytä luopua tuosta itsekkyydestä ja minäminä-mullemulle asenteesta.
Vierailija kirjoitti:
Ikävää että juhannuksesi meni tuollaisesta pilalle. Osalla kuoli juhannuksena omainen, mutta ei onneksi mitään noin kamalaa kuin sinulle tapahtui.
Itse olin etuoikeutettu kun sain järjestää ja tarjota ystäväperheilleni juhannuksen. Vieraita on riittänyt vielä tänään ja on kunnia tarjota parasta ystävilleni.
Niin. Omaa harmistusta mistään asiasta ei saa tuoda julki. Aina pitää muistaa, että jollain on varmaan asiat vielä huonommin.
Ap: muista nyt, että afrikassa lapsilla ei ole ruokaa eikä vettä ja jollain jopa Suomessa on kuollut omainen. Sinua ei siis saa harmittaa mikään
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten lähimmäisenrakkautta ja vieraanvaraisuutta on taas havaittavissa.
Kyllä! Missähän muualla kutsuttaisiin vieraita sillä ajatuksella että tuovat sitten omat ruokansa tai ovat ilman. Ja missä mentäisiin kylään tuomatta mitään. Ei missään, voin kertoa. Kyllä tämä on junttien luvattu maa.
Miksi helkkaissa osan ihmisistä on aivan pakko tunkea päänsä toisten mökeille?
Jättäkää ihmiset rauhaan mökeillensä. Ajakaa jukolauta ohi vaikka olisi "matkan varrella" jonkun kesätönö.