Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kuvataiteilija,kysy jotain

Vierailija
20.06.2020 |

Siinäpä se otsikossa tulikin.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinut pitäisi elättää kun et tee töitä?

Vierailija
22/51 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseoppinut taiteilija.Voisit katsella näyttelytilaa kirjastoista.Niissä on ihan kivoja,ilmaisia ja pääsee kyllä.Vai haluaisitko jotakin muuta?Mistä päin Suomea?

Ja taide ei ole elämäntapavalintani eikä harrastukseni.Se on ihan vaan ammattini ja työni 🙂.En ole rikkaasta suvusta,mutta suvussa on saman alan ihmisiä jonkin verran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 ei tarvitse elättää,tulen toimeen,vaikka tuloni on pienet.Teen työksi teoksia (ja palkkatöitä),joita voi ilmaiseksi käydä katsomassa.

Vierailija
24/51 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kouluttauduit tuolle alalle? Oon käsittänyt että suurella osalla ammattitaiteilijoista on joko rikas puoliso tai rikas perhe. Näin ollut ammoisista ajoista asti, koska kituuttaminen vaatii aikamoisen luonteen.

Vierailija
25/51 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko instassa, facessa, myytkö etsyssä? Ostetaanko sun töitä näyttelyistä, nettikaupasta, tilataanko, vai miten? Minä olen harrastajataiteilija ja tauluja on kertynyt melkoisesti ja nyt kun yritykseni on koronan takia suurissa vaikeuksissa, niin mietin, että voisinko saada tauluista vähän leipärahaa. Ei varmasti ole helppoa myydä taidetta, etenkään tällaisena aikana. 

Vierailija
26/51 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin viikko sitten Salmelassa, näinkö siellä töitäsi?

Vierailija
27/51 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hopeakettua eikä sugardaddya.Puoliso on.Maksan laskut rahalla,jonka saan vähän sieltä ja täältä miten milloinkin.Eli palkka ja joskus ollut työtön jne.

Kallein teos taisi olla n.2000€ miinus 35% provisio.

Aika suolainen provisio, verotkin ehkä menee vielä päältä😮 Hienoa, että myyt myös taidelainaamon kautta, se on hyvä tapa vähemmän rikkaille tehdä taidehankintoja, minäkin olen ostanut sieltä. Minkä tyylisiä töitä sinulla on ja miksi haluat tehdä taidetta/olla taiteilija?

Vierailija
28/51 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi kannattaako tuolla lailla elää,niin taisi tarkoittaa tuloja.Hyvä kysymys,noin kerran viikossa vähintään mietin samaa.Toisaalta en ole kiinnostunut tavarasta ja jokseenkin jo tottunut tähän tulotasoon,niin kyllä joo kannattaa elää,vaikka näinkin sitten.

Vierailija
29/51 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hopeakettua eikä sugardaddya.Puoliso on.Maksan laskut rahalla,jonka saan vähän sieltä ja täältä miten milloinkin.Eli palkka ja joskus ollut työtön jne.

Kallein teos taisi olla n.2000€ miinus 35% provisio.

Oletko tehnyt keramiikkataidetta tai veistotöitä - ainakin keramiikkataiteella luulisi tienaavan paremmin, ihmiset ostavat mielellään kotiinsa ja lahjaksi kauniita lahjaesineitä, kuten Pentik, Liukko-Sundström ym.

Itse rakastan kaikkea keramiikkaa ja olen kateellinen niille, jotka osaavat sitä taidetta tehdä.

Vierailija
30/51 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 kouluttauduin koska ala kiinnosti ja on taipumusta.Mun kollegoilla on ihan normituloisia puolisoita tai ovat itsekin taiteilijoita.Ehkä legendaa tuo,että rikkaasta suvusta taiteilijat?

Instassa on ns.taiteilijaprofiili,facessa vaan oma.En myy Etsyssa tai nettikaupoissa.Näyttelyistä pääosin,mutta kuluthan niissä sitten taas on.

En ole Salmelassa.

Provisiot on suolaisia ja varsinkin,kun maksaa myös gallerioiden vuokratkin jne.Ammattitaiteilijan verotus muuten on erilainen (mulla ei y-tunnusta).Taiteelliset kulut voi vähentää muista tuloista ja myydäkin saa suht paljon verottomana.Tää nyt hyvä kuitenkin.

Maalaan lähinnä populaarikulttuurista napattuja ideoita,jotka tuon ns.todellisuuteen.Teokset on aika surrealistisia ja pitävät sisällään paljon nyansseja ja konnotaatioita.

Vierailija
31/51 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tehnyt keramiikkaa paitsi jonkun koulukurssin verran opiskellessa.Kun puhut Pentikistä jne.,niin pääosin puhutaan taideteollisista esineistä,muotoilusta.Se ei ole mun alaa.

Vierailija
32/51 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös kuvataiteilija.Ketä suomalaista nykytaiteilijaa et voi sietää? Itse inhoan mm. Timo Marilaa ja töitään.

Vierailija
33/51 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei välttämättä ole sellaisia joita en voi sietää,mutta täytyy myöntää,että sellaisia on paljonkin joiden työt ei herätä mussa mitään.

Jos nyt jonkun sanon,niin Johanna Oras ja Kaj Stenvall on sellaisia,että en oikein osaa innostua.Mutta useat tykkäävät näistäkin.

Olen paljon ns.arvioinut työyhteyksissä taidetta (mm.valinnut taiteilijoita näyttelyihin),joten enää en hirveästi mieti mistä itse pidän tai en.Olen noikin valinnat tehnyt ilman henk.koht. mieltymyksiä (usein ristiriidassa),kun valinnut taiteilijoita pitämään näyttelyitä.

Vierailija
34/51 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen suomalaisen taiteilijan taidetta fanitat?

Vierailija
35/51 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fanitan,jaa-a.Vanha taide on aika jees.

Vierailija
36/51 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetko johnnyn? Onko hän vielä hengissä?

Vierailija
37/51 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaatko ihan oikeasti vai teetkö vain tietokoneella?

Vierailija
38/51 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyykö Suomessa tulemaan toimeen kuvataidetta myymällä vai onko se lähes kaikilla taitelijoilla jonkinlainen sivutoimi toisen ammatin ohessa?

Vierailija
39/51 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenestä suomalaisesta nykytaiteilijasta pidät/ketä arvostat eniten?

Vierailija
40/51 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisitkö oppimaan, että tekstissä pilkun ja pisteen jälkeen tulee aina välilyönti? 

On raskas lukea tekstiäsi, josta puuttuvat kyseiset välilyönnit kokonaan.