Olen kuvataiteilija,kysy jotain
Kommentit (51)
Itseoppinut taiteilija.Voisit katsella näyttelytilaa kirjastoista.Niissä on ihan kivoja,ilmaisia ja pääsee kyllä.Vai haluaisitko jotakin muuta?Mistä päin Suomea?
Ja taide ei ole elämäntapavalintani eikä harrastukseni.Se on ihan vaan ammattini ja työni 🙂.En ole rikkaasta suvusta,mutta suvussa on saman alan ihmisiä jonkin verran.
21 ei tarvitse elättää,tulen toimeen,vaikka tuloni on pienet.Teen työksi teoksia (ja palkkatöitä),joita voi ilmaiseksi käydä katsomassa.
Miksi kouluttauduit tuolle alalle? Oon käsittänyt että suurella osalla ammattitaiteilijoista on joko rikas puoliso tai rikas perhe. Näin ollut ammoisista ajoista asti, koska kituuttaminen vaatii aikamoisen luonteen.
Ootko instassa, facessa, myytkö etsyssä? Ostetaanko sun töitä näyttelyistä, nettikaupasta, tilataanko, vai miten? Minä olen harrastajataiteilija ja tauluja on kertynyt melkoisesti ja nyt kun yritykseni on koronan takia suurissa vaikeuksissa, niin mietin, että voisinko saada tauluista vähän leipärahaa. Ei varmasti ole helppoa myydä taidetta, etenkään tällaisena aikana.
Kävin viikko sitten Salmelassa, näinkö siellä töitäsi?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hopeakettua eikä sugardaddya.Puoliso on.Maksan laskut rahalla,jonka saan vähän sieltä ja täältä miten milloinkin.Eli palkka ja joskus ollut työtön jne.
Kallein teos taisi olla n.2000€ miinus 35% provisio.
Aika suolainen provisio, verotkin ehkä menee vielä päältä😮 Hienoa, että myyt myös taidelainaamon kautta, se on hyvä tapa vähemmän rikkaille tehdä taidehankintoja, minäkin olen ostanut sieltä. Minkä tyylisiä töitä sinulla on ja miksi haluat tehdä taidetta/olla taiteilija?
Joku kysyi kannattaako tuolla lailla elää,niin taisi tarkoittaa tuloja.Hyvä kysymys,noin kerran viikossa vähintään mietin samaa.Toisaalta en ole kiinnostunut tavarasta ja jokseenkin jo tottunut tähän tulotasoon,niin kyllä joo kannattaa elää,vaikka näinkin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hopeakettua eikä sugardaddya.Puoliso on.Maksan laskut rahalla,jonka saan vähän sieltä ja täältä miten milloinkin.Eli palkka ja joskus ollut työtön jne.
Kallein teos taisi olla n.2000€ miinus 35% provisio.
Oletko tehnyt keramiikkataidetta tai veistotöitä - ainakin keramiikkataiteella luulisi tienaavan paremmin, ihmiset ostavat mielellään kotiinsa ja lahjaksi kauniita lahjaesineitä, kuten Pentik, Liukko-Sundström ym.
Itse rakastan kaikkea keramiikkaa ja olen kateellinen niille, jotka osaavat sitä taidetta tehdä.
24 kouluttauduin koska ala kiinnosti ja on taipumusta.Mun kollegoilla on ihan normituloisia puolisoita tai ovat itsekin taiteilijoita.Ehkä legendaa tuo,että rikkaasta suvusta taiteilijat?
Instassa on ns.taiteilijaprofiili,facessa vaan oma.En myy Etsyssa tai nettikaupoissa.Näyttelyistä pääosin,mutta kuluthan niissä sitten taas on.
En ole Salmelassa.
Provisiot on suolaisia ja varsinkin,kun maksaa myös gallerioiden vuokratkin jne.Ammattitaiteilijan verotus muuten on erilainen (mulla ei y-tunnusta).Taiteelliset kulut voi vähentää muista tuloista ja myydäkin saa suht paljon verottomana.Tää nyt hyvä kuitenkin.
Maalaan lähinnä populaarikulttuurista napattuja ideoita,jotka tuon ns.todellisuuteen.Teokset on aika surrealistisia ja pitävät sisällään paljon nyansseja ja konnotaatioita.
En ole tehnyt keramiikkaa paitsi jonkun koulukurssin verran opiskellessa.Kun puhut Pentikistä jne.,niin pääosin puhutaan taideteollisista esineistä,muotoilusta.Se ei ole mun alaa.
Olen myös kuvataiteilija.Ketä suomalaista nykytaiteilijaa et voi sietää? Itse inhoan mm. Timo Marilaa ja töitään.
No ei välttämättä ole sellaisia joita en voi sietää,mutta täytyy myöntää,että sellaisia on paljonkin joiden työt ei herätä mussa mitään.
Jos nyt jonkun sanon,niin Johanna Oras ja Kaj Stenvall on sellaisia,että en oikein osaa innostua.Mutta useat tykkäävät näistäkin.
Olen paljon ns.arvioinut työyhteyksissä taidetta (mm.valinnut taiteilijoita näyttelyihin),joten enää en hirveästi mieti mistä itse pidän tai en.Olen noikin valinnat tehnyt ilman henk.koht. mieltymyksiä (usein ristiriidassa),kun valinnut taiteilijoita pitämään näyttelyitä.
Kenen suomalaisen taiteilijan taidetta fanitat?
Fanitan,jaa-a.Vanha taide on aika jees.
Tunnetko johnnyn? Onko hän vielä hengissä?
Maalaatko ihan oikeasti vai teetkö vain tietokoneella?
Pystyykö Suomessa tulemaan toimeen kuvataidetta myymällä vai onko se lähes kaikilla taitelijoilla jonkinlainen sivutoimi toisen ammatin ohessa?
Kenestä suomalaisesta nykytaiteilijasta pidät/ketä arvostat eniten?
Pystyisitkö oppimaan, että tekstissä pilkun ja pisteen jälkeen tulee aina välilyönti?
On raskas lukea tekstiäsi, josta puuttuvat kyseiset välilyönnit kokonaan.
Miksi sinut pitäisi elättää kun et tee töitä?