"Ongelmaihminen", mistä tälläinen johtuu?
Mulla on läheinen, jolla elämänhallinta täysin hukassa. Noh, kävi vielä töissä ennen lomautuksia. Oli käynyt vuoden. Maksoi itse vuokran. Monesti joutuu käymään ostaan tälle tosin ruokaa
Kuitenkin asiat ovat olleet huonomminkin.
Eli tällä henkilöllä on peliriippuvuus, ehkä alkoholismi.
Hän myös ripustautuu muihin ihmisiin todella tukehduttavasti jos antaa vähän huomiota.
Joten hankala silleen yrittää auttaa esim kuuntelemalla, koska kohta toinen ei jätä rauhaan ja tuntuu että hän on täysin riippuvainen minusta.
Joskus ollut itsetuhoisia ajatuksia hänellä, mutta ei ole koskaan mitään tehnyt
Ehkä adhd saattaa myös olla, melko vilkas on ollut lapsena.
Miten voisi auttaa ja mikä tälläisen käytöksen taustalla on? Peliriippuvuus yms
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Ei sun tarvitse mahdollistaa hänen riippuvuuksiaan. Oikea osoite on psyk. pol. Sinne vaan.
Kyl mä ruuan tarjoan siinä vaiheessa jos toisella ei oo syötävää. Mutta rahaa en lainaa
Vaikea sanoa muuta kuin, että apuahan tuo tarvitsisi. Hän varmasti hakee pelaamisesta, alkoholista ja muoden seurasta jotain helpotusta oloonsa, joka on varmasti todella tukala. Ihminen takertuu helposti mihin vain siinä tilassa.
Tuossa voi olla taustalla melkein mitä vain. Alan ammatti-ihminenkään ei aina tee oikeita diagnooseja, joten ei kukaan täällä pysty mitään varmasti sanomaan.
Jos hänellä on neurologista poikkeavuutta, niin se saattaa pitkän päälle masentaa ja aiheuttaa muitakin ongelmia, kun mikään ei tunnu onnistuvan ja toiset pitävät laiskana.
Ongelma saattaa olla neurologisella puolella, hänellä saattaa olla jotain traumoja taustalla tai sitten aivokemiat on sekaisin. Näitä on joskus vaikea erottaa toisistaan ja usein samalla ihmisellä on ongelmia useammalla sektorilla. Joskus on siis hyvin vaikea sanoa, mistä kenkä oikeasti puristaa ja mikä on mitäkin.
Itse sain tässä uuden lääkityksen ja olo on ruvennut parantumaan. Mäkin olen alkoholisti, mutta lääke vei tarpeen ryypätä ihan täysin, kun olo on niin paljon parempi. Mulla on kai kaksisuuntainen mielialahäiriö. Se on ikävä vaiva itselle ja läheisille.
Loppujen lopuksi läheisesi on vastuussa itsestään. On tosin hienoa, että jaksat olla tukena, mutta älä rasita itseäsikään liikaa. Koita saada hänet avun piiriin.
Kuulostaa vähän tyypiltä jota deittailin hetken. Mies oli uskomattoman taitava musiikillisesti ja meillä synkkasi hyvin, mutta lopulta homma karahti toisen täydelliseen elämänhallinnan puutteeseen - en enää kolmekymppisenä halunnut seurustella "teinin" kanssa jolle olisi pahoina aikoina olla suoranaisesti huoltaja. Vakavaa masennusta, itsemurhayrityksiä (ensimmäistä kertaa sanoi yrittäneensä itsensä päiviltä päästämistä 18-vuotiaana), hoiti itseään alkoholilla ja vielä pahasti bipolaarinen tähän päälle, se siinä vuoristoradassa olikin paskinta että onnen kukkuloilla oli todella mahtava tyyppi ja jaksoi pitää tätä kulissia päällä yllättävän pitkään, kun se sitten kääntyi masiksen puolelle niin maailma romahti ja itki vain sitä miten haluaa kuolla, linnoittautui asuntoonsa ja pelasi tietokonepelejä kellon ympäri kaljaa litkien. Oli yrittänyt kai jo hetken päästä työkyvyttömyyseläkkeelle, eli toimeentulotuella ja niskassa pieneen omakotitaloon riittävä summa ulosottovelkaa. Halusi kovasti alkaa rakentaa kanssani yhteistä elämää, ilmeisesti minun rahoillani. No että miten kestin tälläistä edes sen hetken? Ihmiset osaavat pitää kulisseja yllättävän hyvin yllä eikä "halunnut pelotella minua totuudella pois" eli ei kertonut asioistaan kuin todella hämärästi, esimerkiksi rahatilanteestaan tiesin pitkään vain sen että on työtön ja antoi ymmärtää että hakee aktiivisesti töitä ja lisäkoulutusta. Puhui traumaattisesta lapsuudestaan ja jos edes murto-osa siitä oli totta niin, noh, ymmärrän kyllä että se varmasti hajottaa ihmisen. En voi kuitenkaan korjata muita eikä suhde ole tasapuolinen jos olen toisen hengissäpitäjä ja terapeutti.
Miehillä on kumma tarve ripustautua muihin, naiseen tai johonkin läheiseen, jos on ongelmia. Mitä joku tavis voi tehdä ongelmakimpulle, jolla ei itsellä elämän hallintaa.
Ei sun tarvitse mahdollistaa hänen riippuvuuksiaan. Oikea osoite on psyk. pol. Sinne vaan.