Maksatteko ylimäärin lainaa pois vai sijoitatte ylimääräiset säästöt
Saan nyt säästöön 1500 euroa kuussa ja ajattelin siirtää 500 euroa säästötilille, mutta sitten mietin mitä teen tuolle 1000 eurolle. Maksanko ylimäärin lainaa pois (jäljellä noin 120.000 euroa) vai sijoittaisinko, kun lainakorot ovat nyt niin alhaiset vai 500 euroa lainoihin ja 500 euroa sijoituksiin. En ymmärrä sijoituksista mitään, joten se vähän epäilyttää.
MItä sinä tekisit sijassani?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vähän kinkkistä, sulla on melko iso laina. Riippuu myös siitä paljonko sulla on siellä säästötilillä jo rahaa. Normaalissa tilanteessa sanoisin että ehdottomasti sijoitus mutta nyt kun korona on lisännyt epävarmuutta niin on vaikeampi sanoa. Mulla on asuntolainaa enää 35t €, säästötilillä 25t € ja osakkeissa oli aiemmin ehkä 60t€ mutta arvo laskenut koronan myötä. Sen vuoksi pidän tärkeänä että sinne ei ole sidottu kaikkea vaan että käytössä on ns. heti rahaa jos sitä tarvitsee. Enkä uskaltaisi sijoittaa jos se olisi mulle hepreaa vaan silloin antaisin pankin hajauttaa (rahastot).
Säästötilillä on 18 000 euroa. Ehkä nyt alan vain maksaa tuota lainaa pois urakalla, kun eihän tässä tiedä mitä vielä tapahtuu. Viidessä vuodessa on jo maksettu tosi paljon ylimäärin. Sijoituksista tietysti kysyisin neuvoa pankilta, mutta jotenkin on arka kun itse ei ymmärrä niistä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa. Lyhyellä tähtäimellä voisi olla järkevää sijoittaa, mutta jos tulee hyperinflaatio tms talouden vakava sairastuminen, olisi varmaan syytä olla velaton. Yleensä on fiksua tehdä päinvastoin, kuin massat tekevät. Nythän massojen mielestä on ihan ok lainoittua, koska korot ovat olemattomat.
Eikö hyperinflaatio ole juuri ihan paras hetki olla jättilainoissa? Otat ennen kriisiä vaikka 150.000 lainaa jolla saat 1 talon/150.000 leipää, tulee megainflaatio, ja silloin samalla rahalla saakin enää 50.000 leipää eli kolmasosan talosta. Toisin sanottua ostaisit talon vielä kun rahalla on arvoa, ja myydessäsi joskus vuosien päästä saisit takaisin inflatoituneen summan eli 450.000.
Onlenko ymmärtänyt jotain ihan väärin, kun käsitin että megainflaation aikana on parempi omistaa negatiivista rahaa (lainaa) kuin säästöjä? Muutenhan säästöt menettävät arvonsa, parempi se että laina menettää arvonsa, kun suhteellisesti sait silloin asuntosi ihan pilkkahinnalla.
Tällä hetkellä lyhentäisin lainaa, kun ei tiedä miten alkuvuosi vaikuttaa pitkällä tähtäimellä omiin töihin.
Maksaisin velkaa pois.
Makselen tuistani pois opintolainaa. Tänä vuonna on menny lyhennyksiin jo melkein kahden kuukauden tukia vastaava summa. Pankille riittäisi vähempikin lyhennys mutta haluan mahdollisimman pian lainasta eroon, että jäisi käteen edes tuet. Kun tästä lainasta pääsen eroon, en enää ikinä ota yhtäkään lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta jos tulee deflaatio, niin sekin on velalliselle myrkkyä. Lainan arvo sen kuin kasvaa, vaikka palkat eivät nouse.
Miten se kasvaa? Jos palkka pysyy samana ja velka lyhenee ja hinnat laskevat, mitä huonoa siinä voi olla? Eikö sekä hyperinflaatio ja deflaatio ole vain hyväksi velalliselle? Säästäjille inflaatio on paha.
Tavaroiden hinnat laskevat ja rahan arvo kasvaa. Lainan määrä ei laske, mutta saattaa olla, että tulot leikkautuvat. Deflaatioympäristö kun synnyttää myös työttömyyttä ja talouden supistumista jos jatkuu pidempään.
Pyhtaasti matemaattisesti laskien olisi järkevämpi sijoittaa. Mutta minä silti maksaisin ainakin valtaosalla lainaa pois. Ihan sen takia, että iso laina on aina riski, ja minä itse mieluummin pienennän riskiä kuin maksimoin tuoton. Ehkä kuitenkin laittaisin pienen osan, esim. 10 % ylimääräisistä rahoista sijoituksiin.