Hyvä naisten citypyörä? Helkama kaunotar vai joku muu?
Tuo Helkama kaunotar olisi ehkä eniten sitä mitä etsin, mutta en tunne pyöriä kovin hyvin. Tulee kesäajeluun/ kaupunkipyöräksi. Pitää olla takatarakka ja sellainen etutanko että saa korin hyvin.
Entä pärjääkö kolmivaihteisella rauhallinen pyöräilijä hyvin, vai kannattaako ottaa seiskavaihteinen? Kiitos
Kommentit (22)
Mä ostin keväällä Vilma by Velocityn XXL:stä ja on osoittautunut kelpo peliksi. 3 vaihdetta ja jalkajarru, ihana mammamallinen kun on hameensuojat ja kaikki :) Niin ja se kori edessä valmiiksi kiinni. Lisäksi takatarakka.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat jonkun klassisen naistenpyörän? Niissä on huonot ajo-ominaisuudet, eli ajaminen on vaivalloisempaa ja hankalampaa.
Jos haluaa ajaa mukavasti kadulla, niin hyvä ratkaisu on mahdollisimman kevyt pyörä jossa on matala ajoasento ja runsaasti vaihteita (esim. 29). Eli samanlainen pyörä kuin maantieajossa, koska ei kaupungin katujen ajorata sinällään poikkea maanteistä muuten kuin siten, että risteyksiä on enemmän.
Etukori ei ole kannattava ratkaisu tavarankuljetukseen, koska sillä on melkoinen ilmanvastus. Parempi on pakata ne tavarat esimerkiksi selkäreppuun.
Tommonen 29-vaihteinen kallis hybrdi lähtisi heti jonkun narkin matkaan. Ihan omalta pihalta tai jopa työpaikalta. ohis
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin keväällä Vilma by Velocityn XXL:stä ja on osoittautunut kelpo peliksi. 3 vaihdetta ja jalkajarru, ihana mammamallinen kun on hameensuojat ja kaikki :) Niin ja se kori edessä valmiiksi kiinni. Lisäksi takatarakka.
Kiitos, kuulostaa sellaiselta mitä haen, täytyypä googlata :)
Olen ajellut lähes kymmenen vuotta 7-vaihteisella Tunturi Park Cafella eikä ole ollut valittamista. Kolmevaihteinenkin riittää tasaisehkossa maastossa, mutta 7-vaihteinen on huomattavasti mukavampi ajaa, jos matkalla on jyrkkiä ylämäkiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat jonkun klassisen naistenpyörän? Niissä on huonot ajo-ominaisuudet, eli ajaminen on vaivalloisempaa ja hankalampaa.
Jos haluaa ajaa mukavasti kadulla, niin hyvä ratkaisu on mahdollisimman kevyt pyörä jossa on matala ajoasento ja runsaasti vaihteita (esim. 29). Eli samanlainen pyörä kuin maantieajossa, koska ei kaupungin katujen ajorata sinällään poikkea maanteistä muuten kuin siten, että risteyksiä on enemmän.
Etukori ei ole kannattava ratkaisu tavarankuljetukseen, koska sillä on melkoinen ilmanvastus. Parempi on pakata ne tavarat esimerkiksi selkäreppuun.
Minulla oli tuollainen ja en tykkää ajaa sitä. Minusta sellainen pystyasento on mukavampi ja todellakin ajelen hiljaa, kun olen sellainen arkajalka :) Etukori on koiraa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tommonen 29-vaihteinen kallis hybrdi lähtisi heti jonkun narkin matkaan. Ihan omalta pihalta tai jopa työpaikalta. ohis
Eikä lähde jos se on lukittu sellaisella lukolla kiinni kiinteään esineeseen, minkä katkaisuun narkilla ei ole välineitä.
Jos pyörä on laadukkaalla U-lukolla rungostaan kiinni kiinteässä metallisessa esineessä, niin se narkki tarvitsee sen lukon katkaisuun akku- tai polttomoottorikäyttöisen rälläkän. Ja sellaistahan sillä narkilla ei ole, vaan se ottaa vierestä jonkun vaijerilukolla kiinni olevan pyörän.
Etukori on todella hyvä silloin, jos pyörällä käy usein kaupassa max parin kilometrin päässä. Etukorissa kulkee 8 maito/mehutölkkä ja niiden päällä vielä muutama muu ruokapakkaus vaivattomasti.
Ei sellaisilla matkoilla ole ilmanvastuksella mitään merkitystä. Matalasta ajoasennostakaan ei ole mitään iloa ympäristössä, jossa muuta liikennettä pitää tarkkailla jatkuvasti.
Minulla on Helkama, ei tosin Kaunotar mutta suunnilleen vastaava malli. Se on oikein kätevä omiin tarpeisiini, joissa suurin osa matkoista on alle 5 km mittaisia ja mukana on usein kuljetettavaa tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä lähde jos se on lukittu sellaisella lukolla kiinni kiinteään esineeseen, minkä katkaisuun narkilla ei ole välineitä.
Jos pyörä on laadukkaalla U-lukolla rungostaan kiinni kiinteässä metallisessa esineessä, niin se narkki tarvitsee sen lukon katkaisuun akku- tai polttomoottorikäyttöisen rälläkän. Ja sellaistahan sillä narkilla ei ole, vaan se ottaa vierestä jonkun vaijerilukolla kiinni olevan pyörän.
Plaa plaa. Jos joku kysyy mammapyöristä miksi lähdet suosittelemaan hänelle jotain ihan muuta? Ja kauheat lukkoviritykset pitäisi askarrella silloinkin kun hakee maitopurkin kaupasta ettei tarvitsisi pelätä pyörän lähtevän pihasta sillä aikaa. Juu ei.
Klassisella naispyöräilijällä on juuri tuollainen etukoripyörä. Ja pyöräily taas tapahtuu aurinkoisena kesäpäivänä pitkin jalkakäytäviä noin nopeudella 5 km/h. Ehkä alamäissä saattaa mennä 10 km/h rikki jos äiti-ihminen aivan äityy hurjastelemaan. :)
Jos tykkäät klassikkopyöristä niin googlaa soliferpyörät 👍 Isot pyörät, leveä satula ja sarvet korkealla. Voi valita ottaako 1, 3 vai 7 vaihteisena.
Älä pyöräile jos pyöräilet 500km tuntivauhtia jalankulkijoiden ohi.
Mulla on n. 10 vuotta vanha Helkama Kaunotar, jolla poljin ensin koulumatkoja, nykyään kauppareissuja ja pyörälenkkejä muuten vain. Hyvä pyörähän se on, ajoasento on mukava ja pyörä rullaa pitkään polkemattakin, jos on ottanut alamäestä vauhtia.
Vaihteiden kanssa on ongelmia, mutta niitä tuntuu olevan pyörän tai vaihteiston merkistä riippumatta aika monella. Tuossa on Shimanon vaihteisto ja 7 vaihdetta, joista toimivat 1-4 ja 6. Muut paukkuvat ja menevät pois päältä, kun niillä yrittää ajaa. En muista mistä tuo on alkanut, mutta sitä on yritetty korjata itse ja korjaamolla. Ei auta.
Mitä kevyempi pyörä on sitä parempi ja kevyempi on ajaa.
Vaihteita ei minun mielestä tarvitse kuin kolme. Suurinosa vaihteista on ihan turhia nykypyörissä kaupunkiajossa ja tasaisella muutenkin. Eri asia jos ajaa jossain mäkisessä maastossa.
Vierailija kirjoitti:
Vaihteiden kanssa on ongelmia, mutta niitä tuntuu olevan pyörän tai vaihteiston merkistä riippumatta aika monella. Tuossa on Shimanon vaihteisto ja 7 vaihdetta, joista toimivat 1-4 ja 6. Muut paukkuvat ja menevät pois päältä, kun niillä yrittää ajaa. En muista mistä tuo on alkanut, mutta sitä on yritetty korjata itse ja korjaamolla. Ei auta.
Pakka on kulunut, jos ketjut hyppivät hammasrattaiden yli tietyillä vaihteilla. Ratkaisu tähän on pakan ja ketjun vaihto uusiin.
Kiitos vinkeistä, näillä sai jo hyvin vaihtoehtoja, nyt sit vaan etsimään sitä oikeaa. 👍👍 Vielä noista tuumakoista, ainakin tota tunturia monet myy torissa 26 ja 28 kokoisena. Googlailin että 28 on se peruskoko naisten pyörissä ja 26 lastenmallistoa. Oma vanha “maastopyörä” oli kyllä kokoa 26 eikä yhtään pieni 🤔 Olen 162 pitkä. Kokeilemalla se selviää, mutta jos torin kautta ostaa niin en ihan turhaakaan viitsi lähteä kokeilemaan.. Minkä kokoisia mummopyöriä teillä on ja minkä pituisia olette?
Vierailija kirjoitti:
Jos tykkäät klassikkopyöristä niin googlaa soliferpyörät 👍 Isot pyörät, leveä satula ja sarvet korkealla. Voi valita ottaako 1, 3 vai 7 vaihteisena.
Ooo ihania! Eikä edes pahanhintaisia 🤔 Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Klassisella naispyöräilijällä on juuri tuollainen etukoripyörä. Ja pyöräily taas tapahtuu aurinkoisena kesäpäivänä pitkin jalkakäytäviä noin nopeudella 5 km/h. Ehkä alamäissä saattaa mennä 10 km/h rikki jos äiti-ihminen aivan äityy hurjastelemaan. :)
Äläs nyt :))
Minä olen klassinen naispyöräilijä ja vauhtini on 17km/h. Täällä Helsingissä on välillä nopeudenmittauslaitteita jossakin tienpätkällä, ja lukema näkyy näytössä.
Crescent on hyvä myös, niissä on kiinteä etu- ja takavalo, niin ei tarvitse muistaa ottaa irtolamppua mukaan.
Koosta: minä olen 160 cm pitkä eikä 28-tuumainen Helkama ole yhtään liian iso. Tärkeämpi mitta tältä osin on rungon korkeus, joka vaihtelee muuten samankokoisissa pyörissä. Minulla se on 53 cm, joka on siis minulle sopiva.