Mitä järkeä ostaa huonokuntoinen mörskä maalta?
En vaan käsitä. Tuttavaperhe, kaksi pientä lasta ja liuta eläimiä. Ostivat vanhan puutalon jossa kaikki rempallaan ja paljon remppaa tekemättä. Piha laittamatta ja luonnontilassa, sisällä vaikka mitä remppaa kesken. Kaikkia muita projekteja kesken ja levällään, tekevät ajatuksella että ”kattellaan kun aikaa/rahaa/jaksamista on”. Eli kaikki hommat seisoo, mikään ei edisty valmiiksi asti kovinkaan nopeasti. Oikea työleiri. En tajua miten kukaan jaksaa/haluaa elää näin? Ja kun kaiken haluavat tehdä itse, ammattilaista eivät halua käyttää. Miten kukaan jaksaa elää sekasotkussa, jossa kaikki levällään jopa vuosia?
Kommentit (40)
Niin kiinteistöä tonkien ja maata kääntäen ei keho huonone.
tuoppi kädessä korttia pelaten ahteri leviää ja maailma näyttää mustalta.
Olisiko vieraan puolison vokottelu tanssilattialla sitten rakentavaa ja innostavaa virlä kun pitää mielessä että joku käyttää tilaisuutta hyväkseen ja vokottelee vokottelijan puolisoa.
lienee kuitenkin niin että pienikin rakentava toimi on parempi kuin suuri särkevä toimi.
Tuttavapariskunta osti huonokuntoisen mörskän maalta. Lapsia ei ollut joten aikaa eri lailla. Osaamistakin jonkin verran jo entuudestaan ja selvittivät asioita koko ajan lisää. Vuosia ja vähitellen se mörskä ei enää sitä ollutkaan. Nyt on todella kaunis paikka ja myös puutarha on kaikkinensa upea. Nyt jo lapsi ja eläinosasto kuvioissa pitkään. Koko ajan heillä on kuitenkin ollut myös kaupunkiasunto eli eivät ole kokonaan sieltä pois lähteneet. Työtuntien määrää en osaa edes kuvitella mitä ovat käyttäneet. Uskomattoman ahkeria. Me olemme enemmän mukavuudenhaluisia emmekä koskaan lähtisi samaan. Eikä taitotasokaan kyllä riittäisi.
Miksi edes rempata jos katto ja seinät pitää vettä. Eihän sillä ole myyntiarvoa, ja aikansa siinä elää miten tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Ja kun totuus on että lastenhoidon ja eläintenhoidon + talon perustöiden (lämmitys, puunkantaminen sisälle jne) jälkeen sitä aikaa ja jaksamista jää hyvin vähän johonkin lähinnä näpertelyyn näköjään. Mikä idea, kun voisi asua niinkin että ei tarvi värkätä kaikkea välttämättä.
Niin asua esim. kerros/rivitalossa jossa kotona ei itse voi tehdä muuta kuin syljeksiä kattoon ja odottaa seuraavaa päivää koska kaikki muunlainen tekeminen on toisaalla ja siitäkin pitää vielä erikseen maksaa ja maksetulla ajalla saa tehdä vain sen tietyn ajan
Ei tarvinnut edes ostaa. Sain ilmaiseksi, kun isäukko potkasi tyhjää -07. Täällä on kaikki rempallaan. Oikein mitään ei ole korjattu 50- luvun talossa. Lämmitys puulla. Työlästä on, kun teen kuitenkin 12-14 h työpäivää. m38
Yhtä hullua kuin ostaa joku 300,000€ komero minkä lähellä ei ole mitään muuta kuin pari juottolaa ja pari erikoisliikkeitä missä ei kumminkaan asioi ikinä. Valintojen maailma.
Asuukohan perhe vielä siinä mökissään? Aikaa aloituksesta kulunut jo viitisen vuotta.
Minä olen juuri nyt omassa, vanhassa mörskässäni. Uunit on lämmitetty ja on aika relata. Ihan keskenäni täällä olen ja elän.
Ulkoa kuuluu satunnaista ropinaa, kun vesi putoilee kuistin katolta vesitynnyriin. Muuta ei sitten kuulukaan.
Onhan tämä semmoinen getaway paikka, missä muu maailma jotenkin vain lakkaa olemasta.
Tämän hallituksen ollessa vallassa kaikki järki on ostaa maalta halvalla ok-talo. Ok-talossa on halpaa asua eikä vaivaa alakerran tai yläkerran naapurit, tai seinänaapurit.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se asumisen mukavuus maalla aivan eri luokka kuin kaupungissa, täydellinen vapaus, eikä kukaan ole katsomassa mitä touhuaa.
Joo ja ne asumiskustannukset ... Saan samaa palkkaa kuin kaupungissa asuessa ja vaikka työmatka piteni 80km:n viidestä, saan säästöön 400e enemmän kuin kaupungissa!
Meinaatko Ap, että liuta eläimiä pitäisi sulloa kerrostalokoppiin? Eiköhän se maalaistalo pihoineen ole niille paljon mieleisempi asuinympäristö, rivitalon pientä pihaplänttiäkin mukavampi.
Asuuko omassa halvalla vai betoniluukussa kalliilla.... Valintoja....
Olen rempannut ja remppauttanut 120 vuotta wanhan kivitalon, ok-talo 150 neliötä. Maaseudulla Italiassa. Siihen meni sata tonnia ja vieläkin on pikkujuttuja tekemättä. Viime vuonna vaihdettiin uudet ikkunat, wanhaan taloon sopivat tietty. On autuasta asua kukkulan rinteellä oliivipuiden keskellä, huikeat näköalat. Kasvimaata ja puutarhaa on sen verran, että jaksaa ne hoitaa. Iso luonnonkiviterassi lisäksi. En ole kädetön uusavuton ja on kivaa suunnitella seuraavaa projektia. Mikä siinä on, että joku vielä tekemätön juttu rempatessa häiritsisi? Itselläni päinvastoin, inspiraatioita tulee lisää koko ajan. Talossa on lisäksi sellainen 50 neliöinen holvikellari, aivan ihana sekin. Olen eläkkeellä ja asun yksin koska leski, nainen.
Luonnontilainen piha? Ihme juttu, kaikkien pihat oli sellaisia ei niin kauhean kauan sitten. Kyllä se piha siellä pysyy luonnontilassaan vastedeskin, ei se minnekään kävele. Ennen pitkää sieltä saa polttopuutakin jos kunnolla luonnontilassa on eikä vain ruoho vähän pitempänä. Ihmiset ovat nykyisin aivan yhtä teollista moskaa kuin se hengenvaarallinen ruuantapainen, jota ostaakseen heidän pitää tehdä töitä henkihieveriin eikä siltikään rahat riitä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa itsekin olen ihmetellyt omassa lähipiirissäni. Ostetaan joku huonokuntoinen talo ja muka remontoidaan ja se remontti ei ikinä valmistu.
Ai ihmetellyt. Minä ihmettelisin ennen miksi joku ostaa kaksion/kolmion isolla rahalla tai yksiön joka on vielä kalliimpi. Mutta kun mulla on wanhan talon remppaamisen kanssa paljon kivempaa niin en ehdi enkä laisinkaan viitsi "ihmetellä" toisten asumisia ja tekemisiä. Eikö se ole normaalia, että asuinmuotonsa saa valita ja jos tykkää vanhoista taloista ja niiden remontoimisesta enemmän kuin betonikuutiossa löhöttämiseen niin mitä sitä vaivautuu ihmettelemään.
Arvostan ihmisiä jotka remppaavat vanhoja taloja, niissä on tunnelmaa ja menneisyyden havinaa. Kauniita taloja näkee jotka ovat tyhjillään kun ihmiset ovat niin mukavuudenhaluisia tai laiskoja, nimittävät työleiriksikin ja minkäänlaisia kädentaitoja ei ole enää joten talot lahoavat ja romahtavat. Ikävää on katsella semmoista.
Minä taas ymmärrän paremmin mörskän kunnostamista ja remppaamista kuin sitä, että joka kolmas tai viides vuosi pitää se keittiö, vessa tms. rempata kun ei nyt enää olekkaan niin trendikäs. Täysin toimivat kaapit ja kaakelit hajotetaan, jumalaton määrä jätettä tehdään ja hommataan uutta.
Mörskää kunnostaessa saa liikuntaa ja puuhaa. Ja pysyy kunnossa. Ei tartte maksaa sikakalliita kuntosalimaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ymmärrän paremmin mörskän kunnostamista ja remppaamista kuin sitä, että joka kolmas tai viides vuosi pitää se keittiö, vessa tms. rempata kun ei nyt enää olekkaan niin trendikäs. Täysin toimivat kaapit ja kaakelit hajotetaan, jumalaton määrä jätettä tehdään ja hommataan uutta.
Mörskää kunnostaessa saa liikuntaa ja puuhaa. Ja pysyy kunnossa. Ei tartte maksaa sikakalliita kuntosalimaksuja.
Minulla on yksi sukulainen joka viiden vuoden välein repii lattiat ja kaakelit ja uusiksi vaan kaikki. Keittiö myös uusiksi viiden vuoden välein. Eivätkä ole mitään kroisoksia, näihin remppoihin otetaan välillä lainaakin.
Vierailija kirjoitti:
Aivan, ja sitä mörskää ei tarvitse rempata vähän väliä kuin vasta silloin, kun paikat hajoaa. Eikä tarvitse kilpailla taajamissakaan naapureiden kanssa, kenellä on se hienoin ja äveriäin talo tai piha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksi sukulainen joka viiden vuoden välein repii lattiat ja kaakelit ja uusiksi vaan kaikki. Keittiö myös uusiksi viiden vuoden välein. Eivätkä ole mitään kroisoksia, näihin remppoihin otetaan välillä lainaakin.
Ai kauhea. Mä olen toiveajatellut, ettei tuota porukkaa oikeasti sentään ole olemassa. Vaikka järki on sanonut, että pakkohan niitä on olla. Aika moni täällä lopulta touhuaa järjen tuolla puolen.
Ja miten tämä on sun ongelma? Jos he tykkäävät tuommoisesta.