Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Gluteiiniton ruokavalio ja ihon kunto?

Vierailija
17.06.2020 |

Elikkäs. Mietin tässä että onko porukalla kokemuksia siitä, josko gluteiinittomuus tai hyvin vähän gluteiinia sisältävä ruokavalio vaikuttaisi merkittävästikin ihon kuntoon?
Olen 20v nainen ja mulla on akne once again puhjennut tossa about vuosi sitten, uusiutui teinivuosista. Oon syönyt antibioottikuuria akneen kohta 3kk. Luulen että mulla on meneillään se pahenemisvaihe ennenku alkaa kunnolla vaikuttaa. Näin ainakin toivon.
Syön suht terveellisesti ja vegaanisesti. Juon paljon vettä. En syö juurikaan ylimääräsiä herkkuja. Kaikki tarvittava mun pitäisi ravinnosta saada. Leipää ja pastaa syön jonkin verran. Yleensä ruisleipää ja täysjyväpastaa. Oikeestaan leipää tulee syötyä joskus monta palaa päivässä. Tiedän että kuidut on tosi tärkeitä mutta niitähän saa myös hedelmistä ja kasviksista yms.
Olisiko worthia kokeilla gluteiinittomuutta? En tiedä asiasta paljoakaan.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sitkeä ja raju akne lähti vasta kun minulle laitettiin hormonikierukka.

Vierailija
22/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sitkeä ja raju akne lähti vasta kun minulle laitettiin hormonikierukka.

Oikealla ravinnolla olisit saanut samat vaikutukset. Hormoneihin kun vaikuttaa syöty ruoka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon voi olla lukemattomia syitä. Jos on ruusufinni joka on mutulla tulkittu akneksi niin saattaa olla talipunkki, itselläni meni tuon tiedon itse löytämiseen pari vuosikymmentä ja nyt neljääkymppiä lähestyessä iho alkaa olla ensimmäistä kertaa sitten lapsuuden normaali.

Erilaiset sopimattomia öljyjä ja aineita sisältävät ihotuotteetkin tukkii huokosia, meni älyttömän pitkään löytää lukemattomien epäsopivien tuotteiden joukosta oikeat.

Vatsan toimina ja bakteeristokin vaikuttaa siihen onko elimistössä tulehdusta, antibiootithan tuhoaa pahimmillaan koko bakteeritasapainon.

Sanoit että saat ravinnosta kaiken tarvittavan mutta purkista vain B ja D vitamiinia. Miten on esimerkiksi raudan, kaikkien aminohapojen ja E vitamiinin saannin laita? Syöthän tarpeeksi hyviä rasvoja? Tiedätkö oikeasti ruokavaliosta paljon vai vaan ne yleisimmät vegaanien haasteet? Tätä kysyn sen vuoksi että itse en tiennyt tarpeeksi edes vaikka tiesin paljon ollessani kasvissyöjä.

Itselläni gluteeniton ruokavalio ja uskon että on auttanut mutta ei kokonaan poistanut ongelmaa ja vegaanille lisää puutosten mahdollisuutta entisestään jos ei tiedä mitä tekee, ei kuidut ole viljojen ainoa etu.

Lopulta tuntuu että teepuuöljy on ainoa mikä ihon lopulta rauhoittaa silloin kun ongelmia ilmenee. Ja vaikka mikä olisi niin tyynyliina pitää vaihtaa päivittäin.

Vierailija
24/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältän maitoa, vehnää ja valkoista sokeria. Ruusufinni/couperosa todella paljon parempana. Sehän ei kokonaan parane

Vierailija
25/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei osaa edes avainsanaansa kirjoittaa oikein.

"edes" jaha, kirjoitin eka että "Gluteeniton" mutta vaihdoin muotoon "gluteiiniton" mokasin oikein kunnolla 😁 eli meni kokonaan uskottavuus minulta? Haha, te pilkun*ussijat oote niin kekseliästä sakkia!

Vierailija
26/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekana kävisin mittaan ferritiiniarvon, koska olet kasvissyöjä - oli hemoglobiinisi viitearvoissa tai ei. Aknesi voi johtua raudan puutteesta. Syynä voi olla ruokavaliosi ja/tai runsaat menkat.

Toki nämä eivät ole ainoita syitä.

En vaihtaisi gluteenittomaan ruokavalioon, koska se on epäterveellisempi ja kalliimpi. En ymmärrä miksi siitä on tehty trendikkään terveellistä (voit tarkistaa vaikka terveyskirjastosta tai muilta terveyssivustoilta). Jos taas epäilet keliakiaa, silloin sun pitää ensin käydä kokeissa, jotta et saa virheellistä tulosta. Tällöin keliakia voi ollakin iho-ongelmiesi taustalla eivätkä näpyt välttämättä ole edes aknea vaan ihokeliakiaa. Taustalla voi olla myös muita allergioita, esim. vilja-allergia. Juotko maitoa?

Käytätkö hormoniehkäisyä tai oletko huomanmut muutoksia ihon rasvaisuudessa tai hienhajussa? Entä oletko vaihtanut perusrasvan kevyempään? Joskus esim. kasvorasva voi olla liian kevyt, mikä provosoi aknea. Näin kertoi apteekkari kerran minulle ja vaihdoin geelistä rasvaisempaan. Toimi.

T. Joku jonka suvussa esiintyy keliakiaa

Vierailija
27/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ekana kävisin mittaan ferritiiniarvon, koska olet kasvissyöjä - oli hemoglobiinisi viitearvoissa tai ei. Aknesi voi johtua raudan puutteesta. Syynä voi olla ruokavaliosi ja/tai runsaat menkat.

En vaihtaisi gluteenittomaan ruokavalioon, koska se on epäterveellisempi ja kalliimpi. En ymmärrä miksi siitä on tehty trendikkään terveellistä (voit tarkistaa vaikka terveyskirjastosta tai muilta terveyssivustoilta). Jos taas epäilet keliakiaa, silloin sun pitää ensin käydä kokeissa, jotta et saa virheellistä tulosta. Tällöin keliakia voi ollakin iho-ongelmiesi taustalla eivätkä näpyt välttämättä ole edes aknea vaan ihokeliakiaa. Taustalla voi olla myös muita allergioita, esim. vilja-allergia. Juotko maitoa?

Käytätkö hormoniehkäisyä tai oletko huomanmut muutoksia ihon rasvaisuudessa tai hienhajussa? Entä oletko vaihtanut perusrasvan kevyempään? Joskus esim. kasvorasva voi olla liian kevyt, mikä provosoi aknea. Näin kertoi apteekkari kerran minulle ja vaihdoin geelistä rasvaisempaan. Toimi.

Kerro nyt ihmeessä, miksi gluteeniton ruoka on epäterveellistä ja kallista?

Vierailija
28/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri kiitos teille jotka olette kommentoineet asiallisesti!

Talipunkkia olen itsekin miettinyt mutta mitäpä sille olisi tehtävissä? Yrittää parantaa ihon bakteeritasapainoa tai jotain?

Ainoat kosmetiikkatuotteet joita käytän: sebamed pesuneste usein puhdistussienen kanssa, kerran viikossa savinaamio, pesun jälkeen usein ruusunmarjaöljy (sitä on niin paljon kehuttu aknen hoidossa, en tiedä olenko sitten mainonnan uhri) ja humektan kasvovoiteena. Meikkiä en käytä.

En ole varma saanko kumminkaan kaikkea tarpeeksi. Syön kyllä joka pvä jtn proteiinipitoista, kuten palkokasveja, soijaa, kvinoaa ja no sitä täysjyvää :D ja vihreitä kasviksia. Kyllähän aminohapot saa vegaaniruokavaliosta, _kunhan_ syö vaihdellen eri protskuja. Rasvoista en oikeen tiiä, pähkinöitä yms voisi ainakin syödä enemmän. Ja sitä rautaahan saa just noista kaikista.

Mulla on teepuuöljyä. Oon sitä joskus käyttänyt mutta en huomannut apua.

Vierailija
29/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkistä. No ainakin joskus vuosi sitten multa mitattiin ferritiini ja se oli hyvä. Ja syön vielä terveellisemmin kuin silloin.

Pitääpi lukea enemmän tuosta gluteenista.

Mulla on naamassa paljon pieniä "rosoisuuksia" ja epätasaisuutta. Hieman mustapäitä. Isoja märkäpääfinnejä ei oikeastaan ole. Ne on sellasia pieniä vaan jotka tavallaan katoaa nopeesti ja pieni osa saa sen "tulpan" :D

Maitoa en siis juo. Enkä käytä mitään hormoniehkäisyä. Uskoisin että mun kosmetiikkatuotteet kosteuttaa tarpeeks.

Kiitos sulle =)

Vierailija
30/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkistä. No ainakin joskus vuosi sitten multa mitattiin ferritiini ja se oli hyvä. Ja syön vielä terveellisemmin kuin silloin.

Pitääpi lukea enemmän tuosta gluteenista.

Mulla on naamassa paljon pieniä "rosoisuuksia" ja epätasaisuutta. Hieman mustapäitä. Isoja märkäpääfinnejä ei oikeastaan ole. Ne on sellasia pieniä vaan jotka tavallaan katoaa nopeesti ja pieni osa saa sen "tulpan" :D

Maitoa en siis juo. Enkä käytä mitään hormoniehkäisyä. Uskoisin että mun kosmetiikkatuotteet kosteuttaa tarpeeks.

Kiitos sulle =)

Oon käyttänyt sekä humektania että sebamedin tuotteita. Kokeile ekana vaihtaa sebamedin pesuneste (mikäli käytät sitä kasvoille tarkoittua clear facea) sebamedin face & body (ei siihen oliiviöljyä sisältävään)-pesunesteeseen. Mulla se toimi paremmin. Vaahdotan/pesen sillä kahdesti peräkkäin. Suosittelen kokeilemaan myös sitä mattea cream -voidetta, se sopi paremmin mulle kuin geeliversio (jostain syystä geeli tukki ihohuokoset).

Mitä tulee rauta-arvoon, se voi hyvinkin muuttua vuodessa. Siellä taustalla voi myös olla jokin sairaus tai lääkitys, joka vaikuttaa sen imeytymiseen. Eli silloin ruokavalio ei ole pääsyy, mutta se voi nopeuttaa rautavaraston tippumista. Jos syy on muualla kuin ruokavaliossa, ei sitä pysty nostamaankaan. Oliko sun arvot silloin viimeksi selvästi yli viitearvon vai nippanappa?

Mitä tulee mustapäihin/akneen, kosketko kasvoja usein? Jättäisin sen pesusienen pois ja pesisin ilman sitä (mä pesen eka kädet ennen kasvojen pesua jottei sormista tuu rasvaa). Lisäjsi pyyhin ylimääräisen rasvan iholtavanulapulla levityksen jälkeen.

En osaa sanoa ruusuöljystä mutta.. oletko kokeillut sellaista liosta kuin Acnex? Sitä saa apteekista. Se on vähän niinkuin desinfiointiainetta, mutta se ei tee haittaa ihon hyville bakteereille. Sitä laitetaan ongelmakohtiin tarvittaessa.

Sit yks juttu tulee mieleen eli jos syöt jotain rasvaista ruokaa niin ootko huomannut että tulis suun ympäristöön aknea sen jälkeen? Mulla käy näin (jos syon esim lohta tai vaikka rasvaisia tortilloja, sipsejä ym.) joten rasvaisen aterian jälkeen pesen tai pyyhin aina suunympäristön esim kostealla paperilla tai vaikka meikinpuhdistusliinalla. Jos se rasva jää iholle niin mulla pukkaa 1-3 finniä suupieleen/leukaan.

T. Se sama

Vierailija
31/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, käytän just sitä pesunestettä joka sisältää oliiviöljyä :D ehkä pitäisi kokeilla vaihtaa sitä. Täytyy myöntää että koskettelen mun kasvoja ehkä vähän liikaa... Mutta mistä syystä se pesusieni olisi huono? Senhän luulis puhdistavan ihon oikein kunnolla, ja samalla se "hieroo" ihohuokosia. Se on siis sellanen pehmeä conjac pesusieni. Toki ei saa liian kovaa sillä hinkata ettei iho rasitu.

Ja rauta-arvot taisi olla enemmän kuin nippanappa. Täytyykin käydä omakannassa tarkistamassa :D

En ole kuullutkaan tuosta acnexista. Voisi tutustua, kiitti vinkistä!

En oo huomannut että rasvainen ruoka tekisi tota. Joskus kyllä saanu puristella mustapäitä pois tosta ihan huulen rajasta :D se on helpoin kohta kasvoissa josta ne saa veke.

Hitto, puristelin illalla mun poskista parit mustapääryppäät vanupuikkojen avulla 😱

Siitä oon tyytyväinen että mustapäät on selvästi vähentynyt, etenkin nenässä.

Vierailija
32/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteiinittoman ruokavalion aloittaminen pari vuotta sitten kaiken siihen liittyvien valheellisten väittämien, kuten kipujen ja sairauksien maagisesti haihtuminen ja tietysti paljon mainostettu ulkonäön kohentuminen, oli kyllä suuren suuri virhe! Mitään muutosta ei mihinkään muuhun kuin kukkaroon ja siihen, että en voi palata enää normiviljoihin, hirveät vatsakivut ja kuumeilu lopettavat aina paluu vanhaan- yritykset. Kadun ihan älyttömästi!

Varoitan oikeasti ketään, jolla ei ole keliakiaa todettu pelleilemästä asialla, voi saada loppuiän vitsauksen kokeiluista =(

Vierailija
33/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos syöt vegaanisesti, niin ei siinä mitkään gluteenittomat auta saadaksesi ihosi kuntoon. Iho on ihmisen suurin elin ja se tarvitsee oikeaa ravintoa, ei mitään vegaania ravinnotonta saissea.

Ottaen huomioon, että esim. maitotuotteet saattaa pahentaa aknea, vegaaninen ruokavalio voi olla ihan hyvä vaihtoehto.

Vierailija
34/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos syöt vegaanisesti, niin ei siinä mitkään gluteenittomat auta saadaksesi ihosi kuntoon. Iho on ihmisen suurin elin ja se tarvitsee oikeaa ravintoa, ei mitään vegaania ravinnotonta saissea.

Ottaen huomioon, että esim. maitotuotteet saattaa pahentaa aknea, vegaaninen ruokavalio voi olla ihan hyvä vaihtoehto.

Ei siihen vegaanisuutta tarvita.

Vierailija
35/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gluteiinittoman ruokavalion aloittaminen pari vuotta sitten kaiken siihen liittyvien valheellisten väittämien, kuten kipujen ja sairauksien maagisesti haihtuminen ja tietysti paljon mainostettu ulkonäön kohentuminen, oli kyllä suuren suuri virhe! Mitään muutosta ei mihinkään muuhun kuin kukkaroon ja siihen, että en voi palata enää normiviljoihin, hirveät vatsakivut ja kuumeilu lopettavat aina paluu vanhaan- yritykset. Kadun ihan älyttömästi!

Varoitan oikeasti ketään, jolla ei ole keliakiaa todettu pelleilemästä asialla, voi saada loppuiän vitsauksen kokeiluista =(

Mun keliaakikkoystävilläni käy noin, jos saavat vahingossa gluteenia. Mulla ei käynyt, vaikka olin puoli vuotta syömättä gluteeniviljoja.

Ootko nyt ihan varma, että sulla ei ole sitä keliakiaa?

Vierailija
36/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihotautilääkäri sanoi joskus, että ravinnolla ei ole merkitystä. Mutta olen myös kuullut, että akneihoisen pitäisi välttää maitoa, vehnäjauhoa ja sokeria. Antibiootteja ei kenenkään pitäisi syödä kuin ihan hengenhädässä.

Oma ihotautilääkärini taas kehotti siirtymään maidottomaan, gluteenittomaan ja sokerittomaan ruokavalioon. Nyt sivuvaikutuksena on paino pudonnut 4kg kuukauden aikana, mitä ei ole aiempina sokerittomina dieetti-kausina tapahtunut. Aiemmin olen lisännyt maitoproteiinin käyttöä laihdutusyrityksissä.

Vierailija
37/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri kiitos teille jotka olette kommentoineet asiallisesti!

Talipunkkia olen itsekin miettinyt mutta mitäpä sille olisi tehtävissä? Yrittää parantaa ihon bakteeritasapainoa tai jotain?

Ainoat kosmetiikkatuotteet joita käytän: sebamed pesuneste usein puhdistussienen kanssa, kerran viikossa savinaamio, pesun jälkeen usein ruusunmarjaöljy (sitä on niin paljon kehuttu aknen hoidossa, en tiedä olenko sitten mainonnan uhri) ja humektan kasvovoiteena. Meikkiä en käytä.

En ole varma saanko kumminkaan kaikkea tarpeeksi. Syön kyllä joka pvä jtn proteiinipitoista, kuten palkokasveja, soijaa, kvinoaa ja no sitä täysjyvää :D ja vihreitä kasviksia. Kyllähän aminohapot saa vegaaniruokavaliosta, _kunhan_ syö vaihdellen eri protskuja. Rasvoista en oikeen tiiä, pähkinöitä yms voisi ainakin syödä enemmän. Ja sitä rautaahan saa just noista kaikista.

Mulla on teepuuöljyä. Oon sitä joskus käyttänyt mutta en huomannut apua.

Kannattaa perehtyä netissä siihen mistä talipunkki tykkää ja innostuu, kyllä sille hyvinkin on tehtävissä paljonkin, itsellä tosiaan iho nyt parempi kuin koskaan ja hiuksetkin kasvaa takaisin. Toki talipunkkihäädön lisäksi olen alkanut korjata rauta-arvoja, hoitamaan vatsaa kuiduilla, hyvillä bakteereille ja hyvillä rasvoilla.

Käytössä on SebaMedin ClearFace puhdistusvaahto ja kosteuttava geeli ja joku muu rosehip öljy, noissa ei pitkän tutkinnan jälkeen ole komedogeenisiä ainesosia kuten just oliiviöljyä.

Rautavarastot tosiaan voi huveta pikkuhiljaakin kun ensin niitä on jäljellä sekaruokavaliosta jos sitä on noudattanut ja sitten pikkuhiljaa päivittäinen kulutus, kuukautiset, kehon mahdolliset tulehdukset yms tyhjentää varastoja jos ei saa tarpeeksi enää tilalle.

Vierailija
38/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni gluteeniton (viljaton) ja maidoton ruokavalio. Ei ole vaikuttanut ihon kuntoon millään tavoin. Muutoin terveyteen monellakin tavalla positiivisesti.

Vierailija
39/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vaan kommentista, tätä en osannutkaan odottaa :D

Kertoisitko siis vielä, että millä tavalla vegaaninen ruokavalio on "ravinnotonta"? Ja miksi automaattisesti sekasyöjien ruokavalio on "ravinteikasta"?

Kyllä vegaaniruokavaliota voidaan suositella kaikille kunhan se koostetaan hyvin monipuolisesti. Purkista otan toki B- ja D-vitamiinin. Jos joku tulee inisemään ettei tämä ole luonnollista niin voin vastata: onko luonnollista tunkea tuotantoeläimet täyteen antibiootteja että ne kasvaa? Onko luonnollista pitää lemmikkinä myttykuonoista koiraa joka ei pysty kunnolla hengittämään? Onko luonnollista syödä e-pillereitä jotka pistää hormonitoiminnan mullin malli ja päätyy meidän vesistöihin?

Suomessa ei käytetä antibiootteja, jotta tuotantoeläimet kasvaisivat. Olet seurannut kansainvälistä keskustelua tuotantoeläimistä. Suomalainen luomuliha on suht eettistä. Kannattaa tutustua suomalaiseeen maatalouteen ja tuotantoon. 

Vierailija
40/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihon kuntoon vaikuttaa etenkin sinkki, jota saa juuri eläinkunnan tuotteista.