Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Gluteiiniton ruokavalio ja ihon kunto?

Vierailija
17.06.2020 |

Elikkäs. Mietin tässä että onko porukalla kokemuksia siitä, josko gluteiinittomuus tai hyvin vähän gluteiinia sisältävä ruokavalio vaikuttaisi merkittävästikin ihon kuntoon?
Olen 20v nainen ja mulla on akne once again puhjennut tossa about vuosi sitten, uusiutui teinivuosista. Oon syönyt antibioottikuuria akneen kohta 3kk. Luulen että mulla on meneillään se pahenemisvaihe ennenku alkaa kunnolla vaikuttaa. Näin ainakin toivon.
Syön suht terveellisesti ja vegaanisesti. Juon paljon vettä. En syö juurikaan ylimääräsiä herkkuja. Kaikki tarvittava mun pitäisi ravinnosta saada. Leipää ja pastaa syön jonkin verran. Yleensä ruisleipää ja täysjyväpastaa. Oikeestaan leipää tulee syötyä joskus monta palaa päivässä. Tiedän että kuidut on tosi tärkeitä mutta niitähän saa myös hedelmistä ja kasviksista yms.
Olisiko worthia kokeilla gluteiinittomuutta? En tiedä asiasta paljoakaan.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeniton (huomaa oikeinkirjoitus) ruokavalio ei merkittävästi vaikuta ihon kuntoon. Mulla on teini, joka on ollut lapsesta saakka gluteenittomalla ruokavaliolla keliakian vuoksi ja ihan samalla tavalla hänelle tulee akne kuin normiruokaa syöville sisaruksilleenkin.

Kannattaa mennä ihotautilääkärille ja keskustella lääkityksestä. Antibiootti ei välttämättä ole paras lääke, muitakin vaihtoehtoja on olemassa. Jos olet nainen, niin e-pillereistä voisi löytyä apu.

Vierailija
2/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syöt vegaanisesti, niin ei siinä mitkään gluteenittomat auta saadaksesi ihosi kuntoon. Iho on ihmisen suurin elin ja se tarvitsee oikeaa ravintoa, ei mitään vegaania ravinnotonta saissea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi syöt antibioottoa akneen kun kyse on yleensä hormonaalisesta asiasta ja sitä varten on ihan oikeita lääkkeitä? Ihme puoskarilääkäri sulla.

Vierailija
4/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gluteeniton (huomaa oikeinkirjoitus) ruokavalio ei merkittävästi vaikuta ihon kuntoon. Mulla on teini, joka on ollut lapsesta saakka gluteenittomalla ruokavaliolla keliakian vuoksi ja ihan samalla tavalla hänelle tulee akne kuin normiruokaa syöville sisaruksilleenkin.

Kannattaa mennä ihotautilääkärille ja keskustella lääkityksestä. Antibiootti ei välttämättä ole paras lääke, muitakin vaihtoehtoja on olemassa. Jos olet nainen, niin e-pillereistä voisi löytyä apu.

Iho tarvitsee oikeaa ravintoa, ei mitään lääkkeitä.

Vierailija
5/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi syöt antibioottoa akneen kun kyse on yleensä hormonaalisesta asiasta ja sitä varten on ihan oikeita lääkkeitä? Ihme puoskarilääkäri sulla.

Ja se oikea lääke on ruoka. Hormonit toimii oikealla ravinnolla, ei lääkkeillä.

Vierailija
6/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos syöt vegaanisesti, niin ei siinä mitkään gluteenittomat auta saadaksesi ihosi kuntoon. Iho on ihmisen suurin elin ja se tarvitsee oikeaa ravintoa, ei mitään vegaania ravinnotonta saissea.

Kiitos vaan kommentista, tätä en osannutkaan odottaa :D

Kertoisitko siis vielä, että millä tavalla vegaaninen ruokavalio on "ravinnotonta"? Ja miksi automaattisesti sekasyöjien ruokavalio on "ravinteikasta"?

Kyllä vegaaniruokavaliota voidaan suositella kaikille kunhan se koostetaan hyvin monipuolisesti. Purkista otan toki B- ja D-vitamiinin. Jos joku tulee inisemään ettei tämä ole luonnollista niin voin vastata: onko luonnollista tunkea tuotantoeläimet täyteen antibiootteja että ne kasvaa? Onko luonnollista pitää lemmikkinä myttykuonoista koiraa joka ei pysty kunnolla hengittämään? Onko luonnollista syödä e-pillereitä jotka pistää hormonitoiminnan mullin malli ja päätyy meidän vesistöihin?

Vierailija
7/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei sovi mitkään pillerit. En halua sotkea hormonitoimintaani! Ja tiedän etteivät ne sovi minulle koska olen niitä joskus syönyt. Tulee mielialaoireita.

Vierailija
8/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se oikea lääke on ruoka. Hormonit toimii oikealla ravinnolla, ei lääkkeillä.[/quote]

Mietin just että se mitä suuhunsa pistää vaikuttaa kaikkeen kehon toimintaan, sehän on itsestäänselvyys. Miksei siis hormonitoimintaan ja ihoon sitä kautta?

Vierailija
9/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaisin muilta nyt kokemuksia. Kiitos jos viitsitte vastata. :)

Vierailija
10/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jees, kyllä vaikuttaa überpaljon skinin kuntoon breadin syönti.

Vierailija
11/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihotautilääkäri sanoi joskus, että ravinnolla ei ole merkitystä. Mutta olen myös kuullut, että akneihoisen pitäisi välttää maitoa, vehnäjauhoa ja sokeria. Antibiootteja ei kenenkään pitäisi syödä kuin ihan hengenhädässä.

Vierailija
12/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis et istten ole ikinä kuullu ihokeliakiasta? - Ole iloinen jollei pojallasi sellaista ole. 

Ihokeliakia on keliakian tavallisin suoliston ulkopuolinen ilmenemismuoto.

Ihokeliakiassa esiintyy voimakkaasti kutiavaa, pienirakkulaista ihottumaa tyypillisesti kyynärpäissä, polvissa, pakaroissa ja hiuspohjassa.

Diagnoosi perustuu iholta otetun koepalan tutkimuksessa todettuihin tyypillisiin muutoksiin.

Hoitona on elinikäisen gluteenittoman ruokavalion lisäksi ainakin taudin alkuvaiheessa ihotautilääkärin määräämä reseptilääke.

Mutta joo. Ei keliakia estä "tavallisen aknen" puhkeamista

T. Finninaama keliaakikko

Vierailija
13/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipaisin muilta nyt kokemuksia. Kiitos jos viitsitte vastata. :)

Kokemuksia lääkkeistäkö?

Vierailija
14/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen gluteiittomalla ruokavaljolla, ratsastan hevoisella ja inhoan kärpäisiä. Syön joskus proteenipatukoita telvisiota katsellessani. Palvereista en tykkää, koska saan niistä migreenin, johon joudun ottamaan ibuprofeiinia.

Vierailija
15/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihotautilääkäri sanoi joskus, että ravinnolla ei ole merkitystä. Mutta olen myös kuullut, että akneihoisen pitäisi välttää maitoa, vehnäjauhoa ja sokeria. Antibiootteja ei kenenkään pitäisi syödä kuin ihan hengenhädässä.

Ravinnolla on suurin merkitys.

Vierailija
16/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kokemuksia oikeestaan kaikesta mikä vaikuttaa akne ihoon :D tiedän että jokaisen iho on yksilöllinen mutta silti.

Vierailija
17/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan, tuntuu vähän hölmöltä syödä nyt tämän aknen takia antibiootteja. Olen jo teininä syönyt roaccutan kuurin akneen. Silloin akne parani sillä ja pysyi poissa varmaan viisi vuotta! Siksipä halusin kokeilla taas antibiootteja, vaikka ovatkin eri merkkiä. Mutta e- pillereihin en tosiaankaan lähde.

Jos kokeilisi ruokavalion muutosta sitten :/

Vierailija
18/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttoi gluteeniton tai vähägluteeninen elämä ihoon, koska reisissä ja olkavarsissa ollut näppyläisyys katosi. Tosin tukka oheni huomattavasti, varsinkin otsalta ja päälaelta. Olen palannut gluteenilliseen siten että joskus leipää kun on kova nälkä. Muuten kaikkea mahdollista muuta, esim. perunaa, riisiä, hedelmiä, lanttua, porkkanaa... Onneksi suklaata 🧡 ei tarvitse jättää pois.

Vierailija
19/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei osaa edes avainsanaansa kirjoittaa oikein.

Vierailija
20/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on varmasti tosi yksilöllistä. Minulla on keliakia, joten olen ollut lapsesta asti gluteenittomalla. Aikuisiän akneen auttoi sokeriton ja maidoton ruokavalio, myös jotkin yksittäiset ruoka-aineet esim. maapähkinät tekevät minulle finnejä. Mutta pahin on maito.

Piti olla kärsivällinen, kesti jonkin aikaa (puhutaan viikoista) että iho puhdistui kunnolla.

Tämän lisäksi kaiken käyttämäni kosmetiikan pitää olla ei-komedogeenisista aineista. Vääränlaiset voiteet saavat ihoni kukkimaan heti. Ei tosin niin pahasti kuin vääränlainen ruokavalio.

Kokeilemalla varmaan selviää, mikä auttaa. Siinä menee valitettavasti aikaa.