Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotuki nousee 75 eurolla kuukaudessa, koska korona!

Vierailija
17.06.2020 |

Kyllä on hyvä, että vasemmistoliitto on hallituksessa. Ei olisi varmasti muuten huomattu, että kyllä myös toimeentulotuella eläviä harmittaa tämä korona siinä määrin, että rahaa hekin kaipaavat.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c24143b2-3fe1-4141-9c70-71ea3a53264f

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööö mitä? Miten korona vaikuttaa toimeentulotuella eläviin?

Hei,

Olen itse sitä tän maan pohjasakkaa, käyn kuntouttavassa, nostan työttömyyskorvausta ja saan toimeentulotukea.

Kuntouttava lopetettiin koronan ajaksi, siitä sai vain 9e/päivä, mutta mulle satanen kuussa oli iso raha. Tuista saattoi jopa jäädä parikymppiä kuussa säästöönkin. Jouduin myös aiemmin käymään ruokajonossa, nekin lopetettiin, mistään ei saanut apua enää.

Mä yksinäisenä sinkkuihmisenä olen ollut todella tiukilla, voin vain kuvitella kuinka tukalaa on perheellisellä joka joutuu elämään pelkillä tuilla ja kaikki kanavat josta apua on saatu lopetettiin. Kaikki on puhuneet ja huolehtineet vain työssäkäyvien ja yrityksien taloudesta, työttömät

ja jo ennestään syrjäytyneet on jätetty täysin yksin (kaikki ei kykene täysipäiväiseen työhön fysiikan tai henkisen puolen takia, vaikka kuinka haluaisi). Itselle on tullut velkaa ihan ruoasta ja olen ollut tosi ahdistunut koko ajan rahatilanteen vuoksi, ei ole ollut aamua tai iltaa kun en olisi huolissaan.

Aloin itkemään kun luin tämän, mulle se meinaa sitä että saan ehkä velkani pois ja saan ruokaakin, saan laskuja ajan tasalle, se auttaa paljon. Koronan ajan oon syönyt vaan kerran päivässä säästääkseni.

Toivon ettei kukaan joudu toimeentulotuelle ja toivon kovasti että kaikille löytyisi työpaikka, tää on kamalaa ja ahdistavaa ja taloudellisen tilanteen lisäksi tuntuu että ollaan kansakunnan sylkykuppina.

Vierailija
62/98 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te keksitte näitä summia? Tt-tuki on 500€ ja pennit päälle ja esim. minä maksan siitä vuokrani loppuosan koska asumistuki ei riitä. Käteen jää 410€ ja siitä maksan kaiken; matkakortin, ruoat, puhelinlaskun, vaatteet jne. Hirveetä kreisibailaamista joo. On niin paljon tuhlattavaa ja silleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset joutuu myymään omaisuuttaan ennen kuin pääsee toimeentulon apajille.

Törkeätä.

Ei tässä maassa kannata pienituloisen kerätä omaisuutta. Käsi toisten taskuun vaan.

Öö, oliskos koska köyhillä ei ole omaisuutta tai jos sitä on niin sen joutuu myymään ennen kuin mitään toimeentulotukea saa kuten itsekin kirjoitit. Tuohan toimeentulotuessa mättääkin, että jos sille joutuu ja työttömyys pitkittyy, köyhyydestä nouseminen alkaa olla mahdotonta, koska säästää ei saa vaan pitää elää kädestä suuhun.

Vierailija
64/98 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset olisi tarvinnut myös kipeästi korotuksen. Moni joutui olemaan karanteenissa ja tilaamaan ruokaa kotiin. Ei ole ihan halpaa lystiä maksaa pienestä eläkkeestä.

Agenda oli että niistä eläkeläisistä ja siten heidän eläkkeistään päästäisiin kokonaan eroon.

Vierailija
65/98 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te keksitte näitä summia? Tt-tuki on 500€ ja pennit päälle ja esim. minä maksan siitä vuokrani loppuosan koska asumistuki ei riitä. Käteen jää 410€ ja siitä maksan kaiken; matkakortin, ruoat, puhelinlaskun, vaatteet jne. Hirveetä kreisibailaamista joo. On niin paljon tuhlattavaa ja silleen.

Minä olen luistanut jo periaatteistani. Olen lopettanut kasvissyömisen, koska tavallinen sianlihanakkipaketti on halvimmillaan 10 euroa halvempi. Tämä sian syöminen voi tietysti vaikuttaa monin eri tavoin hyvinvointiini. Ällöttävä syödä sikaa, mutta minkäs teet, pelkällä porkkanallakaan ei elä.

Vierailija
66/98 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä ollaan niin katkeria köyhille? 🙄 Jokainen voi varmaan koettaa minkälaista on elää tuilla.

Mä en ainakaan ikinä marmata verojen maksusta koska mua on aikanaan autettu paljon.

Vierailija
67/98 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt voin veikata 75e enemmän. Veikkauksellehan ne rahat menevät, jos voitan tulee minusta ylimmänluokan veronmaksaja, ketä tämän pitäisi kismittää?

Vierailija
68/98 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu oudolta, että niin moni luulee toimeentulotukiasiakkaiden olevan jotakin elämää ymmärtämättömiä luusereita, joita ei edes kiinnosta työnteko. Jotka vaan päivät pitkät notkuu ja porsastelee muiden tienaamien veroeurojen pursutessa taskuista.

Meitä on monenlaisia. On eläkeläisiä, on opiskelijoita, on työttömiä, on yksinäisiä. On ihmisiä, jotka yrittävät kynsin hampain selviytyä elämästä ja nähdä vielä huomisenkin. On huumeiden käyttäjiä, alkoholisteja ja syrjäytyneitä. Me olemme kaikki ihmisiä ja suurin osa meistä ei halua kärpäsellekään pahaa. Silti todella moni haluaa, että meiltä tippuu tuet ja joudumme elämään olemattomalla. Miksi?

Vierailija
69/98 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oikeestikko jos joku vaikkapa 5 henkinen perhe on saanut vain huhtikuussa toimeentulotukea niin he saisivat tuon 75e VAI jopa 5x 75e?

Jos noin on niin kylläpä valtiolla velka sen kuin kasvaa.

Mutta toisaalta tämä on vain esitys vasta ja todennäköisesti tulee kyllä onneksi kaatumaan. Kyllä ei ole valtion rahojen perään muuten näköjään kenestäkään katsojaa enää.

Vierailija
70/98 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on yksin asuvalla jo melkein 600 euroa tyhjänä käteen, sängyllä makaamisesta. Siihen kaikki muut kylkiäiset päälle: silmälasit, henkilöasiakirjat, luksuslukaali paraatipaikalta, lääkkeet... Sängyllä makaajien koulukunta saa arvatenkin lisää jäseniä.

Luksuslukaali paraatipaikalta? Sori, mutta kyllä niissä kämpissä on ihan hintarajat, mitä kela toimeentulotuesta suostuu maksamaan. Itse jäätyäni työttömäksi 9kk ajaksi, muutin 730e/kk (vuokra) maksavasta yksiöstä palveluiden vierestä 610e/kk hintaiseen, jossa lähimmät kaupat, apteekit yms palvelut 5km päässä (minulla ei autoa). Koska kela ei suostunut maksamaan tuota "ylihintaista" vuokraa, minkä ymmärrän hyvin!

Että ihan puppupuhetta, että kela kustantaisi jonkun luksusluukun.....

Sittemmin sain taas töitä. Koko tuon 9kk tein kaikkeni työllistyäkseni.

Vierailija
71/98 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei meinaa mennä millään jakeluun, että rahaa jaetaan tällaiselle ihmisryhmälle, johon korona ei juuri mitenkään ole vaikuttanut, kun ovat kotona muutenkin, tuki pysynyt eurolleen samana ja tuen säännöllinen tulo taattu. Melkein 600e/kk kuukaudessa puhtaana käteen vuokran ja välttämättömien laskujen jälkeen. 

Opiskelijat sitten taas ovat täysin unohdettu ryhmä koronatilanteessa, vaikka tämän takia monella esim. viivästyy valmistuminen, lykkääntyy/peruuntuu harjoittelut ja kesätyöt, vaarantuu opintolainan hyvitys, toimeentulo muutenkin kansasta pienin. Mitä apua tarjottu opiskelijoille tässä heidän kaikki suunnitelmansa sotkeneessa tilanteessa? Tämä on niin epäoikeudenmukaista. 

Toimeentulotuen perusosan määrä on 502,21e. Ei melkein kuuttasataa. Välttämättömiin laskuihin kuuluvat sähkö- ja vesilasku kohtuullistettuna tietenkin. 

Tuen säännöllisyydestä saattaisit myös yllättyä. 

Tarkoitinkin, että 502e + 75e, joka tekee 577e/kk ja tämä on minun silmääni se melkein 600e/kk. Korvattaviin laskuihin kuuluvat myös harkinnanvaraisesti lääkkeet, vakuutus, bussilippu, silmälasit, rikkoutuvat kodinkoneet jne. jne. Kyllä minä tiedän lähipiiristä, mitä kaikkea korvataan ja miten hyvin. Kannattaa mieluummin olla toimeentulotuella, kuin pienipalkkaisessa työssä. 

Vierailija
72/98 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tuntuu oudolta, että niin moni luulee toimeentulotukiasiakkaiden olevan jotakin elämää ymmärtämättömiä luusereita, joita ei edes kiinnosta työnteko. Jotka vaan päivät pitkät notkuu ja porsastelee muiden tienaamien veroeurojen pursutessa taskuista.

Meitä on monenlaisia. On eläkeläisiä, on opiskelijoita, on työttömiä, on yksinäisiä. On ihmisiä, jotka yrittävät kynsin hampain selviytyä elämästä ja nähdä vielä huomisenkin. On huumeiden käyttäjiä, alkoholisteja ja syrjäytyneitä. Me olemme kaikki ihmisiä ja suurin osa meistä ei halua kärpäsellekään pahaa. Silti todella moni haluaa, että meiltä tippuu tuet ja joudumme elämään olemattomalla. Miksi?

Niinpä! Tilanteita voi tulla eteen, jolloin kuka tahansa "joutuu" tt-tuen asiakkaaksi. Itse elin vuoden tuolla tuella. Elämäni pohjakosketuksissa, todella syvissä vesissä menin tuolloin.... Jos minulta olisi evätty tuet, ois mennyt kämppä alta jne. Olin työtön ja luottotiedoton, joten uutta asuntoa tuskin helposti ois löytynyt. Kärsin burn outista ja masennuksesta, josta syystä ajauduin tuohon tilanteeseen.

Sittemmin kuntouduin, työllistyin, ja tapasin elämäni rakkauden ja pyöräytin maailmaan 3 lasta, tulevia veronmaksajia. Perustimme yrityksen mieheni kanssa, jossa työllistämme nyt itsemme lisäksi 5 ihmistä.

Ei kaikki toimeentulotuen asiakkaat halua lousia tuella loppuikäänsä. Monelle se on vain väliaikainen, pakollinen paha.

Vierailija
73/98 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on yksin asuvalla jo melkein 600 euroa tyhjänä käteen, sängyllä makaamisesta. Siihen kaikki muut kylkiäiset päälle: silmälasit, henkilöasiakirjat, luksuslukaali paraatipaikalta, lääkkeet... Sängyllä makaajien koulukunta saa arvatenkin lisää jäseniä.

Luksuslukaali paraatipaikalta? Sori, mutta kyllä niissä kämpissä on ihan hintarajat, mitä kela toimeentulotuesta suostuu maksamaan. Itse jäätyäni työttömäksi 9kk ajaksi, muutin 730e/kk (vuokra) maksavasta yksiöstä palveluiden vierestä 610e/kk hintaiseen, jossa lähimmät kaupat, apteekit yms palvelut 5km päässä (minulla ei autoa). Koska kela ei suostunut maksamaan tuota "ylihintaista" vuokraa, minkä ymmärrän hyvin!

Että ihan puppupuhetta, että kela kustantaisi jonkun luksusluukun.....

Sittemmin sain taas töitä. Koko tuon 9kk tein kaikkeni työllistyäkseni.

Nimenomaan näin se on! Sun pitää asua tyyliin kaupungin halvimmissa vuokrakämpissä mitä löytyy! Ihan sama vaikka julkiset ei kulkis lähimailla ja palvelut kilometrien päässä, sinne on muutettava ava mikäli mielii asustella toimeentulotuella...

Vierailija
74/98 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla totta kirjoitti:

Eli oikeestikko jos joku vaikkapa 5 henkinen perhe on saanut vain huhtikuussa toimeentulotukea niin he saisivat tuon 75e VAI jopa 5x 75e?

Mutta toisaalta tämä on vain esitys vasta ja todennäköisesti tulee kyllä onneksi kaatumaan. Kyllä ei ole valtion rahojen perään muuten näköjään kenestäkään katsojaa enää.

No kuinka paljon valtiolla kasvaa velka tuon 75 euron johdosta. Heitäpä oma arviosi, kun kerran asiasta jo valmiiksi itket.

Vierailija
75/98 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei meinaa mennä millään jakeluun, että rahaa jaetaan tällaiselle ihmisryhmälle, johon korona ei juuri mitenkään ole vaikuttanut, kun ovat kotona muutenkin, tuki pysynyt eurolleen samana ja tuen säännöllinen tulo taattu. Melkein 600e/kk kuukaudessa puhtaana käteen vuokran ja välttämättömien laskujen jälkeen. 

Opiskelijat sitten taas ovat täysin unohdettu ryhmä koronatilanteessa, vaikka tämän takia monella esim. viivästyy valmistuminen, lykkääntyy/peruuntuu harjoittelut ja kesätyöt, vaarantuu opintolainan hyvitys, toimeentulo muutenkin kansasta pienin. Mitä apua tarjottu opiskelijoille tässä heidän kaikki suunnitelmansa sotkeneessa tilanteessa? Tämä on niin epäoikeudenmukaista. 

Tosi kummallinen ajatusmaailma sulla! Että ne toimeentulotuen saajat ei voi olla työssäkäyviä..? Tai niitä, jotka on sen työnsä koronan myötä menettäneet? Tiedoksesi, että myös opiskelijat voivat saada toimeentulotukea. Sitä saavat juuri ne, jotka ovat köyhimpiä ja tiukimmilla! Jos ei sitä itse ole keväällä hakenut, niin ei ilmeisesti ole ollut niin tiukilla! Ja jos taas ei ole hakenut, vaikka olisi siihen oikeutettu, niin sehän on silloin vain oma vika!

Oletko hiukan yksinkertainen? Sanoinko, että opiskelijat eivät voi saada sitä? Eipä kuitenkaan 75 euron toimeentulotuen lisäys paljon opiskelijan tilannetta lohduta, jos valmistuminen siirtyy tämän takia vuodella, tukikuukaudet eivät riitä opintojen loppuun saattamiseen, tai jos opintolainan hyvitys menetetään. Siinä puhutaan tuhansien eurojen menettämisestä. Tarvitaan lainsäädännöllistä muutosta opiskelijoiden tilanteeseen välittömästi. Rahan jakelu ripotellen sinne tänne tietyille ihmisryhmille ei toimi, vaan pitää tehdä rakenteellisia muutoksia. Jos nyt pysytään toimeentulotuen asiakkuuksiin liittyvissä faktoissa, niin valtaosa työssäkäyvistä ei ole oikeutettu toimeentulotukeen, jos tilille on vähänkään jäänyt palkasta yli, vaan tästä 75 euron lisätuesta hyötyvät pääasiallisesti päihdeongelmaiset ja muut yhteiskunnasta ja työelämästä syrjäytyneet, kotona oleskelevat ihmiset, joiden arkeen korona ei erityisemmin ole vaikuttanut.   

Vierailija
76/98 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuinka paljon valtiolla kasvaa velka tuon 75 euron johdosta. Heitäpä oma arviosi, kun kerran asiasta jo valmiiksi itket.

Onhan se kerrottu, että tuohon menee 60 miljoonaa. Aika kohtuullinen summa, kun tämä lisäbudjetti on 5,5 miljardia.

Eri

Vierailija
77/98 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella tolkutonta tuhlaamista. Käsi entistä syvemmällä normi-ihmisten taskussa ja sitten holtittomasti jaellaan sitä ympäriinsä.

Vierailija
78/98 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No koitappa laskea osaatko itse?

Jos asiakkaiden määrä on n.390 000hlö/v

Niin paljonko tekee?

Ja just sun kaltaiset tollot ei tajua, että nämäkin rahat otetaan lopulta verotusta koventamalla. Ja ketkäs ne itkee kovasta verotuksesta??? Kelan asiakkaat koska tuet ovat kovemman verotuksen alla kiin palkan verotus.

Eli tyhmät kierrättää rahaa.

Siinä välissä on valtio joutunut ensin ottamaan lisää velkaa. Ja miltäs se näyttää velallinen jolta alkaa olla saldo tapissa. Verot vain kovenee, palvelut heikkenee, tiestö yms kärsii kun ei ole vara pitää kunnossa.

Että eipä sillä tosiaan ole mitään väliä vaikka valtio näitä pikavippejä ottaa milloin milläkin summalla....romuutetaan hyvinvointivaltio täysin ja ollaan köyhiä ja onnellisia sitten.

Vierailija
79/98 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No koitappa laskea osaatko itse?

Jos asiakkaiden määrä on n.390 000hlö/v

Niin paljonko tekee?

Ja just sun kaltaiset tollot ei tajua, että nämäkin rahat otetaan lopulta verotusta koventamalla. Ja ketkäs ne itkee kovasta verotuksesta??? Kelan asiakkaat koska tuet ovat kovemman verotuksen alla kiin palkan verotus.

Eli tyhmät kierrättää rahaa.

Siinä välissä on valtio joutunut ensin ottamaan lisää velkaa. Ja miltäs se näyttää velallinen jolta alkaa olla saldo tapissa. Verot vain kovenee, palvelut heikkenee, tiestö yms kärsii kun ei ole vara pitää kunnossa.

Että eipä sillä tosiaan ole mitään väliä vaikka valtio näitä pikavippejä ottaa milloin milläkin summalla....romuutetaan hyvinvointivaltio täysin ja ollaan köyhiä ja onnellisia sitten.

Eli et osannut edes arvata? Sä olet juuri tuollainen tyhjästä öyhöttäjä, joka menee heti paniikkiin, kun joku vähän kyselee tarkennusta siihen öyhötykseen.

Vierailija
80/98 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi kummallinen ajatusmaailma sulla! Että ne toimeentulotuen saajat ei voi olla työssäkäyviä..? Tai niitä, jotka on sen työnsä koronan myötä menettäneet? Tiedoksesi, että myös opiskelijat voivat saada toimeentulotukea. Sitä saavat juuri ne, jotka ovat köyhimpiä ja tiukimmilla! Jos ei sitä itse ole keväällä hakenut, niin ei ilmeisesti ole ollut niin tiukilla! Ja jos taas ei ole hakenut, vaikka olisi siihen oikeutettu, niin sehän on silloin vain oma vika!

Oletko hiukan yksinkertainen? Sanoinko, että opiskelijat eivät voi saada sitä? Eipä kuitenkaan 75 euron toimeentulotuen lisäys paljon opiskelijan tilannetta lohduta, jos valmistuminen siirtyy tämän takia vuodella, tukikuukaudet eivät riitä opintojen loppuun saattamiseen, tai jos opintolainan hyvitys menetetään. Siinä puhutaan tuhansien eurojen menettämisestä. Tarvitaan lainsäädännöllistä muutosta opiskelijoiden tilanteeseen välittömästi. Rahan jakelu ripotellen sinne tänne tietyille ihmisryhmille ei toimi, vaan pitää tehdä rakenteellisia muutoksia. Jos nyt pysytään toimeentulotuen asiakkuuksiin liittyvissä faktoissa, niin valtaosa työssäkäyvistä ei ole oikeutettu toimeentulotukeen, jos tilille on vähänkään jäänyt palkasta yli, vaan tästä 75 euron lisätuesta hyötyvät pääasiallisesti päihdeongelmaiset ja muut yhteiskunnasta ja työelämästä syrjäytyneet, kotona oleskelevat ihmiset, joiden arkeen korona ei erityisemmin ole vaikuttanut.   

Hah...mekin saatais vaikka toinen käy töissä.

Sattui just toukokuulle iso lasku mikä hyväksytään menoksi, ja siihen päälle muut niin niin vaan saatiin rapiat 30e tukee.

Itse olen 4 lapsen kanssa kotona hoitovapaalla.

Eli eipä ne ole kaikki syrjäytyneitä deekuja tai narkkeja :D