Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Insinööri-insinööri pariskunta

Vierailija
17.06.2020 |

Onko ainoa toimiva vaihtoehto? Tuntuu, ettei asiakeskeinen insinööri, kuten minä, oikein tule toimeen sellaisen kanssa, joka ei ole asiakeskeinen. Ei ole "yhteistä kieltä". Isäni on insinööri ja äiti ollut eri alalla. Äiti hoitaa kodin ja keskenään puhuvat lähinnä muista ihmisistä. Itseäni taas ei tippaakaan kiinnosta toisten ihmisten asiat.
Insinööri-insinööri parikunnalla sentään olisi yhteinen puheenaihe ja mielenkiinnon kohteet. Insinööri-lähihoitaja pariskunta voi olla henkisiltä kyvyiltään aivan erilaisissa ulottuvuuksissa.
M34, ins.amk

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse insinöörinaisena kammoksun insinöörimiehiä. Kaipaan vapaa-ajalta jotain ihan muuta kuin työajalta. Suurin osa insinöörimiehistä on liian totisia ja kuivakoita ja osa myös jopa liiankin itseriittoisia (anteeksi yleistykset). Toisaalta joukossa on ollut jopa muutama mukava, mutta eivät ole seksuaalisesti kiinnostavia (saa lukea rivien välistä).

Meillä perheessä riittää että yksi on analyyttinen ja suunnittelee, sekä koordinoi. Arvostan miehessäni sitten sitä, että osaa toteuttaa ja tarttua toimeen. Ehkä se on vain hyvä, että tuon miehen myötä näen erilaisia ihmisiä ja toimintatapoja, jotten oleta että erilaisista asioista kiinnostuneet ja erilaiset ihmiset olisivat ”henkisiltä kyvyiltään aivan erilaisissa ulottuvuuksista”.

Toivotan sinulle avarakatseisuutta ja muiden ihmisten hyväksyntää ja aitoa arvostamista, myös niiden muiden kuin analyyttisten piirteiden. Puolisoa etsiessä ei kannata liikaa analysoida ja aliarvioida toisen henkisiä kykyjä.

Kaikki tuntemasi inisinöörimiehet ovat toistensa kopioita?

DI puolella ei näin kyllä ole, luonteita löytyy joka lähtöön 🙄

Oletko itse syyllistynyt toisten henkisten kykyjen aliarviointiin?

Vierailija
22/69 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse insinöörinaisena kammoksun insinöörimiehiä. Kaipaan vapaa-ajalta jotain ihan muuta kuin työajalta. Suurin osa insinöörimiehistä on liian totisia ja kuivakoita ja osa myös jopa liiankin itseriittoisia (anteeksi yleistykset). Toisaalta joukossa on ollut jopa muutama mukava, mutta eivät ole seksuaalisesti kiinnostavia (saa lukea rivien välistä).

Meillä perheessä riittää että yksi on analyyttinen ja suunnittelee, sekä koordinoi. Arvostan miehessäni sitten sitä, että osaa toteuttaa ja tarttua toimeen. Ehkä se on vain hyvä, että tuon miehen myötä näen erilaisia ihmisiä ja toimintatapoja, jotten oleta että erilaisista asioista kiinnostuneet ja erilaiset ihmiset olisivat ”henkisiltä kyvyiltään aivan erilaisissa ulottuvuuksista”.

Toivotan sinulle avarakatseisuutta ja muiden ihmisten hyväksyntää ja aitoa arvostamista, myös niiden muiden kuin analyyttisten piirteiden. Puolisoa etsiessä ei kannata liikaa analysoida ja aliarvioida toisen henkisiä kykyjä.

Tässä loogisena ihmisenä ja ”insinöörimäisen” ajattelun omaavana syyllistyn samaan kuin ap. Siksi tunnistankin tuon ominaisuuden ja olisi hyvä keskittyä yleensäkin muiden ihmisten hyväksyntään ja avarakatseisuuteen ja arvostaa niitä muitakin kuin asiakeskeisiä ihmisiä.

Ja juu kyllä niitä insinöörejä on monen luonteisia, mutta näitä ap:n etsimiä asiakeskeisiä versioita usein yhdistää myös monet piirteet, kuten juuri arvomaailma ja tapa nähdä asiat tietystä näkökulmasta on usein yhteneväisiä. Lisäksi kyllä usealla asiakeskeisellä insinöörillä on noita ominaisuuksia, joista stereoptypiat juontuvat - jopa minulla, vaikka olenkin nainen.

Terveisin työelämässä isinöörimiehiä (ja joukossa myös naisiakin) yli 20v nähneenä. Ja itsekin välillä liikaa pesunkestävä insinööri asenteiltani. Ja tosiaan enemmän nyt puhun perinteisesti ”riittävän” teknisistä insinööreistä, jollaiselta ap myös vaikuttaa asiakeskeisyyteen vedotessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinöörit ovat siitä ihania, etteivät ainakaan juoruile toisten asioista, eivätkä käytä aikaansa turhanpäiväisten asioiden vatvomiseen.

Vierailija
24/69 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä loogisena ihmisenä ja ”insinöörimäisen” ajattelun omaavana syyllistyn samaan kuin ap. Siksi tunnistankin tuon ominaisuuden ja olisi hyvä keskittyä yleensäkin muiden ihmisten hyväksyntään ja avarakatseisuuteen ja arvostaa niitä muitakin kuin asiakeskeisiä ihmisiä.

Ja juu kyllä niitä insinöörejä on monen luonteisia, mutta näitä ap:n etsimiä asiakeskeisiä versioita usein yhdistää myös monet piirteet, kuten juuri arvomaailma ja tapa nähdä asiat tietystä näkökulmasta on usein yhteneväisiä. Lisäksi kyllä usealla asiakeskeisellä insinöörillä on noita ominaisuuksia, joista stereoptypiat juontuvat - jopa minulla, vaikka olenkin nainen.

Terveisin työelämässä isinöörimiehiä (ja joukossa myös naisiakin) yli 20v nähneenä. Ja itsekin välillä liikaa pesunkestävä insinööri asenteiltani. Ja tosiaan enemmän nyt puhun perinteisesti ”riittävän” teknisistä insinööreistä, jollaiselta ap myös vaikuttaa asiakeskeisyyteen vedotessaan.

Olen DI nainen ja naimisissa DI miehen kanssa, yhdessä jo yli 30 vuotta.

En ymmärrä mitä tarkoitat parisuhdenäkökulmasta asiakeskeisellä ja riittävän teknisellä insinöörillä? Ihmisellä ei ole luonnetta ollenkaan? Jonkinlainen asperger oireyhtymä?

Vierailija
25/69 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinöörejä kiinnostaa kyllä ihan hitokseen toisten ihmisten asiat. T. naispuolinen insinööri, jonka mies juoruilee enemmän kuin minä itse. Töissä saa kuulla miesten juoruilua ja uteluja joka päivä. 

Vierailija
26/69 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Insinöörit ovat siitä ihania, etteivät ainakaan juoruile toisten asioista, eivätkä käytä aikaansa turhanpäiväisten asioiden vatvomiseen.

Suurin osa ei, mutta tunnen pari juoruilevaa mies DI: tä... eivät ilmeisesti itse tajua miten idiooteilta kuulostavat.

Vierailija
27/69 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen DI nainen ja naimisissa DI miehen kanssa, yhdessä jo yli 30 vuotta.

En ymmärrä mitä tarkoitat parisuhdenäkökulmasta asiakeskeisellä ja riittävän teknisellä insinöörillä? Ihmisellä ei ole luonnetta ollenkaan? Jonkinlainen asperger oireyhtymä?

Ap:n termi tuo asiakeskeinen, jospa siis lukisit aloituksen uudestaan.

Vierailija
28/69 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ei, mutta tunnen pari juoruilevaa mies DI: tä... eivät ilmeisesti itse tajua miten idiooteilta kuulostavat.

Mistä tuo harha, etteivät juoruile? Jo Tekussa oli useampikin juoru-ukko ja näitä tapaa töissä koko ajan. Ihmiset on vain sokeita sille, kun insinööri tai mies yleensä puhuu muiden ihmisten asioista, se mielletään keskuteluksi. Nämä jopa - toisin kuin av:lla väitetään - todellakin kertovat välillä koko sukunsa asiat. Oon välillä sanonut, että ei mulle tartte kertoa omia asioita noin tarkkaan. 

T. nainen, insinööri, suunnittelija

Vierailija
29/69 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuo harha, etteivät juoruile? Jo Tekussa oli useampikin juoru-ukko ja näitä tapaa töissä koko ajan. Ihmiset on vain sokeita sille, kun insinööri tai mies yleensä puhuu muiden ihmisten asioista, se mielletään keskuteluksi. Nämä jopa - toisin kuin av:lla väitetään - todellakin kertovat välillä koko sukunsa asiat. Oon välillä sanonut, että ei mulle tartte kertoa omia asioita noin tarkkaan. 

T. nainen, insinööri, suunnittelija

Joo ei, meillä juoruilijat kertovat kahvilla... kuulin ruokalassa, että juttuja. Liittyvät työasioihin, mutta sellaisena versiona, että oikeasti niin ei ole tapahtunut. Sellaista negatiivista ihmisten/tapahtumien mustamaalausta.

Vierailija
30/69 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani, mutta naisinsinööritkään eivät keskimäärin jatkaa jaksa huonoilla sosiaalisilla taidolla varustettuja miesinsinöörejä. Siitä on usein kysymys, ei älykkyydestä tai asiakeskeisyydestä.

Tuo on stereotypia.

Valtaosa keksinnöistä on miesten tekemiä, mutta se ei ole mikään oikeutus puhua naisista yhtenä ryhmänä, jota kuvaa se etteivät he keksi mitään.

Huonot sosiaaliset taidot eivät ole koulutuskohtaisia. Sosiaalisesta taidottomuudesta saattaa itsellesi tulla mieleen vähäpuheisuus, vaikka ontumista on muunkinlaista. En ole ollut kauaa työelämässä (3v) mutta olen jo ehtinyt tapaa jos jonkinlaisia ihmisiä, mm. tällaisia (näistä kaikki naisia ja ei-insinöörejä):

- Luettelevat pitkiä lukusarjoja minulle ja käskevät toistamaan perässä koska ”eksä ollu insinööri” *virnuilua* (siis ei mitään työhön liittyvää tarkoitusta kyseisellä luettelulla ja muistin testaamisella).

- Uutena taloon tulleelle luetellaan nopesti miten osastolle löytää ja käytetään jotain oman pienen piirin keksimiä lyhenteitä asioille ja kun huomautan tästä ja pyydän toistamaan -> silmien pyörittelyä ja ”Insinöörit!” tuhahdus ja muihin päin nauramista.

- Saman projektin eräs jäsen tulee myöhässä tapaamiseen ja tämän jälkeen tiuskii minulle miksen soittanut hänelle ja herättänyt (olin ihan puulla päähän lyötynä, meillä ei ole ollut tällaista käytäntöä enkä tajunnut olevani vastuussa vieraan aikuisen ihmisen herättämisestä) ja taas mainitaan koulutus ja tuhahdetaan että ”millaista porukkaa tänne nykyään otetaan, mitään maalaisjärkeä missään”.

- Ensin lässyttämällä kysytään minulta jostain automaattiovien viasta ja kun vastaan etten tiedä niistä mitään (olen voimalaitosinsinööri), aletaankin puhua minun ohi toiselle läsnäolevalle henkilölle (nyt normaalilla äänellä) kuinka insinöörit osaavat vain sen oman alansa ja mistään muusta ei sitten tiedetäkään yhtään mitään.

WTF.

Näille sanoin ihan alussa koulutukseni kysyttäessä, sen jälkeen ei ole (itsellä) ollut tarvetta toistaa ja koko ajan korostaa sitä. Täälläkin oli joskus ketju jossa puitiin kuinka joka toinen vähintään miehistä Suomessa on insinööri. Ei siis pitäisi olla muillakaan tarvetta kiusata, se ei ole mikään ihmeellinen koulutus?

Voi olla että jokin muu asia minussa ärsyttää, mutta vaikka olisikin niin, miksi pitää vetää siihen mukaan se koulutuksen mainitseminen -_-

Tosin ei se käyttäytyminen aina ole ollut erilaista eri koulutuksen omaavien taholta. Kysyin erästä asiaa kollegalta, seurasi huutonaurua ja ”Miten et voi osata?!??”. Satuin kuulemaan myöhemmin samana päivänä kun kollega (toinen DI) kysyi samasta asiasta samalta henkilöltä ja vastaus yllättäen olikin ystävällisellä äänellä: ”Joo mäki mietin tota eka, mut se menee näin..” Ja olemme siis samoissa hommissa.

Olen aina ollut suosittu koulussa ja tämä alkanut vasta työelämässä. Mielestäni olen ollut ihan liioitellun mukava uudessa porukassa vaikka vaikeahan itseään on nähdä objektiivisesti. En koskaan mene mukaan mielestäni outoon käytökseen enkä naura sille mukana vaikka olisi kohteliasta. Kai se on sitten sitä ”sosiaalista vammaisuutta” (vaikken ole edes mies) :D 

Vierailija
31/69 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No etkö sitten opiskeluaikana tätä huomannut?

Vierailija
32/69 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinöörin kanssa seurustelu on sama ku seurustelisi miehen kanssa.

Vierailija
33/69 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisessa juuri parasta on että hän on riippuvainen miehestä ja tämän tuloista. Sen ilmiselvän lisäksi.

Vierailija
34/69 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisessa juuri parasta on että hän on riippuvainen miehestä ja tämän tuloista. Sen ilmiselvän lisäksi.

Miehessä on parasta hyvä itsetunto.

Vierailija
35/69 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööri-insinööri-pariskunta kuulostaa aivan ihanteelliselta. Kaksi hyytävän kylmää palikka-aivoa. Kaksi robottia. Sivistyksestä ei mitään tietoa. Kaksi norsua posliinikaupassa.  Muut joille insinööri kuulostaa sopivalta, ovat nämä: hoitsu. Lentoemo, kosmetologi. Mutta vaikeaa tulisi insinöörin kanssa. Epäinhimillistä. Ei kannata. Lycka till.

Vierailija
36/69 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hyvä ystävä ( tyttö)  joka opiskeli Teknillisessä korkeakoulussa. Mielessäni kauhistelin kuinka ikinä niin herkkä ja inhimillinen ihminen on lähtenyt opiskelemaan sinne. No, siinä kävi sitten niin että hän keskeytti opintonsa. En ihmettele. Insinöörillä on pakko olla kova ja häikäilemätön luonne.

Vierailija
37/69 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööri-insinööri. Ihanteellinen pariskunta. Vain kaksi epäinhimillistä robottia viihtyy toistensa seurassa. Juha Sipilä ei muuten edes lue kirjoja. Mutta vaikka insinööri lukisi kirjoja, ei se silti hänestä inhimillistä tee.

Vierailija
38/69 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hyvä ystävä ( tyttö)  joka opiskeli Teknillisessä korkeakoulussa. Mielessäni kauhistelin kuinka ikinä niin herkkä ja inhimillinen ihminen on lähtenyt opiskelemaan sinne. No, siinä kävi sitten niin että hän keskeytti opintonsa. En ihmettele. Insinöörillä on pakko olla kova ja häikäilemätön luonne.

Tunnen todella paljon lopettaneita. Sinne kun pääsee onneaan koittamaan melkein kuka tahansa kun pääsyrajat ovat niin matalalla. 

Ovat luonteeltaan ihan laidasta laitaan. Yksi alkoi puhelinmyyjäksi, kolme vaihtoi amkiin ja yksi elelee miehensä rahoilla vailla muita suunnitelmia.

Vierailija
39/69 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat sujuu niin kuin sovitaan, kumpikin kykenee ajattelemaan nykyhetkeä pidemmälle ja loogiseen ajatteluun, elämän suunnitelmat on relistisia, saa tukea ja ymmärrystä myös työelämän huonoihin päiviin, ei säätämistä ei arvailua toisen ajatuksista...helppoa.

Toinen suunnittelussa toinen tuotannossa, eri frmoissa ja eri alalla, henkilökohtaisen riskinhallinnan vuoksi (molempien ala ei toivottavasti mene perseelleen yhtäaikaa).

Vierailija
40/69 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Insinööri-insinööri-pariskunta kuulostaa aivan ihanteelliselta. Kaksi hyytävän kylmää palikka-aivoa. Kaksi robottia. Sivistyksestä ei mitään tietoa. Kaksi norsua posliinikaupassa.  Muut joille insinööri kuulostaa sopivalta, ovat nämä: hoitsu. Lentoemo, kosmetologi. Mutta vaikeaa tulisi insinöörin kanssa. Epäinhimillistä. Ei kannata. Lycka till.

Tapasin ihanimman ja sydämellisimmän miehen ikinä juurikin teknillisessä yliopistossa.  

Viestistäsi valitettavasti paistaa läpi, ettet itse ole siellä koskaan opiskellut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi