Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mun suupielet halkeaa aina kesäisin?

Vierailija
17.06.2020 |

Juon kyllä vettä reilusti, joten mistä tuo oikein voi johtua? Viime kesänä oli koko ajan suupielet halki. Nyt huomasin vaivan palanneen ja yhdistin tekijäksi vain kesän.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergia? Huulet palaa auringossa? Minulla palaa joka kesä useasti ja on haastava vaiva, suojakertoimet ei riitä eikä huulia saa millään peitettyä. Myöskään mikään määrä juomista ei tunnu riittävän (jostain luin että vaikuttaa palamiseen).

Vierailija
2/9 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen siitä saa kun kesäisin on puskassa kontallaan ottamassa geenereiltä poskeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet jollekin ruoka-aineelle allerginen?

Tyttärelläni halkesi aina suupielet, korvalehtien juuret ja napa (!) kun söi esim. mansikkaa, kiiviä, omenaa tai sitruksia.

Vierailija
4/9 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpö saa hiivansienen roihahtamaan? Haavaumathan johtuvat useimmiten hiivasta, joka viihtyy kosteissa suupielissä. Sipaise jotain reseptivapaata hiivan hoitoon tarkoitettua voidetta suupieliin, niin paranee nopeasti.

Vierailija
5/9 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

B-vitamiinin puute.

Vierailija
6/9 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäisenä kannattaa tutkia onko suu muuten terve. Näkyykö poskien limakalvoilla tai kielessä mitään erikoista? Ja jos on proteesi, niin tulisi tutkia, onko se sopiva. Onko suu ehkä kuiva, vai ovatko suupielet aina kosteat. Moni syö halkeileviin suupieliin B-vitamiinia, mutta en kyllä usko, että ne auttavat. Sen sijaan suupielestä löytyy monesti hiivasieni, joka kannattaa hoitaa. Vaivaan saa reseptivapaitakin lääkkeitä, mutta kyllä reseptilääkkeet ovat tehokkaampia. Ja samalla lääkärin luona voi pohtia mistä vaiva voisi johtua.

Lähde:

Akuutin omalääkäri Risto Laitila

Vierailija
7/9 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet jollekin ruoka-aineelle allerginen?

Tyttärelläni halkesi aina suupielet, korvalehtien juuret ja napa (!) kun söi esim. mansikkaa, kiiviä, omenaa tai sitruksia.

Ei hemmetti totta! Mä olen alkanut syömään enemmän sitruksia. Sitruunaa kivennäisveteen ja jne... En muista teinkö tuota viime kesänä, mutta ainakin nyt voisi olla syy.

Ap

Vierailija
8/9 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla suupielet aukee jos ryyppään pitkään. eli se b-vitamiini luulisin.

Vierailija
9/9 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaatti voi myös tehdä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän