Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Kela ja työssäoloehto
17.06.2020 |
Jaa, töissä pitää olla 13 viikkoa, että saat etuutta. Mutta jos ei oo ollu töitä kuin 9 viikoksi, niin joudut odottamaan 12 viikkoa?! Mun logiikalla mun pitäis odottaa 4 viikkoa (olla ilman mitään tuloja ja etuuksia, ikään kuin olisin tuon ajan työssä, jotta tulisi 13 viikkoa "omavaraisena" täyteen). Mutta ei.
Onko näissä teidän mielestä jotain logiikkaa?
Kommentit (22)
Hae etuutta vasta sinä päivänä, kun olet työtön. Liitä mukaan työtodistus ja kerro syy miksi työ loppui. Tämä on aina toiminut mulla, kun oon te-toimistoon mennyt kirjoille.
Jos olen valmistunut koulusta, olen omatoimisesti lähettänyt liitteet heti valmistuttuani.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Kyllä ne Kelassakin neuvoo, jos saa sieltä jonkun kiinni ja kysyy. Sossustakin voi kysyä neuvoa.
Tuo on aika olennainen tieto, että on alle 25-vuotias. Silloin valitettavasti voi jäädä ilman työmarkkinatukeakin, jos ei täytä työssäoloehtoa eikä ole ammattitutkintoa.
Työttömyysetuuksia ovat nämä kaikki, työmarkkinatuki, peruspäiväraha ja ansiopäiväraha. Muut haetaan Kelasta mutta ansiopäiväraha työttömyyskassasta.
Lista kaikista työttömyyskassoista löytyy https://www.tyj.fi/tyottomyyskassat/tyottomyyskassojen-yhteystiedot/?pr…
Kassan jäseneksi voi liittyä, kun on töissä sen kassan alalla ja YTK:hon voi liittyä millä alalla tahansa työskentelevä. Esimerkiksi Palvelualojen kassa sopii monille nuorille. Työttömänä kassaan ei kai voi liittyä, mutta eipä siitä ole hyötyäkään, koska työssäoloehto kertyy vain työssä ollessa.
Kannattaa harkita myös ammattiliittoon liittymistä. Sieltä saa neuvoja monenlaiseen työelämässä ja apua, jos tulee ongelmia työnantajan kanssa.