Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälaisella alueella sykkeesi liikkuu?

Vierailija
17.06.2020 |

Uteliaisuudesta kyselen, monella on nykyään aktiivisuusrannekkeita, itsellänikin on sellainen.

Oma sykkeeni tällä hetkellä 57bpm - 167bpm (lepo/uni - kova liikunta)

Varsinkin tuo leposyke kiinnostaa?

Olen 37v liikunnallinen nainen.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, kuinka korkeita sykkeitä monilla on ketjussa ollut. Minä harrastan liikuntaa säännöllisesti + liikun pyörällä tai kävellen kaikkialle, kuntoni on minusta ihan hyvä. Ei todellakaan erinomainen, mutta hyvä.

Maksimisykettäni en ole koskaan mitannut/saanut selville, pitäisi kai sekin selvittää joku päivä. Kai se vähän korkeampi kuin tuo juoksulenkin 130-140 sitten on :D

Ota seuraavalla juoksulenkillä 3-5 minuuttia juoksua täysillä. Siis oikeasti niin kovaa kuin ikinä pystyt juoksemaan, niin että vauhti ei enää yhtään kovene. Epäilen että noin nuorella kyllä 190bpm ainakin on maksimisyke.

Em. siis vain tervesydämisille, pumppuvikaisten tuskin kannattaa koeponnistaa sydäntä ihan tappiin asti.

Vierailija
42/60 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamulla heti herätessä 45-50. Korkein juoksemalla saatu lukema 196, oksennus ei kaukana.

N38

Trolli tai vähintään kansallisen tason huippu-urheilija

Leposyke on hyvin pitkälti perinnöllinen, vaikka toki kestävyysurheilijoilla se on säännöllisesti keskimääräistä matalampi. Mutta minulla, ihan normaalilla 44-vuotiaalla naisella, joka toki varmasti olen keskivertoikäistäni aktiivisempi liikkuja, on todellakin ihan virallisesti mitattu leposykkeeksi 38 - nukkuessa se käväisee jopa tuosta alempana aina hetkellisesti (ei millään sykemittarilla, vaan ihan virallisesti sykeseurataelektrodeilla kolmen päivän seurannassa). Omalla kohdallani kyse on perintötekijöistä, sillä isälläni on aina myös ollut leposyke 40 paikkeilla ja siksi esim. ongelmia löytää sopivia sydänlääkkeitä, kun syke ei saisi yhtään tuosta enää vanhalla miehellä laskea, mihin sitten pienen lisän varmasti tuo se, että olen aina harrastanut säännöllisesti kestävyysliikuntaa, vaikken todellakaan huippu-urheilija ole.

Eli kannattaa selvittää niitä faktoja, ennen kuin alkaa asiattomasti arvostella.

Huippu-urheilijaksi kutsumista harvempi on tähän mennessä pitänyt arvosteluna, mutta ihan miten vaan.

38 vuotiaalla naisella ei kuitenkaan "voi olla" sykereservi yli 150 ilman todella rankkaa ja tavoitteellista harjoittelua.

Periaatteessahan "lähes kaikki on mahdollista" mutta jos annetut lukemat pitävät paikkansa, eikä kyseessä ole huippu-urheilija, kyseessä on aivan äärettömän harvainen luonnonoikku. Niin harvinainen, ettei oikein tee mieli uskoa todeksi ja siksi tämä toinen tällä palstalla niin kovin yleinen vaihtoehto.

Tämä näin faktapohjalta.

Kyllä voi - edelleenkin, selvitä itsellesi ne todelliset faktat sykkeestä ja jätä nuo vanhojen naisten legendat ja kaverin salikertomusten perusteella mutuilut pois. Sekä leposyke että maksimisyke ovat suurimmaksi osaksi perinnöllisiä ominaisuuksia. Minä olen malliesimerkki ei-huippu-urhelilijasta, jolla on matala leposyke ja korkea maksimisyke ja edelleenkin olen valmis sinulle testitulokset lähettämään, jos vain yhteystietosi laitat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamulla heti herätessä 45-50. Korkein juoksemalla saatu lukema 196, oksennus ei kaukana.

N38

Leposyke on hyvin pitkälti perinnöllinen, vaikka toki kestävyysurheilijoilla se on säännöllisesti keskimääräistä matalampi. Mutta minulla, ihan normaalilla 44-vuotiaalla naisella, joka toki varmasti olen keskivertoikäistäni aktiivisempi liikkuja, on todellakin ihan virallisesti mitattu leposykkeeksi 38 - nukkuessa se käväisee jopa tuosta alempana aina hetkellisesti (ei millään sykemittarilla, vaan ihan virallisesti sykeseurataelektrodeilla kolmen päivän seurannassa). Omalla kohdallani kyse on perintötekijöistä, sillä isälläni on aina myös ollut leposyke 40 paikkeilla ja siksi esim. ongelmia löytää sopivia sydänlääkkeitä, kun syke ei saisi yhtään tuosta enää vanhalla miehellä laskea, mihin sitten pienen lisän varmasti tuo se, että olen aina harrastanut säännöllisesti kestävyysliikuntaa, vaikken todellakaan huippu-urheilija ole.

Eli kannattaa selvittää niitä faktoja, ennen kuin alkaa asiattomasti arvostella.

Huippu-urheilijaksi kutsumista harvempi on tähän mennessä pitänyt arvosteluna, mutta ihan miten vaan.

38 vuotiaalla naisella ei kuitenkaan "voi olla" sykereservi yli 150 ilman todella rankkaa ja tavoitteellista harjoittelua.

Periaatteessahan "lähes kaikki on mahdollista" mutta jos annetut lukemat pitävät paikkansa, eikä kyseessä ole huippu-urheilija, kyseessä on aivan äärettömän harvainen luonnonoikku. Niin harvinainen, ettei oikein tee mieli uskoa todeksi ja siksi tämä toinen tällä palstalla niin kovin yleinen vaihtoehto.

Tämä näin faktapohjalta.

No tällaisia lukemia minä, 38-vuotias nainen, kuitenkin ihan säännöllisesti mittaan. Harrastan juoksua ja seuraan sykkeitä säännöllisesti. Tosin sykkeeni eivät ole mitään harvinaisuuksia muiden juoksuharrastajien keskuudessa.

Vierailija
44/60 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N38

Tämä näin faktapohjalta.

No tällaisia lukemia minä, 38-vuotias nainen, kuitenkin ihan säännöllisesti mittaan. Harrastan juoksua ja seuraan sykkeitä säännöllisesti. Tosin sykkeeni eivät ole mitään harvinaisuuksia muiden juoksuharrastajien keskuudessa.

Niinpä, eivät ole, mutta eihän tuo jankkaaja suostu sitä uskomaan, kun on jämähtänyt johonkin omaan urbaanilegendaansa. T: tuo 44-vuotias kohtalontoverisi, jota kyseinen tyyppi ei myöskään suostu uskomaan.

Vierailija
45/60 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla leposyke 48 ja mitattu maksimi 202. Nainen, 49. Kolme lasta.

Vierailija
46/60 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N38

Tämä näin faktapohjalta.

Niinpä, eivät ole, mutta eihän tuo jankkaaja suostu sitä uskomaan, kun on jämähtänyt johonkin omaan urbaanilegendaansa. T: tuo 44-vuotias kohtalontoverisi, jota kyseinen tyyppi ei myöskään suostu uskomaan.

Meidän harrastusporukassa kaikilla nousee sykkeet helposti yli 190 ja mitä olen jutellut niin leposykkeet ovat muillakin kuin miulla alle 60.

Ollaan viisikymppisiä plusmiinus kuutisen vuotta.

Vierailija
47/60 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu hirveästi henkisen kuormituksen tasosta. Jos ei ole stressiä, leposykkeeni on nykyään jossain 44-50 välillä. Allekin on mitattu ja joskus ihan säännöllisesti tuota seurattukin, kun sattui ekg:ssä olemaan kerran 38.

Ranteesta mittaavalla kellolla esim eilisen keskiarvoinen leposyke (olin nukkunut huonosti, todella kuormittava päivä töissä ja lisäksi vielä akuutti parisuhdekriisi, joka stressaa kamalasti) oli 95. Stressaantuneena ja väsyneenä juon myös kahvia (haitallisen) paljon, ehkä tuokin vaikuttaa. Eilen esim kun kävelin yhden kerroksen portaat, oli syke 132.

En ole mikään urheilija, mutta lenkkeilen fiiliksen mukaan 110-130 bpm keskisykkeillä (kävellen tai hölkäten) viikosta riippuen 30-60 km, eli ihan rapakunnossa en koe olevani.

Maksimisykettä en ole käynyt testauttamassa. Viimeksi muutama vuosi sitten kävin juoksemassa ylämäkitreenin, silloin syke nousi muistaakseni 189, tuolloin en kuitenkaan ihan täysillä vetänyt ja oletan, että maksimisyke ainakin tuolloin oli vielä vähän korkeampi. Nyt olen 25 v.

Vierailija
48/60 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkkeilyhenkinen kävely: 110-130

Juoksu: 135-170

Pyöräily: 110-155

Ratsastus: 115-170 riippuu onko koulu, maasto, este

Uiminen: 125

Normisyke: 65-77 (korkeahko)

Vierailija
49/60 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän vuoden keskimääräinen sykealue näyttää olevan 40-180. N30 ja joka päiväisessä mittauksessa syke yötä päivää. Alin nukkuessa ja ylin juoksulenkillä. Keskimääräinen leposyke 61, nukkuessa 40-47.

Vierailija
50/60 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leposyke pyörii siellä 60 molemmin puolin, maksimisykkeen olen sykemittarilla mitannut 199. Rapakuntoinen olen. Aikanaan rasitusastmatutkimuksissa kliinisen fysiologian lääkäri totesi, että mun sykkeet ei kulje "normaalilla" tavalla. Sympaattinen hermosto on ikäänkuin aina ylikierroksilla ja nostaa sykkeet korkeammalle kuin olisi rasituksen määrään nähden tarpeellista. Tämä on kuulemma ominaisuus, ei vika tai sairaus, mutta aihueutti astmantyyppistä oirehdintaa äkillisissä kovan rasituksen tilanteissa. Lääkärin mukaan usein näkyy luonteessakin tietynlaisena äkkinäisyytenä. Vuosia tuon kliinisen fysiologian käynnin jälkeen minulla sitten todettiin ADHD. Säännöllinen ADHD-lääkkeiden syöminen alentaa minulla sekä sykettä että verenpainetta, sen lisäksi että auttaa keskittymään.

Vierailija
51/60 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös ottaa huomioon, että jotkut sanovat leposykkeekseen nukkumisen aikana tai välittömästi heräämisen jälkeen saadun sykkeen ja toiset ns. istumasykkeen, joka ei tarkasti ottaen ole leposyke. Näissä on hyvin helposti 10 lyönnin ero.

Vierailija
52/60 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hölkätessä (esim 10km 1h 6min) koko matkan syke 165-175. En tajua miten sitä voi edes pudottaa mihinkään 140 mitä suositellaan usein lenkkeilysykkeeksi, sehän olisi kävelyvauhtia. Ei silti hengästytä juuri edes, vaikka syke tunnin olisikin 170. Mietin vain miten muut pystyvät juokseen matalilla sykkeillä. Ikää 30, nainen.

Vierailija
53/60 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös ottaa huomioon, että jotkut sanovat leposykkeekseen nukkumisen aikana tai välittömästi heräämisen jälkeen saadun sykkeen ja toiset ns. istumasykkeen, joka ei tarkasti ottaen ole leposyke. Näissä on hyvin helposti 10 lyönnin ero.

Ainakin itselläni näiden ero on noin 20 lyöntiä minuutissa ellei enemmänkin eli aika isokin ero, jos virheellisesti vertaillaan.

Vierailija
54/60 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leposyke pyörii siellä 60 molemmin puolin, maksimisykkeen olen sykemittarilla mitannut 199. Rapakuntoinen olen. Aikanaan rasitusastmatutkimuksissa kliinisen fysiologian lääkäri totesi, että mun sykkeet ei kulje "normaalilla" tavalla. Sympaattinen hermosto on ikäänkuin aina ylikierroksilla ja nostaa sykkeet korkeammalle kuin olisi rasituksen määrään nähden tarpeellista. Tämä on kuulemma ominaisuus, ei vika tai sairaus, mutta aihueutti astmantyyppistä oirehdintaa äkillisissä kovan rasituksen tilanteissa. Lääkärin mukaan usein näkyy luonteessakin tietynlaisena äkkinäisyytenä. Vuosia tuon kliinisen fysiologian käynnin jälkeen minulla sitten todettiin ADHD. Säännöllinen ADHD-lääkkeiden syöminen alentaa minulla sekä sykettä että verenpainetta, sen lisäksi että auttaa keskittymään.

Tähän vielä tarkennuksena, että tuo sykkeiden toimiminen epänormaalisti tarkoitta käytännössä sitä, että jos sohvalla istuessa syke on 65, seisomaan nousu saa sen pomppaamaan noin 90:n. Lenkkeillessä pystyy puhumaan puuskuttamatta sykealue on noin 150-160. Tuossa jää aika pieni sykealue sen 160 ja 199 välille, eli juoksemisen kanssa helposti sykkeet nousee ihan tappiin ja kunto loppuu nopeasti. Olenkin jättänyt sykemittarit ja tavoitevauhdit omaan arvoonsa, ja menen oman tuntemuksen mukaan. Kotona sitten naureskelen saamiani lukemia. Käytän mieluummin näitä mittareita uneni seurantaan.

Vierailija
55/60 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

44-182 m61

Jani-Petteri nyt menee vaan takaisin pelaamaan sitä minecraftia ja jättää äipän palstailut rauhaan, jookos?

Mitä oikein tarkoitat? Olen siis 61-vuotias mies ja leposyke on nukkuessa alimmillaan 44 ja kovalla lenkillä maksimi 182.

Vierailija
56/60 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu hirveästi henkisen kuormituksen tasosta. Jos ei ole stressiä, leposykkeeni on nykyään jossain 44-50 välillä. Allekin on mitattu ja joskus ihan säännöllisesti tuota seurattukin, kun sattui ekg:ssä olemaan kerran 38.

Ranteesta mittaavalla kellolla esim eilisen keskiarvoinen leposyke (olin nukkunut huonosti, todella kuormittava päivä töissä ja lisäksi vielä akuutti parisuhdekriisi, joka stressaa kamalasti) oli 95. Stressaantuneena ja väsyneenä juon myös kahvia (haitallisen) paljon, ehkä tuokin vaikuttaa. Eilen esim kun kävelin yhden kerroksen portaat, oli syke 132.

En ole mikään urheilija, mutta lenkkeilen fiiliksen mukaan 110-130 bpm keskisykkeillä (kävellen tai hölkäten) viikosta riippuen 30-60 km, eli ihan rapakunnossa en koe olevani.

Maksimisykettä en ole käynyt testauttamassa. Viimeksi muutama vuosi sitten kävin juoksemassa ylämäkitreenin, silloin syke nousi muistaakseni 189, tuolloin en kuitenkaan ihan täysillä vetänyt ja oletan, että maksimisyke ainakin tuolloin oli vielä vähän korkeampi. Nyt olen 25 v.

Jos leposyke on 44 niin paljon se on nukkuessa? Joku 30?

57/60 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä on 66bmp.

En tiedä millä alueella yleensä liikku kun en sitä usein mittaa.

☭ 7217 ☭

Vierailija
58/60 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leposyke ollut nyt alimmillaan 48 bpm. Maks syke 204, pari vuotta sitten testattu, todennäköisesti hieman laskenut. Lenkkeilen yleensä maks 176 tasolla, koska olen mukavuudenhaluinen. Toisinaan sitten nousee korkeammaksikin.

N35

Vierailija
59/60 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla hölkätessä (esim 10km 1h 6min) koko matkan syke 165-175. En tajua miten sitä voi edes pudottaa mihinkään 140 mitä suositellaan usein lenkkeilysykkeeksi, sehän olisi kävelyvauhtia. Ei silti hengästytä juuri edes, vaikka syke tunnin olisikin 170. Mietin vain miten muut pystyvät juokseen matalilla sykkeillä. Ikää 30, nainen.

Ei tuossa auta muu kuin alkuun kävellä ne lenkit, sitten lisätä lyhyitä juoksupätkiä ja vaihtaa käelyyn, kun mennään yli pk-sykkeiden ja lopulta peruskestävyyden parantuessa sitten ensin hölkätä hitaasti pk-lenkit, sen jälkeen sitten juosta hitaasti ja lopulta voit ihan juosta ne pk-lenkit. Lukaise vaikka tämä artikkeli Hesarista - on hyvää asiaa ja selittää myös hyvin sen, miksi tuo peruskestävyys on tärkeää ja se pohjatyö kannattaa tehdä, vaikka alkuun turhauttaisi:

https://www.hs.fi/elama/art-2000006136984.html

Jos sinulla on tunnarit Hesariin, niin nämäkin kannattaa lukea:

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000006288345.html

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000006488727.html

Vierailija
60/60 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leposyke 30-35, työssä 30-60. Liikuntaa en harrasta. Kävelyä kylläkin.