Minkälaisella alueella sykkeesi liikkuu?
Uteliaisuudesta kyselen, monella on nykyään aktiivisuusrannekkeita, itsellänikin on sellainen.
Oma sykkeeni tällä hetkellä 57bpm - 167bpm (lepo/uni - kova liikunta)
Varsinkin tuo leposyke kiinnostaa?
Olen 37v liikunnallinen nainen.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Leposyke on mitattu kolmen päivän jatkuvan sykeseurannan perusteella: 38
Maksimisyke mitattu aikanaan polkupyöräergometrillä: 194 (mutta tuosta on useampi vuosi) ja muutama vuosi sitten ylämäkijuoksulla 191
Matala leposyke varmasti suurelta osin perinnöllistäkin, vaikka toki paljon urheilen.
N44
Haluaisitko alapeukuttelija laittaa vaikka yhteystietosi tähän, niin laitan sinulle noista mittauksista raportit tulemaan. Vai mimksi mielestäsi en saisi omia sykearvojani täällä rehellisesti kertoa?
Vierailija kirjoitti:
42-189 N40 (lihava ja huonokuntoinen)
Mitattu firstbeatilla, mutta kyllä tuo kello on viimeiset pari vuotta samoja lukuja näyttänyt.
Tuonne maksimisekkeeseen ei tule kyllä vedettyä kun ehkä kerran vuodessa. Normaali rasittava liikunta nostaa korkeintaan 140.
Matalaa leposykettä muuten joskus tutkittiin kun en todellakaan ole mikään huippu-urheilija ja suvussa löytyy myös sydämmen vajaatoimintaa. Sydän on kohtuu suurikokoinen ja siksi pärjään vähemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 37 vuotiaalla ei nouse syke 167 korkeammalle kovalla liikunnalla, olisi syytä mennä pikaisesti lääkäriin!
Oikeasti et taida mitenkään liikunnallinen olla, etkä tottumattomuuttasi jaksa/halua liikkua niin kuormittavasti että syke nousisi lähellekään maksimia.
Leposykkeesi on ihan OK, mutta tuollainen luku voi aivan hyvin olla täysin sohvaperunallakin.
Mene itse pipipää muiden haukkuja lääkäriin.
Laite on ollut minulla vasta alle kaksi viikkoa. Laskuri laskee minulle henkilökohtaisen sykealueen jossa kovan tason urheilusuorituksen syke on juurikin tuo 167.
Tällä palstalla sekopäitä riittää.
Sulla taitaa tuo luetun ymmärtäminen olla aikalailla haussa. Vai oletko vain kännissä?
En aio reagoida haastamiseesi ja provosointiisi yhtään mitenkään.
Menepäs muualle siitä. Hus.
Noin 50-180, mutta riippuu myös vallitsevasta tyroksiinitasosta. Ranteesta ei tahdo saada korkeita sykkeitä mitattua kuin semiluotettavasti juoksussa.
Jännä, kuinka korkeita sykkeitä monilla on ketjussa ollut. Minä harrastan liikuntaa säännöllisesti + liikun pyörällä tai kävellen kaikkialle, kuntoni on minusta ihan hyvä. Ei todellakaan erinomainen, mutta hyvä.
Maksimisykettäni en ole koskaan mitannut/saanut selville, pitäisi kai sekin selvittää joku päivä. Kai se vähän korkeampi kuin tuo juoksulenkin 130-140 sitten on :D
11 / n21
Täl matala leposyke,<55>nousee kun liikkuu,suuri sydän todettu äskettäin,sairastuin pahaan astmaan työssä pkssa .Pyöräilen ,kävelen päivittäin.Liikuntaa paljon.Sydäntä ei edes tutkita?!?.Astmaa kyllä hoidetaan liikaakin.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, kuinka korkeita sykkeitä monilla on ketjussa ollut. Minä harrastan liikuntaa säännöllisesti + liikun pyörällä tai kävellen kaikkialle, kuntoni on minusta ihan hyvä. Ei todellakaan erinomainen, mutta hyvä.
Maksimisykettäni en ole koskaan mitannut/saanut selville, pitäisi kai sekin selvittää joku päivä. Kai se vähän korkeampi kuin tuo juoksulenkin 130-140 sitten on :D
11 / n21
Minimi ja maksimi vaihtelevat . Hyvästä kunnosta kertoo paremmin laaja sykereservi ja nopea rasituksesta palautuminen.
Vinmöö kirjoitti:
Täl matala leposyke,<55>nousee kun liikkuu,suuri sydän todettu äskettäin,sairastuin pahaan astmaan työssä pkssa .Pyöräilen ,kävelen päivittäin.Liikuntaa paljon.Sydäntä ei edes tutkita?!?.Astmaa kyllä hoidetaan liikaakin.
Miten sulla todettiin suuri sydän jos sitä ei tutkittu? Vai otettiinko vain ekg ja kun se oli normaali niin todettiin että on sitten vaan suuri kokoinen sydän?
Mulla ultrattiin koska ekg ei ollut normaali, mutta ultrassa todettiin että ei ole mitään ongelmaa.
-aikaisempi suurisydämminen
Juuri tulin ulkoa puuhommista, kun tuntui että pumputtaa liikaa. Mittasin paineet, jotka olivat 120/74 ja syke rasituksen jälkeen oli 70.
Mulla on korkea leposyke noin 70 ja kun nousen seisomaan nousee heti yli sadan. Pienessäkin kävelyssä nousee ja kuumalla ilmalla on hurja.
Olen ylipainoinen ja huolissani sydämen kunnosta, mutta lääkärien mukaan ei ole syytä huoleen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on korkea leposyke noin 70 ja kun nousen seisomaan nousee heti yli sadan. Pienessäkin kävelyssä nousee ja kuumalla ilmalla on hurja.
Olen ylipainoinen ja huolissani sydämen kunnosta, mutta lääkärien mukaan ei ole syytä huoleen.
Normaali leposyke on kai välillä 50-80, joten kaippa tuo ihan ok on. Jos olet huolissasi niin toki kannattaa liikuntaa vähitellen lisätä ja painoakin vähän pudottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulla heti herätessä 45-50. Korkein juoksemalla saatu lukema 196, oksennus ei kaukana.
N38
Trolli tai vähintään kansallisen tason huippu-urheilija
Leposyke on hyvin pitkälti perinnöllinen, vaikka toki kestävyysurheilijoilla se on säännöllisesti keskimääräistä matalampi. Mutta minulla, ihan normaalilla 44-vuotiaalla naisella, joka toki varmasti olen keskivertoikäistäni aktiivisempi liikkuja, on todellakin ihan virallisesti mitattu leposykkeeksi 38 - nukkuessa se käväisee jopa tuosta alempana aina hetkellisesti (ei millään sykemittarilla, vaan ihan virallisesti sykeseurataelektrodeilla kolmen päivän seurannassa). Omalla kohdallani kyse on perintötekijöistä, sillä isälläni on aina myös ollut leposyke 40 paikkeilla ja siksi esim. ongelmia löytää sopivia sydänlääkkeitä, kun syke ei saisi yhtään tuosta enää vanhalla miehellä laskea, mihin sitten pienen lisän varmasti tuo se, että olen aina harrastanut säännöllisesti kestävyysliikuntaa, vaikken todellakaan huippu-urheilija ole.
Eli kannattaa selvittää niitä faktoja, ennen kuin alkaa asiattomasti arvostella.
Jos on sekä leposyke erittäin alhainen, että maksimisyke todella korkea, niin sitä ei ihan pelkästään perintötekijöillä saavuteta. Toki kaikki on mahdollista, mutta todennäköisempää on trollaaminen...
Vierailija kirjoitti:
Jos 37 vuotiaalla ei nouse syke 167 korkeammalle kovalla liikunnalla, olisi syytä mennä pikaisesti lääkäriin!
Oikeasti et taida mitenkään liikunnallinen olla, etkä tottumattomuuttasi jaksa/halua liikkua niin kuormittavasti että syke nousisi lähellekään maksimia.
Leposykkeesi on ihan OK, mutta tuollainen luku voi aivan hyvin olla täysin sohvaperunallakin.
Sykkeet on yksilöllisiä. 167 on hyvinkin vk-aluetta eli korkea syke vaikka juoksulenkillä. Eihän se maksimi kuitenkaan ole.
Minä olen 44 v. kuntoliikuntaa säännöllisesti harrastava nainen, sykkeet ovat korkeat, leposyke 60 pintaan, maksimi 194. Nukkuessa 45-50.
Lepo 50-70
Ja salilla sykkeet nousee sinne 180 huitteille maksimissa keskisyke treenistä riippuen 120-150
Ikää 42 ja ylipainoa löytyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulla heti herätessä 45-50. Korkein juoksemalla saatu lukema 196, oksennus ei kaukana.
N38
Trolli tai vähintään kansallisen tason huippu-urheilija
Leposyke on hyvin pitkälti perinnöllinen, vaikka toki kestävyysurheilijoilla se on säännöllisesti keskimääräistä matalampi. Mutta minulla, ihan normaalilla 44-vuotiaalla naisella, joka toki varmasti olen keskivertoikäistäni aktiivisempi liikkuja, on todellakin ihan virallisesti mitattu leposykkeeksi 38 - nukkuessa se käväisee jopa tuosta alempana aina hetkellisesti (ei millään sykemittarilla, vaan ihan virallisesti sykeseurataelektrodeilla kolmen päivän seurannassa). Omalla kohdallani kyse on perintötekijöistä, sillä isälläni on aina myös ollut leposyke 40 paikkeilla ja siksi esim. ongelmia löytää sopivia sydänlääkkeitä, kun syke ei saisi yhtään tuosta enää vanhalla miehellä laskea, mihin sitten pienen lisän varmasti tuo se, että olen aina harrastanut säännöllisesti kestävyysliikuntaa, vaikken todellakaan huippu-urheilija ole.
Eli kannattaa selvittää niitä faktoja, ennen kuin alkaa asiattomasti arvostella.
Huippu-urheilijaksi kutsumista harvempi on tähän mennessä pitänyt arvosteluna, mutta ihan miten vaan.
38 vuotiaalla naisella ei kuitenkaan "voi olla" sykereservi yli 150 ilman todella rankkaa ja tavoitteellista harjoittelua.
Periaatteessahan "lähes kaikki on mahdollista" mutta jos annetut lukemat pitävät paikkansa, eikä kyseessä ole huippu-urheilija, kyseessä on aivan äärettömän harvainen luonnonoikku. Niin harvinainen, ettei oikein tee mieli uskoa todeksi ja siksi tämä toinen tällä palstalla niin kovin yleinen vaihtoehto.
Tämä näin faktapohjalta.
Vierailija kirjoitti:
11 / n21
Maksimisykekään ei kerro välttämättä mitään ihmisen kunnosta. Hyväkuntoisella voi olla ihan hyvin matala maksimisyke. Sekä leposyke että maksimisyke ovat hyvin pitkälti perinnöllisiä. Kestävyysurheilulla voi jonkin verran leposykkeeseen vaikuttaa, mutta ei silläkään ihmeitä tehdä eli huippu-urheilijalla, jolla luonnostaan on korkea leposyke, syke voi hyvin laskea sinne 50 paikkeille, kun taas huippu-urheilijalla, jolla on luonnostaan matala leposyke, voi oikeasti olla pahimmillaan se tilanne, että syke laskee yöllä niin alas, että pitää nousta yöllä jaloittelemaan, kun syke tippuu alle 30.
Kestävyyurheilu voi myös jonkin verran ehkä nostaa maksimisykettä, mutta kuten sanottua, sekin on enemmän perinnöllinen ominaisuus. Laaja sykealue eli matala leposyke ja korkea maksimisyke toki ovat hyödyksi ihmiselle, joka haaveilee kestävyysurheilijan urasta, sillä silloin sykeväli, jolla harjoittelussa ja kisoissa voi "pelata", on todella laaja kilpakumppaneihin verrattuna. Eli lähinnä kestävyysurheilijoiden matalat leposykkeet ja korkeat maksimit kertovat siitä, että näillä perinnöllisillä ominaisuuksilla varustetuilla ihmisillä, jos kaikki muutkin ominaisuudet natsaavat, on paremmat saumat päästä huipulle. Jokainen, jolla on luonnostaa matala leposyke ja korkea maksimisyke ei kuitenkaan ole huippu-urheilija, eikä ihminen, jolla leposyke on luonnostaan korkeampi ja maksimisyke matalampi, välttämättä ole sen huonommassa kunnossa.
Eli älkää ihmiset vertailko niitä sykkeitänne muihin ja yrittäkö sen perusteella päätellä, kuka on paremmassa kunnossa.Tarkkailkaa korkeintaan niitä omia sykkeitänne ja sykerajojanne, jos tavoitteenanne on optimaalinen kehitys. Jos taas vain haluatte kuntoilla kuntoilun ilosta, niin voitte ihan hyvin jättää ne sykkeet ihan omaan rauhaansa ja mennä fiiliksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Lepo 50-70
Ja salilla sykkeet nousee sinne 180 huitteille maksimissa keskisyke treenistä riippuen 120-150
Ikää 42 ja ylipainoa löytyy
Niin ja vaikka sykkeet salilla nousee korkeallekin tehdessä niin heti kun tulee tauko laskevat nopeasti.Eli esim.syke tehdessä 170 ja heti kun lopetan sykkeet laskee 120
Jos mittaukset tehty kevyellä "koko päivän ranteessa"-mallisella aktiivisuusrannekkeella, niin tulokset eivät ole yhtä tarkkoja kuin kunnon sykevyöllä mitatut. Hyvä muistaa näissä vertailuissa myös.