Ei koiraa köyhälle
Kasvatan pienimuotoisesti rotukoiria. Myyn n viisi pentua vuodessa. Silti kohdalleni on sattunut useita henkilöitä, jotka yrittävät ostaa koiran osamaksulla. Olen heille kertonut, että koira tuo lisäkuluja ehkä hyvinkin paljon, enkä tosiaan suosittele koiraa jos rahat ovat vähissä. Useimmat suuttuvat. Pitäisikö koira myydä perheeseen jossa ei kenties ole varaa rokottaa tai viedä lääkäriin?
Kommentit (36)
Koiran hankintahinta, säännölliset rokotukset ja yllättävät eläinlääkärikulut (esim. mahdolliset hammashoidot, tassu-, iho-, silmä-, nivel jne. ongelmat) ovat vain jäävuoren huippu.
Lisäksi laadukas ruoka, tarvittavat lisäaineet, ravinteet ja öljyt, vuosittaiset mato- ja punkkitorjunnat, sekä vaikkapa koiran matkustamiseen ja aktivointiin liittyvät peruskulut voivat tulla kokemattomalle koiran hankkijalle suurena yllätyksenä.
Sen muffen etu kun ei ole syödä halvinta mahdollista marketti-mömmöä tai halvinta mahdollista ihmisille tarkoitettua maksalaatikkoa koko elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa.
Olen työtön ja kolmas koira menossa. Yksi oli rotukoira 1100€ ja loput kaksi sekarotuisia. Aina olen tavalla tai toisella saanut maksettua eläinlääkäri kulut niin miksen minä voisi sitten koiraa pitää?
Silloin kun olin masentunut niin koira todellakin pelasti minut! Viittaan tuohon yhteen kirjoittelijaan joka ei ymmärrä miksi masentunut hankkii koiran.
Liikuin sen ansioista monia tunteja päivässä pitkin lähimetsiä ja vein sitä myös uimaan sekä ruokin laadukkaasti. Masennus vaikutti pahasti itseeni mutta en jättänyt koiraani todellakaan hoitamatta.Jos silloin ei olisi ollut koiraa niin olisin maannut päivät pitkät raatona sängyssä.
Tämä nykyinenkin karvanaama on mun rakas ystävä ja arjen pelastaja.
Sinä hoidit ja hyvä niin, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että moni muu ei hoida. En siis tosiaankaan kiellä sitä että osalla lemmikki voi pelastaa, mutta minään yleislääkkeenä sitä ei missään nimessä saisi tarjota.
Ei saisikaan.
Mutta ei monet hyväpalkkaisetkaan hoida koiraansa. Yhtenä esimerkkinä voisin mainita lapsuudenystäväni jonka äiti oli lääkäri ja isä arkkitehti.. koira oli aina takkuinen ja haukkui yksin ulkona. Sen olisi pitänyt olla puhtaanvalkoinen mutta se oli aina likaisen harmaa.
Raha ei aina tuo onnea edes lemmikeille.
Vierailija kirjoitti:
Koiran hankintahinta, säännölliset rokotukset ja yllättävät eläinlääkärikulut (esim. mahdolliset hammashoidot, tassu-, iho-, silmä-, nivel jne. ongelmat) ovat vain jäävuoren huippu.
Lisäksi laadukas ruoka, tarvittavat lisäaineet, ravinteet ja öljyt, vuosittaiset mato- ja punkkitorjunnat, sekä vaikkapa koiran matkustamiseen ja aktivointiin liittyvät peruskulut voivat tulla kokemattomalle koiran hankkijalle suurena yllätyksenä.
Sen muffen etu kun ei ole syödä halvinta mahdollista marketti-mömmöä tai halvinta mahdollista ihmisille tarkoitettua maksalaatikkoa koko elämäänsä.
Miksi tuo öljy piti mainita? Iso purkki kestää kuitenkin todella kauan. Matolääkkeetkään ei ole kalliita ellei nyt omista viittä koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa.
Olen työtön ja kolmas koira menossa. Yksi oli rotukoira 1100€ ja loput kaksi sekarotuisia. Aina olen tavalla tai toisella saanut maksettua eläinlääkäri kulut niin miksen minä voisi sitten koiraa pitää?
Silloin kun olin masentunut niin koira todellakin pelasti minut! Viittaan tuohon yhteen kirjoittelijaan joka ei ymmärrä miksi masentunut hankkii koiran.
Liikuin sen ansioista monia tunteja päivässä pitkin lähimetsiä ja vein sitä myös uimaan sekä ruokin laadukkaasti. Masennus vaikutti pahasti itseeni mutta en jättänyt koiraani todellakaan hoitamatta.Jos silloin ei olisi ollut koiraa niin olisin maannut päivät pitkät raatona sängyssä.
Sinä hoidit ja hyvä niin, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että moni muu ei hoida. En siis tosiaankaan kiellä sitä että osalla lemmikki voi pelastaa, mutta minään yleislääkkeenä sitä ei missään nimessä saisi tarjota.
Ei saisikaan.
Mutta ei monet hyväpalkkaisetkaan hoida koiraansa. Yhtenä esimerkkinä voisin mainita lapsuudenystäväni jonka äiti oli lääkäri ja isä arkkitehti.. koira oli aina takkuinen ja haukkui yksin ulkona. Sen olisi pitänyt olla puhtaanvalkoinen mutta se oli aina likaisen harmaa.
Ei todella tuokkaan. Kasvattajan näkökulmasta on kuitenkin kyse todennäkäisyyksistä. Minulla edelle menisi kokenut koiranomistaja joka on aikaisemminkin hoitanut hommat kunnialla rahasta tai mielenterveydestä huolimatta. Sitten jos rivissä on tuntemattomia ensikertalaisia niin fiilispohjallahan se menee. Vähävaraisuus/muut selkeät ongelmat tuo omat riskinsä, mutta en mä myöskään antaisi perheelle, jonka elämä vaikuttaa järjettömän hektiseltä vaikka rahaa olisikin kuin roskaa. Lopulta kasvattaja ei kuitenkaan kodeista tiedä muuta kuin sen mitä kerrotaan.
Pienillä koirilla on usein jaloissa patella luksaatio.
Se kannattaa leikata, ettei koiralle tulisi nivelrikkoa niin nopeasti.
Yhden jalan leikkaus maksaa 1300e.
Koiran ottaminen elämäänsä on antoisa,mutta vaativa prosessi harvalla on kristallipalloa kertomaan, miten seuraavat 10- 18 (rodusta / koirasta riippuen + - ) menevät, mutta Karvakamun ottaminen on sitoutuminen. Sitoudut huolehtimaan elävästä, tuntevasta rakkaudesta.
Mielestäni on hyvä, että kasvattajat pyrkivät hakemaan koiralle hyvää elämää (myös omistajille, jos pentu valitaan tulevan kodin mukaan). Raha on ja ei ole itseisarvo koiran otossa. Mutta jos karvakamu sairastaa tai joutuu onnettomuuteen voi el kulut olla todella kovia. Lemmikin ottajan TÄYTYY tästä huolimatta tarjota hoito ja välttää eläimen kärsimys ja tästä syystä raha ratkaisee. Persaukinen Pirkko ei vain aina pysähdy miettimään loppuun.
Myös mahdolliset erityisruokavaliot ovat Suomessa kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa.
Ei saisikaan.
Se, että koiraa ei anneta osamaksulla ei tietenkään takaa koiralle onnellista kotia, mutta koita nyt ymmärtää ap:n pointti. Jos henkilön/perheen taloudellinen tilanne on se, että käytännössä yhtään ylimääräistä rahaa ei ole, eikä edes luottokelpoisuutta (lue: tuloja) että saisi halpakorkoista lainaa pankista, on koiran ottaminen iso taloudellinen riski. Koira nostaa kuitenkin menoja hieman ja lisää riskiä yllättävään isompaan menoon.
Vierailija kirjoitti:
Minusta koirat maksavat nykyään niin paljon, että osamaksu olisi hyvä. Saahan eläinlääkäreissäkin maksaa osamaksulla, koska monet eivät pysty sellaisia mahdollisia pilvissä liiteleviä summia maksamaan yhtäkkiä. Eihän se tarkoita, ettei olisi varaa muuten pitää koiraa ja huolehtisi siitä hyvin.
Moni eläinlääkäri ei anna maksaa kuinnkäteisellä tai kortilla.
Persaukiset kun jättävät laskunsa maksamatta ja tuovat eläimensä UUDESTAAN hoidettavaksi makaamattomista laskuistaan huolimatta.
Jopa vaativat hoitoa eläinsuojelulakiin vedoten, vaikka pino laskuja rästissä....
En moiti ihmisiä siitä, että ovat rahattomia.
Olen itsekin välillä.
Mutta se, että eletään tietentahtoen yli varojen ja kuvitellaan, että eläinlääkäri on jokin hyvinvointiyhteiskunnan peruspalvelu....
No itse en ole rikas, enkä ostaisi rotukoiraa. Ja jos joku on huolissaan pentutehtailusta niin sitähän se aika usein on juuri ROTUkoirilla. Sekarotuiset yleensä terveempiä (ellei ole vain 2 sairaan rodun mix).
On kyllä aikamoista että rotukoirat maksaa 1500 euroa, sillä sais aika monta rokotusta jos hintaa pudottais.
Mutta tuo oli ihan hyvä ehdotus, että luottokortti/laina tms. jolloin tavallaan tietää että luotto on kunnossa el.lääkäriä varten.
Mutta silti pidän rotujen jalostamisen menneen niin ulkonäkökeskeiseksi, että on ehkä parempi että ihmiset ostaa näitä halvempia sekarotuisia.
Vetäisin rajan siihen, että luottotiedot on kunnossa. Silloin raha-asioiden hoito on jollakin tapaa hallussa, vaikka tuloja olisikin vähän. Koskaanhan ei voi tietää, onko ihminen luotettava vai ei; olen itse myynyt pennun toiselle kasvattajalle osamaksulla, ja se jätti maksamatta.
Rotukoirien hinnat on mielestäni liian korkeat - tiedän sen, koska itsekin kasvatan - ja ajaa ihmiset ostamaan pentutehtailijoilta. Mutta ei voi myydä halvemmalla, koska sitten muut kasvattajat käy kimppuun ja syyttää hintojen polkemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Käsket ottaa lainan tai luottokortin koiran hintaa varten ja maksaa sitten sitä pois osissa. Jos ei tähän pysty eli luottotietoja ei selvästi ole, sitten et myy.
Luoton saaminen on tärkeää just sen takia, että jos jotain tapahtuu niin jostain saa rahaa eläinlääkäriä varten. Säästöt on tietty toinen, mutta ne on kuluvampi muoto eli ei välttämättä tae siitä että rahaa todella on kun sitä tarvitsee.
Täysin köyhälle ei kuulu eläimet missään nimessä. Eläimen oikeus on saada hoitoa kun sitä tarvitsee. Ihmisellä taas ei ole mitään varsinaista oikeutta saada omistaa eläintä.
Nyky eläinlääkärien hinnat on niin kovat, että ei riitä ettei ole köyhä kun pitää eläintä.. pitää olla rikas.
Katsokaa huviksenne eläinlääkärien hinnastoja. Koiran hammaskiven poisto alkaen 290 euroa, röntgen alkaen 250 euroa jne. Aivan hulluja hintoja.
Meillä on tulossa nyt ensi käynniltä 600 euron lasku jolloin vasta tutkitaan ja sen jälkeen itse operaatio. Operation kustannuksia en uskalla edes miettiä. Kyseessä kuollut hammas ja sen vaatima hoito.
Halvemmaksi tulisi hankkia koiralle passi ja matkustaa autolla esim Liettuaan minne viedä koira eläinlääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta koirat maksavat nykyään niin paljon, että osamaksu olisi hyvä. Saahan eläinlääkäreissäkin maksaa osamaksulla, koska monet eivät pysty sellaisia mahdollisia pilvissä liiteleviä summia maksamaan yhtäkkiä. Eihän se tarkoita, ettei olisi varaa muuten pitää koiraa ja huolehtisi siitä hyvin.
Sen verran pitää olla pitkäjänteisyyttä, että säästää sen rahan ennen ostoa. Koiranhankinta ei ole mikään hetken päähänpisto.
Todellakaan ei pienituloisen kannata lemmikkiä ottaa, koska ei välttämättä ole varaa eläinlääkäriin tai edes kunnon ravintoon sille. Itse en ota vaikka toki esim löytökissan ottaminen ja ilo eläinkaverista houkuttaisi.
Mummini otti kansaneläkeläisenä koiran, joka ei sairastellut koskaan. Terve terrieri oli.
Mä oon luottotiedoton ja koiriakin kolme, joista 2 maksanut osamaksulla (yksi maksoi 250, toinen 850 ja kolmas 1000). Silti koirillani on rokotukset ajantasalla eikä terveydestä tingitä, jonka lisäksi harrastuksemme (metsästys) ei ole sieltä halvimmasta päästä. Viimeisen kolmen vuoden pelkästään eläinlääkärikulut ovat olleet 2100e, 910e ja 2359e. Olen kuvauttanut joka ikisen koiran päästä varpaisiin, paitsi vielä tuon pennun, sekä tutkituttanut terveyden osalta koiriani enemmän kuin perus tallaaja perus kasvattajista puhumattakaan. Nivelrikkoinen vanhuksemme käy fyssarilla ja hierojalla. Koiramme asuvat sisätilassa kanssamme ja niillä on sekä rajoja että rakkautta, ruuan suhteen barffataan. Olenko siis huono omistaja, koska kysyin ja maksoin osamaksulla?
Joo, toki ymmärrän aloituksen pointin, mutta ärsyttää kun niputetaan ihan kaikki luottotiedottomat ja osamaksukyselijät idiooteiksi, jotka ei tiedä mitä koira maksaa elämän aikana.