Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko epäonnistunut joskus kesätöissä?

Vierailija
15.06.2020 |

Poika oli tänään ekaa päivää kesätöissä ja tuli kotiin totisena. Oli käynyt pieni moka, joka ei minun mielestä ollut muuta kuin väärinymmärrys. En ala tässä nyt kertoa tarkemmin ilman hänen lupaansa.

Itsehän olen ollut kesätöissä oikein mokakuningatar. Kun olin vanhainkodilla, myöhästyin ekana päivänä 5 tuntia! Juttu meni niin, että jännitin aivan kauheasti tulevaa työtä, ravasin yöllä vessassa ja tarkistin, että kello soi. Neljään mennessä en ollut saanut unta ja poistin herätyksen, kävin ihan hetkiseksi lepäämään ja heräsin yhdentoista jälkeen, kun työpäivä olisi alkanut seitsemältä. Onneksi en saanut potkuja.

Hautausmaalla taas mokasin niin pahasti, että jouduin jäämään palkatta ylitöihin. Olin kuunnellut ohjeet huonosti. Oli opastettu, että kastele kaikki merkityt haudat (pieni muoviläpyskä hautakiven edessä), mutta ei muiden hautojen kukkia. Kannoin koko päivän vettä kannuilla haudoille, joissa ei ollut merkkiä. Virheen huomasi ylipuutarhuri vasta kun työpäivä oli loppumassa. Hän totesi vain että ei niitä hoidossa olevia hautoja voi kuivumaan jättää viikonlopun yli, että alahan tyttö kantaa vettä.

Onko muilla vastaavia mokia?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran kesätöissä kunnalla. Kun myöhästyin kolmannen kerran töistä aloitusviikolla niin en mennyt enää ollenkaan. Hävetti niin:(

En tajua että miksi en saanut sitä herätyskelloa tomimaan:(

Vierailija
2/22 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, mokia siis. Kerran me haettiin kaverin kans kesätöitä väärästä kunnasta. Täytettiin paperilomakkeet ja lähetettiin. Mulle soitti joku puutarhahemmo ja sanoi, että mut oli valittu arvalla kesätöihin. Vasta sen puhelun jälkeen mulle selvisi, että se oli väärä kunta, eikä mikään meidän kunnassa oleva alue, jolla on hiukan samantyyppinen nimi. Iskä lähti kuskaamaan mua sinne ekana työpäivänä, vaikka matkaa oli ainakin 50km suuntaansa. Heti kun pääsin sinne ja alettiin tehdä työsopparia, ne ilmoitti, että eihän mua voikaan valita, kun ne palkkaa vain oman kunnan nuoria. En tiedä, miten ne ei ollu hakemuksesta katsoneet osoitetta. Soitin iskän hakemaan mut pois, kun se oli jo lähellä kotia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran kesätöissä kunnalla. Kun myöhästyin kolmannen kerran töistä aloitusviikolla niin en mennyt enää ollenkaan. Hävetti niin:(

Niin et myöhästyit kolme kertaa ja sitte ilmoittamatta livohkaan😂

Vierailija
4/22 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkitsin asiakasrekisterin tietoja. Itsekseni ihmettelin, että onpa asiakkaiden joukossa monta tiskijukkaa (TJ tai DJ). Kunnes selvisi, että kyse luultavasti oli diplomi-insinööristä tai toimitusjohtajasta.

Vierailija
5/22 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorelle mokat on kova paikka. Suhteellisuudentaju kehittyy vähitellen.

Vierailija
6/22 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin et myöhästyit kolme kertaa ja sitte ilmoittamatta livohkaan😂

😅

Vierailija
7/22 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei tapahtunut minulle vaan siskolle. Hän sai hotellista kesätöitä kerrossiivoojana ja meni töihin väärään hotelliin. Oli ne siellä ihmetelleet, miksei kenellekään ole kerrottu, että on palkattu uusi siivooja. Siellä se oli koko päivän hiki päässä siivonnut ja kotiin lähtiessään huomasi, että noin 10 puhelua tullut siitä toisesta hotellista, jossa sen oli pitänyt olla. Selvyyden vuoksi: haastatteluja ei pidetty siinä hotellissa vaan ravintolassa, eikä se paikkakuntalaisena ollut käynyt hotelleissa.

Vierailija
8/22 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merkitsin asiakasrekisterin tietoja. Itsekseni ihmettelin, että onpa asiakkaiden joukossa monta tiskijukkaa (TJ tai DJ). Kunnes selvisi, että kyse luultavasti oli diplomi-insinööristä tai toimitusjohtajasta.

Vähän sama kuin minulle kävi ekassa vakkarityössä. En ollut kuullutkaan, että toimitusjohtajaa kutsutaan toimariksi. Perehdytyksessä kysyin jostain hankinta-asioista, johon sain vastauksen: ”Se on toi Mari, joka niistä päättää”. Siis toi Mari olikin toimari. Ihmettelinkin itsekseni, miksi toimiston Mari (toimistosihteeri) tekee isommat hankintapäätökset.

Vierailija
9/22 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein 3 tai 4 päivää väärää työvuorolistaa ennenkuin kukaan huomasi. Työvuorolistat oli seinällä 6 viikoksi. Olin ottanut vain sen kakkoslistan vuorot itselleni, kun aloitin työt, eikä kukaan ollut kertonut, että listan luku alkaa aina ykköslistasta. Yhtenä päivänä tulin aamuun töihin ja työkaveri alkoi inttää, että minullahan on vapaapäivä, miksi olen töissä. Hän näytti, missä kohtaa listoja eletään. Sitten vasta huomasin, että olen koko ajan tehnyt vääriä vuoroja.

Vierailija
10/22 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvilassa 90-luvulla. Asiakas maksoi isolla setelillä, olisiko ollut 100 mk. Annoin takaisin sen setelin ja vaihtorahat. Hän päätti olla ilkeä nuorelle tytölle, eikä korjannut virhettä kassalla, vaan oli soittanut omistajalle ja kertonut saaneensa huomattavan summan rahaa takaisin, kun kassalikka ei osannut laskea. Sen jälkeen minut siirrettiin pois kassalta. Pyyhin pöytiä, pesin astioita ja laitoin pullia esille.

Vierailija
11/22 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, sano pojalle se, mitä mulle sanottiin: se joka ei tee mitään ei tee virheitäkään. Siis että on ihan luonnollista, ettei ensin hoksaa kaikkea edes kysyä.

Vierailija
12/22 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut minun moka, mutta olin lastenhoitajana kesäduunissa. Yksi lapsista juoksi isänsä perään pihassa ja jäi auton alle. Minun työvuoroni ei ollut vielä alkanut ja seisoin rappusilla perheenäidin kanssa. Se oli ihan järkyttävää. Se lapsi ei kuollut, mutta sairaalassa oli aika pitkään.

Vierailija
13/22 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, sano pojalle se, mitä mulle sanottiin: se joka ei tee mitään ei tee virheitäkään. Siis että on ihan luonnollista, ettei ensin hoksaa kaikkea edes kysyä.

Näinhän se on. Ei kukaan meistä ole älynnyt kysyä kaikkea ensimmäisessä kesätyöpaikassa ensimmäisenä työpäivänä.

-ap

Vierailija
14/22 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena olin kaupassa kesätöissä. Nukuin tuon kesän aikana pommiin töistä n.5 kertaa ja viimeisen kerran jälkeen työsuhteeni irtisanottiin. Tuon kesän jälkeen en ole koskaan nukkunut töistäni pommiin. 

Vierailija
15/22 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain potkut heti ekasta kesätyöpaikasta. Menin peruskoulun päättymisen jälkeen taimitarhalle töihin. Siellä kasvihuoneissa oli kosteaa ja todella kuuma, aivan läkähdyttävän kuuma. Laskin taimia sadan nippuihin, jotka laitettiin tuhannen puuntaimen nippuun. Huonot piti erotella pois. En jaksanut olla yhtään niissä kasvihuoneissa, kun tuntui, että läkähdyn. Omistaja katsoi sitä touhua muutaman tunnin, kun laskin 10 minuuttia ja ryntäsin ulos hengittämään ja taas kävin laskemassa ehkä 10 minuuttia ja ryntäsin taas ulos hengittämään. Hän sanoi ekan päivän lopussa, että eiköhän tämä ollut tässä. Oikeassa oli, koska en olisi millään pystynyt enää toista päivää olemaan siinä kuumuudessa.

Vierailija
16/22 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni oli pihi mies. Hän oli päättänyt, että maksan itse ainakin osan lukion kirjoista. Kun en saanut mitään hakemistani kesätyöpaikoista, hän kierteli rakennustyömailla kysymässä minulle hanttihommia. Sainkin ihan katastrofityöpaikan. Siellä piti kantaa lautoja ja lastata tiiliä kottikärryyn ja kuljettaa muurarille. Sanottakoon nyt vaikka näin, että en silloin 16 vuotta juuri kesäkuussa täyttäneenä ollut mikään muskelimimmi, vaan hentoinen kuin pajunvarsi. Itselläni oli tunne, että ihan mahdottomaan paikkaan on laitettu, mutta selvisin kuitenkin ja sain rahaa.

Vierailija
17/22 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 20-vuotiaana sosionomi-opiskelijana kesätöissä muutaman viikon sosiaalitoimessa. Kukaan ei kertonut kunnolla, mitä minun pitää siellä tehdä. Oli koko ajan ihan epätoivoinen olo, kun joutui kaikkeen kysymään apua, käyttöjärjestelmästä alkaen.

Yhtenä päivänä olin vessassa ja kuulin, kuinka minusta puhuttiin selän takana. Ei se kritiikki minuun henkilönä kohdentunut, mutta nuoresta ihmisestä se tuntui todella pahalta, kun kuuli, että toisten kollegoiden mielestä on typerää palkata kesätyöläisiä, joilla ei ole mitään työkokemusta alalta ja työn hallinta heikkoa. Olisi kuulemma ollut päteviä hakijoitakin, muttei niitä valittu, kun joutuu maksamaan enemmän palkkaa. Tuli tunne, että minusta ei ole mitään apua, vaan hidastan toisten työntekoa jatkuvilla kysymyksilläni ja avunpyynnöilläni. Yritin olla loppuajan mahdollisimman huomaamattomasti ja keskittyä tekemään vain sen, mitä olin ehtinyt oppia, vaikka palvelujen idea olisi antaa asiakkaalle kaikki apu yhdestä paikasta, pompottelematta luukulta ja ihmiseltä toiselle.

Vierailija
18/22 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä vois epäonnistumiseksi kutsua. Menin niin kovassa kankkusessa töihin, etten pystynyt tekemään mitään. Syytän Ilosaarirockia, missä oli liian hauskaa ja juhlat venyi, lähes samoilla silmillä kesätyöpaikkaan.

Vierailija
19/22 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain potkut heti ekasta kesätyöpaikasta. Menin peruskoulun päättymisen jälkeen taimitarhalle töihin. Siellä kasvihuoneissa oli kosteaa ja todella kuuma, aivan läkähdyttävän kuuma. Laskin taimia sadan nippuihin, jotka laitettiin tuhannen puuntaimen nippuun. Huonot piti erotella pois. En jaksanut olla yhtään niissä kasvihuoneissa, kun tuntui, että läkähdyn. Omistaja katsoi sitä touhua muutaman tunnin, kun laskin 10 minuuttia ja ryntäsin ulos hengittämään ja taas kävin laskemassa ehkä 10 minuuttia ja ryntäsin taas ulos hengittämään. Hän sanoi ekan päivän lopussa, että eiköhän tämä ollut tässä. Oikeassa oli, koska en olisi millään pystynyt enää toista päivää olemaan siinä kuumuudessa.

Tuo on ihan totta, mutta siihen kosteaan hikiseen myös elimistö tottuu aika nopeasti. Itseäni etoi se haju. Se tarttui työpäivän aikana hiuksiin ja vaatteisiin. Jopa autonpenkki alkoi haista.

Vierailija
20/22 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Myin jäätelöä, ja paikallisen sanomalehden toimittaja tuli ja kysyi, voisiko tehdä haastattelun osana "Kesäihmisiä"-sarjaa. Suostuin, mutta en maininnut esimiehelle mitään. En todellakaan tajua, miksi en niin tehnyt.

Ehkä viikon, parin päästä, haastattelun ilmestyttyä, esimies tuli juttusille. Hän sanoi, että ei syytä minua mistään, koska en voinut tietää, mutta olin paljastanut yrityksen salaista tietoa toimittajalle, joka oli kysynyt, kuinka paljon asiakkaita on päivässä? Minä olin tehnyt pikaisen arvioin ja vastannut kysymykseen rehellisesti sen enempiä ajattelematta. Kyllä hävetti jälkikäteen. :( Opin kerrasta.