Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Appivanhemmat pakottavat meidän lapset hoitamaan serkkujaan.

Vierailija
15.06.2020 |

Meidän lapset 12- ja 13 vuotiaat ovat tämän viikon mummulassa ”hoidossa” ja meidän on tarkoitus mennä perästä sinne juhannuksena. Menivöt sinne lauantaina ja nyt haluavat pois kun joutuvat kokoajan katsomaan serkkujensa perään jotka ovat huomattavasti nuorempia.

Nukkumaan mennään klo 21 kun sekutkin menevät ja herätään 7 aikaan kun muutkin heräävät. Sen jälkeen telkkarista katsotaan ainoastaan pikkulasten ohjelmia ja sitten ulos missä pitää koko ajan katsoa serkkujen perään.

Tänään olivat sanoneet lähtevänsä pyöräilemään niin tämäkään ei sopinut koska mummu pesee nyt pyykkiä ja pappa tekee ruokaa niin jonkun on katsottava lasten perään.

Onko teidän mielestä sopivaa soittaa miehen vanhemmille ja sanoa että ei tämä nyt oikein näinkään voi mennä.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 12 ja 13v tarvitse ketään vahtia tai jotain perunamasta kitkeä.

Tuon ikäisten pitää saada laukata vapaina.

Jos mummo ja pappa ei ehdi niitten kakaroitten perään katsoa niin hoitakoon joku muu, mutta ei sun lapses.

Millä vuosisadalla he luulevat elävänsä ? Lapsityövoima on ollut jo pitkään laitonta.

Ymmärrän hyvin lasten tuskastumisen jos klo 21 komennetaan sänkyyn ja 7 potkitaan ylös . Lomalla!!!

Miltä tuntuisi ?

Harvassa kodissa tai mummolassa eletään kuin täysihoitolassa. Pikkulasten hoitovastuu ei (enää nykyään) kuulu isommille lapsille, mutta kyllä kotitöihin ja tarvittaessa tilan töihin osallistuu kohtuullisissa määrin kaikki - lomailijatkin. Vaikka niihin perunahommiinkin. Vai oikeastiko jotkut laittaa kouluikäisiä mummolaan sillä ajatuksella että ovat siellä _vain_ kirmaamassa vapaina samalla kun mummo kokkaa, siivoaa, kantaa puut, pesee pyykit, ehkä vähän järjestää spessuohjelmaakin?

Minun ja siskoni lapset (7-12v) ovat 5pv isovanhempien mökillä, ja tottakai uimisen, akkareiden lukemisen ja onginnan välissä tiskaavat, kantavat puita ja hakevat vettä. Viime kesien tapaan mummo säästää varta vasten matonpesut yhteiseksi puuhaksi ja lapset oikein odottavat sitä!

Millä oletuksella se mummola olisi nimenomaan tilalla? Eiköhän nyky-Suomessa yleisempää ole, että mummola on kaupungissa tai kunnan keskustaajaman liepeillä vähintään, usein tavallisessa omakotitalossa.

Vierailija
62/89 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pelkkä vaatimus, että pitää koko ajan viihdyttää eri ikäistä lasta on kuluttava aamusta iltaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hetkinen, itse olette roudanneet lapset muiden vahdittavaksi ja nyt teillä on ongelma kun eivät olekaan siellä täysihoidossa leillittävänä? :D Mummu ja pappa ovat laittaneet vahingon kiertämään. 

Vierailija
64/89 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatteko te, joiden mielestä tuo on ok, että se 13 v on menossa seiskalle tai kasille?

Kasiluokkalaista ei todellakaan voi komentaa nukkumaan kello 21. Ja kyllähän se pystyy saunottamaan tarhaikäisen, mutta ei ole kohtuullista laittaa sitä vastuuseen koko ajan, vaikka se pystyy periaatteessa hyvinkin olemaan täysipainoinen lapsenvahti.

Vierailija
65/89 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä ne nuoremmat serkut on? Muutaman kuukauden nuorempia? Vai muutaman vuoden?

Ehkä niille serkkujen vanhemmille kannattaisi soittaa tilanteesta? Tai hakea ne omat lapset sieltä pois, jos mummolassa on niin turvatonta ja kauheaa.

Vierailija
66/89 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin muutaman kuukauden nuorempia, jos heille luetaan iltasatuja ja ap:n lapset ovat yläasteella?

Vierailija
67/89 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet vanhempana vastuussa lapsistasi, vaikka olisit ne isovanhempien hoivaan lykännytkin. Käy hakemassa ne pois sieltä, jos isovanhempien toiminta ei miellytä sinua. Ihan oikeasti, mitä sinä täällä palstalla itket. Auto käyntiin jo ja haet kullannuppusi kotiin. Turha jossitella jälkikäteen, jos omille lapsillesi tai niiden serkuille tapahtuu jotain. Sinä teit valinnan. Vai onko kuitenkin niin, että on ihan kiva, kun omat lapset on poissa jaloista? Saat viettää omaa aikaa. Kiva viettää myös juhannusta mummolassa, missä itse voit makoilla ja isovanhemmat passaa sinuakin? Sitä selvästi odotat: että mummola on jokin täysihoitola. Mitä siitä, jaksaako isovanhemmat lapsilaumaa hoitaa tai sinua palvella? Milloin olet tavannut appivanhempasi viimeksi? Missä kunnossa he ovat? Ole sinä nyt tilanteessa vastuullinen aikuinen ja osta lapsillesi bussiliput kotiin, jos et viitsi heitä autolla hakea. Viettäkää juhannus kotona.

Vierailija
68/89 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aikanaan sama juttu kun sisareni sai 1 lapsensa joka oli myös 1 lapsenlapsi vanhemmillani.Minä asuin kotona ja jouduin pientä kaitsemaan.Kun muutin pois kotoa ja sain omia lapsia eipä vanhempani kutsuneet   lapsia heille eivät muidenkaan sisarusten lapsia hoitaneet jotka syntyivät tuon 1 jälkeen.Vanhana ihmettelivät kun lapsenlapset eivät käy heillä.Sen takia hoitivat 1 kun minä olin sen kanssa .Sama tuolla  isommat hoitavat pienempiä kun mummolla ja papalla on muuta tekemistä kuin olla lastenlastensa kanssa.Älkää menkö sinne samaan aikaan .

Vierailija
69/89 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein? Isovanhemmat valmistelevat juhannusta (kokkaavat, pyykkäävät, varmasti myös siivoavat ja laittavat pihaa) ainakin kahdelle lapsiperheelle, jotka ovat myös laittaneet lapsensa näille isovanhemmille juhannusviikolle hoitoon? Nyt jotain valoja päälle ap, kehtaat vielä valittaa?! Sinua odottaa isovanhempien luona valmis pöytä, puhtaat lakanat ja kaunis miljöö. Sinä varmaan tepastelet paikalle töistä stresaaantuneena jonkin viinipullon kanssa, josta juot itse suurimman osan. Et edes huomaa kiittää tarjoiluista saatika osallistu kuluihin. Sen sijaan valitat netissä, miten kauheita hirviötä isovanhemmat ovat. Huh, huh.

Vierailija
70/89 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein? Isovanhemmat valmistelevat juhannusta (kokkaavat, pyykkäävät, varmasti myös siivoavat ja laittavat pihaa) ainakin kahdelle lapsiperheelle, jotka ovat myös laittaneet lapsensa näille isovanhemmille juhannusviikolle hoitoon? Nyt jotain valoja päälle ap, kehtaat vielä valittaa?! Sinua odottaa isovanhempien luona valmis pöytä, puhtaat lakanat ja kaunis miljöö. Sinä varmaan tepastelet paikalle töistä stresaaantuneena jonkin viinipullon kanssa, josta juot itse suurimman osan. Et edes huomaa kiittää tarjoiluista saatika osallistu kuluihin. Sen sijaan valitat netissä, miten kauheita hirviötä isovanhemmat ovat. Huh, huh.

Nyt jotain rajaa tähän liioitteluun! En ole sanonut mitään tuollaista eikä kyllä mikään muukaan ole totta!

Meidän lapsia on pyydetty sinne, ja en ole astelemassa valmiiseen pöytään.

Lapset myöskin tekevät siellä hommia mutta on kohtuutonta jos omaa aikaa ei ole lainkaan.

Serkut ovat 5-7 vuotiaita, minulla ei ollut tietoa että hekin ovat nyt siellä.

Ap

Vierailija
71/89 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 12 ja 13v tarvitse ketään vahtia tai jotain perunamasta kitkeä.

Tuon ikäisten pitää saada laukata vapaina.

Jos mummo ja pappa ei ehdi niitten kakaroitten perään katsoa niin hoitakoon joku muu, mutta ei sun lapses.

Millä vuosisadalla he luulevat elävänsä ? Lapsityövoima on ollut jo pitkään laitonta.

Ymmärrän hyvin lasten tuskastumisen jos klo 21 komennetaan sänkyyn ja 7 potkitaan ylös . Lomalla!!!

Miltä tuntuisi ?

Harvassa kodissa tai mummolassa eletään kuin täysihoitolassa. Pikkulasten hoitovastuu ei (enää nykyään) kuulu isommille lapsille, mutta kyllä kotitöihin ja tarvittaessa tilan töihin osallistuu kohtuullisissa määrin kaikki - lomailijatkin. Vaikka niihin perunahommiinkin. Vai oikeastiko jotkut laittaa kouluikäisiä mummolaan sillä ajatuksella että ovat siellä _vain_ kirmaamassa vapaina samalla kun mummo kokkaa, siivoaa, kantaa puut, pesee pyykit, ehkä vähän järjestää spessuohjelmaakin?

Minun ja siskoni lapset (7-12v) ovat 5pv isovanhempien mökillä, ja tottakai uimisen, akkareiden lukemisen ja onginnan välissä tiskaavat, kantavat puita ja hakevat vettä. Viime kesien tapaan mummo säästää varta vasten matonpesut yhteiseksi puuhaksi ja lapset oikein odottavat sitä!

Millä oletuksella se mummola olisi nimenomaan tilalla? Eiköhän nyky-Suomessa yleisempää ole, että mummola on kaupungissa tai kunnan keskustaajaman liepeillä vähintään, usein tavallisessa omakotitalossa.

Ei millään. Lainauksessa puhuttiin perunamaasta ja vanhanaikaisuudesta, ja omat lapseni mummoloi mökkiolosuhteissa, siksi viestissä näkyi myös sen tyyppiset työt. Kotitöissä toki osallistutaan sen mukaan mitä on tarjolla: pöydän kattaminen, imurointi tai parvekekukkien kastelu sopii myös 👍

Vierailija
72/89 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi teki joskus saman, mutta vain viikonlopun mittakaavassa. Olin niiden pienten lasten äitinä aivan helvetin vihainen, kun mummo ja pappa ensin lupasivat ottaa lapset hoitoon ja sitten hoitovastuussa olikin toinen lapsi. Esiteini ei oo millään muotoa riittävän vastuullinen hoitamaan pieniä lapsia koko päivää. Ne oli päästetty uimarannallekin keskenään. 10-, 12-, 3- ja 6-vuotiaat yksin uimarannalla! Jos oisin tiennyt, että sinne on menossa myös miehen siskon lapset oisin etsinyt lapsille muun hoitajan tai vaikka ottanut ne mukaan töihin.

Vierailija
73/89 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäydyin viime kesänä samanlaisesta kuviosta, kun anoppi olisi halunnut merenranta mökille meidän lapset ja pari vuotta nuoremmat serkut. Omalla 12-vuotiaalla olisi ollut tylsää ja toisaalta väistämättä olisi joutunut esim. uimarannalla vahtimaan nuorempiaan.

Entä jos jotain olisi sattunut? Vaikka lapseni ei olisi vastuussa, olisiko siitä jäänyt ikuiset traumat?

Apn lasten tilanne on varsin kohtuuton, itsekään en kokisi lomailuksi vieraan 5-vuotiaan viihdyttämistä, vaikka omat olivatkin ihan mainioita tapauksia sen ikäisenä.

Vierailija
74/89 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt jotain rajaa tähän liioitteluun! En ole sanonut mitään tuollaista eikä kyllä mikään muukaan ole totta!

Meidän lapsia on pyydetty sinne, ja en ole astelemassa valmiiseen pöytään.

Lapset myöskin tekevät siellä hommia mutta on kohtuutonta jos omaa aikaa ei ole lainkaan.

Serkut ovat 5-7 vuotiaita, minulla ei ollut tietoa että hekin ovat nyt siellä.

Ap

Ok. Nyt kun ikä on tiedossa, niin olet oikeassa. 5-vuotias on liian pieni seuralainen ja todellakin vaatii perään katsomista ja hoitamista. On väärin laittaa isommat lapset huolehtimaan saunomisista ja jatkuvasta perään katsomisesta.

Vierailija
75/89 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti nämä isommat on kutsuttu paikalle juuri siksi, etteivät isovanhemmat joutuisi hoitamaan pienempiä itse. Ei yläasteikäisistä juuri ole vaivaa itsessään, joten vähän virheellistä sanoa, että nuo isommat olisivat ”hoidossa”.

Jotain tosi surullista siinä, ettei isompien kanssa edes tehdä mitään kivaa illalla, kun pienet ovat menneet nukkumaan.

Vierailija
76/89 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, soittaisin ja sanoisin että lapseni eivät ole mitään orjia ja he tulevat kotiin jos ei asiat muutu.

Mummu vastaisi, että asia selvä, laitan ne kävelemään, tulkaa vastaan.

Hyvä, ja enää en takaisin lapsiani sinne laittaisi 👍

Vierailija
77/89 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos laittaisin mun pienet lapset mummolaan hoitoon, niin en hyväksyisi että muutaman vuoden vanhemmat serkut ovat pääasialliset hoitajat. Ja on tuossa ihan liikaa vastuuta ap:n lapsille.

Mun mielestä on jopa suotavaa, että 12/13-vuotiaat auttavat mummulassa. Roskien vientiä, imurointia, ruoan laittoa ja tiskaamista ja vaikka katsoa niiden pienempien serkkujen perään tunnin tai kaksi. Mutta ei hitto elää koko loma-aikaa pienempien serkkujen ehdoilla, ei hetken rauhaa ja telkkaristakaan ei saa katsoa kuin pikkukakkosta. Klo 21 nukkumaan on melko aikainen ajankohta loma-aikana tuon ikäisille.

Koko loma-aikaa? Kyse on ehkä neljästä päivästä ennnekuin äiti tulee pelastamaan

Vierailija
78/89 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, sitä minäkin ihmettelen että miksi sinne mummolaan tungetaan koko lapsilauma. Ehkä mummokin haluasi kesälomaa. Olen itsekin mummo ja moni ikätoveri myös, 3- vuorotyössä. Työttömät työntävät lapsensa mummolaan kun vanhempien itse pitää päästä terdelle..juu kiitos ei, hoitakaa itse lapsenne kun olette ne tehneetkin.

Olisittepa nähneet ne 80-luvun loma- ja viikonloppuletkat vuosikymmeniä sitten Helsingistä mummoloihin. Huhhuh!

Vierailija
79/89 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, sitä minäkin ihmettelen että miksi sinne mummolaan tungetaan koko lapsilauma. Ehkä mummokin haluasi kesälomaa. Olen itsekin mummo ja moni ikätoveri myös, 3- vuorotyössä. Työttömät työntävät lapsensa mummolaan kun vanhempien itse pitää päästä terdelle..juu kiitos ei, hoitakaa itse lapsenne kun olette ne tehneetkin.

Olisittepa nähneet ne 80-luvun loma- ja viikonloppuletkat vuosikymmeniä sitten Helsingistä mummoloihin. Huhhuh!

Niin, sepä juuri. Silloin nämä nykymummot olivat äitejä, ja hehän eivät lapsiaan hoitaneet. Nyt he ovat mummoja, ja taas hoitovastuu tyrkätään muille. Tällä kertaa (esi)teineille.

Vierailija
80/89 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen aikaan isommat serkut hoitivat pienempiä, eikä kenellekään olisi tullut mieleen valittaa asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän