Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Appivanhemmat pakottavat meidän lapset hoitamaan serkkujaan.

Vierailija
15.06.2020 |

Meidän lapset 12- ja 13 vuotiaat ovat tämän viikon mummulassa ”hoidossa” ja meidän on tarkoitus mennä perästä sinne juhannuksena. Menivöt sinne lauantaina ja nyt haluavat pois kun joutuvat kokoajan katsomaan serkkujensa perään jotka ovat huomattavasti nuorempia.

Nukkumaan mennään klo 21 kun sekutkin menevät ja herätään 7 aikaan kun muutkin heräävät. Sen jälkeen telkkarista katsotaan ainoastaan pikkulasten ohjelmia ja sitten ulos missä pitää koko ajan katsoa serkkujen perään.

Tänään olivat sanoneet lähtevänsä pyöräilemään niin tämäkään ei sopinut koska mummu pesee nyt pyykkiä ja pappa tekee ruokaa niin jonkun on katsottava lasten perään.

Onko teidän mielestä sopivaa soittaa miehen vanhemmille ja sanoa että ei tämä nyt oikein näinkään voi mennä.

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko ne serkut minkä ikäisiä. On eri asia, jos ne ovat 3 - 4 tai 7 - 8 vuotiaita.

42/89 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä selittää appivanhemmillesi, että 12- ja 13-vuotiaatkin ovat vielä melko nuoria, eikä heidän voi odottaa käyttävän koko lomaansa suuren vastuun tehtäviin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä nyt sitten soitin ja sanoin asiasta.

En ensinnäkään halua että peinemmät serkut ovat pelkästään minun lapsien vastuulla, lähellä on joki ja hirvittää jos jotain sattuu.

Sanoin että lapset voivat päivisin olla muutaman tunnin apuna mutta iltaisin he haluaisivat omaa aikaa, kuten juuri käydä kalassa, pyöräilemässä, lukea kirjaa yms mikä ei nyt ole onnistunut koska serkkujen kanssa pitää olla koko ajan.

Muös saunaan olivat laittaneet lapset keskenään, omaa rauhaa heillä ei kuulemma ole ollenkaan. Iltaisin jomman kumman pitää lukea iltasatu ja heti kun serkut ovat nukahtaneet niin valo pitää laittaa kiinni ja omaa kirjaa ei pysty lukemaan.

He itse pyysivät meidän lapset ruonne ja he tietenkin ajattelivay että kiva olla luonnon rauhassa ja tehdä kaikkea kivaa mitta nyt onkin lapsenvahtipesti 24h

Ap

No jos siellä on noin vaarallista, niin ei ne sun lapset mihinkään kalaan tai pyöräilemään lähde! Istukoot tuvassa lukemassa vanhoja Valittuja Paloja, että luonto ei vie saaliikseen.

Mitä vaarallista??!?

Ap

Vierailija
44/89 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako niitä tenavia siellä nyt on isovanhempien hoteissa kahden teinin lisäksi?

Ihmetyttää kovasti, ovatko ko. teinit pienempinä saaneet olla mummolassa täysihoidossa mitään tekemättä ja nyt sitten tuli yllätyksenä, että mummo pyytää vähän vahtimaan pienempiä.

Eiköhän se mummo ole heidänkin pyykkinsä pessyt jo monena kesänä. Kukaan vain ei ole koskaan huomannut koko asiaa.

Vierailija
45/89 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on itselläni täällä hoidossa serkkulauma 6-13v, ja mitä noita kahta vanhinta kuuntelee miten kuvailevat kotioloja ("aina pitää vain siivota") niin voin kuvitella miten kuvailevat meillä vietettyä aikaa vanhemmilleen 😂 Eli faktatsekkaus hyvä suorittaa eka, mutta toki en kiellä sitä mahdollisuutta että varsinkin iäkkäämmät isovanhemmat ovat tottuneet siihen että lapsilauman isoimmat vahtii pienimmät samalla kun aikuiset tekee työt/kotityöt.

Vierailija
46/89 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako niitä tenavia siellä nyt on isovanhempien hoteissa kahden teinin lisäksi?

Ihmetyttää kovasti, ovatko ko. teinit pienempinä saaneet olla mummolassa täysihoidossa mitään tekemättä ja nyt sitten tuli yllätyksenä, että mummo pyytää vähän vahtimaan pienempiä.

Eiköhän se mummo ole heidänkin pyykkinsä pessyt jo monena kesänä. Kukaan vain ei ole koskaan huomannut koko asiaa.

No kuule ole olleet kun välimatkaa on yli 500km Ollaan oltu ihan koko perheenä ja kertaakaan ei ole tarvinnut meidän lapsia hoitaa.

Nyt kun ovat vähän vanhempia niin saivat mennä edeltä kahdestaan.

Säkö näitä vihamielisiä päästä keksittyjä juttuja tähän ketjuun lisäilet?

Ap

Vierailija
47/89 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on itselläni täällä hoidossa serkkulauma 6-13v, ja mitä noita kahta vanhinta kuuntelee miten kuvailevat kotioloja ("aina pitää vain siivota") niin voin kuvitella miten kuvailevat meillä vietettyä aikaa vanhemmilleen 😂 Eli faktatsekkaus hyvä suorittaa eka, mutta toki en kiellä sitä mahdollisuutta että varsinkin iäkkäämmät isovanhemmat ovat tottuneet siihen että lapsilauman isoimmat vahtii pienimmät samalla kun aikuiset tekee työt/kotityöt.

Ja siis toki jos isommat on koko ajan vastuussa pienimmistä niin joko uusi yhteinen linja keskustellen tai lapset kotiin lomalle.

Vierailija
48/89 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laittaisin mun pienet lapset mummolaan hoitoon, niin en hyväksyisi että muutaman vuoden vanhemmat serkut ovat pääasialliset hoitajat. Ja on tuossa ihan liikaa vastuuta ap:n lapsille.

Mun mielestä on jopa suotavaa, että 12/13-vuotiaat auttavat mummulassa. Roskien vientiä, imurointia, ruoan laittoa ja tiskaamista ja vaikka katsoa niiden pienempien serkkujen perään tunnin tai kaksi. Mutta ei hitto elää koko loma-aikaa pienempien serkkujen ehdoilla, ei hetken rauhaa ja telkkaristakaan ei saa katsoa kuin pikkukakkosta. Klo 21 nukkumaan on melko aikainen ajankohta loma-aikana tuon ikäisille.

Vierailija
49/89 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Klo 7 - 21 ei ole ”vähän vahtia pienempiä”, vaan täysin kohtuutonta tuon ikäisille.

Vierailija
50/89 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 12 ja 13v tarvitse ketään vahtia tai jotain perunamasta kitkeä.

Tuon ikäisten pitää saada laukata vapaina.

Jos mummo ja pappa ei ehdi niitten kakaroitten perään katsoa niin hoitakoon joku muu, mutta ei sun lapses.

Millä vuosisadalla he luulevat elävänsä ? Lapsityövoima on ollut jo pitkään laitonta.

Ymmärrän hyvin lasten tuskastumisen jos klo 21 komennetaan sänkyyn ja 7 potkitaan ylös . Lomalla!!!

Miltä tuntuisi ?

Vierailija
51/89 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset ovat esim 8 - 13 - vuotiaitaja leikkivät keskenään, niin voiko sitä sanoa hoitamiseksi.

Vierailija
52/89 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ensinnäkään halua että peinemmät serkut ovat pelkästään minun lapsien vastuulla, lähellä on joki ja hirvittää jos jotain sattuu.

Sanoin että lapset voivat päivisin olla muutaman tunnin apuna mutta iltaisin he haluaisivat omaa aikaa, kuten juuri käydä kalassa, pyöräilemässä, lukea kirjaa yms mikä ei nyt ole onnistunut koska serkkujen kanssa pitää olla koko ajan.

Muös saunaan olivat laittaneet lapset keskenään, omaa rauhaa heillä ei kuulemma ole ollenkaan. Iltaisin jomman kumman pitää lukea iltasatu ja heti kun serkut ovat nukahtaneet niin valo pitää laittaa kiinni ja omaa kirjaa ei pysty lukemaan.

He itse pyysivät meidän lapset ruonne ja he tietenkin ajattelivay että kiva olla luonnon rauhassa ja tehdä kaikkea kivaa mitta nyt onkin lapsenvahtipesti 24h

Ap

No jos siellä on noin vaarallista, niin ei ne sun lapset mihinkään kalaan tai pyöräilemään lähde! Istukoot tuvassa lukemassa vanhoja Valittuja Paloja, että luonto ei vie saaliikseen.

Ihan oikeita vaaroja, ei naureskelun asia.

Vierailija
53/89 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten tämä puhelu otettiin vastaan?

Vierailija
54/89 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapset ovat esim 8 - 13 - vuotiaitaja leikkivät keskenään, niin voiko sitä sanoa hoitamiseksi.

Tuskin on 8 vuotias, jos klo 21 on jo nukkumassa, ja nämä isommat joutuvat lukemaan iltasadun.

Vierailija
55/89 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on 8 vuotias, jos klo 21 on jo nukkumassa, ja nämä isommat joutuvat lukemaan iltasadun.

Miksei? Kyllö meillä kohta 9v täyttävä menee nukkumaan viimeistään ysiltä, joskin sadun lukee vanhemmat. Meille vanhemmille kelpaisi vähän myöhäisempikin rytmi, mutta lapsi on aamuvirkku ja illantorkku (kutem isänsä).

Vierailija
56/89 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli klo 21 nukkumaan menoaika 12-vuotiaaksi saakka, joten ihan sopiva on 8-vuotiaaalle. Sen ikäiselle voi hyvin lukea iltasadun. Itse olen lukenut kirjaa vähän vanhemmillekin iltaisin ja ovat tykänneet.

Epäilen, että on vanhemmista lapsista kyse, koska ap ei ole kertonut ikää, vaikka on kysytty.

Vierailija
57/89 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 12 ja 13v tarvitse ketään vahtia tai jotain perunamasta kitkeä.

Tuon ikäisten pitää saada laukata vapaina.

Jos mummo ja pappa ei ehdi niitten kakaroitten perään katsoa niin hoitakoon joku muu, mutta ei sun lapses.

Millä vuosisadalla he luulevat elävänsä ? Lapsityövoima on ollut jo pitkään laitonta.

Ymmärrän hyvin lasten tuskastumisen jos klo 21 komennetaan sänkyyn ja 7 potkitaan ylös . Lomalla!!!

Miltä tuntuisi ?

Harvassa kodissa tai mummolassa eletään kuin täysihoitolassa. Pikkulasten hoitovastuu ei (enää nykyään) kuulu isommille lapsille, mutta kyllä kotitöihin ja tarvittaessa tilan töihin osallistuu kohtuullisissa määrin kaikki - lomailijatkin. Vaikka niihin perunahommiinkin. Vai oikeastiko jotkut laittaa kouluikäisiä mummolaan sillä ajatuksella että ovat siellä _vain_ kirmaamassa vapaina samalla kun mummo kokkaa, siivoaa, kantaa puut, pesee pyykit, ehkä vähän järjestää spessuohjelmaakin?

Minun ja siskoni lapset (7-12v) ovat 5pv isovanhempien mökillä, ja tottakai uimisen, akkareiden lukemisen ja onginnan välissä tiskaavat, kantavat puita ja hakevat vettä. Viime kesien tapaan mummo säästää varta vasten matonpesut yhteiseksi puuhaksi ja lapset oikein odottavat sitä!

Vierailija
58/89 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on se, että ap:n lapset joutuvat olemaan sekä isoja että pieniä. Isoja vastuunkannossa, mutta pieniä kun kyse on nukkumaanmenoajasta, heräämisestä, luvasta pyöräillä tai käydä ostamassa jätskiä.

Kyllähän lapset voi morivoida tekemään ”isojen juttuja” kuten vahtimaan ja viihdyttämään pienempiä, jos he saavat siitä sitten tunnustusta ja ”isompien oikeuksia”. Nyt niitä ei anneta.

Vierailija
59/89 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole vielä lastenlapsia, mutta en todellakaan ottaisi heitä mihinkään täysihoitoon, vaan mummolassa oleminen olisi todellakin työtä vuorotta. Jos ei kelpaa niin sitten pysykööt poissa. Vaadin aikanaan työntekoa omilta lapsiltanikin. Jäätävää tämä nykyaika, kun lapsilta ja nuorilta ei saa muka vaatia mitään. Näin heistä kasvaa aivan toistaitoisia ihmisiä.

Vierailija
60/89 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän ei ole pikkulapsia ollenkaan. Jos pienimmät olisivat alle kouluikäisiä, niin ei kukaan järkevä isovanhempi laita niitä saunaan tottumattomien 12-13-vuotiaiden kanssa.

Eihän näillä isommilla ole minkäänlaista aikaisempaa kokemustakaan, joten olisi outoa, että heille voisi antaa vastuuta pikkulasten hoidosta ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi