Miten nämä uudet kerrostaloasunnot on tarkoitus sisustaa?? (Kuvat)
Esimerkiksi yksiö https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/tampere/lielahti/kerrostalo/874…
Ja kaksio: https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/tampere/santalahti/kerrostalo/8…
Monet uudet asunnot on rakennettu näillä pohjilla. Miten näissä asunnoissa mahtuu asumaan? Yksiöön mahtuu vain sänky ja sitten pitääkin miettiä tarkkaan mitä muuta haluaa. Monissa kaksioissa on tuollainen katkaistu seinä, joka on tosi vaikea huonekalujen sijoituksen kannalta. Asuuko joku teistä samanlaisessa asunnossa? Toimiiko pohjaratkaisu?
Kommentit (52)
Käytä hyvä ihminen mielikuvistustasi, jos sinulla sellaista on olemassa.
Pitääkö sulle piirtää valmiiksi huonekalujen paikat ja vielä ohjata kädestä pitäen kauppaan ne ostamaan.
No yksiö on yksiö. Kyllä siinä yksi ihminen pystyy erittäin hyvin asumaan.
Opiskeluaikoina asuttiin jopa kaksistaan pikkuruisesssa yksiössä.
Ja miten sitten jos se koirankoppi, asunto se on joka tapauksessa.
Olen asunut pikkuyksiössä, parvi oli pelastus. Kaverit ovat tukkineet ylimääräisen oviaukon kirjahyllyllä.
Olen ihmetellyt samaa. Ikkunapintaa on paljon ylhäältä alas asti, keittiö vie koko seinän pinta-alan, eteinen on pitkä putki, isot ovet parvelle keskellä kapeaa seinää jne jne... Eheää seinää on todella vähän ja mahdollisuus sijoitella huonekalut on tosi rajallinen. Ei oikein houkutellut nuo uudet asunnot, kun viimeksi etsin yksiötä.
Sänky yhteen nurkkaan, pöytä toiseen. Siinä se.
Toi kaksio ois ihan jees yhdelle ihmiselle. Kahdelle ehkä jonain opiskelijaboksina, jos vanhempien luona vois säilyttää kausikamojaan sun muuta ja asunnossa ois varastokoppi.
Miksi makkarissa on kahteen suuntaan ikkunat, kaksi oviaukkoa eikä kummassakaan ilmeisesti ovea? Ihan mahdoton saada toi pimeeksi unia varten.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt samaa. Ikkunapintaa on paljon ylhäältä alas asti, keittiö vie koko seinän pinta-alan, eteinen on pitkä putki, isot ovet parvelle keskellä kapeaa seinää jne jne... Eheää seinää on todella vähän ja mahdollisuus sijoitella huonekalut on tosi rajallinen. Ei oikein houkutellut nuo uudet asunnot, kun viimeksi etsin yksiötä.
Ehjien seinien vähyys on kyllä häiritsevää, mutta sitä löytyy kyllä vanhemmistakin asunnoista. Meillä on ollut esim. 30-, 50- ja 90-luvuilla rakennetut asunnot joissa makkarissa on ollut vaan 1 ehjä seinä. Ärsyttävintä seinine rikkonaisuus on minusta olohuoneessa, meillä on iso krjahylly ja joskus sen sijoittaminen on ollut hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo olen itsekin asunut yksiössä kahdestaan ja vielä työssäkäyvänä. Se oli kuitenkin niin iso että siihen mahtui sohva, parisänky, työpöytä, ruokapöytä, tv-taso ja hylly. Minulla ei mielikuvitus riitä tuon kuvanmukaisen asunnon sisustamiseen kahdelle. Ap
Kyllä on kamalia pohjapiirustuksia. Kaksiossa eteinen+kylppäri+vaatehuone vie puolet asunnosta eikä tuonne mahdu edes järjellistä ruokaryhmää tai sohvaa. Yksiön 22 m2 ei myöskään ole mikään ihmisarvoinen asunto, tuosta koirankopista pitäisi maksaa melkein 600... Itselläni on 53 neliotä ja alle viidensadan vuokra.
https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/tampere/kaukajarvi/kerrostalo/8…
Mutta jos tyytyy vähän vanhempaan asuntoon....
Jos ei suuria tartte ni tuohan on loistava.
Minä teen Simsissä välillä tuollaisen samanlaisen katkaistun seinän sängyn päätyyn, jos pitää sisustaa pienet neliöt. Yleensä laitan siihen toiselle puolelle telkkarin, ja katkaistun seinän vastapäiselle seinälle sohvan. Keittiön tasot on sitten jommalla kummalla sivulla. Silloin simit mahtuvat menemään sänkyyn kummaltakin puolelta nukkumaan, mutta makuuhuone vie vähemmän tilaa. Ja saa lisää seinätilaa juuri telkkarille/sohvalle. Tuo on kyllä hankalampi sisustaa, kun vastakkaisella seinällä on keittiö. Vielä hankalampi se olisi kyllä ilman katkaistua seinää, jos pitäisi samoihin neliöihin mahtua. Tosielämässä en tykkäisi asua noin ahtaasti.
Yksiö on hankala. Huoneeseen mahtuu sänky wc: n vastaiselle seinälle ja minikokoinen pöytä ikkunan eteen. Muita huonekaluja sinne ei mahdu. Vessa on melkein yhtä iso kuin asuinhuone, johtunee typeristä esteettömyysmääräyksistä.
Kaksio on vähän parempi mutta liian pieni kahdelle. Väliseinän järkevämmällä sijoittelulla siitä saisi ok kämpän yhdelle.
Yksi ärsyttävä piirre näissä uusissa yksiöissä ja muissa pienissä asunnoissa on myös se, että wc-tilat syö neliöitä älyttömästi. Rakennusmääräyksissä vaaditaan esteettömyyttä, pyörätuolilla pitää mahtua pyörimään ympäri hallimaista suihkutilaa ja muuhun asuntoon mahtuu juuri ja juuri joku hikinen sänky ja pöytä. Hyvä, että liikuntarajoitteiset otetaan huomioon, mutta kun miettii heidän määräänsä suhteutettuna ns. normaalisti liikkuvaan väestöön mennään aika epäreilusti muiden viihtyisyyden kustannuksella.
Syynä näille huonoille pohjille löytyy hyvin pitkälti rakennusmääräyksistä: asuntojen tulee olla esteettömiä eli mahdollisuus kulkea pyörätuolilla asunnossa. Pienissä asunnoissa iso kylppäri ja eteinen vie ne neliöt sitten muualta.
Itse olen asunut vanhassa talossa 22 neliön yksiössä ja se oli aivan käypänen asunto. Mutta nämä uudet pohjat ei toimi em. syystä.
Tuossa yksiössä ei voi kuin ihmetellä, miten ihmeessä terassi/parveke on suurinpiirtein samankokoinen mitä varsinainen huone? Olisi ihan kätevä sellaisessa maassa, jossa on talvellakin +20 astetta, silloin laittaisin varmaan ruokaryhmän parvekkeelle ja söisin kaikki ateriat ulkona. Mutta Suomen kaltaisessa maassa parvekkeen käyttökuukaudet ovat todella vähissä, vaikka jatkaisi terassikautta infrapunalämmittimillä niin siltikin.
Sinänsä voisin asua tuossa yksiössä, asun nytkin hyvin samantyyppisessä yksiössä, tosin enemmän neliöitä. Minulla on myös valtava parveke, jota käytän lähinnä pyykkien kuivatukseen (kesällä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo olen itsekin asunut yksiössä kahdestaan ja vielä työssäkäyvänä. Se oli kuitenkin niin iso että siihen mahtui sohva, parisänky, työpöytä, ruokapöytä, tv-taso ja hylly. Minulla ei mielikuvitus riitä tuon kuvanmukaisen asunnon sisustamiseen kahdelle. Ap
Sänky kulmittain sisänurkkaan, aamiaispöytä ikkunan eteen, paljoa muuta ei parane laittaa, ehkä jokin kulmakaappi tai taso sinne sängyn päädyn taakse, mutta muutoin tavarasäilytys eteiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin siis parvekkeelle, en parvelle!
Aika koirankoppi tuo yksiö :o